МОН - промените продължават (5)

  • 72 386
  • 767
# 150
Добре, а не е ли по-правилно да приемат всички навсякъде и с течение на годините да отсяват хората, за които избраната професия е призвание?
Така и младежите ще са доволни, че са им дали шанс и сами са се убедили стават ли или не стават...
Сега има едно лутане 10-15 какво да уча, след като завърша това, защото толкова зор да вляза...
На мен все още ми стои един привкус какво би станало, ако ме бяха приели това, което толкова силно исках...а не е като да не си дадох зор. Просто малшанс...
Медицината навсякъде е от специалностите "нумерус фиксус" и се извършва подбор по един или друг начин, обикновено чрез приемен изпит. Иначе по принцип и аз съм фен на такъв подход, а на практика у нас е така за повечето специалности и университети - уж има критерии за подбор, но те са толкова елементарни или кандидатите са толкова малко, че кандидатстването е равносилно на просто записване.
Виж целия пост
# 151
Здравейте,

малко ми е глупав въпроса, но да питам.

От този линк https://www.mon.bg/bg/101027 даден по-напред в темата, относно формата на ДЗИ виждам, че са дадени примерни тестове по общообразователна и профилирана подготовка.

Учениците държат ДЗИ само върху общообразователната подготовка или и върху двете?

Благодаря предварително за отговора.
Виж целия пост
# 152
ДЗИ по български се държи върху общообразователната подготовка. Вторият ДЗИ се държи по един от профилиращите предмети и той е върху съдържанието от профилираната подготовка. Може да се държи и трети/четвърти ДЗИ по желание, при което ще се държи върху ПП или ООП, в зависимост от това, дали съответният предмет е изучаван като профилиращ или не.
Виж целия пост
# 153
Точно математика да сложат за медицина, ми изглежда нелепо. Все пак един лекар трябва да може да обясни на пациент.
Не си представям да отида на лекар и той да ми изчислява логаритми и други подобни дивотии, които се учат в горния курс.
Жалко за повърхностната ти представа за математиката.
Аз предпочитам лекарите да могат да разсъждават логично, да правят необходимите изводи, да проследяват развитието на болестите и да трупат статистически данни за изпитването на лекарства и още много други неща и предпочитам мислещ лекар пред това да ми рецитира диагнозата и после да остави на мен да се чудя какво е искал да каже авторът.

Скрит текст:
Математиката,(тоест числото) е сама за себе си. Тя не е наука,а средство да се "докаже" някаква теория. Може например да докажете,че в България живот си живеем като изчислите средната заплата на 1500лвно дали реално е така?!
Лекарят може да обясни на пациента,че цели 90% от точно тази тежка болест от която той е болен,остават живи,но дали е правилно да му вдъхва такава "математическа" надежда?! И т.н.
Дали е правилно не е въпрос на математика, но добрият лекар трябва да умее да прецени според състояние, показатели, симптоми, генетична обременест и т.н. какви са шансовете  при 90% преживяемост неговият пациент да е сред тези 90%. затова и в първи курс студентите по медицина учат статистика. Но пък защо ли не учат БЕЛ?
Виж целия пост
# 154
Статистиката трябва да е по-горните курсове. Липсата и там е очевидна.
Аз мислех, че са сложили и Бел в бала, а не единствено Бел. Последното наистина е глупаво.
Виж целия пост
# 155
А аз не споделям идеята, че ДЗИ може да се положи само ако даденият предмет е профилиращ. Поне така помня, че беше. Моят ученик е още в 9-ти клас и докато дойде до главата ни, може и друго да се случи. Човек може в 11-ти или в 12-ти клас да реши, че му трябва определена матура, а тя да не му е по профилиращ такъв. Не е редно да не може да се яви поне по избор. В крайна сметки всеки би могъл да си подготви предметите, нищо, че не са му застъпени през последните две години в програмата.
БЕЛ определено няма нужда е "на всяко гърне - мерудия", за доста специалности е излишно,вместо него има друго, доста по-необходими предмети.
Виж целия пост
# 156
Може да се положат до два ДЗИ по желание по предмети, които не са били профилиращи, но ще са върху учебното съдържание от ООП.
Виж целия пост
# 157
А в дипломата отбелязва ли се ДЗИ по какво е било? ПП или общообразователна?
Виж целия пост
# 158
Може да се положат до два ДЗИ по желание по предмети, които не са били профилиращи, но ще са върху учебното съдържание от ООП.
И няма да ни е нужно да са учени в горна гимназиална степен? Върху съдържанието до 10-ти клас, например?
Или трябва да се изучават в горна степен, но без да е нужно да са профилиращи?
Ако е първото - лично аз много ще се радвам, защото най-често желанията на учениците се изчистват точно през тези години, а те вече са избрали училище и паралелка. А и самите университети могат да сменят във всеки един момент изискванията. Много чужди университети вкарват матура по определен предмет за кандидатстване.
Моят човек си има точно определен мерак от няколко години насам. Обаче винаги може и да се промени нещо в желанието. Затова е важно да има такъв избор. Оставила съм го да го мислим в 10-ти клас. В неговото училище сега има май 3 или 4 профила след 10-ти клас /миналата година една учителка ми ги каза какви са, но си важеше за съответната учебна година и тя си каза, че изобщо не знае как ще е следващите/.
Виж целия пост
# 159
Жалко за повърхностната ти представа за математиката.
Аз предпочитам лекарите да могат да разсъждават логично, да правят необходимите изводи, да проследяват развитието на болестите и да трупат статистически данни за изпитването на лекарства и още много други неща и предпочитам мислещ лекар пред това да ми рецитира диагнозата и после да остави на мен да се чудя какво е искал да каже авторът.
Първо представата ми за математиката не е повърхностна. Второ - познанията ми по статистика са на ниво. Трето - зная какво се учи в горния курс по математика и с изключение на две формули, всичко останало е неприложимо нито в статистиката, нито в медицината. А да се вземат резултатите от НВО в 7 клас, където е основният необходим материал, ми се струва невъзможно.
При това положение ми се струва излишно да караме децата да държат матура по математика върху тригонометрични функции, логаритми и графично изобразяване на квадратна или кубична функция и подобни.
Виж целия пост
# 160
Всъщност затвърждаваш мнението ми за познанията ти за ползата от математиката. Аз не съм изказала мнение да се ходи на матура по математика. Ако математиката е неприложима в медицината, то мнението, че БЕЛ е по-приложим, граничи с абсурда.
Нищо де, ще се радваме в бъдеще на лекари, с наизустен формат по БЕЛ и изразяващи се правилно, дано и с дисциплините по медицина са също толкова добри.
Виж целия пост
# 161
E, не е истина просто!
Мерси за информацията, jet!

Лошо ще й стане на дъщеря ми. Трябваше да запише профил история и предприемачество, вместо да се мъчи с университетска химия и биология. Smirk Добре поне, че ще утрояват оценките от изпитите и така ще се намали тежестта на ДЗИ по БЕЛ. Максимален бал - 42, добрееее...

Всъщност, децата от профил химия/биология са Ощетени, и то с много. Веднъж, че учат университетски материал (за чест и слава явно), втори път ходят на уроци, защото изпитният материал е различен и за капак няма да имат време за натиск по БЕЛ, докато тези с профил БЕЛ са готови за ДЗИ, трябва да се съсредоточат само в уроците по химия и биология. Та не е сигурно кой ще е подготвен на финала по-добре за самия изпит (не кой е учил университетска химия в 11 клас). Тази година ДЗИ включва материал И от 11 клас, не е само литературата от 12 клас. То това е безумието - за незапознатите, отново промяна е и това, и той е разделен на 9, образно казани теми. Бъдещите н+медици ще бъдат оценявани по теми като: Родното и чуждото, Обществото и властта, Трудът и творчеството, Любовта.....и т.н..
Лиляна, драмата е в това, че е леко късно за наизустяване на формат за БЕЛ (първо, че е нов и той като цяло, второ, че включва повече материал). Облагодетелствани са децата с профил БЕЛ тук, за кандидатстване медицина, т.к. са подготвени за ДЗИ, и от тях се иска само да си ходят на дежурните уроци, на които се налага да ходят и тези от профила химия/биология както стана ясно, защото изпитният материал е различен.
Виж целия пост
# 162
Децата с профил БЕЛ няма как да са облагодетелствани, защото учат съвсем други автори и произведения от тези за ДЗИ в задължителната подготовка, а пък ДЗИ по новата програма излиза за първа година с този набор - това е “новото”.  И не е сериозно да се пише, че профил Хим/Био е излишен за бъдещи медици, а примерно Предприемачество/ИТ би бил по-добър избор като по-лесен профил. Все едно за един инженер да е по-добре да избере профили История/География вместо по-трудните Мат/ Физика. Някои университетски специалности са в пъти по-тежки от други, затова и техните кореспондиращи профили са по-трудни. Който го е страх от мечки, да не ходи в гората. Наистина подготвените кандидат-медици ще се справят и няколко стотни от ДЗИ БЕЛ няма да ги спрат! Но съм съгласна, че беше излишно да намесват БЕЛ за медицина.
Виж целия пост
# 163
Не бих казала, че профил предприемачество е много лесен. Друг е въпросът , колко е нужен. Ако трябва да избирам като по лесен между химия и история , щях да избера химия. Имам някакъв поглед от профил информатика в няколко училища. Бих препоръчала да си го учат в университетите или поне в математическите гимназии, в които има традиция и практика по дисциплината, а те не са много и явно се държат на единици преподаватели, които не се занимават от как има наредба на МОН, и не чакат МОН да им напише сборници, “че да знаем какви задачи да им даваме” - цитат от учител , при това от старателните.
  И колко да са важни профилиращите предмети  Още малко ще излезе, че лекарят ако не се определи на 14 години, няма как да стане.
Виж целия пост
# 164
Няма значение, че са различни автори и произведения. В профил БЕЛ пишеш доста повече, есета, тези, интерпретативни съчинения, правиш повече анализи на произведения и т.н. Ако си тренирал достатъчно как се анализира произведение и си писал достатъчно такива текстове, няма значени кои са произведенията - трябва просто да си ги прочел. Казвам го като човек, чийто най-силен предмет винаги е бил БЕЛ и съм кандидатствала с него в СУ. Така че, да, с профил БЕЛ е най-добре за медицина се оказва. Нищо де, следващите набори ще го знаят.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия