Ранното детско развитие. Фази, етапи, теории и практики по света и у нас

  • 32 110
  • 903
# 360
Елена не искам да те засегна - но мисля че, че именно амбициите на родителите и детето всичко да е най-най- водят до това да изкарваме все повече пари, които да харчим за предмети, с които да утолим вътрешната си болка. Тоест анекдотът които разказа в скрития текст е антипод до тезата ти, че като си подаваме камък на емоцията в детската градина, ще направим едни емоционално устойчиви хора.
Аз да си призная честно не ме интересува какво учат в детската - стига ми само детето да ходи с желание и да не реве сутрин. Повече не искам.
Към децата си нямам големи изисквания, към себе си съм имала много големи, но поради ред емоционални драми сега и към себе си нямам.
Виж целия пост
# 361
Еленна, така ме разсмя.
У нас май нямаме болни амбиции и тя винаги сама си е избирала какво да носи да покаже.
Днес замъкна лопата за сняг да си строят форт в двора на училището. Иначе каквото е занесла да покаже по- специално за нея като неща от бабите й за празници все са се връщали счупени от децата в автобуса и прочие и си научи урока.

Сирен, за мен като възпитател са важни много емоциите, чувствата, разговорите, маниерите, учтивостта и индивидуалността. Надявам се да възпитаваме повече ' костенурчета Франклин' ( твое сравнение за детето ни отдалеч) отколкото арогантни грубияни незачитащи никого освен себе си.

 Ако повече хора работещи с деца им обръщат внимание на чувствата , интересите, случващото се с тях и с различията им то светът ще има повече добри хора и приятни общества за живот и развитие!
Виж целия пост
# 362
Кристина, ни най-малко не ме засягаш, защото съм 100% съгласна с теб. И мъжът ми принципно е съгласен, но за някои неща е на принципа на кучето на Павлов: заучени механизми и най-вече изключително състезателния му характер за всичко. Добре че съм аз да давам малко баланс и да я отпиша от уроците по Сузики цигулка за които беше преплатил защото "детето на колегата ходи."
Виж целия пост
# 363
А идеята зад камъка, поне доколкото аз я поразбрах като се зарових защо се ползва толкова в ранното детско образование е да има повод детето да споделя и да говори спокойно с другите, да инициира диалог и да не се притеснява. За разлика от това да седи и са слуша другарката какво има да каже по повод на света, поне за 2-3 минути на седмица да може то нещо да сподели като конструкция на значението.
Виж целия пост
# 364
А идеята зад камъка, поне доколкото аз я поразбрах като се зарових защо се ползва толкова в ранното детско образование е да има повод детето да споделя и да говори спокойно с другите, да инициира диалог и да не се притеснява. За разлика от това да седи и са слуша другарката какво има да каже по повод на света, поне за 2-3 минути на седмица да може то нещо да сподели като конструкция на значението.
И това също. Многопластово е.
При нас е всеки ден.
Виж целия пост
# 365
А нямам нищо против камъка, нито каквито и игри и форми на обучения да въведат какво в училище, така и в детската. Винаги съм готова да съдействам, купувам и плащам безропотно всичко което се каже от училището и детската. Важно ми е децата да не се бият и тормозят едно друго. Всички усилия в тази насока си заслужават.
Виж целия пост
# 366
Отдъхнах си, че не се налага всеки ден да носи камънаци Simple Smile
Досега всъщност два пъти само е носила: камъка от реката, а на следващия път ми откъсна най-красивата и рядък сорт далия от градината. Поне има естетически вкус, успокоих аз собственото си его от загубата на най-хубавото ми цвете, дето месеци наред отглеждах; успокоих се с погалване пак на същото его какъв естет е родило. Ако бях учила медитация от малка, нямаше сигурно първо да си помисля да и се скарам, че ходи и къса и да се наложи да си хапя езика, ами щеше да ми дойде отвътре да и обясня кое е лично за късане и кое не. Като на гледачката будистка от Бутан с магистратура по източна философия, която имахме цяла година, но това е съвсем друга тема ...
Виж целия пост
# 367
стига ми само детето да ходи с желание и да не реве сутрин. Повече не искам.

Не искам и аз да те засягам, но това комбинирано с другото ти очакване "важно ми е децата да не се бият и тормозят едно друго" не е ли редно да са абсолютно задължителни параметри, за да ходи едно дете където и да било. Тоест, те за мен не би трябвало да са част от изискванията, а по-скоро са на ниво като "важно ми е през двора на градината да не минават автомобили."

По-скоро аз ги приемам като санитарен минимум и двете неща. Наистина ли нямаш никакви други очаквания? (Това не е нападка, а искрен въпрос. Споделяме, учим се един от друг и т.н.)
Виж целия пост
# 368
Съжалявам,че се вмъквам с въпрос относно нещо по-различно,но мисля,че ще можете да отговорите:
По мое време в първи клас,предучилищната не беше задължителна и тези,които не бяха ходили на детска градина,тръгваха директно на училище.В моя клас конкретно ги бяхме научили,защото не стояха на едно място - имахме и един конкретно много кофти случай на момиче,което постоянно се опитваше да избяга,не желаеше да изпълнява нищо от това,което учителката ни казваше,хапеше и тъй нататък.Мисля,че имаше някакви проблеми,била съм малка и не са ни казали.Другите неходили на детска градина общо взето имаха също проблеми с това да слушат и да внимават.В началото майките им бяха в двора и влизаха при всяко междучасие..Изобщо им беше трудно да се адаптират на правила и че не са единствените там.
Та с това имам предвид - за или против сте за задължителната предучилищна?
Виж целия пост
# 369
Прочетох по диагонал, че сте засегнали емоционалната интелигентност.
Твърдо смятам, че НЕ се учи от чужди, външни хора. То затова е емоционална интелигентност, предава се по неформален начин, чрез връзка между семейна среда (майката, бащата, баба, дядо) – децата. И имаме голям процент наследственост.
Или – е ли възможна емоционалната интелигентност за научаване извън семейството?
За мен – не.

Това е именно онази неуловима нишка, която споменах в една друга тема, извън разни монтесори-та, сузуки-та и каквито искате системи и школи.
Всяка стъпка в тази насока трябва да е строго индивидуална и предпоставена именно от особеностите на всяка отделна личност (в случая дете). Някак не го виждам една много доброжелателна, но чужда и виждаща детето ми дори и 4 часа на дена жена, да може да направи емоционалния мост и да му "налее" емоционална интелигентност.

Та в тази връзка не мисля, че е нужно нещо подобно в предучилищна или даже училищна възраст. Именно тук е ролята на семейството. Там се поставят основите – всичко останало е само допълнение.
Виж целия пост
# 370
basila, добра теза и мнение. И аз съм склонна да се съглася с теб, че това се учи най-вече у дома. Или по-точно се поставят основите там. Но определено за пълното и развитие е необходимо детето да се сблъска и с много други модели на поведение, отколкото може да види у дома.
В същото време, към момента, институционното образование често с практиките си погазва и пренебрегва всичко постигнато у дома в тази насока, та би било добре с внедряването на подходи за социо-емоционално обучение да спре поне това.
Виж целия пост
# 371
за или против сте за задължителната предучилищна?

Ти зададе малко въпрос тип "за или против ваксините?" или "за или против дългото майчинство?"... И двата въпроса, както и твоят имат две измерения: лични и обществени.

От обществена гледна точка, безспорно са доказани в световен мащаб предимствата на задължителното ранно детско образование. По този начин правителството се ангажира с финансиране на инфраструктура и персонал за обгрижване на всички деца. Огромен процент от най-бедните и онеправданите от тях иначе биха видели въобще книга и буква за първи път в живота си чак в първи клас, ако междувременно въобще стигнат дотам. Същото е като с това дали да има майчинство: колкото и да е нископлатено, е някакъв минимум, който осигурява на жената и детето критичното време заедно. Без подобни социални политики и механизми, само се задълбочава разделението и се засилва дупката между тези, които имат и тези, които нямат.

Отделен е въпросът дали за всяко семейство и всяко дете това е най-доброто.
Виж целия пост
# 372
Прочетох по диагонал, че сте засегнали емоционалната интелигентност.
Твърдо смятам, че НЕ се учи от чужди, външни хора. То затова е емоционална интелигентност, предава се по неформален начин, чрез връзка между семейна среда (майката, бащата, баба, дядо) – децата. И имаме голям процент наследственост.
Или – е ли възможна емоционалната интелигентност за научаване извън семейството?
За мен – не.

Това е именно онази неуловима нишка, която споменах в една друга тема, извън разни монтесори-та, сузуки-та и каквито искате системи и школи.
Всяка стъпка в тази насока трябва да е строго индивидуална и предпоставена именно от особеностите на всяка отделна личност (в случая дете). Някак не го виждам една много доброжелателна, но чужда и виждаща детето ми дори и 4 часа на дена жена, да може да направи емоционалния мост и да му "налее" емоционална интелигентност.

Та в тази връзка не мисля, че е нужно нещо подобно в предучилищна или даже училищна възраст. Именно тук е ролята на семейството. Там се поставят основите – всичко останало е само допълнение.
Мисля по същият начин, но .. реалността за голяма част от децата е именно престой в градина/ясла/у-ще плюс занималня по 10-11 часа на ден и по час-два у дома със семейството.
И тези функции са иззети по неволя от институциите.
Виж целия пост
# 373
Ами при нас поне в първа група 3 годишни масово плачат сутрин. В детската градина прояви на на насилие не сме имали с големия. В училищна възраст обаче е практика децата да се бият, дори и момичета. Аз съм късметлийка, че моят син не се замесва в боеве, но постоянно за това ми говори, кой кой набил.
Та така - нещата които искам не са екзистенц минимум в момента в бг в държавните гради и училища, с частни нямам опит.
по отношение емоционалната интелигентност - моите са си емоционално интелигентни- такива са се родили, не съм ги учила, нито аз ,нито учителката. Познатите ми деца - също.
Виж целия пост
# 374
Ами при нас поне в първа група 3 годишни масово плачат сутрин.

Защо плачат? На 3 години вече могат да си кажат поне.
Ако заварех масово плачещи деца на оставяне, вкл. и моето, доста сериозно бих се притеснила и замислила по въпроса какво се случва.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия