Самостоятелна форма на обучение и Вашият опит с нея

  • 5 377
  • 10
Здравейте. Поради лични проблеми с моят клас ( тук не става въпрос за обикновен училищен тормоз, с който всеки ученик се сблъсква, а за по-сериозна, обтегната ситуация, затова ще помоля да не бъдат отправяни критики към моето решение ) желая да се обучавам на СФО. За жалост, не съм достатъчно запозната с тази форма на обучение, а от училищният административен персонал отказват да ми услужат с каквато и да е информация, поради това се и обръщам към Вас. В по - голямата част знам, че ще се обучавам сама вкъщи ( както че и имам право на консултации по учебните предмети ). Като цяло се интересувам как протичат изпитите на края на сесията. Бях прочела в една стара тема, че изпитът протича по следния начин: Тегли се на лист темата, по коята трябва да се пише, а изпитът не обхваща целият материал, взет през учебната година. Чудех се тази информацията дали е достоверна? Също, бих била благодарна, ако споделите вашият опит със СФО и дали си заслужава - за предходната година завърших с успех 5,96 и не бих искала да го разваля, тъй като имам високи амбиции за бъдещото си академическо развитие, но за жалост нямам възможност за преместване в друго училище или смяна на класа. Благодаря предварително за отделеното внимание.
Виж целия пост
# 1
За самостоятелна форма на обучение подаваш молба до директора ако си над 16г., ако нямаш - подава я родител, като посочваш причините за това си желание. Провеждането на изпитите се регламентира в Наредба 11 от 2016г. Ако директорът прецени, че причината ти е основателна, се обучаваш по учебния план за твоя випуск, в съответствие с учебните програми на МОН за задължителната подготовка и училищните такива за ИУЧ (изготвят се от преподавателите всяка година и следва да ти бъдат предоставени). Има две редовни сесии в рамките на учебната година - зимна и лятна, обикновено януари и юни. Заявяваш предварително през коя сесия на кои изпити ще се явяваш и се готвиш за тях върху целия учебен материал. След като излезе заповед за датата на изпита преподавателите ти предоставят конспект с темите и директорът издава заповед за графика на консултациите (по спомен - 10 учебни часа). Изпитите могат да са писмен и устен или практически.
Теглиш си тема и говориш (пишеш) по нея. Можеш, примерно, да вземеш физика и химия преди края на първи срок, независимо че учениците в дневна форма не са минали целия материал от конспекта, не вървите паралелно.
Ако не се явиш на изпит или не го вземеш в някоя от редовните сесии, има две поправителни - юли и септември. Ако изтървеш и септемврийската (само поради болест), директорът има право да извънредна сесия.
Ако не вземеш изпит - повтаряш класа, но ако останеш в самостоятелна форма, държиш само този изпит, който не си взела.
По принцип, обикновено не препоръчваме самостоятелната форма, ако се гонят оценки, защото там всичко се решава еднократно, а не постепенно, като при дневната или вечерната форма. Много успешна е за наистина съвестни и организирани ученици, които имат други активни занимания и интереси (спортисти, артисти, евентуално такива с мотивираща работа).
Виж целия пост
# 2
Самостоятелната форма завършва с изпити, по принцип на целия материал, иначе няма да е справедливо спрямо съучениците ти. Понякога учителите могат, в зависимост от конкретен проблем и имайки предвид, че ученикът ще има много изпити накрая да му посъкратят някой  урок, неофициално, и не са длъжни да го правят.  Изпитът най-често е писмен, подготвят се изпитни теми, въпроси, задачи, тестове - каквото учителите си преценят по предмета, изтегля се, има квестори, които те пазят, ако трябва после се дискутира и устно.
Оценките, които ще получиш, ще те разочаровам, могат да ти послужат да завършиш годината, но няма да бъдат толкова високи, колкото, ако си ги изкараш в дневна форма. Все пак е изпит и кой може да гарантира, че ти ще напишеш въпросите за шест като не знаеш от целия учебник кой точно въпрос  ще ти се падне? Писменият изпит се оценява по написаното.
Виж целия пост
# 3
Може да помислиш за индивидуална форма на обучение, но не знам дали имаш право да се обучаваш в такава. При нея имаш индивидуален график и текущи оценки.

Самостоятелната също е вариант, но шансът да ти спадне успеха е голям.
Виж целия пост
# 4
Индивидуалната форма е за ученици, които искат да завършат в други срокове обучението си.
Виж целия пост
# 5
Още малко да ти кажа- основно изпитите за Самостоятелна форма на обучение са по 3 или 4 часа ( най вече по 3 часа) като за изпит по език има 30 минути устно изпитване. По информационни технологии освен теоретичен изпит има и практически, ако учиш подобен предмет, който е нещо от сорта на 2 астрономически часа. Ако отидеш при Директора или заместник-директора по учебната част те трябва да обяснят по-подробно как се процедира. Ако само на теб са отказали- отиди с родител. Той е по-респектиращ някак си и няма как на него да откажат информация или отидете в съответното РУО, където също мисля че могат да ти дадат съответната информация.
Виж целия пост
# 6
Изпитите се организират по различен начин във всяко училище. Може да са веднъж годишно на целия материал, може да са разделени половината предмети първия срок, другата половина - втория, а неотдавна чух за училище, в което провеждат изпити по всички предмети върху материала за всеки срок. Наредбата е достатъчно неясно написана, за да позволява различни варианти, но общо-взето, ако има и други ученици в СФО в съответното училище, изборът кога и на какво да се явяваш е доста ограничен, защото организацията би станала много сложна. За изпити по 3-4 часа не бях чувала, но всичко е възможно. Далеч не всяко училище предлага СФО; пък и няма смисъл да се настоява, защото рискуваш накрая учителите да се опитат да ти докажат, че без тях не става Simple Smile (т.е. щом ти отказват информация, помисли дали не е по-добре да смениш у-щето; разбира се, ако искаш да си запазиш мястото  за по-нататък, това не е опция). Ако учиш сериозно, не виждам причина да ти падне успехът; напротив, може да установиш, че овладяването на задължителния материал изисква доста по-малко време в сравнение с ходенето на училище и имаш възможност за много по-задълбочени занимания в сферите, които те интересуват. Успех!
Виж целия пост
# 7
Не е критика, а въпрос - няма ли възможност да се преместиш в друг клас/училище? Не мисля, че СФО е удачна за училище, освен в последен клас евентуално. Прилича много на обучение в университет в дистанционна форма. Разликата с училище е огромна. Материалът се учи наведнъж, много е, конспектът ще е върху целия материал, макар и да ти се пада 1 тема.
Виж целия пост
# 8
Възможно ли е да се приложи самостоятелна форма на обучение само за определен предмет от учебния план, т.е. ученика да бъде освободен от явяване в часовете само на 1 или 2 предмета със задължението да положи изпит или да се явява на всички тестове, контролни и класни.
Виж целия пост
# 9
Не.
Виж целия пост
# 10
А как стои въпросът с предметите, които се водят РП (разширена подготовка) - при тях има ли изпит за годишна оценка при СФО?
Става дума за професионална гимназия, ако е от значение.
Gargamela, можеш ли да дадеш насоки къде е регламентирано колко часа консултации трябва да предоставят учителите? И втори въпрос: по предмети, които се учат само по разказаното от учителите, освен конспект длъжни ли са да дадат някакви насоки за материали, по които ученикът може да се готви сам?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия