За граматиката родна щом ти имаш колебания, попитай тук и запълни пропуските в своите знания :)

  • 77 382
  • 771
# 300
Следете за отношенията между думите.
 При допълнението сказуемото извършва действие върху или с допълнението. Какво действие се извършва в случая, който предлагаш
Помисли, вместо да се заяждаш.

Ние предаваме по радиото. Предаваме си е действие като всяко друго.
Виж целия пост
# 301
В кое изречение е непрякото допълнение:
По радиото съобщиха последните новини за деня.
Аз "по радиото" го възприемам като обстоятелствено пояснение (за начин или пък за място Thinking), защото "Те съобщиха последните новини за деня по радиото/по телевизията."
Непрякото допълнение означава предмет, който непряко или косвено се засяга от глаголното действие. По какъв начин радиото е засегнато от глаголното действие "съобщиха"?
Нещо не ми звучи като непряко допълнение.
Обстоятелственото пояснение пояснява сказуемото и показва при какви обстоятелства се осъществява действието "съобщиха" - по радиото, по телевизията, в социалните мрежи, на площада...
Виж целия пост
# 302
Няма да се включа в дискусията, стана все едно се обсъждат фундаментални философски въпроси. Всеки си има доводи. Не проумявам обаче защо мъчат така децата. Какво ли ще загубят, ако не могат да разчепкат детайлно едно сложно изречение? Според мен нищо, ама нас кой ли ни пита...
Виж целия пост
# 303
Помисли, вместо да се заяждаш.

Ние предаваме по радиото. Предаваме си е действие като всяко друго.
Вяра, не се заяждам и мисля. Не съм казала, че не си права, но обяснението ти не е достатъчно да се убедя или още по-малко да го обясня на детето си, ако някой му натресе такава задача.
Виж целия пост
# 304
И аз мисля, че по радиото трябва да е обстоятелствено пояснение, но не съм сигурна.

Да ви питам тези глупости с такива подробности влизат ли в НВО? Да знам дали си струва изобщо да им обръщаме специално внимание.

Като проверят домашното, ще докладвам отговора.
Виж целия пост
# 305
Дъждец,  дали е "по радиото" или не - това не знам,  но тъкмо една от девойките ми ми обясни с доста разумен довод казаното от дъщеря ти специално за предлога с/със..Почивам със семейството - тук примерно става дума за непряко допълнение,  понеже семейството е паралелен извършител,  тоест и аз, и то едновременно почиваме. Или танцувам с красавица, тоест и аз,  и тя танцуваме.. Или децата спорят с родителите си. В горните изречения става дума за непреки допълнения. Но със закъснение,  с отвращение, със злоба,  с погнуса,  със задоволство,  с наметало,  с учудване,  с рокля, с палто и т.н са обстоятелствени пояснения.



Виж целия пост
# 306
Но със закъснение,  с отвращение, със злоба,  с погнуса,  със задоволство,  с наметало,  с учудване,  с рокля, с палто и т.н са обстоятелствени пояснения.


От изброените само със закъснение, с отвращение, със злоба, с погнуса, със задоволство, с учудване са обстоятелствени пояснения за начин.

Танцувам с наметало, с рокля, с палто - не.
Виж целия пост
# 307
Да, последните примери са непряко допълнение.
"Като непряко допълнение в изречението се изразява другият деятел."
Аз и семейството почиваме.
Виж целия пост
# 308
   Smileys, няма да задълбавам в причините защо една 12-класничка, дъщеря ми,  се занимава с неща за 5-6 клас,  само ще кажа,  че по доброволческа програма помага на чужденец,  което я кара да чете тук и там,  за да не подведе детето. Та  в отговор на забележката ти ми показа това:
https://www.slav.uni-sofia.bg/grammar/synt7.html
Там само примерът е с каска, не с цитираната от нея рокля,   та аз поне го разбирам като оборудвана с каска,  облечена с рокля, обута с обувки. Понеже аз и роклята не танцуваме заедно,  нито аз и каската работим заедно на строежа, нито аз и обувките правим туристически преход.. Интересно ми къде е истината.
Виж целия пост
# 309
  Smileys, няма да задълбавам в причините защо една 12-класничка, дъщеря ми,  се занимава с неща за 5-6 клас,  само ще кажа,  че по доброволческа програма помага на чужденец,  което я кара да чете тук и там,  за да не подведе детето. Та  в отговор на забележката ти ми показа това:
https://www.slav.uni-sofia.bg/grammar/synt7.html
Там само примерът е с каска, не с цитираната от нея рокля,   та аз поне го разбирам като оборудвана с каска,  облечена с рокля, обута с обувки. Понеже аз и роклята не танцуваме заедно,  нито аз и каската работим заедно на строежа, нито аз и обувките правим туристически преход.. Интересно ми къде е истината.

Нямам представа в кой клас е дъщеря ти, а и това няма нищо общо с темата. Надникнах, видях твоя пост и написах моя.

Нямам време да чета всичко от линка ти, ама мернах грешки в материала. Сигурно имаш предвид това:

Цитат
Като непряко допълнение в изречението се изразява другият деятел: спортувам с приятели – аз и приятелите ми спортуваме, работя с брат си – аз и брат ми работим, пеем с хор – ние и хорът пеем.Именно функцията различава това непряко допълнение отобстоятелствени пояснение, с които формално съвпадат: спортувам с приятели – спортувам с увлечение (*аз и увлечението спортуваме), работя с брат си – работя с каска (*аз и каската работим ).

За мен обяснението е нелепо, а правописът - потресаващ. Нито увлечението спортува, нито каската работи.

Не искам да споря с никого. Изразих мнение.

Виж целия пост
# 310
От обясненията в посочения цитат аз разбирам, че " с приятели" и " с брат ми" са непреки допълнения, а точно "с каска" и "с увлечение" са обтоятелствени пояснения.
Виж целия пост
# 311
И аз мисля, че по радиото трябва да е обстоятелствено пояснение, но не съм сигурна.

Да ви питам тези глупости с такива подробности влизат ли в НВО? Да знам дали си струва изобщо да им обръщаме специално внимание.

Като проверят домашното, ще докладвам отговора.

В книжките с пробни тестове има въпроси за допълнения, обстоятелствени пояснения и сие, но на матурите до сега мисля, че не са давали такива въпроси. На матурите се чепкат повече сложите изречения с подчинените им обстоятелствени, допълнителни и т.н. както и преобразуването на сложно с подчинено определително в просто изречение, например, и обратното. Затова е добре да се усвои максимално добре материалът, до колкото е възможно, разбира се.
Виж целия пост
# 312
Тазгодишните седмокласници са по новата учебна програма. Видовете подчинени изречения отидоха в осми клас, та какво ще има на НВО зависи от това какво се учи в пети, шести и седми клас.
Виж целия пост
# 313
Масово школите са в стария калъп. Преподават на децата тропи и изразни средства, видове сложни изречения и фразеологизми. Възможно е НВО да се окаже голяма изненада заради невъзможността/ нежеланието да се напусне руслото. Не съм спокойна с уповаването на познатото и липсата на прогностичност.
Виж целия пост
# 314
Тазгодишните седмокласници са по новата учебна програма. Видовете подчинени изречения отидоха в осми клас, та какво ще има на НВО зависи от това какво се учи в пети, шести и седми клас.

Видовете подчинени изречения си стоят в материала за седми клас. Не вярвам само в учебника на моето дете да е такаНо ще питам в седмокласната тема. В обхвата на темите за НВО влизат съчинително и подчинително свързване, сложно съчинено, сложно съставно и сложно смесено
Вероятно няма да има въпроси за видовете подчинени изречения, но в училище се изучават

За тропите-уж не се учат, ама току се коментират приэвсяко лит произведение, пак в училище. А за тезата май няма как да се получи завършеност без тах, поне основните.

Какъвто и да е материалът, винаги може да се пробута нещо от засукано, по-засукано
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия