ШЕСТИ за СЕДМИ и НВО по МАТЕМАТИКА

  • 23 996
  • 316
# 165

Да не подведа, но май 4-5  за ЗП /седми клас/, а някои училища стигат до 10 общо. Та става дума за 2-4 часа поне. Не е толкова много. А не става дума за стоене, а за пари само защото и сега децата със ЗИП И СИП не прехвърлят 33-35 часа.
ЗП е една и съща и еднакъв брой часове във всички училища. Това, което е над нея, е ЗИП или СИП. СИП-ът не е задължителен, а никой не може да накара всички училища в България да имат задължителна ЗИП точно математика. Та въпросът се свежда точно до увеличаване на броя на часовете за ЗП.

Точно това съм написала. Не повторих писаното в цитата и предния пост. Още 3-4 часа ЗП математика се искат.
Виж целия пост
# 166

Да не подведа, но май 4-5  за ЗП /седми клас/, а някои училища стигат до 10 общо. Та става дума за 2-4 часа поне. Не е толкова много. А не става дума за стоене, а за пари само защото и сега децата със ЗИП И СИП не прехвърлят 33-35 часа.
ЗП е една и съща и еднакъв брой часове във всички училища. Това, което е над нея, е ЗИП или СИП. СИП-ът не е задължителен, а никой не може да накара всички училища в България да имат задължителна ЗИП точно математика. Та въпросът се свежда точно до увеличаване на броя на часовете за ЗП.
Точно това съм написала. Не повторих писаното в цитата и предния пост. Още 3-4 часа ЗП математика се искат.

Въпросът в как да се убедят експертите на МОН, че математиката не е само предаване на нов материал и че без сериозно увеличение на часовете, за да има време за решаване на задачи в час, ще създадем поколение, което ще мрази тази наука. Математиката изисква разбиране, а разбирането изисква тренинг. Постоянно реват по телевизиите, че нямало квалифицирани кадри. Имало нужда от инженери, програмисти и др. такива. Основата на технологиите са математиката и физиката. С 30 % двойки по математика, при минимум от 16 точки за 3, не виждам какво ще постигнем. Учебните програми трябва да се направят така, че да подготвят децата за тези изпити. Как мислите, че се чувства едно дете ходило на училище и на уроци година-две преди изпита, положило усилия да се подготви и изкарало с мъка 4. Дали смята, че резултатът оправдава усилията, които е положило. Примери колкото искаш.
Виж целия пост
# 167
Скоро при разговор с млада колежка, която работи и учи във втори курс в Икономическия, разбрах, че мрази математиката. Момичето е завършило скоро. Бях ядосана и се оплаках от сина ми - беше изкарал 4,50 на по-леката класна по математика ЗП и 6 на по-тежката по задължително избираемата подготовка.  Оплаквах се как може да се издъни на леките задачи. Тя бе изумена и ми обясни, че това били супер оценки и че тя и повечето ѝ съученици в училище изобщо не разбирали математиката. И това е отношение и признание на човек, който учи икономика, където всичко е математика. 
Виж целия пост
# 168
И това е отношение и признание на човек, който учи икономика, където всичко е математика. 
Е, чак пък всичко...Но има доста да. Ами, като мрази математиката, да си беше избрала специалност, която й допада.
Виж целия пост
# 169
Вие наистина ли не виждате разликата в стила на тестовете през последните години с преди, да кажем 5-6 години?
Виждам я, разбира се. До 2014 тестовете бяха като един. Говоря за формата с два модула. Задачите - с голяма степен на повтаряемост и лесни за механизиране. Децата решаваха голям брой еднотипни задачи и високата оценка на подобен изпит беше много по-лесно постижима. Миналата и тази година беше вкарано малко разнообразие и папагалщината не свърши работа, въпреки наличието на елементарни задачи, почти без условие, достатъчни да изкараш тройка.

А вие наистина ли не виждате, че задачите са елементарни?
В нашия град има няколко пълни шестици и голям брой оценки близки до тях. Скоро не се беше случвало.
Много пъти вече написах, че задачите стават все по-лесни и тестът се профанизира. Защо задавате такъв въпрос?
Не съм съгласен, че решаването на нормални задачи е механизиране. Напротив, доста разбиране на материала е нужно за да се решават трудни задачи и да се използват комбинации от знания. И доста абстрактно мислене. Когато това е развито, ще се справят лесно и с приложни задачи. При сегашното положение се впряга каруцата пред коня - искаме да са добри приложници, преди да им дадем инструментариума. Прилича ми, че все едно ги караме да четат роман, а само сме ги научили на азбуката. А колко труд и повторение в сричане, четенето на приказки, книжки и повести има преди да успееш да прочетеш роман е нужно.
И още нещо много важно - има деца, които идват в 5 клас направо без да могат да пишат и четат добре. Не само от етноса. Какво може да се постигне с такова дете по математика и как.
Още нещо много важно - съвременните деца са много по-откъснати от живота, в сравнение с последните поколения на 20 век. Те дори на пазар не ходят, по-рядко ходят сами на училище, рядко играят навън на групи, рядко карат колело свободно, нямат село за ваканциите! И не са само те виновни, защото просто животът се промени. Ето защо не очаквайте да притежават нашето възприятие на околния свят. Всички ние тук, не сме били така ощетени. Аз например започнах да ходя на детска градина сам в 3 група, при това в София. От 1 клас ме пращаха на пазар, със списък, във 2 клас гледах сестра ми бебе често. Сега това е НЕВЪЗМОЖНО!
Какво се очаква, всички тези липси да се запълнят в класната стая или от компютъра? Или само с говорене от родителите?
Виж целия пост
# 170
Ivo_Ivanov, в крайна сметка проблемът не е в теста като такъв, а в подготовката на децата. Ние това се опитваме да Ви обясним от началото на темата. Ако трябва да се променя нещо, трябва да се започне първо от ограмотяването на всички деца. Т.е. от първи клас.
Между другото и в Пловдив тази година има повече пълни шестици по МАТ, отколкото през предните две.

А за школите - децата не се борят за класиране, а им се прави тест за определяне на ниво, за да бъдат разпределени по групи.  Peace
Виж целия пост
# 171
   Животът се е променил, но и възможностите са се променили. Интерактивните възможности на вируталното пространство никак не са за пренебрегване. Използването на симулатори, креативни игри и образователни филмчета разширяват кръгозора в пъти повече от играта в селския двор. И аз обичах да ходя на село при баба, но не ми беше интересно нито при животните, нито в градината, така че не съм научила почти нищо от реалния живот там. Седях си с книжките и списанията. Децата са различни и всяко си попива от това, което му се предлага само толкова, колкото е настроено да приеме.
   За мен конфликтът идва от това, че очакват децата да мислят, а през годината в предвидените часове едвам се смогва да се вземе голям обем абстрактна информация. Има деца, които имат такова мислене и бързо се справят. Други са в училища със засилено изучаване и съответни ЗИП и СИП часове допълват умения. Трети ходят на курсове. Но за деца, които нямат такова мислене и им е трудно да видят връзки и повтаряемост в абстрактната за тях наука, без допълнителна помощ и то доста ангажирана и компетентна им е невъзможно да се справят. Като не говоря за изостанали в развитието си деца като цяло.
Виж целия пост
# 172

И още нещо много важно - има деца, които идват в 5 клас направо без да могат да пишат и четат добре. Не само от етноса. Какво може да се постигне с такова дете по математика и как.


Проблем има и никой не го отрича, но решението на проблема не е в опростяването на изпита. Даже според мен трудният изпит е началото на оправянето, ако е комбиниран с безпристрастно и обективно оценяване. Ма щели били половината деца да имат двойки? Ми да имат, поне ще знаем къде сме, а няма да се залъгваме. И ще се търсят решения и понеже има обективно оценяване ще се види дали решенията работят. А не да свалим нивото на изпита, да манипулираме оценяването и после някой да се бие в гърдите, че средният успех бил скочил Twisted Evil
За мен реперът (изпитите) трябва да е стабилен и постоянен и да се сверява с нивото на децата по света. От там нататък вече трябва да се търсят пътища за подобряване на общото ниво. Но няма да се мине и без някакво разделяне на децата, защото не може мотивирани и немотивирани да се пускат по една писта. Просто не върви. Явно неслучайно в някои държави съвсем от рано профилират децата и ги пускат по различни писти - ми то насила хубост не става. Ако в някое семейство образованието не е ценност и родителите с мъка и изплезен език успяват да напишат 2-3 изречения няма как децата им да са върхът. Немотивираните деца само спират другите, а и сами се чувстват непълноценни, защото се сравняват с мотивираните и усещат разликата. Ми разделете ги тогава, нека едните решават абстрактни задачи, а другите да свършат с намиране на лице на фигура, ама да им остане в главите и да могат един ден да си сметнат колко плочки им трябват за банята. За какво са им синуси и косинуси на тези деца?
Виж целия пост
# 173

И още нещо много важно - има деца, които идват в 5 клас направо без да могат да пишат и четат добре. Не само от етноса. Какво може да се постигне с такова дете по математика и как.


Проблем има и никой не го отрича, но решението на проблема не е в опростяването на изпита. Даже според мен трудният изпит е началото на оправянето, ако е комбиниран с безпристрастно и обективно оценяване. Ма щели били половината деца да имат двойки? Ми да имат, поне ще знаем къде сме, а няма да се залъгваме. И ще се търсят решения и понеже има обективно оценяване ще се види дали решенията работят. А не да свалим нивото на изпита, да манипулираме оценяването и после някой да се бие в гърдите, че средният успех бил скочил Twisted Evil
За мен реперът (изпитите) трябва да е стабилен и постоянен и да се сверява с нивото на децата по света. От там нататък вече трябва да се търсят пътища за подобряване на общото ниво. Но няма да се мине и без някакво разделяне на децата, защото не може мотивирани и немотивирани да се пускат по една писта. Просто не върви. Явно неслучайно в някои държави съвсем от рано профилират децата и ги пускат по различни писти - ми то насила хубост не става. Ако в някое семейство образованието не е ценност и родителите с мъка и изплезен език успяват да напишат 2-3 изречения няма как децата им да са върхът. Немотивираните деца само спират другите, а и сами се чувстват непълноценни, защото се сравняват с мотивираните и усещат разликата. Ми разделете ги тогава, нека едните решават абстрактни задачи, а другите да свършат с намиране на лице на фигура, ама да им остане в главите и да могат един ден да си сметнат колко плочки им трябват за банята. За какво са им синуси и косинуси на тези деца?
Моля Ви ЧС, нито за мит не съм поискал да се сваля нивото на изпита!!! Точно обратното!
Ако така сте приели мнението ми, значи говорим за различни неща.
Виж целия пост
# 174
Цитат
Моля Ви ЧС, нито за мит не съм поискал да се сваля нивото на изпита!!! Точно обратното!
Ако така сте приели мнението ми, значи говорим за различни неща.

Ами така го възприемам - искате нещо изчистено от всякакъв практически аспект, което да се решава по формула с елементарно заместване. Според мен вие искате задачата да бъде така:

"Намерете лицето на правоъгълник със страна а=5м и страна b=3 метра", та децата да си погледнат формулата S=a*b, да заместят и да решат задачата. И ругаете условия, които искат децата да разбират какво правят, като например:

"Колко плочки с размер 50х50 см са нужни за да се покрие пода на стая с размер 5 х 3 метра."

Да, ама първото е назубрено и ненужно знание, а второто прави връзка с реалния живот. И много правилно се иска да се дават задачи от втория тип, където детето трябва да се сети, че всъщност се търсят две лица и да покаже разбиране на понятието "лице". Ако го няма това разбиране за какви знания говорим???

П.П. Много по-засукани задачи с басейни, пълнещи се и празнещи се от разни тръби и с работници, копаещи канал от две посоки, е имало не само по мое време, а още по времето на родителите ми през петдесетте години на двадесети век.
Виж целия пост
# 175
Разбирам за какво говори авторът. Задачите в последно време са някак "изкълчени", а иначе елементарни. Целят да те хванат в клопка, проверяват дали ще видиш "не"-то в условието, образно казано, не те питат за пътя до пещерата, а искат да се сетиш, че си до нея. Дори това ПИЗА, спрягано като отделен тип задачи, е част от тази игра на криеница. Това са най-обикновени задачи, има ги във всеки сборник. Също прекалено голямо значение се отдава на формАта, дори тази година някой видя разлика с предишни години. Аз не видях такава. Е, задачите бяха с една идея по-малко подценяващи децата в сравнение с предишни години, но чак пък да е нещо, за което "не са се готвили" Rolling Eyes Най-обикновени, лесни задачи.
Виж целия пост
# 176
Химикал, ако въобще има "изкълчени" задачи, целящи да паднеш в клопка, то те не са в 1 модул. А тук се бистри той като задачи, които трябва да са по силите на децата само с  наученото в училище. И те са такива. Тоест разглеждането на условията като причина за несправяне на децата е малко като  изсмукано от пръстите оправдание. Проблемът е налице, него никой не отрича, но той не се дължи на това как са зададени условията. Комплексните причини многократно се коментираха назад в темата.
Виж целия пост
# 177
Цитат
Моля Ви ЧС, нито за мит не съм поискал да се сваля нивото на изпита!!! Точно обратното!
Ако така сте приели мнението ми, значи говорим за различни неща.

Ами така го възприемам - искате нещо изчистено от всякакъв практически аспект, което да се решава по формула с елементарно заместване. Според мен вие искате задачата да бъде така:

"Намерете лицето на правоъгълник със страна а=5м и страна b=3 метра", та децата да си погледнат формулата S=a*b, да заместят и да решат задачата. И ругаете условия, които искат децата да разбират какво правят, като например:

"Колко плочки с размер 50х50 см са нужни за да се покрие пода на стая с размер 5 х 3 метра."

Да, ама първото е назубрено и ненужно знание, а второто прави връзка с реалния живот. И много правилно се иска да се дават задачи от втория тип, където детето трябва да се сети, че всъщност се търсят две лица и да покаже разбиране на понятието "лице". Ако го няма това разбиране за какви знания говорим???

П.П. Много по-засукани задачи с басейни, пълнещи се и празнещи се от разни тръби и с работници, копаещи канал от две посоки, е имало не само по мое време, а още по времето на родителите ми през петдесетте години на двадесети век.
Не, не! Няколко поста назад, дадох пример за хубава и ясно формулирана задача по геометрия:

"Кои триъгълници се разделят от някоя своя височина на два равнобедрени триъгълника?"

За да се отговори правилно на тази задача е нужно добре да е осмислен материала по геометрия и да са развити представи и абстракции. Няма как да се реши с механично възпроизвеждане на формули!
Виж целия пост
# 178
На случаен принцип си избрах задача от тазгодишния тест - номер 13. Какво й е? Нима не отговаря на поставените от Вас условия да  не се решава с директно приложение на теореми, а да иска и осмисляне, направа на взаимовръзки? Какво й куца в условието? Какво в решението й не е учено?
Виж целия пост
# 179
Ivo_Ivanov, а тази задача откъде я взехте? Няма такава в тазгодишния тест, нито в миналогодишния.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия