Ранното детско развитие. Фази, етапи, теории и практики по света и у нас

  • 32 139
  • 903
# 405
Ето, това е разликата между твоите и моите възгледи - ти мислиш в модели и за модели. На мен ми е все тая - моите на градина почти не са ходили, а бяха направо в предучилищна в училище. Никой не се е упражнявал в терапевтични техники, ролеви игри и прочие. За мен печелившият модел е следният - колкото по-малко време в организирано институционално отглеждане и колкото повече време извън инститтуционалното отглеждане, толкова по-добре. Половин ден на училище, където учат, а не се упражняват в ролеви игри и анализ на емоции, живот извън училище - събиране с други деца по интереси. Когато са малки - в семейството. Всяка култура си има своетоо монтесори и всичко, стига да има кой да се занимава или поде на позволи на децата вместо с плЯсмЛЯсова розова ютия, да участват в реалния бит на семейството или поне да им позволят да се мотаят покрай възрастните и да се учат чрез подражание, вместо да им пуснат игричка на таблета, а поле да им правят обучение  какво е крава и как млякото не идва в кутия от магазина. Нещата вече са измислени, още откакто човечеството се е пръкнало - децата първо и основно в семейството - там се развиват физически, интелектуално и емоционално. После ограмотяване и образование..
Ето ти една градивна идея - не анализираай, а живей! Децата така или иначе порастват, независимо дали са си анализирали чувствата в групичка или медитация на 3.
Виж целия пост
# 406
Опитвам се да се правя, че не съм прочела расистките изцепки кой как се млати в циганската махала и каква им е културата. Обидно ми е само да чета масовите представи и клишета за този етнос, както и за който и да било друг и ми се иска друго ниво на дискусия...
Виж целия пост
# 407
Значи, не исках съвет аз какво да правя, нас не ни мисли. Мъжът ми е домашно образован до 12 клас и в инстутиция е стъпил за първи път в Харвард. Аз съм по детските градини и кварталните училища на късния соц период от 2 годишна. Е, и? Като централни ценности и разбирания сме много подобни, всеки с характера и разликите си. И двамата сме порастнали, че и някак достатъчно сме намерили общо, че да се оженим, защото хората са хора. Но не е за това думата, поне не моята.
Когато стане дума за масово образование и обществена промяна има нужда от модели: работещи, проверени и справедливи към всички в общесвото.
Виж целия пост
# 408


Иначе за пребиваването на децата в яслите и градините по 10-11 часа на ден и изземването функциите на възпитанието от персонала ... мнението ми е ясно.
Виж целия пост
# 409
Ккое му е  расисткото, ти последно кога си минавала покрай някоя маала? Преди Новата ера сигурно. А и по-скро се изразих добре за културата им - че си изразята емоциите достапо-здравословно, защото не ги потискат, не ги анализират, а си търсят място под слънцето в съвсем реално време. Културата си им е много добре, както писах, хората оцеляват навсякъде.
Какво ниво на дискусия ти се иска? Да пеем в хора на модерните техники? Децата не са направени за пребиваване от невръстна възраст по градини и ясли. На повечето неща се учат съвсем нормално и спонтанно вкъщи, включително как да открият червилото. Не имм се налага да анализират в кръгче, защото живеят с братята и сестрите си и си изграждат свои отношения и стратегии за справяне. На градината и яслата волю-неволю персоналът трябва да държи нещата под контрол и затова се започва с анализите, ролевите игри и прочие. Защото ако Джон удари Уил, веднага ще започне драма от майката на Уил към персонала и майката на Джон. Обаче ако Джон и Уил са братя, майката е една и съща и най-много да им се скара и да прибере ябълката на раздора, пък децата помежду си да си анализират това или онова. каквото и да си говорим, цялата тази история с емоциите, кръгчетата и т.н. е заради това да се държат под контрол нещата в детскотозаведение, защото там са все чужди деца, които и да искат, и да не искат, трябва да са там, дори да не се харесват. В семейството нещата са по домашному.
Виж целия пост
# 410
Последно бях по работа (обществено образование) в ромски квартал в малко населено място в България през юни 2017. Нещата са трагични и нивото на функционална неграмотност на децата в 5 клас там е точно 42 процента. Пък не знам как така с бой у дома не се научиха да четат, ега си. И защо свободната игра голи и боси с 10 братчета и сестри, която "работи" така добре за тях, ги обрича още преди да са родени.
Виж целия пост
# 411
Никой не се е упражнявал в терапевтични техники, ролеви игри и прочие.
С други думи ако двете деца, които са от едно семейство, се удрят, никой не трябва да си прави труда да намери начин да ги научи да не го правят, понеже ще им ограничи първичните реакции?
Ето, че и ти по-долу даваш пример за начин, по който майката да сложи край на практиката по удрянето, а уж много подкрепяш първичните реакции. Защо се получава това разминаване?
Виж целия пост
# 412
Коя функционална грамотност? Твоята или тяхната? Хайде, като ще си говорим на високо ниво, да си говорим и за културната оцветеност на цялото това тестване. Всъщност вие сте оцеенявали функционална грамотност на друга култура спрямо западняшката култура. А за себе си те са достатъчно функционално грамотни, дори да са буквално неграмотни. Когато оценяваш ябълките по параметри за круши, естествено че нещо на ябълките  няма да им е наред, просто защото не са круши.

Юна, никоя майка няма да тръгне да обяснява на единия какви са емоциите на другия, да започне един анализ на едните емоции, на другите емоции, просто защото не е нужно. Както писах, ще прибере ябълката на раздора, ще им се скара и ще отиде да готви в кухнята. Децата няма да се избият, а или всеки ще си намери занимавка, или ще се обединят и ще се договорят нещо, примерно да отидат да си искат ябълката на раздора от майката.
Не съм привърженик на удрянето, но досега не съм видяла нормално дете да не е ударило друго дете. Дали ще е дърпане, бутане, подлагане на крак дори, но винаги има нещо, което можем да наречем удряне. Ти виждала ли си нормално дете никога да не удари?
Виж целия пост
# 413
Децата в 5 клас не могат да четат. Оценено с инструмент на МОН, наречен буквар за 1 клас.
Функционалната грамотност е понятие, което не се дефинира културно, а означава, в този контекст, може ли едно дете да прочете изречение и да го разбере.
Виж целия пост
# 414
Отивам да си взема детето от квакерската градина, а на интересуващите се оставям изследванията и трагичните заключения в тях на наши, родни експерти.

Професор Томова предлагам да интервюира форума, вместо Ейми. Има доста какво да сподели, и много по-свързано с нашата реалност и тази на децата ни, особено тези, които растат географски в България: http://www.dw.com/bg/%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B8 … %D0%BE/a-17109467
Виж целия пост
# 415
За четене с разбиране ли говорим? Това ли е функционалната грамотност според МОН? Ми, естествено, че ако не са ограмотени, няма да разберат какво четат, те ще хабят твърде много сили да дешифрират на знаково ниво какво четат! Но са си напълно функционално грамотни в широкото понятие - справят се на битово ниво съвсем добре и с разбиране, и със сметни операации, и с всичко. Те просто академично не са обучени за справяне с тестове в училищна среда. Те и категоризация няма да направят така, както ги учим ние децата - плодове, зеленчуци, транспортни средства... Не защото не могат да категориизират, а защото точно в този тип категоризация не са обучавани.
Виж целия пост
# 416
Означава, че дете в 5 клас не може да прочете изречението "Аз съм Хасан и  съм на 10 години." Това означава, не знам как да съм по-ясна. Няма по-дълбок смисъл от това. Не познава буквите, не може да ги разпознае или напише.
Виж целия пост
# 417
елена, това не е функционална, а буквална неграмотност. Тези деца не е трябвало да стигатдопети клас, дори до втори не е трябвало да стигнат, щом не са ограмотени. Функционалната неграмотност втесния смисъл, който МОн има предвид, е едва след ограмотяването. Тези деца са просто неграмотни, нищо повече. Но някой папа парите от делегирания бюджет за тези "мъртви души", образно казано.
Виж целия пост
# 418
Какво се опитваш да ме убедиш по-точно?
Виж целия пост
# 419
В случая с ромите е все едно човек да е сляп, а някой да го пита за нюансите на розовото. Въпросните деца са първично неграмотни, те никога не са били ограмотени, та да стигнем изобщо до функционална неграмотност. Буквалното значение на функционалната нееграмотост е грамотни хора, които са научили и автоматизирали четенето и писането, не могат да прочета и разберат текст или да напишат текст, примерно молба за работа. В описания от теб случай нямаме никаква грамотност, а каква функционална грамотност да търсим.
Другото, което се опитвам да ти кажа е, че си затънала в модели и школи как трябва да се възпитават и обучават децата в детските заведения. Аз съм по обучението, а възпитанието, включително на емоциите и т.н. оставям на семейството, защото това се случва именно в семейството. И първичността за децата е естествена, защото са деца.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия