До каква степен възпитанието определя съзнанието?

  • 13 131
  • 100
Дали сме изцяло продукт на средата си или се раждаме с неотменими склонности и характеристики?
Виж целия пост
# 1
Виното от гроздето ли става или от бъчвата?
Виж целия пост
# 2
Виното от гроздето ли става или от бъчвата?

И бъчвата допринася за вкуса, качеството, цвета ....
Виж целия пост
# 3
раждаме се със склонности и характеристики. средата надгражда някои от тях, други остават латентни до срещата на определени обстоятелства, трети закърняват...
Виж целия пост
# 4
С някои неща се раждаме, но възпитанието, средата, образованието, личният пример.....променят много!
Но има и една поговорка.....От цървул трандафор не става Wink
Виж целия пост
# 5
Nature vs nurture, ако правилно съм разбрала първия пост, е сложен въпрос, науката още не е категорична, та аз ли. Но все пак мисля, че някои черти може и да са вродени, но това как ще ги проявяваш зависи от възпитанието, средата и изобщо житейския ти път. С две думи, превес на средата.

Битието определя съзнанието, седемте години на йезуитите- все валидни концепции според мен.
Виж целия пост
# 6
И аз мисля, че се раждаме с някакъв характер и сколонности, но средата определя тяхната насока.
Банален пример. Наблюдавах другарчетата на децата си от детската градина. На 3-5 години, всички бяха сладки, игриви, добрички. Идваха в къщи на рождени дни. Но в първите 1-2 години от началното училище започнаха да се виждат разликите. Някои станаха бандюги, слаби ученици.. И някак като че ли закономерно се получи точно с тези, които идваха от социално слаби семейства или емигранти араби. (живея в чужбина) При това тези семейства са съвсем нормални... Просто нямат традиции да наблягат на учението, да ориентират децата си към по-интелектуални дейности...
Виж целия пост
# 7
Тц, няма нужда от психология и генетика, ей сега 20 страници в бг мама и ще стане ясно  Mr. Green Mr. Green

Шегичка  Mr. Green

Иначе гласувам, че и двете имат тежест. Средата отключва или притъпява генетично заложеното. Сигурно и в махалата има хора с потенциал за велики хора на изкуството, ама...
Виж целия пост
# 8
Възпитанието определя навиците, също при едно разглезване детето се налага, иска всичко, това не значи, че е дете без потенциал примерно.
Виж целия пост
# 9
Учителка на дъщеря ми с 30 годишен опит с деца в детска градина и учителка преподавател по биология в 11 и 12 клас изненадващо за мен преди време споделиха еднакво мнение по въпроса. В случая коментираха не толкова държанието и възпитанието, а по - скоро интелектуалните възможности. И двете смятаха, че по - важен е генетичния фактор. В общи линии смятаха, че някои деца се раждат със заложби и едва ли не, където и да ги поставиш са блестящи, а други се доближават до тях, но с много труд и учене. Освен това тези блестящи умове не идват задължително от семейства на умни и възпитани хора. В добра среда може да получиш отлични навици и знания как да се държиш, но дали мозъкът работи по - бързо и по - комбинативно си е някаква "божа работа". Simple Smile
Виж целия пост
# 10
Раждаме се с някаква база и набор от предпоставки. Но в мига, в който се намеси фактор среда и съзнание - нещата се променят, развиват ..или деградират.
Виж целия пост
# 11
Аз мисля,че възпитанието има голямо значение,генетичния фактор също.Както и средата.
И навиците също са важни.
Виждала съм как умно момче,дете на интелигентни хора става престъпник.Попадна в лоша среда и използва ума си за да мами хората. Sick

Виж целия пост
# 12
Възпитанието не е ли към фактор "среда"?
И към битието като цяло?
Виж целия пост
# 13
Nature vs nurture, ако правилно съм разбрала първия пост, е сложен въпрос, науката още не е категорична, та аз ли. Но все пак мисля, че някои черти може и да са вродени, но това как ще ги проявяваш зависи от възпитанието, средата и изобщо житейския ти път. С две думи, превес на средата.

Битието определя съзнанието, седемте години на йезуитите- все валидни концепции според мен.

Споделям същото мнение.
 Peace
Виж целия пост
# 14
А къде искаме да закараме съзнанието? Коя е омега-точката?

Крайният продукт "човек" се оформя най-вече от забележителни, прагови преживявания. Наливането на възпитание на час по лъжичка може и да сработи, но е най-неефективния начин, като да си метеш пода с четка за зъби- ще го изметеш, но ще е мъчително и има по-добри начини.

Като казваме "битието определя съзнанието", замсляме ли се, че има хора с напълно обикновено битие, дори скучно, но нивото им на съзнание и на разбиране може да надвишава нашето не 2, не 3 пъти по способности, а неизмеримо. След едно ниво на съзнание битието вече не определя съзнанието, а може да става обратното.

Ако човекът си е тъп по рождение, не може да се "пречупи" и да почнат нещата да му идват лесно, може някой да се наеме с много труд да го обучи и да го докара до някакво функционално ниво. И накрая ще имаш полуобразован човек, без талант. Ако си повярва, става страшно. Има такива дори на високи позиции, дори и лекари.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия