Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 38 744
  • 416
# 285
Не знам как са включили дете без документ на ресурсно, при нас искат документ - епикриза, становище, за да задействат процедурата, макар че и екипа си правят и те обследване на детето за определяне на нуждите от подкрепа.
Милинка, потърсете специалист по дислексия. Имам координати, но са за Русе, а Ви сте в София вероятно и ще е по-трудно е натоварващо, макар че правят интензивен седмичен курс с дете от друг град. За София може да пробваш в Свети Никола, но са доста натоварени. Провери в логопедичните центрове къде се занимават с дислексия конкретно. Ако успееш да го включиш на ресурсно гледай да е на количествени оценки, за да върви по учебния план. Ако можеш да си го позволиш работене на частно с ресурсен учител или най-добре със специалист по дислексия.
На рани абонамент в Просвета или Уча.се и да гледа уроците. Също така чети му ти, ако трябва, правете флаш карти.
Виж целия пост
# 286
Има логопед, който работи с него от години. В началните класове и учеше с него, за да следи как усвоява материала. Проблемът с бавното четене остана. Иначе има Уча.се, за разказвателните основно се използва. Те остават в периферията, защото наблягаме на математика, БЕЛ и английски. А и по разказвателните не иска да чете уроците, та се налага да ги гледа от Уча.се и после тестовете след тях. Нещо и в организацията явно ни куца.
Виж целия пост
# 287
Мама Ру , правят си обследване , но организирано от екипа за подкрепа и личностно развитие в самото училище. Не е необходимо родителите отделно да го ходят по психиатри или специализирани центрове . Мисля, че участваха и експерти от регионалното управление (структурите на МОН) Вероятно в този екип има и логопед и психиатър . Една от срещите се провежда и в присъствието на родител . Та частично съм присъствала на това обследвани,  процедурата е съвсем формална. За прогимназиалния етап, експертът от РУ направо си ми заяви: Е, честно казано нямате сериозен проблем , но ще й бъде по-лесно, а имате и допълнително време на НВО-то…. Това си си цяла схема и попаднеш ли в нея веднъж, трудно изпускат дете … Всичко разбира си е със съгласието на родителите. Та вторият път се съгласих именно поради “облекченията” за НВО-то , които хич не помогнаха в нашия случай.
Нито допълнително време й беше необходимо, нито по Мат някой й разясни задачи …
Виж целия пост
# 288
Явно при.вас процедурата протича малко по-различно. На мен са ми искали епикриза или становище.
Виж целия пост
# 289
Да, възможно е , най-добре е да се попита в конкретното училище …
Може би съм малко рязка към т.нар. подкрепа в училището , вие ще си прецените най-добре. Възможно е някъде наистина да си работи с децата.  Аз лично бях много разочарована , защото просто не видях някаква полза от цялата работа. Вземаха я точно в часовете по БЕЛ и няма да забравя един случай - втори срок на 7 клас. Взели я пак по БЕЛ и питам аз какво правихте с ресурсната, а тя : правихме мартеници Flushed Тогава наистина бях побесняла , вместо да работят за НВО - мартеници . Тъй като ги събираха по няколко деца , вкл. и по-малки, явно програмата го е включвала …
А това за помощта от консултантите , демек да изкарат повече точки, вероятно се случва, но с близък човек. Може би в по-малките населени места, където хората се познават или да имаш сериозни връзки в РУ … незнам?
Виж целия пост
# 290
Ролята на консултанта е да подкрепи детето, не да даде отговорите наготово. При нас разместват ресурсните за НВО и не е този, който работи с детето. Дори не знаем кой ще бъде, т.е името му. Така, че отпада вариантът "връзки". А и в стаята има квестори. Ако човекът не е на ти с материала, я те са ресурсно, не преподаватели по предмета дори може да подведе. На моето дете повече му трябва някой да перифразира нещо, което не разбира, за да даде отговоря. Повечето задачи звучат като написани от Кириак Стефчов. Виждам на частните уроци като работи с учител колко много знае, но оставена сама, просто без да помисли, ще пише каквото й дойде. Неуверена е в собствените си знания, мак тя се изненадва, че отговоря вярно. В главата й е каша.
Виж целия пост
# 291
Милинка, за "разказвателните", а и за БЕЛ е важно да се научат да конспектират по някакъв начин. При дислектиците е много удачно да се научат да си правят мемори карти и цветни схеми, но с тази дейност да се ангажира самото дете.
Най-трудното всъщност е да осъзнае ползата от този допълнителен труд и собствения си ангажимент към него, когато види резултатите, нахъсването е по-лесно.

П.П. Освен Уча се, през ковид кризата МОН и БНТ направиха много хубава серия онлайн уроци за НВО и ДЗИ, има ги още в нета. Няколко познати деца с дислексия ми казаха, че са им били полезни.
Виж целия пост
# 292
Аз съм много доволна от подкрепата. Специално се гледа в кои часове вземат детето - тип музика, рисуване и за съжаление, физическо. С ресурсната учат по математика и български.
За НВО, в 4 клас му бяха обяснявали текстовите задачи. Той тогава беше съвсем зле с преобразуването на текст в числов израз. Квесторите са непознати.
Виж целия пост
# 293
Квесторите на децата със СОП са от училището, но за всички деца и всякакъв вид изпит или състезание трябва да не са специалисти по предмета, т.е за начален курс - да не са учители в начален курс и да нямат такава правоспособност, за прогимназия и гимназия - да не са с българска филология, математика, май и инженери не могат да бъдат на изпити и олимпиади по математика. При нас на НВО за децата със СОП за консултант дават друг ресурсен, не този, който работи с детето. Като имам предвид материала, си е до голяма доза късмет ресурсният да разбира достатъчно, за да може да помогне за висок резултат, по-скоро да даде насоки или да обясни нещо, което детето не разбира. Моето, чисто психологически, е по-уверено, ако има някой до него - да насочи за стъпките, да внимава да не обърка знаците или при грешка да насочи детето да търси грешката... Дъщеря ми понякога се затруднява или греша при самото изчисление - например ако трябва да дели на двуцифрено или при умножение на двуцифрени и трицифрени... Може, ама трябва да  да й се припомни реда, по който да го направи например. Затова се изненадах, когато на пробните, й и в час дава малко по-добър резултат на математиката, отколкото по БЕЛ, а там беше по-силна.
Виж целия пост
# 294
Мама Ру, дано при вас нещата с консултанта да се получат, стискам палци.
При дъщеря ми, никой не й беше висял на главата и да обяснява стъпки. Били са в една заляла 15 деца (от 3 паралелки ) Квесторите си стоят отпред заедно с консултантите и ако някое дете попита нещо се казва пред всички. В този смисъл ,никой не стои непрекъснато до тях да ги подсеща за последователност или за кураж …Специално по мат й бях казала, да иска помощ от тях , нищо такова .. Само удълженото  време е наистина така.
Виж целия пост
# 295
Да, лошо е било организирано при вас. Като се явява в четвърти клас е била в ресурсния кабинет май и е била единственото дете. От това, което разбрах тогава, консултантът й е помогнал тук-там да стигне до отговора сама. На БЕЛ изкара тогава 78%
Виж целия пост
# 296
Аз помня че бяха 48 точки по БЕЛ.
Виж целия пост
# 297
Да, лошо е било организирано при вас. Като се явява в четвърти клас е била в ресурсния кабинет май и е била единственото дете. От това, което разбрах тогава, консултантът й е помогнал тук-там да стигне до отговора сама. На БЕЛ изкара тогава 78%
Е, това е друго и аз си представях нещо подобно. Демек , да се добавят едно 15-20 точки към резултата. С такива приказки ме зарибиха за ресурсно през прогимназиалния етап. Да, ама не, реалността беше съвсем различна. Може би защото изпитът е вход за гимназиите , та контролът е по-засилен.
Може би е вариант за дете, което работи просто по-бавно и това допълнително време са му е от значение , знам ли …
И не разчитайте  на ресурсните да подготвят за НВО. Нашата тотално не знаеше за какво става на въпрос. Работиха уж текст за четене с разбиране, но текстовете бяха на ниво 4 клас. От училището най-полезен ми беше господина ни по БЕЛ. Имах две срещи с него, той самият беше сертифициран за проверител на НВО и ми обясни много подробно какво и как оценяват. Минахме модела на НВО по всички задачи и ми даде супер полезни и практични насоки. Например като напише Немили-недраги без тире, отговорът се приема за грешен …. или в текста за откриване на грешки си търсят само тези , които са наистина сгрешени. Т.е. детето при преписването може да допусне още 20 други грешки , това изобщо не се взема предвид. Те търсят дали са поправени само  зададените от тях грешки …
Виж целия пост
# 298
Аз помня че бяха 48 точки по БЕЛ.
39 бяха на моето дете, но максимумът тогава беше 50 и 39т бяха равни на 5.00. Толкова точки имаха и други деца от класа без затруднения. И се беше вместила в редовното време.
Виж целия пост
# 299
Driada, как може да очакваш квесторите и ресурсните да подсказват на децата, че и да им изкарат 20 точки отгоре? Какви са тези измислици? Че и го написа вече няколко пъти, все едно някой трол е дошъл и се опитва да накара някой родител да напише нещо по темата и после да ходи да се бори да отнемат допълнителното време.
Имам две деца. Едното е в норма. В неговия клас бяха подсказвали на деца на НВО в 4 клас. Имахме дете на което майката преподава в испанската - на това дете се е подсказвало. Подсказвало се е на дете, чиято баба е била учителка… и други подобни.
Ама в 7 клас вече има камери навсякъде. Вижда се, когато се подсказва.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия