Ресурсен център-проект за правилник

  • 6 583
  • 25
Мами, МОН публикува проект на правилник за устройството и дейността на ресурсните центрове. Можете да го видите тук:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … lnik_centrove.pdf
Ние се заехме да съберем градивни  Laughing мнения, допълнения, поправки ...
така че ако някой иска да изкаже мнението си, може да ни пише: officerilski@ivanrilski.org
Виж целия пост
# 1
 Embarassed но не мога да го отворя. Копирах пътя горе, но пак не стана. Ще го потърся в сайта на МОН.
Простете за офф ivanrilski, но както една мама съвсем наскоро отбеляза, ако пишете без регистрация всеки може да ползва вашият ник и да сътвори каквото си поиска. Досега не знам да се е случвало, но хора без работа - всякакви.

Виж целия пост
# 2
Сигурно не се отваря, защото нямаш програмата Adobe Acrobat Reader - тя чете файлове във формат pdf .
За регистрацията - така е наистина. Но под името иванрилски публикуват всички членове на нашия екип с изключение на Логопед Зара, но нейната парола не я знаем и затова не мога да вляза с ника й. Просто в един друг форум - руски - така се оплетохме с паролата всички, че се отказахме да се регистрираме. Но ще помислим по въпроса.
Виж целия пост
# 3
Изтегли я оттук ако искаш:
http://www.adobe.com/downloads/index.html#acrobatfamily
Виж целия пост
# 4
О,не,няма нищо общо. Това е съвсем друго.
Виж целия пост
# 5
Благодаря за разяснението  bouquet. Инсталирах си програмата и сега се отваря.
Виж целия пост
# 6
Аз лично не мога да променя формата на файла, а и не може да се записва, за съжаление.

Мнението на екипа ни е, че правилникът като цяло е добър, макар че се налагат някои промени. Решили сме да съберем мнения на заинтересованите, както и нашето, разбира се, и да го изпратим в МОН като предложение. Хубаво е повече хора да го прочетат. Ресурсният център е замислен като нещо средно между образователно и социално звено, но избягващо слабостите  и на двете. Дано да се реализира. Ще помагаме за това  Laughing
Виж целия пост
# 7
Може ли да помоля за едно пояснение. Не мога да коментирам все още, но...доколкото разбирам...логопедите, ресурсните учители и останалите специалисти ще са на щат и пряко подчинение на ресурсния център....не на директорите на училищата или детските градини. Това от една страна е добре, директорите не могат да контролират тези специалисти, след като не са с нужната квалификация. Но от друго страна.....нали този екип ще работи на територията на съответното учебно заведение.....няма ли вероятност да се получи каша по нашенски. Друго, някои деца, които могат да посещават детска градина, може би не го правят, тъй като имат нужда от рехабилитация, освен работата с психолог и/или логопед...зная това не е в компетенцията на МОН. Просто ми е интересно работи ли се в тази насока. Като цяло този законопроект ми харесва. Идеята да се включат максимален брой групи в управленската и контролната дейност ми допада. Искам да го прочета още няколко пъти....но мисля, че трябва по-подробно да се дефинират правата и задълженията на страните както и кой кого и какво контролира. Признавам си обаче, че не съм юрист........може би си е написано както трябва, но аз не мога да вникна Embarassed
Малко офф - за формата, тегля една програма за текстови формат. Ако стане...ще пусна линк.  bouquet
Виж целия пост
# 8
Елена, отговорностите и задълженията на всеки се определят от по-главни нормативни документи - закони, правилници за прилагане и наредби. Първо се спазват те, а правилника е вече след тях по сила. Така че ако нещо не е изрично споменато в него, това означава, че се прилагат разпоредбите на по-главните документи.
Виж целия пост
# 9
Не мога да коментирам все още, но...доколкото разбирам...логопедите, ресурсните учители и останалите специалисти ще са на щат и пряко подчинение на ресурсния център....не на директорите на училищата или детските градини. Това от една страна е добре, директорите не могат да контролират тези специалисти, след като не са с нужната квалификация. Но от друго страна.....нали този екип ще работи на територията на съответното учебно заведение.....няма ли вероятност да се получи каша по нашенски.
  Това нещо не го разбрах. newsm78 Какво значи директорите не могат да контролират?Принципно детето е прието в ДГ с определен директор отговарящ за всичко ,идва ресурсен учител и директора не го контролира - пълна глупост,та той отговаря за живота и здравето на това дете и на всички останали.А тук малко да поразсъждаваме- ресурсния учител работи един час с детето - какво става после когато той отиде в другата ДГ например.Детето остава при "неспециалиста " учител с още  25 деца и то остава до края на учебния ден - 11 часа ако е в ДГ.Защо не се конкретизира в правилника кой и по какъв начин осигурява квалификацията на учителите в ДГ и училищата Нямах много време да чета ,но ми се струва ,че е само загатнато и излиза така,че по български - учителите,които прекарват целия ден с тези деца ще имат най-малко информация и квалификация,а ресурсния учител ,който ще тича от ДГ до училище просто няма да има време за цялостна работа с детето.
               И какво значи няма нужната квалификация - директора ли?-та той има изискващото се за длъжността образование  и квалификация - не може да бъде и логопед,и музикален и т.н. Има си необходимата квалификация и още как.
               Ще се опитам да намеря малко време и сериозно да прочета правилника,извинявам се ако не съм прочела нещо и съм повторила. Embarassed  bouquet
Виж целия пост
# 10
Я да се намеся   Laughing
По принцип вече 3 години, откакто е прието интегрираното бучение, този модел дава отлични резултати. Не само че има контрол над работата на ресурсните учители, но той е двоен - от страна на истинския работодател и от страна на директора на приемащото училище/ детска градина. Не е вярно че не могат да бъдат контролиране-директорът винаги може да "хване" в нарушение ресурсния учител ако той не си върши работата и с едно възражение този ресурсен учител вече няма да бъде на работа там.
За квалификацията - повечето учители учат дисциплини, свързани с деца с увреждания, но доскоро нямаха възможност да приложат на практика наученото. Опитът показва, че учителите са напълно в състояние да учат децата с трудности,и то успешно, стига да имат желание. От 1 г. навсякъде в страната започна обучение на учителите за работа с деца със СОП.
Работата на ресурсния учител е да подпомага обучението, да съветва останалите учители, да подпомага децата със СОП, а не цял ден да се грижи за тях, той не е личен асистент, а ще съдейства децата да станат максимално самостоятелни.
Виж целия пост
# 11
Logoped_Zara, благодаря за информацията.   bouquet

Това нещо не го разбрах. newsm78 Какво значи директорите не могат да контролират?Принципно детето е прието в ДГ с определен директор отговарящ за всичко ,идва ресурсен учител и директора не го контролира - пълна глупост,та той отговаря за живота и здравето на това дете и на всички останали.
               И какво значи няма нужната квалификация - директора ли?-та той има изискващото се за длъжността образование  и квалификация - не може да бъде и логопед,и музикален и т.н. Има си необходимата квалификация и още как.
             

Didia, аз зададох въпрос.....не изказвах мнение. Защо все с темите с директорите не се разбираме newsm78. Опитах се да представя притесненията си реално, без да заемам страна.
Виж целия пост
# 12

Didia, аз зададох въпрос.....не изказвах мнение. Защо все с темите с директорите не се разбираме newsm78. Опитах се да представя притесненията си реално, без да заемам страна.
           Елена,аз също задавам само въпрос и при това въпрос ,който пряко ме касае.Имам дете в групата с проблем и имам още 30 други.Родителите отказват да дадат медицинската документация и не може да се включи към ресурсен център.Лично мен ме интересува  какви са възможностите за придобиване на информация и квалификация /не говоря за документи,а за реални знания/ тъй като са ми необходими.Не мога да се съглася с логопед Зара,че "ученето на дисциплини свързани с деца с увреждания" са достатъчни.Зная в една от областите твърде много /защото ми дойде до главата/,но в другите - единствения ми помощник е нета.Записвам се няколко пъти на курсове и установявам,че лекторите знаят по-малко и от мен.За това писах ,че нещата отново ще са "по български".А за директора - естествено е да попитам или по-точно да коментирам защото в правилника май не бях прочела нищо освен това,че се включва в ПС.Аз мисля,че тук дискутираме ,а не оспорваме мнения.Ако ще ги оспорваме - смисъл няма -  само ще ви чета .  bouquet
Виж целия пост
# 13
Didia ще се опитам да обясня за какво говорех по - подробно.
Разговарях, и не само аз, няколко мами от форума с директорка на детска градина, извън София. Жената е направила много, извоювала си е щатни места за логопед, психолог....Но тези специалисти са подчинени единствено на нея. В конкретната градина явно схемата работеше добре....но самата директорка не беше очарована от идеята, че със стартирането на ресурсните центрове е възможно тези специалисти да преминат на щат там. От друга страна, си помислих, че е възможно ако на територията на една градина има една директорка....и логопеда, психолога и ресурсния учител са й подчинени - може би няма да се получи добър синхрон. Затова помолих за разяснение, за което благодаря на логопед Зара.  Тя определено е наясно и ме успокой, че системата работи успешно засега. Което може само да ме радва.
Didia, честно казано аз ти се възхищавам....в групата на моят син също има детенце с проблем на близо тридесет други. И основната тежест пада именно върху учителките - честно казано не знам как се справят. В конкретния случай родителите не искат да подадат документи....сигурно си имат притеснения.....но ми се ще да вярвам, че със стартирането на ресурсните центрове и увеличаване на броя на градините с ресурсни учители, много от страховет ще отпаднат. Hug Знаете ли колко малко родители са запознати с предимствата на ползването на екипа за оценка. Тук във форума е коментирано, но ми се ще....и това е предложение....да се намери начин да се коментира в национална медия.
Виж целия пост
# 14
Дидиа,
университетът е много важно място, но той далеч не е определящ за това какъв специалист ще е всеки от нас. Дисциплините,които се учат там, дават представа какви групи деца съществуват в българското училище и детска градина. След като имаме тази базисна информация, е задължение на всеки един от нас да обогатява своите знания и умения. Разбира се,че ще търсиш в интернет информация. Не е нормално учител да не търси /макар че има много такива/. Специалистът задължително трябва да се обогатява, а не да решава,че знае всичко. Така че "ровенето" в книгите и нета със сигурност ще продължат  Grinning
В крайна сметка нормативът на учителя е такъв, че позволява допълнително търсене на информация. Не е лесно,разбира се, никой не го е казвал-това би било голяма лъжа, но професията е призвание. Ако тази професия е призвание, учителят /като теб/ ще се погрижи да е в крак с времето и да попълва празнините в знанията си. Никой не може да знае всичко, така че ако в групата има дете с ДЦП, учителят се запознава с ДЦП; ако се запише дете с интелектуално затруднение, учителят ще чете за него... и т.н. Не е толкова страшно - всичко идва от професионалзма, желанието и отношението към децата.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия