Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 144 559
  • 612
# 585
Здравейте, и преди съм писала в темата, но за да си формулирам въпроса ще разказжа малко предистория.
Дъщеря ми е в 4 клас, с трудности най-вече в математиката и логическото мислене. Когато беше в 1 клас се сблъскахме с проблема, минахме обследване в св. Никола (отне месеци), в резултат е диагностицирана със "разтройство в развитието на рецептивната и експресивната реч". Минахме ЕКПО, които излезоха с документ, че е дете със СОП. След което кандидатствахме (през училището беше тогава, сега не знам как е) към регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование и имаме следния документ:
...
Скрила съм личните данни на детето и училището.
Това, което ме притеснява е, че пише, че подкрепата е само за началния етап на образовения. Тя работи с ресурсен учител (тази година е веднъж седмично, предишните беше мин 3 пъти), логопед и психолог. Работим и в къщи, но работата с тези специалисти ѝ е много полезна, а и тя вече е свикнала, даже си трупа въпроси към всяка от тях. Разбрала е, че с психоложката може дори да сподели за "проблеми" с брат си. Това, върху което имаме още много труд, а аз не съм компетентна да предложа в домашни условия, е най-вече работата с психолога - Катерина е много незряла за възрастта си, отделно изобщо не се оправя с пари и с часовника и това я прави много несамостоятелна, а оттам и много нерешителна. Също така не усеща ирония, доста буквално приема шеги и закачки, съответно се сърди или реагира като се затваря в себе си. Понякога го формулира като "днес бях тъжна, защото..." някой нещо ѝ казал. Иска ми се да продължи да работи с екипа. Има ли процедура по удължаване на срока на "подкрепа" или се започва от начало? Пак ли да се насочвам към св. Никола, как се процедира при изтичане на одобрения период?

Има и още нещо, ние се преместихме в друг квартал. Тази година не сменихме училището - водим я и я взимаме, но съм се замислила дали от 5 клас да не я преместя в по-удобно до новия ни дом училище. В този смисъл, ако някой може да ми препоръча училище в района на Сливница и Опълченска (кв. Банищора), в което има работещи специалисти, ще ми е много от полза. Аз работя срещу 23СУ и също ми е вариант, ако решим (и я убедим) да смени училището. Ще бъде трудна адаптация и не съм убедена, че мога да си позволя да ѝ го причиня, вероятно ще е по-лесно да пътува много, но не и да смени училището...това все още го обмислям.

Допълнителната подкрепа според ЗПУО се предоставя краткосрочно или дългосрочно. краткосрочната е за една година или един етап, а дългосрочната - за повече от един. След изтичане на етапа, за който е предоставена допълнителната подкрепа, се прави нова оценка на потребностите на детето и се решава да се предостави ли отново допълнителна подкрепа или не. Просто при някои деца проблемите се израстват и наваксват, но това, по мое мнение и от практиката ми, се случва рядко.
Практиката е за деца, които имат вече установен проблем и особено медицински документ за това, допълнителната подкрепа да се предоставя отново, просто при вас ще е до завършване на прогимназиален етап на образование и след това отново ще се направи оценка на потребностите и ще се предоставя пак подкрепа за първи и втори етап на гимназиален етап от средното образование. Според мен нямате причина за притеснение. Единственият проблем би бил, че новата оценка на потребностите отнема малко време в началото на учебната година, за Вашия случай - в пети клас и допълнителната подкрепа ще започне около ноември в пети клас.
Това, което Вие можете да направите е, в края на четвърти клас да подготвите етапни епикризи от следящите детето специалисти в "Свети Никола" и още в първите дни от учебната година да подадете заявление за нова оценка на потребностите от екипа в училище, придружена с актуални медицински становища, за да може оценката да се направи бързо. Но все пак кога училището ще прати докладите в Регионалния център и ще има оценка и от тях, зависи от броя на децата, които се оценяват в съответното училище за учебната година.
По отношение на училището, проверете в сайтовете на училищата дали имат назначени ресурсни учители, психолози и логопеди. Това би означавало, че специалистите от екипа ще са на щат в училището и това би улеснило работата с тях. Макар че и ако идват от Регионалния център за личностно развитие, пак ще си вършат работата, но обикновено те работят в няколко училища и са в движение.
Надявам се да съм обяснила разбираемо и да съм разсеяла притесненията Ви. Ако има нещо неясно - питайте.
Виж целия пост
# 586
Само искам да обърна внимание, че детето към момента работи с определени специалисти /личности/ и вие и тя сте доволни от резултатите. В ново училище, тези специалисти ще са други, с които детето досега не е работило и не е сигурен крайния резултат.
Виж целия пост
# 587
Здравейте и благодаря на всички за включването. От вас и получените ЛС си изясних картината - съвсем си е време да се обърна към ресурсната, за да попитам как може да форсираме нещата така, че да не се налага да губи време в началото на следващата година - разбрах, че има училища в които в края на 4 клас се извършва тази оценка и се взима решемие дали да се удължи подкрепата за нов период - прогимназиалния.
pepi_r, относно екипа - за 4 години е сменила 3 ресурсни и 2 психоложки, а в началото не работеше с логопед в училище, защото ходеше на частна такава. Не е точно привързване към определен учителски състав, за съжаление... или пък не... Нямам сантимент към конкретен екип, но пък виждам, че всяка допълнителна работа е от огромно значение и не ми се иска да се лишавам(е) от нея. А основната работа се върши в къщи, двете с щерката - учене на уроци изречение по изречение, рисуване на картнки по текста, планове, отсяване на важното, примери, по всякакъв начин.
Етапни епикризи нямаме, след първоначалното обседване повече не сме хоили в св.Никола - там на изпроводяк ни казаха, че няма причина да се виждаме повече, имаме всички документи да си задвижваме нататък помощта в училище и да не правим "дупка" в работата с логопед (или поне аз така разбрах). В края на всеки срок в училище ми дават някакъв отчет, който подписвам и така заявявам, че съм съгласна да продължи работата с екипа за подкрепа, но аз нямам копия на тези документи. С две думи - нямам ни-що. Документи за ТЕЛК не съм подавала, пак поради моя немърливост, удобно извинена с отговорите в една тема преди време, когато ме убеждаваха, че за обучителни трудности ТЕЛК не се полага, или би бил под 30%, та смисъл нямало.
Детето се оказа и с един очен проблем, не особено сериозен, но предизвикваше главоболие и дискомфорт когато се напряга да чете или пише. Има страбизъм - окото даже вече видимо е изкривено, но се въздържат от операция и сега носи едни очила с по-особени стъкла - различно дебели при носа и в края, с променлива дебелина са. С тях поне не я боли глава и не се изморява толкова при четене.
Помня колко отчаяна и обезсърчена бях в средата на 1 клас, когато детето не можеше да събере 2 букви в сричка и 1+1 го мислеше по 30мин. Сега това е минало, напредъкът е огромен, но и знам колко далече е още от темпото, с което трябва да учи и колко несамостоятелна е Sad Сега този 5 клас ме плаши, надявам се неоснователно.
Виж целия пост
# 588
Здравейте, до коя институция да пусна жалба, детето ми е със СОП, взимат го много рядко, чак сега ще има психолог, логопед имаше, сега вече май няма. Оправдаваха се дълго време с ремонта, който течеше в училище, нямало кабинети. Обаче учебната година след 2 месеца свършва. Благодаря.
Виж целия пост
# 589
Ако училището е към Ресурсен център- към директора му, ако е със собствени учител, психолог и логопед- към инспектората по образование. Но, мисля че доста сте закъснели. При нас, започват от октомври и всеки месец ходя да подписвам дневниците които водят за проведените часове. И благодарение на ресурсната, почти не ни остават домашни за писане.Психоложката и логопедката -също много се старят. И детето е много спокойно и със голямо желание ходи на училище.
Виж целия пост
# 590
Някой може ли да ме ориентира за външното оценяване на деца със СОП - подадохме заявление да го освободят, сега казват, че било незаконно? Или да му вземем бележка за отсъствие по медицински причини или да се яви с удължено време? Моля ако някой знае нещо, да се изкаже, че оценяването е утре, а директорката се опитва да ни "изпързаля"  понеже има нередности в училището и се жалвахме. Благодаря!
Виж целия пост
# 591
Винаги може да се разболее човек, нали? Да ще заподозрат, че е заради изпита, ама да докажат, че детето не е повръщало цяла нощ например.
Виж целия пост
# 592
Мама Ру, много благодаря, че се включи. Това с бележката го е казала директорката, а класният се обади да ни каже. Просто се притеснявам, нямахме време тази вечер да се заровим в наредбата с мъжа ми, така се случи.
Виж целия пост
# 593
Вземи бележка и не стресирайте детето. Принципно има право да ползва удължено време и помощ, но ти си прецени дали детето има нужда от този стрес.
Скрит текст:
Когато синът ми беше в 4-ти клас, класната и ресурсната ми предложиха този вариант- да му вземем бележка от ЛЛ. Детето си беше на училище, просто не влезе в часовете когато правеха външното оценяване, а беше при ресурсната. Това само на БЕЛ и математиката. Другите си ги направи и дори постигна много добри резултати.
Виж целия пост
# 594
=-=-=-=-=, благодаря и на теб. Явно така ще направим. Извинявам се, че така късно пиша по тоя важен въпрос. Благодаря още веднъж, ще пиша как вървят при нас нещата с жалбата.
Виж целия пост
# 595
Моята щерка днес ще прави НВО по БЕЛ при ресурсната, с удължено време. Първоначално уж само по математика щеше да се възползва от тази възможност, по БЕЛ и човеците класната твърдеше, че се справяла на средното за класа ниво и за 20-30мин на тест, но вчера решили и по БЕЛ да прави с ресурсната. Така щяла да е по-спокойна.  Всичко в последния момент се решава, а за опцията с удълженото време класната научи от.... мен...
То по математика и тройно повече време да ѝ дадат - пак няма гаранция, че ще реши нещо, но това е друга тема. Поне изчислителните задачи (тези безумни умножения и деления на многоцифрени числа), които тя решава ужасяващо дълго, проверява, почва отначало - поне това да не ѝ изяде времето и да стигне до края на теста. Тези дни реши тестовете по БЕЛ и МАТ от всички минали години и някак научи моделите задачи, които се падат, така че може пък и да успее да реши дори последната - не, защото я разбира, а защото е запомнила алгоритъма. Ако се смени модела, обаче, няма много шанс...
Виж целия пост
# 596
Мандарина, успех на детенце. И сподели моля, как е минало, че и моята второкласничка е с дислексия и дискалкулия. По БЕЛ не ми е стрес, но математиката едва ли ще справи там положението е много зле. Тя и алгоритъм трудно усвоява, но сякаш при проста текстова задача има шанс да се справи. Имам предвид където по-голямо е +, по-малко -, а не обратното. И да няма много пресмятания, за да не се обърка. Лошото е, че на нея, за да й признаят СОП искат да я включат на ресурсно, но от него не виждам смисъл. Нашият ресурсен център работи по модела - различна програма, съответно оценка със звездички и аз отказах. Ама оценките от НВО не ме вълнуват и може би просто няма да ходи на математика.
Виж целия пост
# 597
И ние сме на матура днес. По каналния ред, без улеснения. Не успяхме за тези матури да сколасаме с документите. Но каквото такова. Ей сега се обадиха, казаха че е било лесно. Накарах ги да ми разкажат текста, схванали са за какво се разказва, та има шанс да са отговорили горе-долу на въпросите. Мен лично не ме вълнува особено колко ще изкарат. От тези матури абсолютно нищо не зависи. Но заради тях ми се ще поне 4 да имат. Ще видим.
Виж целия пост
# 598
Здравейте. Имам ученик в първи клас. Все още не може да срича. Дали е от неразбиране, дали от това, че самото му мозъче още не е узряло за това или пък заради проблемите с говора. Доста звуци заменя, бърка. На какво да наблегна за да има успех със сричкуването?
Виж целия пост
# 599
Заведете детето на обследване в Св. Никола, ако сте от София. И нека не сричкува. Първо да се научи да произнася звук - ммм, а не мъ. После покажете как се оформят устничките за конкретния звук. След това да нагласи устата за съгласна звук, но да каже гласния след него.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия