МОН - промените продължават (4)

  • 61 173
  • 754
# 675
Неслучайно модулите, включени в учебните програми за профилирана подготовка, са наречени задължителни. Тяхното название и съдържание не могат да бъдат променяни, т.е. изучават се задължително точно във вида, в който са утвърдени от министъра на образованието. Държавните зрелостни изпити ще се полагат именно върху учебното съдържание от задължителните модули. Учебно-изпитните програми за ДЗИ по предметите от профилираната подготовка ( включително и по чужд език) са част от съдържанието на Наредбата за профилираната подготовка - вид и продължителност, учебно съдържание, формат, оценяване.
Избираемите модули са нещо различно. Учебната програма за тях се утвърждава от директора на училището. Идеята е те да са свързани със задължителните модули, като се цели надграждане и разширяване на компетентностите, т. е. при тях преподавателите имат известна свобода.
Виж целия пост
# 676
Аз мога да споделя моя опит, но аз преподавам ПП история. Само един от модулите се създава от учителя и там имаме свободата да включим каквото преценим, но то не трябва да повтаря съдържанието на другите 3 модула. По история са четири.
Съдържанието на 3-те задължителни модула не е с пожелатен характер и аз не мога да си правя "свободни съчинения".
За матурите - нямаме модел и изобщо нямам идея как би изглеждала едно ДЗИ по история. Явно ще бъде изненада, такава каквато беше НВО-то в 10 клас.
Но дано с новата учебна година експертите от МОН ме опровергаят.Rolling Eyes
Виж целия пост
# 677
Здравейте! Искам да попитам вашите деца, които са 11 клас с профил АЕ изучават ли  някаква английска литература? В МОН има зададени произведения за профил АЕ. Искам да попитам Дидева, темите по различните модули само пожелателен характер ли имат? Може ли всеки учител сам да решава какво да преподава в 11 и 12 кла по профил английски език? И ако може, как ще бъде съставена една профилирана матура по АЕ?
Как ще бъде съставена предстои да видим догодина.😁
Що се отнася до модул "Езикът чрез литературата", посочените в програмата произведения са силно препоръчителни, не задължителни. Задължително обаче е обхващането на посочените в лявата колона теми.
"...Препоръчва се да се следва разпределението на тематичните области по класове и да се работи с авторите и
произведенията, посочени в колона Нови знания. Предложените по темите автори и произведения са в някои случаи повече от
един/едно, за да се даде възможност за избор."
Т.е., водеща е темата и нейната трактовка във времето (различните течения и стилове), както и видът на повествованието, а някои от авторите могат да бъдат пропуснати или заменени.
Виж целия пост
# 678
Благодаря Ви! В нашата елитна езикова гимназия децата са попитали учителката защо не учат нищо по посочените теми в МОН и тя им отговоря:" Че не знае за такива неща" Просто си учат по един учебник за ниво В2. Притеснена съм от вашите отговори. Те няма да бъдат подготвени за профилирана матура!!!
Виж целия пост
# 679
...Те няма да бъдат подготвени за профилирана матура!!!
Последното изобщо не е сигурно. По досегашните програми също имаше застъпена литература, която не във всички училища се преподаваше. Аз не очаквам конкретни произведения или герои да бъдат заложени в материала за матура, нито структурален или художествен анализ на творба. По-скоро литературният модул допълнително обогатява лексиката и гледната точка, което е бонус за четенето с разбиране и писането на есе. В повечето учебници за В2 обаче има и оригинални текстове, в т.ч. и по-стари, а темите могат да бъдат включени за разработка и без да са в контекста на определено произведение.
Виж целия пост
# 680
Здравейте, някой може ли да ми каже има ли изобщо нужда от НВО-то в края на IV клас и Х клас и дали бихте подкрепили неговото отпадане? Питам защото наистина смятам, че образователната система у нас има нужда от такава дискусия!
Виж целия пост
# 681
Дискусия имаше, когато наредбата за оценяването беше подложена на обществено обсъждане. Всъщност такова обсъждане и възможност за изпращане на предложения, становища и бележки има при всяко предложение за изменение. Но както обикновено, доста хора осъзнават кога се случва едва когато сблъсъкът със системата стане личен.
С малки изключения, резултатите от точно тези две национални външни оценявания " имат за цел и измерване на степента на постигане на отделни ключови компетентности в областта на българския език и на математиката, придобити в класовете от етапа." Преди известно време имаше външни оценявания в края и на пети, и шести клас, както и за осми клас  с интензивно изучаване на чужд език. Имаше и оценки, които се вписваха като текущи. В интерес на истината не помня тогава да е имало толкова вълнения, както сега, но пък нямаше и дистанционно обучение.
Служебният министър или ако щете МОН, вече заяви, че ще бъде направен анализ и ще бъдат предложени промени. Предполагам, че ще е скоро. Може би това е подходящият момент въпросите, свързани с НВО да добият по-широка публичност.
Виж целия пост
# 682
Дидева, мислиш ри, че ще въведат интегриран изпит за НВО 7 - ми и 10- ти клас?
Виж целия пост
# 683
Здравейте, някой може ли да ми каже има ли изобщо нужда от НВО-то в края на IV клас и Х клас и дали бихте подкрепили неговото отпадане? Питам защото наистина смятам, че образователната система у нас има нужда от такава дискусия!
Моето мнение, че това са излишно похарчени средства. За всички е видно, че проблем в образованието има, но само анализ и никакви действия за подобрението е излишно. Пък ако не съм учил, няма да се явя и никой няма да анализира този проблем.
За сметка на това мисля, че трябва да се усъвършенства нво 7. Трябва да се измисли вариант с втора дата за единиците нуждаещи се от нея и да се измисли начин за по-нормално отсяване на децата, искащи да учат в мг.
Виж целия пост
# 684
Здравейте! В понеделник отидох до МОН и потърсих някой, който да може да ми даде информация по моя случай. Отново ме свързаха с Дирекция "Организация и контол на средното обазование" , а от там ме помолиха да изчакам, за да се консултират с човек, който е участвал в писането на наредбата и промените в нея. В крайна сметка ми обясниха, че наредбата и промените са направени така, че децата да имат възможност на няколко етапа да поправят оценки и изобщо идеята е да се дават, а не да се ограничават възможности. Сигурно четири пъти попитах, за да не би да не съм разбрала правилно, дали след 10 клас (примерно 11 и 12 клас) могат да се явяват на изпити за повишаване и четири пъти ми беше казано, може. Даже ме питаха защо бързам. Казаха също, че щом детето е с профили биология и химия, именно те ще се вземат предвид като балообразуващи, дори и тази година да не е така. Посъветваха ме синът ми да не се явява на матура по биология и химия, а да наблегне на ученето в профилите. На практика не получих аргумент срещу мнението на директорката, дори напротив, получих уверение, че ще имаме възможност да повишим оценките. Не съм съвсем спокойна, но щом тези, които са писали наредбата, я талкуват, би трябвало да им се доверя. Не знам дали на някого ще е полезна тази информация, но това е.
Относно кандидатстването медицина:
Аз не съм убедена в истинността на това, което са ви казали. Като знам какви без извинение малоумници работят в МОН. Дано не съм права, ако не съм, ще се извиня тук веднага но:
1. Вече издаден документ, официален, за завършен първи гимназиален етап, не виждам как може да бъде коригиран, в тази връзка оценката как точно ще се повиши? Изрично е посочена балообразуваща оцента или тази от завършен първи гимназиален етап по химия/биология, или матура.
2. Какво значи защо бързате?? това ми е любимо просто. Не бързате, а искате яснота по казуса!
3. На какъв материал и как се повишава оценка за 10 клас, за завършен първи гимназиален етап в 12 клас, на какъв материал?
4. Ученето в профилите подчертавам тук много дебело!!!! няма общо с материала за кандидатстване в МУ, особено в София! Не се подвеждайте! Материалът няма общо, форматът ще е променен освен това, да, ще се включи и част от профил биология, НО за бога, та те нямат напечатани учебници още. Надявам се си давате сметка в какво "разкрачено положение" се намират децата от този набор с тази малоумщина, която сътвориха баш от МОН, същите тези, със същата тази наредба, дето и те не знаят как да тълкуват.
Извинявам се, ако съм рязка, то е към МОН< не е към Вас!
Виж целия пост
# 685
Фаастък, казусът на дамата вече се реши по правилния начин. Simple Smile
Виж целия пост
# 686
Дъщеря ми завърши 11 клас 3 и 4 профил биология и химия. Имат учебници- печатаха ги в движение тази година, защото май за първа година има такова нещо. Има много неясноти относно кандидатстването. Ако някои е по- навътре в нещата , моля да сподели!
Виж целия пост
# 687
Ами, учебници все още няма напечатани за всичко, учи се само по първа част, втори срок се кара по някаква притурка, която не беше учебник. За 12 клас ако успеят да напечатат, да видим. Конкретно по биология, написано е, че изпитът ще включва И материал от профила (кога и как ще го имплементират в новия формат, предвид, че се печатат "в движение" тези учебници си е направо подигравка с децата). Отделен казус е, че материалът от профил не върви като за подготовка за МУ, категорично. Т.е. ако някой си мисли, че с профил си решава проблема с уроците, да е наясно, че не е така. Особено по химия. Особено - подчертавам го дебело.
Виж целия пост
# 688
БЗО-Избираем модул (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Биология и здравно образование)
 БЗО-Клетка-елементарна биологична система (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Биология и здравно образование)
 БЗО-Многоклетъчна организация на биологичната система (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Биология и здравно образование)

 ХООС-Избираем модул (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Химия и опазване на околната среда)
 ХООС-Теоретични основи на химията (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Химия и опазване на околната среда)
 ХООС-Химия на неорганичните вещества (ИУЧ - ПП (зад. модул)) (Химия и опазване на околната среда
Това са профилираните модули на дъщеря ми.По всичко учиха по новоиздадените профилирани учебници.  Има 6 оценки за всяко  и отделно по една годишна обща по двата предмета.
Виж целия пост
# 689
Честно казано, вече се обърках. Доколкото разбирам, дъщеря Ви има срочна оценка на всеки от трите модула по биология /например/, но една годишна. Така ли е? Защото при нас си има срочна и годишна оценка за всеки от модулите.
Стана ми интересно и намерих Наредба № 11/01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците.
В чл. 23 от същата е предвидено, че "Годишната оценка се оформя от учителя по съответния учебен предмет или модул, като се отчитат постигнатите компетентности на ученика върху учебното съдържание, изучавано през учебната година за придобиване на общообразователната, разширената, профилираната, професионалната и специализираната подготовка, и при вземане предвид на срочните оценки".
А също и че "За резултатите от обучението:
от IV до ХII клас по всеки учебен предмет или модул се формира годишна оценка с качествен и количествен показател".
Не би следвало да има различия между отделните училища при прието централизирано изискване.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия