МОН - промените продължават (4)

  • 61 052
  • 754
# 720
Допълних си горния пост, защото моят беше последен. И аз продължавам да чета.

А на тази промяна пък каква й е целта:
В чл. 29, ал. 7 изречение второ се изменя така:
„В  дипломата  за  средно  образование  задължително  се  вписва номерът  на
удостоверението.“
Махнали са вписването на окончателните оценки от първи гимназиален етап в дипломата, остава само номерът на удостоверението. Що?

Ох, не са пипнали чл. 57, ал.1 от Наредба № 10 за организация на дейностите в училищното образование. Поне засега.
Виж целия пост
# 721
Усещам как пишем нечия статия, но карай. Joy
Наредба 10 за организация на дейностите.
Образците на документи няма да се утвърждават всяка година със заповед на министъра. Вкарват ги в наредбата.
Началникът на регионалното управление на образованието определя със заповед
1. областна комисия по приемане на учениците в VIII клас ( вкл задължения, работно време, място на работа)
2. комисия за насочване на ученици с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания и със специални образователни потребности по чл. 120, ал. 7 от ЗПУО, от домове за деца, лишени от родителска грижа и от центрове за настаняване от семеен тип и ученици, настанени в приемни семейства;
3. училища, в които ще се приемат документи за участие в класирането;
4. броя на местата за приемане във всяка паралелка след записването на учениците по чл. 95 ( това са учениците с хронични заболявания, с физически и сензорни увреждания, насочени от горната комисия) 
5. приема на ученици по чл. 60, т. 2 в съответствие със заявеното от тях желание ( т. е. ще има някакъв по-ясен регламент на надплановия прием за близнаци и ученици с двама починали родители на областно ниво)
6. мястото за съхраняване на документацията от приема на учениците след приключването на приема и лицата, отговорни за съхранението.
Отпада изискването за предоставяне на голям брой служебни бележки при кандидатстване след 7. клас( от олимпиади и национални състезания, вкл и на първенците от националните кръгове по БЕЛ и МАТ; от изпитите за проверка на способностите), както и на копие от свидетелството при подаване в друга област. Електронната система вече официално е спомената в наредбата ( нищо, че си функционира от години).
Министърът на образованието и науката в срок до 31 март със заповед определя организацията на дейностите по приемане на ученици на места по държавен план-прием в V клас.

Не мисля, че е проблем това с окончателните оценки (нищо, че писах за варианта да бъдат вписани и в дипломата години преди в МОН да решат да го направят Joy) Просто при необходимост представяш и удостоверението.
Виж целия пост
# 722
По-скоро се чудя защо го правят, с каква цел. В мотивите няма нищо по въпроса. Първо измениха разпоредбата, така че да ги вписват в дипломата, сега специално правят промяна, за да ги няма. За чуждите университети щеше да е по-лесно /и по-разбираемо за тях/ да представиш един общ документ, вместо два.
Виж целия пост
# 723
Изпитите за определяне на годишна оценка по учебен предмет или модул се полагат задължително присъствено от учениците в задочна и самостоятелна форма на обучение; учениците, обучавани в индивидуална, дистанционна форма и комбинирана форма на обучение ( има разни уточнения  в какви случаи).

Здравейте, отскоро открих темата ви и я следя, за да се ориентирам по-добре в МОН-ските разпоредби, но, да си призная, тази задача започва да ми изглежда все по-непосилна.
Може ли малко разяснение по повод тези присъствени изпити за определяне на годишна оценка? Това касае обучаваните във форма на обучение, различна от дневна и обучение от разстояние в електронна среда, когато има обявено извънредно положение, нали?
Виж целия пост
# 724
Да, отнася се за самостоятелна форма. Има ли задочна в средното образование? Досега не съм срещала, но всъщност не пречи да я въведат допълнително за втори гимназиален етап.
Може би причината за записването само на номер на удостоверение е, че то вече фигурира като сканиран документ и може да се провери в ел.система. Един вид, да няма дублиране на информация. Чуждите университети така или иначе обикновено получават академична справка, вероятно това удостоверение ще се използва в по-редки случаи.

П.П. Проектоизмененията на Наредба 15 за статута и професионалното развитие на педагог.специалисти касаят основно опцията представяне и попълване на документи в цифров вид, т.е., "дистанционно" атестиране.
Виж целия пост
# 725
Благодаря, Gargamela!
Виж целия пост
# 726
Е, те всички важни наредби са изменили. Scream Отивам да чета.

В чл. 9, ал. 10 се изменя така:
„(10) Когато за приемане на места, определени с държавния или с допълнителния
план-прием, се налага превръщане в точки на оценките от документите за завършен етап
или за завършена основна степен на образование, се прилага следната скала:
1. отличен 6 се приравнява на 50 точки; 
2. отличен 5,67 се приравнява на 47 точки
3. отличен 5,50 се приравнява на 44 точки
4. много добър 5,33 се приравнява на 41 точки
5. много добър 5 се приравнява на 39 точки; 
6. много добър 4,67 се приравнява на 36 точки
7. много добър 4,50 се приравнява на 32 точки
8. добър 4,33 се приравнява на 29 точки
9. добър 4 се приравнява на 26 точки; 
10.добър 3,67 се приравнява на 23 точки
11. добър 3,50 се приравнява на 20 точки
12.среден 3,33 се приравнява на 17 точки
13.среден 3 се приравнява на 15 точки.“

Тия да не вземат да въведат средна оценка от 5, 6 и 7 за кандидатстването след 7-ми клас? Дидева, казвахме ти да станеш министър, ама ти... Виж сега какво става!

Първата ми мисъл, когато прочетох това беше точно че може да въведат средна оценка от 5, 6 и 7ми клас за кандидатстването след 7ми клас. Мечтата на някои директори и учители...
Виж целия пост
# 727
Към момента такова изменение не е предвидено, но няма да се изненадам, ако в хода на общественото обсъждане бъде предложено  ( даже имам идея от кого) да се формират окончателни оценки и за прогимназиален етап и бъде прието. Беше заложено в първия проект на наредбата, но отпадна.
Виж целия пост
# 728
Мхм, то и не виждам за какво друго може да послужи тази подробна скала, в която има оценки, формирани като средноаритметично от три оценки - за кандидатстването след 7-ми клас и евентуално, след 10-ти от обединените училища. Не са пипнали още чл. 57 от Наредба № 10, но ще го дебна това, надявайки се поне да не хване набора на сина ми.
Виж целия пост
# 729
За кандидатстване за местата от допълнителния ДПП. Там се вземат оценките от два предмета от удостоверението за завършен първи гимназиален етап на средното образование, превърнати по скала в точки. А окончателните оценки могат да не са цяло число. За приема в пети и осми клас оценките първо се преобразуват в точки и тогава се смята средноаритметично.
Виж целия пост
# 730
Нещо не те разбрах за пети и осми клас - как първо се преобразуват в точки и след това се смята средноаритметично? То в момента там средноаритметично няма.
За първи гимназиален етап е ясно - там окончателните оценки са средноаритметично от оценките по съответния предмет от годините.
Виж целия пост
# 731
При кандидатстване за места от ДПП в пети клас ( МГ и ПМГ) един от балообразуващите елементи е средноаритметичната стойност от превърнатите по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците оценки от удостоверението за завършен начален етап на основно образование по учебните предмети, изучавани в IV клас, в раздел А от учебния план.
При ДПП в осми клас последното сравнение при равен бал, когато се надхвърля броят на местата в паралелката е по средноаритметичната оценка от оценките по учебните предмети, изучавани в VII клас в раздел А на учебния план - български език и литература, чужд език, математика, история и цивилизация, география и икономика, биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда, от свидетелството за завършено основно образование, превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.
Виж целия пост
# 732
Ааа, сега те разбрах - средноаритметично от всички изучавани предмети в раздел А. Дано с тази цел да е въпросното изменение, да не пипат балообразуването за 8-ми клас.
Виж целия пост
# 733
https://www.mon.bg/bg/news/4301
Всички висши училища да представят условията си за прием през 2022 г. до края на октомври т.г. Това включва приемането на оценките от държавните зрелостни изпити и начините за балообразуване за отделните специалности при кандидатстването за академичната 2022-2023 г.

Това изисква Министерството на образованието и науката (МОН) с писмо до университетите. Целта е да бъдат информирани своевременно родителите и учениците, които през следващата година ще бъдат в първия випуск, завършил средното си образование по новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).

МОН е създало условия за всеки, успешно завършил XII клас, да кандидатства за продължаване на образованието си във висше училище без ограничение. Като балообразуващи по преценка на съответното висше училище могат да се включат с различни коефициенти една или няколко от следните оценки:

от държавен зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература;
от ДЗИ върху профилирана подготовка в XI и XII клас (за лицата, които са изучавали съответния учебен предмет като профилиращ);
от ДЗИ върху общообразователна подготовка по предмети, изучавани само в първи гимназиален етап (за лицата, които не са изучавали съответния предмет като профилиращ, но са положили по свое желание допълнителен ДЗИ след ХII клас);
от ДЗИ върху общообразователна подготовка по предмети, изучавани в XI и в XII клас (за лицата, които не са изучавали съответния предмет като профилиращ, но са положили по свое желание допълнителен ДЗИ след ХII клас);
от зрелостни изпити върху общообразователна подготовка, положени преди 2022 г.;
включени в дипломата за средно образование след XII клас (в случаите, когато съответният предмет е изучаван като профилиращ, но не е положен ДЗИ по този предмет);
включени в удостоверението за завършен първи гимназиален етап след Х клас (което ще е приложено към дипломата за средно образование, но резултатите от него няма да участват при изчисляване на общия успех в нея).
Най-много въпроси постъпват в МОН във връзка с приема в медицински специалности. Във връзка с това на 27 юли т.г. министър Николай Денков се срещна с ръководствата на университетите с обучение по тези специалности. В свое становище до МОН седемте висши училища предлагат варианти за промяна в балообразуването при кандидатстване за медицински специалности. Те предполагат изменение в Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите „Медицина“ и „Дентална медицина“ за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“ и Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността „Фармация“ за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“. Предложенията на университетите ще бъдат обсъдени с Министерството на здравеопазването, което е съавтор на наредбата заедно с МОН.

За всичко това МОН информира омбудсмана на Републиката доц. Диана Ковачева, която беше сигнализирала министерството за проблеми, свързани с кандидатстването във висши училища на учениците, които завършват средно образование през 2022 г. по реда и условията на ЗПУО.

В публикацията на страницата на министерството има линкове към:
Отговор на МОН до Омбудсмана на Република България
Становище на университетите с обучение по медицински специалности
Писмо на МОН до ректорите на висшите училища
Виж целия пост
# 734
Тия са идиоти! Медицинските университети имам предвид. И двата варианта на балообразуване, които предлагат, са малоумни.
 Значи, за да не дискриминираме тези, които не са учили профил Химия и Биология, ще взимаме с еднакъв коефициент ДЗИ ООП/ДЗИ ПП, респективно - оценки от първи гимназиален етап и оценки от профил. Само че оценките от профил са върху доста по-тежък материал и се формират по доста по-сложен начин - оценка по всеки модул и обща оценка от всички модули. Това директно дискриминира тези с ПП.
Вторият вариант пък изобщо не подлежи на коментар - вместо оценки/ДЗИ по химия и биология, ще балообразуваме с ДЗИ по БЕЛ. Flushed
Отивам да си сипя и да пиша на МОН. И на МУ София, да ги уведомя, че са идиоти.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия