Пролетна Шестокласна

  • 47 023
  • 772
# 645
ето го теста на седмокласниците от днес:



Прочетете текста и разгледайте таблицата, за да изпълните задачи от 1. до 16. включително.
В живота на българите хлябът е неизменна част от ежедневната и от празничната трапеза. Старите хора казват: „Като има хляб, всичко има“. Хлябът на българите e съществена част от обредите – било то езически или християнски, тъй като се приема, че символизира кръговрата на живота. Разпространено е вярването, че хлябът е „душа“, ето защо в някои райони на България на топлия хляб му казват „душа“ или „душица“. Във връзка с това се е съхранила традицията, според която домашно изпеченият хляб се разчупва, а не се реже.
Брашното за обикновения хляб се смила от различни култури – пшеница, ръж, царевица, докато брашното за обредните хлябове се приготвя само от специално отделена за целта пшеница. Основните съставки, от които се замесва хляб, са брашно, вода и мая. В миналото за обредните хлябове се е използвала тъй наречената „мълчана вода“ – докато я носели от извора или от чешмата, девойките не разговаряли с никого.
Фòрмата на хлябовете може да бъде разнообразна, като кръглата форма е типична за обредните питки. Тези питки допълнително се украсяват с фигурки, изобразяващи жито, грозде и различни домашни животни. Фòрмата на плитка е характерна за сладките обредни хлябове, приготвяни и до днес за Великден, това са тъй наречените козунаци.
РЕЦЕПТА ЗА РЪЖЕНО-ПШЕНИЧЕН ХЛЯБ В ДОМАШНА ХЛЕБОПЕКАРНА
Продукти
250 г ръжено брашно
250 г пшенично брашно
300 мл хладка вода
2,5 супени лъжици олио
Приготвяне
• Във фòрмата на домашната хлебопекарна се налива хладката вода.
• Прибавя се олиото.
• Последователно се изсипват ръженото и пшеничното брашно.
• Избира се програма за изпичане с продължителност 2,5 – 3 часа.

1. Кое е вярното твърдение за двата източника на информация – текста и таблицата?
А) Анализират се факти и се представят основните съставки за производство на хляб.
Б) Съобщават се факти и последователност от действия за правене на хляб.
В) Изброяват се вярванията и обредите при правене на различни видове хляб.
Г) Обобщават се мнения и се посочват различни рецепти за приготвяне на хляб.

2. В текста НЕ се съдържа информация за:
А) вярвания, свързани с хляба
Б) продукти за производство на хляб
В) технология за правене на хляб
Г) традиции, свързани с хляба


3. Като имате предвид информацията от текста, посочете вярното твърдение.
А) Брашното за всички видове хляб се приготвя от подбрани сортове пшеница.
Б) Навсякъде в България наричат топлия хляб „душа“ заради символните му значения.
В) От векове хлябът се цени високо и се почита в българската културна традиция.
Г) Сладките хлябове винаги са с кръгла форма и богата украса от различни фигури.

4. Как може да се тълкува употребеният в текста израз Като има хляб, всичко има?
А) Обикновена храна, хлябът е свързан и с духовността.
Б) Хлябът присъства във всички езически и християнски обреди.
В) Човек не може да се нахрани пълноценно само с хляб.
Г) Хлябът, приготвен в домашни условия, притежава „душа“.

5. Коя от посочените думи е синоним на подчертаната в текста дума типична?
А) прочута
Б) значима
В) обикновена
Г) характерна

6. Изразът мълчана вода, употребен в текста, е поставен в кавички, защото:
А) е част от описанието на технологията за приготвяне на хляб
Б) на девойките не се разрешава да разговарят с никого
В) само девойките имат право да я наричат по този начин
Г) е преносно употребен за една от съставките на обредните хлябове

7. Кое е НЕВЯРНОТО твърдение, като имате предвид информацията от таблицата?
Ръжено-пшеничният хляб може да се приготви …
А) за по-малко от три часа
Б) с четири основни съставки
В) само с брашно и олио
Г) успешно и в домашни условия

8. Коя информация се съдържа само в текста, но не и в таблицата?
А) за формата на хляба
Б) за брашното, от което се приготвя
В) за водата, с която се прави
Г) за изпичането му

9. Глаголната форма от текста се смила е:
А) в изявително наклонение
Б) в повелително наклонение
В) в условно наклонение
Г) преизказна глаголна форма
Прочетете изречението от текста и изпълнете задачи от 10. до 14. включително.
Във връзка с това се е съхранила традицията, според която домашно изпеченият хляб се разчупва, а не се реже.

10. Какво е по състав изречението?
А) сложно съставно с подчинено определително изречение
Б) сложно съставно с подчинено допълнително изречение
В) сложно съставно с подчинено обстоятелствено изречение
Г) сложно смесено изречение

11. Колко прости изречения се съдържат в сложното изречение?
А) 2
Б) 3
В) 4
Г) 5

12. С какво може да се замени съюзът а, без да се промени смисълът на изречението?
А) затова
Б) че
В) но
Г) защото

13. Каква е функцията на първата запетая в изречението?

14. Преобразувайте глаголните форми в изречението в преизказни глаголни форми.

15. Преобразувайте подчертаната част в подчинено изречение, като запазите смисъла и се съобразите с пунктуационните правила.
Тези питки допълнително се украсяват с фигурки, изобразяващи жито, грозде и различни домашни животни.

16. Като имате предвид информацията от текста, посочете три неща за хляба, които са свързани с обредния му характер.

17. Преобразувайте пряката реч в изречението в непряка, като запазите основното глаголно време и спазите правилата за пунктуационно оформяне.
– Защо си толкова нелюбезен? – тихо попита брат му и излезе от стаята.


18. Препишете текста, като редактирате допуснатите правописни и пунктуационни грешки, както и грешките при членуване.
Папратите, одглеждани обикновенно като стаини разтения трябва да се пазят от студът. Прекалено високите температури в комбинациа с влажност на въздуха също не са препорачителни. Най подходящото место положение за папратите е в близос до прозорци без да се излагат на пряка слънчева светлина. През ноща те претпочитат прохладата.

19. В коя творба картината на юнашката смърт предхожда въображаемото победно завръщане?
А) „Немили-недраги“
Б) „Опълченците на Шипка“
В) „На прощаване в 1868 г.“
Г) „Заточеници”

20. В коя творба героите се самоопределят като „рушители на гнет вековен“ и „служители на дълг синовен“?
А) „Заточеници“
Б) „На прощаване в 1868 г.“
В) „Неразделни“
Г) „Опълченците на Шипка“

21. Думите Народ без жертви не е народ са изречени от:
А) баба Илийца в „Една българка“
Б) Странджата в „Немили-недраги“
В) генерал Столетов в „Опълченците на Шипка“
Г) лирическия говорител в „Българският език“

22. За мото на коя творба е използван откъс от народна песен?
А) „Неразделни“
Б) „На прощаване в 1868 г.“
В) „Една българка“
Г) „По жътва“

23. В кои две творби присъстват венците като символ на победата и славата?
А) „Немили-недраги“ и „По жътва“
Б) „Българският език“ и „Една българка“
В) „На прощаване в 1868 г.“ и „Опълченците на Шипка“
Г) „Заточеници“ и „Неразделни“


24. В първата колона на таблицата запишете буквата, след която са представени думи на герои от изучени в VІІ клас творби, а във втората колона – името на съответния литературен герой, който произнася тези думи.
А) „Ние сме поне свободни. А като имаме свободата, имаме всичко.“
Б) „Хората са наплашени сега и ме изгарят жива, ако усетят…“
В) „Колко съм ги гледал аз такива картини и портрети! Не ме гледайте, че съм млад!“
Г) „Не, твоето име ще остане славно. Ти си един герой.“

25. Запишете в две – три изречения какво внушава финалът на „Немили-недраги“:
Бедни, бедни Македонски! Защо не умря при Гредетин?...
Виж целия пост
# 646
а това са отговорите на затворените въпроси:

1.Б    19.В
2.В    20.А
3.В    21.Б
4.Б    22.В
5.Г    23.В
6.Г
7.В
8.А
9.А
10.Г
11.Б
12.В
Виж целия пост
# 647
На първо четене не изглежда труден теста.
Специално от литературата това са неща, които са дъвкани толкова време, че предполагам, че и на сън знаят отговорите седмокласниците.
Очаквам да чуя тези от вас, които са имали вече седмокласници и са "минали" през материала  Mr. Green

Виж целия пост
# 648
Въпрос 4 за мен е просто безумен  Whistling
Виж целия пост
# 649
 И на мен не ми изглежда много разумен 4 въпрос, но Светослав каза че е лесен, може би на принципа на изключването на по-безумните отговори. На 16 обаче каза ,че не може да се оправи. Според мен са - че се чупи хляба, че се прави с мълчана вода и че е кръгъл.  Грешките ги изкарахме двамата 15, обаче може и да сме изпуснали някоя запетая.
Виж целия пост
# 650
Няма и да погледна тестовете за 7-ми клас предварително. Нито пък ще чета в тяхната тема.
Да приключи 6-ки клас и да идва ваканцията. Да си починем и ние, и децата. Пък на есен с песен. Тогава ще му мислим.  Peace
Виж целия пост
# 651
   chibi, вие нали нямате класиране за 8 клас. Променяли ли са нещо.
Виж целия пост
# 652
  chibi, вие нали нямате класиране за 8 клас. Променяли ли са нещо.
Според тълкуването на една от учителките в темата за новия Закон за образованието основното ще е до 7-ми клас за нашия випуск.  newsm78 Ако е така, дали ще се промени нещо или не, ще разберем на есен, като видим правилника за дейността на училището за новата учебна година.  Най-вероятно да, знам ли.  Rolling Eyes
Това означава, че ще натискаме нашият да си даде повечко зор по БЕЛ и МАТ догодина.  Wink
По сегашните правила приемът е след 8-ми клас.  Hug
Ако основното за нашите ще е до 7-ми клас, би трябвало догодина да е класирането за оставане в училището.
Виж целия пост
# 653
И на мен не ми изглежда много разумен 4 въпрос, но Светослав каза че е лесен, може би на принципа на изключването на по-безумните отговори. На 16 обаче каза ,че не може да се оправи. Според мен са - че се чупи хляба, че се прави с мълчана вода и че е кръгъл.  Грешките ги изкарахме двамата 15, обаче може и да сме изпуснали някоя запетая.

обредните хлябове се приготвя само от специално отделена за целта пшеница
****
фигурки, изобразяващи жито, грозде и различни домашни животни

А това? Според мен са повече от 3, но децата могат да посочат три
Виж целия пост
# 654

обредните хлябове се приготвя само от специално отделена за целта пшеница

А това?
  Според мен и това става. Искат да се посочат три неща, а те може да са повече навярно. Ще видим какво ще посочат МОН
Виж целия пост
# 655

обредните хлябове се приготвя само от специално отделена за целта пшеница

А това?
  Според мен и това става. Искат да се посочат три неща, а те може да са повече навярно. Ще видим какво ще посочат МОН

Като се прибера ще й дам теста от МОН да я видя как ще се справи  Wink Но 4-ти въпрос за мен е неясен...
Виж целия пост
# 656
  И аз се замислих на 4 въпрос, защото отговорът не е категорично верен и го дадох на Светослав. Той беше категоричен за отговора, но по-скоро по метода на изключването, защото другите отговир бяха още по-неадекватни.  Не можах да му дам целия тест, защото едвам го ловвам между тренировките. Но гледахме спорните няколко въпроса и търсихме грешките в 18.
Виж целия пост
# 657
Привет и от мен,
чета ви редовно,но рядко пиша.Сега е време и аз да се включа в темата.Дадох теста на моя шестокласник и определено се затрудни на 4 и 8 въпрос.Казах му да не решава литературните въпроси.
Гледам,че седмокласните майки споделят за лесен тест тази година.А миналата година сякаш матурата по БЕЛ беше по-трудна,особено преразказа.Това мнение изказа и най-големият ми син,който в момента е осмокласник.По пътя на тази логика си мисля,че догодина матурата по БЕЛ на набор 2003 ще е по-трудна.Изказвам само предположение!
Виж целия пост
# 658
По пътя на тази логика си мисля,че догодина матурата по БЕЛ на набор 2003 ще е по-трудна.Изказвам само предположение!

И аз това си помислих... Rolling Eyes Но по-трудните изпити отсяват децата по-честно според мен. Не знам.. дано имат късмет. Аз също няма да й давам лит. въпроси, че не е чувала за баба Илийца  Sad
Виж целия пост
# 659
При по-трудните изпити има по-добро разслояване на резултатите и вероятността да се струпат еднакви оценки е малка.И според мен така ще е по-справедливо оценяването труда на всяко дете.
Ще следим тази година баловете,като вероятността е да са по-високи от миналата ,ако наистина днешната матура е  по-лесна.
За миналата година си спомням минималните балове ,с които се влизаше в СМГ и 1 НЕГ
СМГ с НЕ - 35,067
СМГ с АЕ -  34,200 (приблизително,това е за 1  класиране)
1 НЕГ - 34,024  (1 класиране)
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия