МОН - промените продължават (2)

  • 56 258
  • 755
# 45
В началото на всяко приложение пише за кого се отнася. Например 9-12 са за ПП за НИНРИЧЕ.
Виж целия пост
# 46
А тези максимум 10 часа и минимум 4ч, общо за предметите от ПП ли говорите или  са мин и макс за един профилиращ предмет? Аз ги изброих 10 общо- 4 мат, 4 информатика и 2 ИТ.
Виж целия пост
# 47
Минимум четири и максимум осем ИУЧ за ПП за учебна седмица за един профилиращ предмет. 18-20 ИУЧ общо за всички профилиращи предмети на седмица.
Виж целия пост
# 48
Отивам пак да броя ИТ. Явно нещо съм сбъркала, не може да са 2.

Ред.: Мда, за всеки един са зададени по 4 ч. Предполагам, решение на самото училище ще бъде, дали ще се спрат на минимума или ще заложат доп.часове...
Виж целия пост
# 49
И на мен ми се струват множко. Пак ще броя
НИВО В1.1  МОДУЛ „УСТНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 72 часа
НИВО В1.1  МОДУЛ „ПИСМЕНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 72 часа
 НИВО В1  МОДУЛ „УСТНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 72 часа
 НИВО В1  МОДУЛ „ПИСМЕНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 72 часа
  НИВО В2  МОДУЛ „УСТНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 36 часа
 НИВО В2  МОДУЛ „ПИСМЕНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 36 часа
НИВО В2  МОДУЛ „ЕЗИКЪТ ЧРЕЗ ЛИТЕРАТУРАТА“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 36 часа
НИВО В2  МОДУЛ „КУЛТУРА И МЕЖДУКУЛТУРНО ОБЩУВАНЕ“ Годишен брой часове за изучаване на модула в XI клас – 36 часа
УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
 ЗА ПОСТИГАНЕ НА НИВО В1.1
МОДУЛ „УСТНО ОБЩУВАНЕ“  
Цитирам:
Тази учебна програма представя профилираната подготовка по английски език за модул „Устно общуване“ за ученици от ХІ и ХІІ клас, които
започват да изучават английски език в IX клас
и в края на ХІІ клас – профилирана подготовка, постигат ниво B1.1 по Общата европейска езикова
рамка.





УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
ЗА ПОСТИГАНЕ НА НИВО В1
Цитирам:
Тази учебна програма представя профилираната подготовка по английски език за модул „Устно общуване“ за ученици от ХІ и ХІІ клас, които
след неинтензивно и неразширено обучение в VІІІ клас в края на ХІІ клас – профилирана подготовка, постигат ниво B1 по Общата европейска
езикова рамка.




УЧЕБНА ПРОГРАМА ЗА ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
ЗА ПОСТИГАНЕ НА НИВО В2
Цитирам:
Тази учебна програма представя профилираната подготовка по английски език за модул „Устно общуване“ за ученици от ХІ и ХІІ клас, които
след интензивно или разширено обучение в VІІІ клас в края на ХІІ клас – профилирана подготовка, постигат ниво B2 по Общата европейска езикова
рамка.


Това са 3 варианта съвкупности от модули, предназначени за 3 различни по продължителност и интензитет вида обучение по ЧЕ. Един ученик може да учи само по 1 начин чуждия език. При всеки от тях се получват общо 4 часа седмично задължителни часове по профилиращ предмет – при втори ЧЕ и при неинтензивно и неразширено изучаване на първи ЧЕ са разпределени по 2 часа по 2 модула (общо 4), а при интензивно и разширено на първи ЧЕ – по 1 час по 4 модула (общо 4).

Затова минималният брой ИУЧ за профилиращ предмет е 4.
Максималният е 8. Останалите 4 са по избор на учителя. Може да реши да използва 0, 1, 2, 3 от тях или всичките 4 и сам избира модулите, които да преподава.
Виж целия пост
# 50
Едва ли ще се справя с четенето на целия публикуван от МОН материал, но засега разгледах учебните програми, които касаят първия профилиращ предмет на детето ми – приложения от № 25 до № 28.
Виждам общото правило, че „Профилираното обучение по испански език във втори гимназиален етап на средната образователна степен  …… се провежда в четири модула ……, които представляват единно цяло.“
В модул „Устно общуване“ и модул „Писмено общуване“ (Приложение № 25 и Приложение № 26) има и следния запис:
„С цел разширяване на езиковата компетентност по испански език се препоръчват часове по допълнително избираемите модули:
Скрит текст:
1. Учебен театър.
2. Преводаческа работилница.
3. Екскурзоводство.
4. Официална кореспонденция.
5. Аз и света – гражданско образование, самоуправление, екология.
6. Различни, но близки.
7. Езикът в песента.
8. Чужд език за професионални цели.
9. Работа върху автентични текстове – художествени, публицистични, научнопопулярни, специализирани и др.
10. Дискусионно студио.“
Не ми е ясно за тези допълнително избираеми модули има ли допълнителни часове. Ако става въпрос наистина за допълнителни часове и тези допълнителни часове идват от ФУЧ, то това са 4 часа седмично и едва ли всички 4 часа могат да се „запълнят“ с първия профилиращ предмет. В гимназията на сина ми няма откъде другаде да „дойдат“ допълнителните часове, защото за първите два профилиращи предмета има предвидени по 4 часа ИУЧ седмично, а за трети и четвърти профилиращи – по 5,5 часа седмично.

За другите два модула горното го няма, но са включени други уточнения:
Скрит текст:
За модул „Езикът чрез литературата“ (Приложение № 27) пише:
„Предложените по темите автори и произведения са повече от един/едно, за да се даде възможност за избор, като се следва разпределението на тематичните области. Описанието на новите знания в програмата няма изчерпателен и/или затворен характер. Могат да бъдат избирани и други автори и творби съобразно тематичните области в зависимост от интересите на учениците. В зависимост от възможностите си учителят може да избере допълнителни произведения и автори от изучаваните теми с цел надграждане и задълбочаване на знанията и уменията на учениците. Залага се на проектната работа и самостоятелните проучвания на учениците по темите според интересите им.“
За модул „Култура и междукултурно общуване“ (Приложение № 28) пише:
„Описанието на новите знания в програмата няма изчерпателен и/или затворен характер – изброените примери в съответните тематични области имат по-скоро илюстративна цел и могат да бъдат допълвани и разширявани според интересите на учениците; т. е. залага се на проектната работа и самостоятелните проучвания на учениците по темите според интересите им.“
Последните два цитата сякаш дават надежда, че от училището и преподавателя по предмета зависи дали учениците ще имат възможност да получат повече знания от заложените от МОН задължителни минимуми. Макар че и тук ми се струва, че няма възможност за „добавяне“ на часове.

Все пак за мен е крайно неясно защо поставят учениците, които в 8-ми клас са в паралелки с ИИЧЕ и РИЧЕ. Логично е те да завършат 8-ми клас с различни знания по езика, който изучават през първата гимназиялна година. В 11-ти клас изглежда, че започват от едно и също ниво на знания. И тук идва въпросът как в 9-ти и 10-ти клас се компенсира разликата, учениците в паралелка с ИИЧЕ образно казано тъпчат на едно място или учениците в паралелка с РИЧЕ ударно учат точно този предмет, наред в всички останали предмети, за да се изравнят двете групи ученици в края на 10-ти клас.

Четенето продължава …
Виж целия пост
# 51
И в крайна сметка ниво В2 на финала на ЕГ, което ниво не върши работа за абсолютно нищо, освен за туризъм. Не става ни за учене, ни за работа с езика. Щеше да е смешно, ако не беше толкова трагично. Дали да не попишем малко на мейла за становища? Smirk
Виж целия пост
# 52
В модул „Устно общуване“ и модул „Писмено общуване“ (Приложение № 25 и Приложение № 26) има и следния запис:
„С цел разширяване на езиковата компетентност по испански език се препоръчват часове по допълнително избираемите модули:
Скрит текст:
1. Учебен театър.
2. Преводаческа работилница.
3. Екскурзоводство.
4. Официална кореспонденция.
5. Аз и света – гражданско образование, самоуправление, екология.
6. Различни, но близки.
7. Езикът в песента.
8. Чужд език за професионални цели.
9. Работа върху автентични текстове – художествени, публицистични, научнопопулярни, специализирани и др.
10. Дискусионно студио.“
Не ми е ясно за тези допълнително избираеми модули има ли допълнителни часове. Ако става въпрос наистина за допълнителни часове и тези допълнителни часове идват от ФУЧ, то това са 4 часа седмично и едва ли всички 4 часа могат да се „запълнят“ с първия профилиращ предмет. В гимназията на сина ми няма откъде другаде да „дойдат“ допълнителните часове, защото за първите два профилиращи предмета има предвидени по 4 часа ИУЧ седмично, а за трети и четвърти профилиращи – по 5,5 часа седмично.
Допълнителните модули също се изучават в ИУЧ, а не във ФУЧ.
Виж целия пост
# 53
И в крайна сметка ниво В2 на финала на ЕГ, което ниво не върши работа за абсолютно нищо, освен за туризъм. Не става ни за учене, ни за работа с езика. Щеше да е смешно, ако не беше толкова трагично. Дали да не попишем малко на мейла за становища? Smirk
Ние ще попишем, но те ще отговорят, че програмите са в съответствие с Наредба 7 и ще приключат въпроса. Закованото В2 мисля, че може да се промени само чрез промяна в наредбата. И в наредбата обаче има нещо, което не съм сигурна, че разбирам правилно.
Според чл. 3, ал. 1 всеки профилиращ учебен предмет се състои от задължителни и избираеми модули. В ал. 3 на същия член пише, че задължителните модули по всеки профилиращ учебен предмет се определят в изискванията по чл. 4, ал. 1 за резултатите от обучението по профилиращия предмет, конкретно за езиците - в приложение № 2 към наредбата. В чл. 3, ал. 4 е предвидено, че задължителните модули се изучават в ХI клас със 144 учебни часа годишно и в ХII клас – със 124 учебни часа годишно, а избираемите модули се изучават в ХI клас – с не повече от 144 учебни часа и не по-малко от 36 учебни часа годишно, и в ХII клас – с не повече от 124 учебни часа и не по-малко от 31 учебни часа годишно.
При тези разпоредби не разбирам дали учебната програма, включваща задължителните модули и 268 часа за двете години, има за цел достигане на ниво В2, а допълнителните модули с възможност за още толкова часове през двете години дават възможност на училището да предложи на учениците по-високо ниво по ОЕЕР. Струва ми се, че чл. 8, ал. 1 и ал. 2, т. 3 са в подкрепа на тезата ми. Според тези текстове обучението за придобиване на профилираната подготовка по всеки от избираемите модули се осъществява по учебни програми, утвърдени от директора на училището, като учебната програма съдържа връзката на избираемите със задължителните модули на профилиращия учебен предмет с цел надграждане и разширяване на компетентностите, посочени в съответните изисквания по чл. 4, ал. 1, т. е. минималните. Това, което ме притеснява, е чл. 7, ал. 2 от наредбата, според която учебните програми по учебния предмет чужд език се разработват за последователно покриване на общите нива на компетентност, определени от ОЕЕР, съотнесени в тяхната последователност ... Ето тук теорията ми, че по профилиращия предмет може по задължителните модули да се покрите В2, а по избираемите - С1 например, издиша, защото "покриването" трябва да е последователно.
Отплеснах се ... За програмите ми беше мисълта ...
Нещото, което ми се върти в главата, но не съм сигурна дали съм права, е при отворения въпрос за програмите, да се предложи приемането на отделни програми за паралелките с ИИЧЕ и с РИЧЕ, като в програмата за паралелки с ИИЧЕ да отворят по-големи възможности училището да избира допълнителната подготовка по езика, който е първи профилиращ предмет. ИЛИ Ако тези програми касаят само задължителните модули и нямат нищо общо с допълнителните, да махнат онези пожелания и изрично да кажат, че програмите не включват изисквания,  хорариум и ниво по ОЕЕР, което да се постигне, за допълнителните модули.
За втория език, обаче, нищо не мога да измисля. Worried
Виж целия пост
# 54
Ами наредби се променят всеки ден. То и законите, "изковани" в последните 10-20г. търпят непрекъснати промени /защото все по-компетентно се пишат Smirk /
Виж целия пост
# 55
Ох, от вчера чета и преглеждам тези проекти за ПП и започвам да разбирам нуждата от изпити в 10ти клас и съответното търсене на ново училище или специалности.
Първо, езиковите гимназии, които след 10 клас, ще тъпчат профилиране на ... не знам какво! Предполагам, че ще има деца, които ще решат, че искат по-задълбочено да учат нещо, което би им било от по-голяма полза, отколкото да четат литература на език и пак да се запънат в В2.
Това, обаче, ми изглежда по-малкият проблем.
В кварталната гимназия има специалност, със същите профилиращи предмети, с които е детето в НПМГ. Изобщо, хич, ама по никакъв начин, не виждам как ще се покрие висшата математика в 11 и 12 клас, която трябва да изучат според ПП. Първо, че гимназията ще трябва да надскочи нивото като учителски колектив; второ, съжалявам за това което ще кажа, но не мисля, че децата имат интерес или капацитет  да покрият материята. И какво следва от това? Ще закрият паралелките, след 10 клас; или всички ще учат и повтарят, докато добутат 12 клас, без да могат да вземат диплома, защото не виждам как ще изкарат матура на ПП.
Голямо движение ще има в 11 клас. От една страна ще са мотивираните, а от друга тези, които ще се чудят как да се спасят от местата, на които са попаднали, без да знаят какво ги очаква...
Очаквам много училища да се превърнат в такива, в които се учи до 10ти клас...
Виж целия пост
# 56
Към момента няма как да има голямо движение след десети клас. Ограничено е от наличието на свободни места в старшите класове. Ако множество училища се преобразуват в обединени, ще възникне друг проблем. Ще трябва да бъдат осигурени места за учениците им във втори гимназиален етап по същия профил или професия. И, докато за професионалните паралелки няма да е проблем (даже мисля, че там изобщо няма да възникнат проблемите, описани от Слънчева), то покриването на профили като чуждоезиков, математически, софтуерни и хардуерни науки, да не изброявам още, ще бъде изключително трудно, да не кажа - невъзможно от профилираните гимназии.
Мисля също, че ако все пак променят наредбите, няма да е скоро. Освен тях трябва да променят и учебните програми, което предполага и нови учебници. А съвсем наскоро беше открита процедурата по оценяването на учебниците за XI и  XII клас. Специално за езиците това не би било особен проблем, тъй като просто ще трябва да добавят още един - за С1, но не мисля, че ще го направят. Това не пречи да пишете на посочените мейли. Колкото повече, толкова по-добре.
Виж целия пост
# 57
Да, не се изказах точно, по въпроса с движението, но ти ме разбра!
Или много деца ще отпаднат от образованието или..., не знам...? Просто ми е трудно да си представя, как всички знайни и незнайни училища, с гръмко профилирани специалности, само и само да привличат деца и пари, ще успеят да защитят това, което предлагат. И какво ще се случи с училищата? А с малкото деца, които все пак ще искат да преборят учението?
Виж целия пост
# 58
Или ще снижат изискванията, за да могат всички да завършат и да си положат матурите, или ще го използват като мотив, че броят на местата в профилираните паралелки ( оттам и броят на самите паралелки) трябва да бъде сериозно редуциран, за сметка на увеличаване на професионалните. Тъй като следя събитията от доста време, по-вероятно е второто.
Виж целия пост
# 59
Мисля, че проектите за ПП, както и задължителните ПП, определени от МОН, за всяка една специалност, много касаят седмокласниците... Те поне могат от сега да си правят сметките, донякъде.
Дидева, как се казаваше наредбата на МОН, със задължителните предмети?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия