Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 38 681
  • 416
# 300
Driada, как може да очакваш квесторите и ресурсните да подсказват на децата, че и да им изкарат 20 точки отгоре? Какви са тези измислици? Че и го написа вече няколко пъти, все едно някой трол е дошъл и се опитва да накара някой родител да напише нещо по темата и после да ходи да се бори да отнемат допълнителното време.
Имам две деца. Едното е в норма. В неговия клас бяха подсказвали на деца на НВО в 4 клас. Имахме дете на което майката преподава в испанската - на това дете се е подсказвало. Подсказвало се е на дете, чиято баба е била учителка… и други подобни.
Ама в 7 клас вече има камери навсякъде. Вижда се, когато се подсказва.
Точно така , различно е. С най-добри чувства споделям личен опит. Исках само до предупредя да не разчитате по -никакъв начин на ресурсното за НВО. Безсмислено е да се записват  деца на ресурсно само заради 7-класното НВО и митичните улеснения за тях..
Виж целия пост
# 301
Работата на ресурсния е да помогне на детето, ако нещо не разбира. За децата с дислексия указанията и условията често пъти са неясни. Ако детето чете трудно и бавно, може да му се прочете текста, за да не губи връзка / смисъл на прочетеното, може да се перифразира някой въпрос така, че детето да го разбере. Не очаквам ресурсния да диктува решение на задачите по математика, но да даде насока, да попита детето -*- какъв знак дава или да напомни да смени знака, ако пред скобите има минус... Едни ей такива дребнички неща, които могат да дадат на детето възможност да покаже знанията си или да избегне дребни грешки, които струват точки. На пробния изпит детето получава 6 и огражда отговор 6. Да, обаче верният отговор е -6. Вярно пресметнато, но объркан знака и детето огражда подвеждащия отговор. Съответно губи 2 точки, които в балообразуването вече стават 4, защото в повечето училища се удвоява НВО.
Като цяло ресурсните са обучавани да помагат на деца, които не покриват ДОИ и съответно работят по облекчена програма, а ресурсния помага главно по БЕЛ и математика. Да, но тези деца не се явяват на НВО, те се записват с насочване преди първо класиране. Сравнително по-малко са децата със СОП, които покриват ДОИ и са на количествени оценки, а само те се явяват на НВО.
Не можем да отречем и това, че не всеки екип за подкрепа си върши еднакво добре работата, но пък това е във всяка сфера.
В тази връзка, някой знае ли как се кандидатства в частните училища след седми клас? Има ли нещо общо като правила или всяко училище решава за себе си? До сега не съм се интересувала, но ние имаме едно частно училище, което също е опция.
Виж целия пост
# 302
Безсмислено е да се записват  деца на ресурсно само заради 7-класното НВО и митичните улеснения за тях..
Всъщност, не е безсмислено, но най-важното е да се прецени тези облекчения дали са необходимо и достастъчно условие за получаване на сравитено равен шанс за оценяване на знанията на детето със СОП.
Моето дете е в 9 клас, екипът за подкрепа беше отпуснат до завършване на първи гимназиален етап (10 клас) и тя си го ползва. Но по темата НВО7 - тя има проблеми с логиката, причинно-следствените връзки, математика, физика. За втори модул по математика не можеше и дума да става, но първи модул беше постижим. Обаче, решава много бавно и с много грешки в бакалските сметки. Отделно, има склонност да си съчинява условия на задачите, особено ако условието по-дългичко. Чете, измисля си какво би могло да се търси в задачата и повече не вниква. И има огромна разлика (за мен все още необяснима) дали чете сама, или някой ѝ изчита текста. Слушането с разбиране е доста по-силно от четенето с разбиране...един вид.
В този смисъл, това, че прави НВО7 при "специални условия" беше чудесна възможност да покаже максимума на знанията си. Първо - времето не я е притискало, ползвала е калкулатор за сметките, ресурсната ѝ е чела условията на задачите. Всички ограничения, които биха я ощетили, са преодоляни. То и за българския важи, но той ѝ беше (и още е) силният предмет. Но частта от теста "четене с разбиране" също е подпомогната, ако някой ѝ е прочел текста по БЕЛ. Всъщност, ресурсната го била чела на глас, за четиримата СОП-чета в стаята.
И през ум не ми е минавало някой да ѝ реши задачите - то няма нито да е честно, нито е в полза на детето. Да, ресурсната вероятно може и 100т да изкара на детето (ако квесторите чак пък толкова си затворят очите, което е малко вероятно), но какво ще стане после - ще има висок бал, ще може да попадне в училище с високи изисквания, при съученици, на които тя изобщо няма да е конкурентно-способна. Кой има полза от това? Най-малко детето има полза. Трябва с много реализъм и обективизъм да се разсъждава, но и в никакъв случай да не се губят възможности, които подпомагат детето да покаже максимално собствените си знания.
Мама Ру, в училищата, в които е учила дъщеря ми, децата със СОП са си с количествени оценки. Аз съм останала с впечатление, че децата на качествени оценки са малко и ресурсните работят предимно с "нашите" - с определени дефицити. Сега, в 9 клас, ресурсната ме викна и каза - "знам, че затрудненията на К. са в математика/физика/химия, но аз не мога да реша нито една задача от учебника за 9 клас по никой от тези три предмета. Мога единствено да настоявам на удължено време и калкулатор на класното по математика и да обяснявам на учителите, че детето учи, но има състояния, при които това, че четеш/учиш/решаваш не води директно до знания и умения". Е, достатъчно ми е. Поне детето е спокойно, че няма да я сочат с пръст като мързелива и неизпълнителна, а ще имат едно наум, че - абе била с едно от онези, там, "модерни заболявания", дето извиняват с тях глупавите... Та с ресурната пишат есета по БЕЛ и по история, търсят синомими/антоними на БГ и АЕ, обогатяват езика, шлайфат изказа - това е чудесна помощ, която аз нямам време и възможност да указвам. А по точните науки си работим в къщи.
Виж целия пост
# 303
Моят син слухово е супер. Прочитам му текст по български - разказва ми го. По английски - разбира всичко. По математика - и там може и наум. Обаче ако трябва да чете, е тегаво.
Виж целия пост
# 304
Мандарина, това е чудесно.
Реално ресурсен учител не може да изкара 100 точки или дори 80-90, нека се пробва, който е да е със знания от гимназията, без да е продължил с математика или БЕЛ да го направи. И да няма да е честно, не го и очаквам. Това за калкулатор е супер, защото моята често се дъни точно на бакалските сметки. Едно поне 10 точки ще загуби от там. По БЕЛ тестовете бъкат с въпроси кое НЕ е, тя тръгва да отговоря вярно, кое Е. Чете условието, наблягаме на НЕ, но като вземе да разглежда отговорите и забравя, че търсим НЕ е вярно. Като цяло тестването на нашите деца по начина, по който се тестват децата без техните затруднения е дълбоко нечестно, но това са условията. Силно се надявам да й дадат калкулатор и да я насърчат да го ползва. Също така се надявам, че квесторите ще позволят на ресурсния да си свърши работата, защото съм чувала от устата на ресурсен как е бил възпрепятстван да прочете теста на дете със затруднения и е трябвало пред детето да се разправят. Ако нещо такова се случи това силно ще повлияе на моето дете и то в негативен план, а после и жалби за пиша ще е подир дъжд качулка.
Виж целия пост
# 305
Между другото, голямата, дето уж всичко й беше наред, много бързаше на тестове и винаги объркваше тези въпроси:
Кое е изброените НЕ е вярно?
Виж целия пост
# 306
Мандаринка, това , което казваш е чудесно. За съжаление при нашето НВО нищо подобно не се случи. Абсолютно нищо, само времето . Специално питах за калкулатор по математика , каза ми , че не е възможно …
По БЕЛ никой не е чел на глас текста за чете с разбиране …
По БЕЛ дъщеря ми си изкара 72 абсолютно сама, без никаква допълнителна помощ . Дори не ползва допълнително време.
Мама Ру, говори си с ресурсните от сега, за да си наясно какво да очакваш. Съжалявам , ако те уплаших Може би ако настояваш, за калкулатор и наистина консултанта да стои до нея и да я подсеща за знаците , знам ли .. говори си с тях сериозно
Виж целия пост
# 307
Оооо, това "решение на местно ниво" е огромен проблем и не само за "нашите" деца. Синът ми, съвсем "в норма", на ДЗИ каза, че квесторите отказали да отворят прозорците на класната стая, защото било забранено Rolling Eyes Края на май, четвърти етаж, пек - затворени прозорци. Свършил въздуха, изпили водите. Егати решението на квесторите. В същото време в съседната стая всички прозорци били отворени - там явно е разрешено. Нищо работа, нали, какво там значи някакъв си въздух... В съседно училище решили да косят тревата точно по време на ДЗИ по език. Звучи текст, който децата трябва да чуят добре и да отговарят на въпроси по него, отвън нахлува характерния звук от няколко косачки. Може да звучат като дреболии, но показват колко са несъобразителни и неподготвени всички замесени (квестори, ръководство), но не им пука да се изказват като последна инстанция.
Въпросите с НЕ объкват и моята, ама те май затова са измислени, да объркат децата. Но щерката имаше огромен проблем да открива грешки в текст (има такова упражнение на НВО Бел). Ако тя пише текста, може да го напише вярно, но да го гледа и да види грешка - абсурд. Някак, не схващаше, че нещо, пльоснато в учебник/помагало/тест е написано...грешно. Карах я да си го чете и да си го пише отдолу, без да гледа много, много основния текст. Така шансовете нарастваха. Sunglasses
Мама Ру, говори с ресурсната, настоявай за калкулатор. Важно е, защото е много жалко детето да схваща логиката на задачата (което като цяло е основното им затруднение) и да обърка сметките. Те уж трябва да знаят какви са затрудненията на децата, ама ние сме пряко заинтересовани и трябва да им дуднем и да им напомняме, ако ще да изглеждаме досадни. Калкулатор, четене на условие с подчертаване на уловките, каквото се сетиш, хич не се притеснявай. Най-много да те избягват от далече като те срещат Joy
Виж целия пост
# 308
Няма как да говоря с ресурсен, защото няма да знам дори името му, няма да е нашата ресурсна, само това знам. Вече тя като разбере кой колега ще е на "нейното" дете, ако иска може да говори с консултанта, който ни определи ресурсния център. И за квесторите не знам кои ще са, не знам дали ще са от нашето училище или от друго. Много зависи какви хора ще се паднат и с какво отношение към децата със СОП.
Виж целия пост
# 309
Е как така няма да е "вашата" ресурсна!??? Квесторите е ясно, че са от друго училище, непознати. Всъщност, всички седмокласници се яват на НВО7 в собствените си училища, а квестори са "гости" от други училища. Децата не ги познават. Но ресурсната да е друга, а не вашата...това звучи абсурдно. Ако някой се притеснява, че ресурната е пристрастна и ще помага - нали затова има двама квестори. В крайна сметка колко да са тези деца със СОП - 3-4-5-6...с двама квестори е напълно невъзможно да се "подсказва", но непозната ресурсна създава дискомфорт на децата. И как в едни училища може да е "личната" ресурсна, а в други - не. Ето го отново това "решение на местно ниво". Не знам дали е регулирано някъде, в наредбата за приобщаващото образование, например...
Ами не, оказа се едно разтегливо и неясно казано в наредбата, което може да служи за начало на обратната дискусия- къде пише, че е "неппознат външен консултант", а не ресурсната, която познава и работи с детето.
Ето извадка от наредбата - единственият мъгляв тест, свързан с външното оценяване:
Скрит текст:
Чл. 107. (1) Директорът на училището заявява пред регионалната комисия за организиране и провеждане на националното външно оценяване и пред регионалната комисия за организиране и провеждане на държавните зрелостни изпити в регионалното управление на образованието, съответно по чл. 61 и 94 от Наредба № 11 от 1 септември 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците (ДВ, бр. 74 от 2016 г.), необходимите разумни улеснения за учениците, които имат нужда от такива, за да участват в националното външно оценяване и в държавните зрелостни изпити.
(2) Улесненията по ал. 1 може да включват:
1. осигуряване на удължено време за провеждане на изпита;
2. провеждане на изпита с помощта на материали на брайлов шрифт или на уголемен шрифт, с помощта на компютър или на компютър със синтетична синтезаторна реч или провеждане на устен изпит;
3. осигуряване на учители консултанти;
4. самостоятелна зала по преценка на екипа за подкрепа за личностно развитие.
(3) Улеснения по ал. 2 може да се осигуряват и за участието на ученици, които се нуждаят от такива, в олимпиади и състезания.
Виж целия пост
# 310
В нашето училище ресурсната е от Ресурсен център. Може би има значение, но при нас няма да е нашата ресурсна, това го знам със сигурност, от Ресурсен център ги разместват за НВО, така беше и в четвърти клас като се явява. Не знам защо, просто това е практиката.
Виж целия пост
# 311
Скъпи майки, имам син с дислексия и хиперактивност. В училище не получава необходимата помощ и разбиране от страна на учителите. Със СОП е, но и психолога, и ресурсния учител не работят активно с него. Моля ви, препоръчайте ми училище в източните райони на София, където ще се работи качествено с детето и няма да се допусне изоставане.
Виж целия пост
# 312
В кой клас е детето?
Виж целия пост
# 313
6. клас
Виж целия пост
# 314
Здравейте, искам да попитам някой водил ли си е детето в Русе в центровете за дислексия?
Гледам ,че са два . Искам да заведа и моето дете ,но се чудя кой да избера ?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия