Правни насоки от адв. Станислава Начева и юрист Елвира Димитрова

  • 22 149
  • 271
# 210
Здравейте,
Моля за съвет, в момента правя ремонт на покрив и съседите решиха за се оплачат от стрехата на покрива която навлиза с 60 см. в техния имот. Невъзможно е да направим покрива без стреха, Заплашиха ни със съд и в момента се притесняваме. Улуците и водата от тях ще влиза в нашия имот.

      Здравейте,
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за закъснелия отговор.


      Практиката показва, че в такива случаи обикновено се завежда иск по чл. 109 от Закона за собствеността за прекратяване на неоснователни действия, като съдът трябва да изясни въпроса: “Налице ли е неоснователно въздействие в чужд имот, което да смущава спокойното упражняване на правото на собственост върху него?”
      Чрез експертиза, вещото лице изяснява, дали покривът е калканен или не, скатен ли е, на къде се отвеждат дъждовните води, как и с колко стрехите навлизат в съседния имот, състоянието на самия покрив.

      Това са изводите на съда в съдебно решение с подобен казус:   
      “При попадане на стрехата на сградата, изградена на регулационната линия над имота на ищеца с 0,70 м. напред. Това е напълно достатъчно основание да се приеме че е налице пречка за упражняване правото на ползване в пълен обем. Собственикът на терена е собственик и на пространството над него и навлизането в това пространство на стрехата на съседа само по себе си съставлява достатъчно основание да се приеме, че е налице неоснователно действие по смисъла на чл. 109 от ЗС, пречещо на собственика, което той не е длъжен да търпи независимо от това дали ще застроява имота си и как. Това е навлизане в чужд имот без съгласието на собственика му и винаги съставлява неоснователно действие, освен ако той не е дал изрично съгласие за това.”
      Накрая съдът се произнася - да бъде премахната изградената стреха.
   
      Според мен имате следните варианти:
= да се разберете със съседите си и да поискате да подпишат писмено съгласие за това навлизане в имота им;
= да направите консултация със специалист в областта на строителството и архитектурата за възможностите за преустройство на покрива и самата стреха;
= да изчакате завеждане на дело от страна на съседите Ви, но практиката при така описания от Вас казус, не е във Ваша полза.

      Поздрави!
Виж целия пост
# 211
Здравейте! Искам да попитам за удостоверението за вещни тежести. Имаме такова изкарано за 10 години назад от продавача, но е с дата точно преди предварителен договор. Брокерът ни каза, че.ще направи он лайн справка и за 10 години назад, както и точно преди изповядването. Искам да попитам такава справка в имотния регистър равностойна ли е на удостоверението изкарано на гише? Притеснявам се да не се пропусне нещо важно.

      Здравейте,
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за закъснелия отговор.


      Чл. 47 от Правилника за вписванията предвижда издаване на удостоверение за тежести за имот и за определено време, които включват всички вписвания, отбелязвания и заличавания или пък се удостоверява, че такива няма, или съответно вписванията и отбелязванията, които са направени през определен период от време.
      Информационните системи осигуряват многофункционално използване на кадастъра и имотния регистър за издаване на предвидени в закона документи с доказателствено значение.
      Справките в Служба по вписванията могат да се извършват – чрез отдалечен достъп (онлайн справка) в интернет портала за отдалечен достъп до информационната система за предоставяне на услуги на Агенцията по вписванията ИЛИ на място - на гише на хартиен носител в Служба по вписванията И след заплащане на съответната държавна такса.

      Удостоверението за тежести е актуално и валидно само към момента на издаването му, защото вписвания, отбелязвания и заличавания за имотите се извършват всеки ден. Информационната система при справка чрез отдалечен достъп не може да генерира крайна дата.
      Всяко издадено удостоверение за тежести от Имотния регистър на Агенция по вписванията от 19 март 2018 г. носи уникален буквено-цифрен код с дължина 12 знака.
Кодът съдържа само цифри и главни латински букви. Чрез въвеждането на кода всеки потребител може да извърши проверка онлайн дали удостоверението, с което разполага, е идентично с издаденото от Агенция по вписванията.
      Проверка за истинността на удостоверенията за тежести:
      https://uwt.registryagency.bg/

      В Държавен вестник от 08.01.2021 г. в са публикувани приетите промени на Правилника за вписванията, с които се въвежда възможността по електронен път да бъде заявено издаването на удостоверение за тежести и на незаверени преписи от вписани актове.
      Получените чрез отдалечен достъп електронни документи имат силата на официални удостоверителни документи съгласно чл. 55, ал. 5 на Закона за кадастъра и имотния регистър.
      Съгласно чл. 184, ал. 1 от ГПК електронният документ може да бъде представен разпечатан на хартиен носител като препис, но трябва да е заверен „вярно с оригинала“ от страната. Тази разпоредбата  се явява съответно приложима за всички охранителни производства, включително и нотариалните (чл. 540 от ГПК).

      Практиката показва, че е възможно в Удостоверението за вписвания, отбелязвания и заличавания да има непълноти, пропуски и неверни данни. Ако по тази причина купувачът е отстранен от купения имот - Правилникът за вписванията предвижда, че Агенцията по вписванията отговаря за вредите, които произтичат от допуснатите неточности в удостоверенията за тежести (чл. 49 от Правилника).
      Тези пропуски могат да се дължат на множество обстоятелства, сред които вътрешната организация на водене на регистрите, както и че дигитализацията на документите в системата ИКАР е извършена след 2007 г. само за документите и информацията след 1990-1998 г..
      Това е причината в началото на тази година (2023 г.) Парламентът окончателно да гласува на второ четене промените в Закона за кадастъра и имотния регистър. До 30 юни 2026 г. Агенцията по вписванията трябва да дигитализира наличния хартиен архив в службите по вписванията.

      Поздрави!
Виж целия пост
# 212
Здравейте, кога може да се подаде заявление за отписване на публични общински  вземания на основание чл.171 и сл от ДОПК , в случая за МПС.! Трябва ли да са изтекли 5 г о задълженията и след като са изтекли веднага ли може да се подаде или да се изчака месеца от последна вноска?

      Здравейте,
      Благодарим за въпроса Ви!


      Публичните вземания се погасяват с изтичане на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон не е предвиден по-кратък срок.
      С изтичането на 10-годишен давностен срок
, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността освен в изрично предвидените в закона случаи. Тук задълженията се отписват служебно.
      Давността спира или се прекъсва по реда на чл. 172 от ДОПК.
      Реално с изтичане на давностните срокове по чл. 171 от ДОПК се погасява правото да се събере по принудителен ред публичното вземане, то остава дължимо и дори може да се плати доброволно.


      Общата 5-годишна давност се прилага по инициатива на длъжника, който трябва да направи изрично волеизявление чрез Искане за отписване на публични общински вземания, погасени по давност на основание чл. 173, във връзка с чл. 171 от ДОПК.
      Това може да стане със заявление на гише в център за административно обслужване на съответната общинска администрация ИЛИ по електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване.
      Към датата на подаване трябва да е налице изтекла погасителна давност за задълженията.

      Например, ако дължите суми за неплатени данъци, които е следвало да платите на 10.05.2018 г., погасителната давност за тях започва да тече от 01.01.2019 г.. Съответно 5-годишната давност ще изтече на 31.12.2023 г. (ако не е била спирана или прекъсвана), а ако държавата не е успяла да събере вземанията си, въпреки предприетите от нея действия, в срок до 31.12.2028 г. (включително) - същите ще бъдат погасени по силата на 10-годишната давност.

      Поздрави!
Виж целия пост
# 213
Здравейте, имаме половин декар място, което преди това е било земеделска земя. Сега са го разделили на парцели, всички са закупени, но ни казаха, че трябва да сменим ПУП. Имам няколко въпроса:
- При промяна на ПУП всички ли съседи трябва да участват, или всеки си го сменя за себе си?
- Може ли на границата със съседа, без да се спазват 3 метра отстояние, но ако предварително вземем съгласието на съседа, да поставим преместваем обект/контейнер/?
- И последно за всички тези въпроси, а и други, които ще бъдат на дневен ред с какъв специалист трябва да се консултираме? Идеята е да поставим бунгало за сезонно ползване, на този етап не желаем да строим.
Благодаря предварително!
Виж целия пост
# 214
Здравейте ,
 имам няколко въпроса  ,  моля за помощ тъй
 като никъде не намирам отговори .Ще съм много благодарна ако ми отговорите :
Майчинство съм 2ра година ,което изтича на 11.02.2024г , но наскоро разбрах, че съм отново бременна с термин 02.07.2024г.
Как според вас ще бъде най - добре финансово да постъпя ? Да си прекратя майчинството и да излезна в болничен до раждането на детето ,или след изтичане на втората година да си взема полагащата ми се отпуска( работодателя ме задължава ) и тогава да излезна 45 дена болничен ?
Доколкото знам ,при първия вариант ,ще взимам 50%от майчинството и сумата за болничния , но не знам той на каква база ще се изчислява .Осигуровките са ми върху реалната заплата .
И въобще как да постъпя ,че да взимам добро  майчинство и с второто детенце ?
Благодаря предварително !
Виж целия пост
# 215
Здравейте ,
 имам няколко въпроса  ,  моля за помощ тъй
 като никъде не намирам отговори .Ще съм много благодарна ако ми отговорите :
Майчинство съм 2ра година ,което изтича на 11.02.2024г , но наскоро разбрах, че съм отново бременна с термин 02.07.2024г.
Как според вас ще бъде най - добре финансово да постъпя ? Да си прекратя майчинството и да излезна в болничен до раждането на детето ,или след изтичане на втората година да си взема полагащата ми се отпуска( работодателя ме задължава ) и тогава да излезна 45 дена болничен ?
Доколкото знам ,при първия вариант ,ще взимам 50%от майчинството и сумата за болничния , но не знам той на каква база ще се изчислява .Осигуровките са ми върху реалната заплата .
И въобще как да постъпя ,че да взимам добро  майчинство и с второто детенце ?
Благодаря предварително !
Въпросът ти е за счетоводната тема "Майчинството счетоводно" в раздел Бъдещи майки.
Виж целия пост
# 216
Здравейте, може ли разяснение какви са законите за купуване и препродаване на стока - козметика и други нехранителни стоки?

И какви са за хранителни стоки?

Също мога ли да имам фирма на мое име с която да извършвам такава дейност и в същото време да работя на трудов договор на пълен работен ден? В различни сфери ще са фирмата на мое име и тази в която работя?

Благодаря предварително

      Здравейте,
      Честита нова година!
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за много закъснелия отговор.


      Според Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) - “Стока по смисъла на този закон е всяка движима и недвижима вещ, включително електрическа енергия, газ, вода, топлинна или хладилна енергия и други подобни, както и стандартният софтуер.”
      “Доставка на стока ... е прехвърлянето на правото на собственост или на друго вещно право върху стоката, както и на всяко друго право на разпореждане със стоката като собственик.”
      Когато едно лице извършва продажби на стоки към физически лица от държави-членки на Европейския съюз, според новите правила на закона за ДДС, това лице извършва така наречените вътреобщностни дистанционни продажби на стоки.
      Стоките трябва да отговарят на изискванията на Съюза за защита на здравето на животните и хората, околната среда и правата на потребителите.
      Според новите правила от 2021 година - ДДС ще се начислява върху всички стоки, въвеждани в ЕС — както се начислява върху стоките, продавани от предприятия от ЕС.
      Въведен е общ за ЕС праг от 10 000 евро, над който ДДС трябва да бъде платен в държавата членка, в която се доставят стоките.

      Относно козметичните продукти:
= Наредба № 36 от 30 ноември 2005 г. за изискванията към козметичните продукти
= Регламент (ЕО) № 1223/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 30 ноември 2009 г. относно козметичните продукти

      Относно хранителните стоки:
= Наредба № 12 от 18.11.2021 г. за специфичните изисквания при търговия с храни от разстояние
= Наредба за специфичните изисквания към млечните продукти
= Наредба за изискванията към какаото и шоколадовите продукти
= Наредба за изискванията към бързо замразените храни и др.
(на сайта на Българската агенция по безопасност на храните има публикувани различни Наредби свързани с хранителните стоки: https://bfsa.egov.bg/wps/portal/bfsa-web/about.bfsa/normative.do … ation/regulations)

      Относно хранителните добавки:
= Наредба за хранителните добавки от 10 декември 2021 година

      Относно други нехранителни стоки (това са всички стоки, които не са предназначени за консумация от човека под формата на храна):
= Наредба за изискванията за етикетиране на нехранителни стоки в сила от 01.10.1999 г.

      Някои основни стъпки, за да започнем свой бизнес, свързан с продажба на стоки:
== регистрация в Търговския регистър като ЕТ или като юридически лице (например ЕООД):

      При ЕТ: по-евтина регистрация и опростено счетоводство, но лицето отговаря неограничено с личното си имущество при възникването на евентуални задължения към държавата или други дружества. Заплаща се 15% данък печалба.
      При ЕООД: минимален капитал 2 лв. (открива се набирателна сметка за внесения капитал). Дружеството отговаря за задълженията си до размера на капитала. Заплаща се корпоративен данък в размер на 10% от стойността на реализираната печалба и 5% данък дивидент. Подлежи на задължителен финансов одит.
      И при двете: Доброволна регистрация по ДДС при регистрацията или последваща при достигане на облагаем оборот от 100 000 лв. или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец.
== регистрация на търговски обект в общината (ако ще има физически обект) и снабдяване с касов апарат.
== ако става дума за онлайн търговия - лице,  което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита тези продажби, вместо с фискален или системен бон, чрез документ за регистриране на продажбата, но само когато плащанията са извършени неприсъствено с кредитна или дебитна карта.


      За всеки отделен вид стока има различни особености, изисквания и режими, има разлика дали стоката ще се внася от страна от ЕС или извън, важно е и с какви документи е придружена самата стока, къде и как ще се продава - чрез физически или онлайн магазин, как ще се извършват плащанията от клиентите - в брой или по банков път, ще има ли доставка на стоката към клиента и др..
      Счетоводител - специалист в областта, може би ще Ви даде, по-конкретни отговори на поставените въпроси.


      Относно въпроса дали можете да работите на трудов договор и отделно да имате регистрирано на свое име дружество и да извършвате дейност с него. Законът не го забранява. Можете да прочетете настоящия си трудов договор и да видите какви клаузи са заложени в него при извършване на паралелна дейност, но щом сегашната Ви работа и бъдещата Ви фирма са в различни свери на дейност - не би трябвало да има пречка за паралелното им извършване.
      Собственикът на ЕООД както и всеки от съдружниците в ООД може да бъде управител, но това не е задължително. Но най-често в практиката фирмата се управлява от нейния собственик или от някой от съдружниците, но няма пречка да се предвиди и друг начин на управление. Управител може да бъде всяко лице, за което това не е забранено със закон. Не е задължително управителят да получава възнаграждение. 
      Според чл. 141, ал. 8 от Търговския закон - “Не може да бъде управител лице, обявено в несъстоятелност, или лице, което е било управител, член на управителен или контролен орган на дружество, прекратено поради несъстоятелност през последните две години, предхождащи датата на решението за обявяване на несъстоятелността, ако са останали неудовлетворени кредитори. Тези ограничения отпадат с изтичането на 5-годишен срок от прекратяването на дружеството поради несъстоятелност. Отпадането на ограниченията се декларира изрично, с посочване на конкретните обстоятелства.”
      Ако сте управител на новото дружество. Отношенията между него и управителя ще се уредят с договор за възлагане на управлението. Осигуряването на управителите на дружества се извършва по реда на чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО - задължително за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица. Осигуровките за държавното обществено осигуряване (ДОО) се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход за съответната професия.
      Когато едно лице получава доходи от дейности на различни основания по чл. 4 от КСО - осигуровките се внасят върху сбора от осигурителните доходи, но върху не повече от максималния осигурителен доход, който за 2024 г. е - 3750 лева. Ако месечният осигурителен доход по трудовия договор достигне максималния осигурителния доход, тогава осигуровки за дейността като управител няма да се дължат.

      Успешна и щастлива нова година!
Виж целия пост
# 217
Здравейте! Недвижим имот е придобит по време на брака, като е закупен със средства на родителите само на единия съпруг. Възможно ли е да се изготви брачен договор или друг документ, в който да се запише, че имотът е собственост само на единия съпруг/ този, чиито родители са го закупили/? И вторият въпрос е- каква юридическа сила ще има такъв документ при евентуално  пректратяване на брака /сигурно ли е, че при прекратяването му недвижимият имот задължително ще остане за този съпруг/?

      Здравейте,
      Честита нова година!
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за закъснелия отговор.


      1. Режимите на имуществени отношения между съпрузите са:
= законов режим на общност (СИО = съпружеска имуществена общност);
= законов режим на разделност;
= договорен режим (брачен договор).

      Те се регистрират в Централен електронен регистър към Агенцията по вписванията. Ако няма вписан режим на имуществени отношения - се прилага законовият режим на общност.
      Избраният режим на имуществени отношения, както и брачният договор, могат да бъдат променяни по всяко време, докато трае бракът.

      2. Брачният договор съдържа уговорки само относно имуществени отношения между страните, по време на брака и при развод, като:
= правата на страните върху имуществото, което се придобива по време на брака - например, ако купят къща, чия ще е;
= правата на страните върху притежаваното от тях имущество преди брака;
= начините на управление и разпореждане с имуществото, включително и със семейното жилище;
= участието на страните в разходите и задълженията - например единият съпруг ще покрива всички разходи свързани с домакинството;
= имуществените последици при развод - например кой ще получи семейното им жилище;
= издръжката на съпрузите по време на брака, както и при развод;
= издръжката на децата от брака - например кой ще получи попечителството над детето/децата и съответно другият ще дължи издръжка;
= други имуществени отношения, доколкото това не противоречи на разпоредбите на Семейния кодекс.

      За неуредените с брачния договор имуществени отношения се прилага законовият режим на общност (СИО).
      Брачният договор се сключва лично от страните в писмена форма с нотариална заверка на съдържанието и на подписите.
      Брачният договор поражда действие
от момента на сключване на брака, а когато е сключен по време на брака - от деня на сключване на договора или от друга дата, определена в него.
      При сключен брачен договор и развод - съпрузите и съдът ще трябва да се съобразят с клаузите на договора.

      3. Според чл. 22 от Семейния кодекс (СК) вещните права, придобити преди брака, както и придобитите по време на брака по наследство и по дарение, принадлежат на съпруга, който ги е придобил.
      Приносът е изключен и е основание за пълна, или частична трансформация, когато вещите и вещните права са придобити по време на брака, но със средства, или права, придобити по дарение, наследство, или с друго лично имущество.
      До доказване на противното се счита, че даденото от родителите на единия съпруг е дарение за него, а не за двамата съпрузи.
      Според практиката на ВКС, когато родителите на единия съпруг безвъзмездно прехвърлят някакви права на низходящия си (детето си), то се предполага дарствено намерение по отношение само на този съпруг, а придобитото срещу прехвърлените права е изключителна собственост на този съпруг.

      4. В заключение:
      Ако другият съпруг е съгласен можете да изготвите брачен договор и вътре да уредите отношенията си във връзка с въпросния недвижим имот.
      Ако отношенията се влошат и липсва сключен такъв договор, пред съда, има вариант да се позовете на практиката на ВКС и презумпцията, че приносът е изключен и е основание за пълна, или частична трансформация, съгласно предвидената възможност в чл. 23 от СК - когато вещите и вещните права са придобити по време на брака, но със средства, или права, придобити по дарение, наследство, или с друго лично имущество по смисъла на чл. 22 от СК. Т.е., ако можете да докажете, че средствата са дарени от родителите на единия съпруг и именно с тях е закупен недвижимият имот - той ще бъде изключителна собственост само на този съпруг.


      Успешна и щастлива нова година!
Виж целия пост
# 218
Здравейте, имам жилище в което се живее по малко от 1 месец в годината.Имам ли право да не плащам данък смет? Благодаря предварително.

      Здравейте,
      Честита нова година!
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за закъснелия отговор.


      1. Нормативна уредба:
      Според чл. 71, т. 2 от ЗМДТ: Не се събира такса за услугата по чл. 62, т. 1 (събиране транспортиране и третиране на битови отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване), когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена съответната декларация по образец от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.
      Общинският съвет на всяка община приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите.

      През 2022 г. по този въпрос е сезиран Омбудсманът на Република България и след това и  Върховната административна прокуратура, заради недобрите практики на част от общините в България, които въвеждат допълнителни изисквания за освобождаването, които според Омбудсмана противоречат на закона, като например - удостоверения от електроразпределителни и от ВиК дружества, с които лицата да докажат, че в последните 3 месеца не са потребявали ток и вода в съответния имот или да нямат никакви задължения за други местни данъци и такси за предишни години. 

      2. Декларацията може да се подаде от физически и юридически лица:
= на място на хартиен носител - в офисите на Дирекция „Местни данъци и такси“ на съответната Община
= или с лицензиран пощенски оператор;
= или по електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление“ (https://edelivery.egov.bg/).

      3. Отговорност за декларираните данни:
      Според чл. 123, ал. 3 от ЗМДТ - за невярно декларирани данни и обстоятелства, водещи до намаляване или освобождаване от такса (ТБО), е предвидено наказание:
= глоба за физическите лица в размер от 50 до 200 лв.;
= имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 100 до 500 лв..
      За маловажни случаи на установени такива административни нарушения, могат да бъдат налагани глоби в размер от 10 до 50 лв..
      За посочени неверни данни в Декларацията се носи наказателна отговорност по чл. 313 от НК.

      4. Примерни изисквания на Общините:
      Изискванията на Община Велико Търново са:
= Декларацията се подава за недвижим имот, който не се ползва през цялата година, като най-отдолу в образеца на Декларацията е уточнено, че за имоти, които не се ползват през цялата година се считат тези, за които годишното потребление не надхвърля 100 киловата електроенергия и 10 куб. м питейна вода. Като деклараторът/те дават съгласието си да бъде извършена проверка на партидните номера в съответното Енергоразпределителното и ВиК дружество.
= Декларацията се подава от името и трябва да е подписана от всички собственици/ползватели на имота.

      Община Варна - изисква имотът да не е основно жилище и разрешение служители на общинска администрация да проверяват сметките за потребление на вода и ток по партида.
      Относно сроковете за подаване - според Обявление в Община Варна и Община Кърджали са запазили стария срок за подаване на Декларацията до края на предходната година. Въпреки, че според измененията срокът вече е “31 октомври на предходната година”.

      Според чл. 27, ал. 2 от Наредбата, приета от Столична община:
      "Не се събира такса за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване за имоти на граждани и предприятия, които няма да се ползват през цялата година..."

      За да се запознаете с конкретните изисквания на Общината по местонахождението на недвижимия имот - можете да откриете приетата от тях Наредба в сайта им.

      Успешна и щастлива нова година!
Виж целия пост
# 219
Здравейте, интересува ме как мога да се самоосигурявам, като не работя и нямам фирма?
Виж целия пост
# 220
Здравейте, и честита нова година! Бъдете здрави и успешни!
Питането ми е във връзка със заявление чл.171 от ДОПК. Кога мога да подам заявление по този член .Има ли значение последния данък на колата кога е внесен ? По принцип сега вече изтичат петте години, но не съм сигурна дали месеца на последния внесен данък  има значение. Колата е дадена на скраб отдавна последния данък е май месец 2015 г .2016 няма.
Виж целия пост
# 221
Здравейте! Успешна и щастлива година!

Питането ми е следното: какво може да предприеме лице, било поръчител по заем и изплатило го и има ли някаква давност за предявяване на претенции към лицата теглили заема. Въпроса е на моя близка. Ситуацията е от 2011 година.
Благодаря!
Виж целия пост
# 222
Здравейте, имам жилище в което се живее по малко от 1 месец в годината.Имам ли право да не плащам данък смет? Благодаря предварително.

      Здравейте,
      Честита нова година!
      Благодарим за въпроса Ви и извинете за закъснелия отговор.


      1. Нормативна уредба:
      Според чл. 71, т. 2 от ЗМДТ: Не се събира такса за услугата по чл. 62, т. 1 (събиране транспортиране и третиране на битови отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване), когато имотът е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена съответната декларация по образец от задълженото лице до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота.
      Общинският съвет на всяка община приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите.

      През 2022 г. по този въпрос е сезиран Омбудсманът на Република България и след това и  Върховната административна прокуратура, заради недобрите практики на част от общините в България, които въвеждат допълнителни изисквания за освобождаването, които според Омбудсмана противоречат на закона, като например - удостоверения от електроразпределителни и от ВиК дружества, с които лицата да докажат, че в последните 3 месеца не са потребявали ток и вода в съответния имот или да нямат никакви задължения за други местни данъци и такси за предишни години. 

      2. Декларацията може да се подаде от физически и юридически лица:
= на място на хартиен носител - в офисите на Дирекция „Местни данъци и такси“ на съответната Община
= или с лицензиран пощенски оператор;
= или по електронен път чрез системата за сигурно електронно връчване на Държавна агенция „Електронно управление“ (https://edelivery.egov.bg/).

      3. Отговорност за декларираните данни:
      Според чл. 123, ал. 3 от ЗМДТ - за невярно декларирани данни и обстоятелства, водещи до намаляване или освобождаване от такса (ТБО), е предвидено наказание:
= глоба за физическите лица в размер от 50 до 200 лв.;
= имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в размер от 100 до 500 лв..
      За маловажни случаи на установени такива административни нарушения, могат да бъдат налагани глоби в размер от 10 до 50 лв..
      За посочени неверни данни в Декларацията се носи наказателна отговорност по чл. 313 от НК.

      4. Примерни изисквания на Общините:
      Изискванията на Община Велико Търново са:
= Декларацията се подава за недвижим имот, който не се ползва през цялата година, като най-отдолу в образеца на Декларацията е уточнено, че за имоти, които не се ползват през цялата година се считат тези, за които годишното потребление не надхвърля 100 киловата електроенергия и 10 куб. м питейна вода. Като деклараторът/те дават съгласието си да бъде извършена проверка на партидните номера в съответното Енергоразпределителното и ВиК дружество.
= Декларацията се подава от името и трябва да е подписана от всички собственици/ползватели на имота.

      Община Варна - изисква имотът да не е основно жилище и разрешение служители на общинска администрация да проверяват сметките за потребление на вода и ток по партида.
      Относно сроковете за подаване - според Обявление в Община Варна и Община Кърджали са запазили стария срок за подаване на Декларацията до края на предходната година. Въпреки, че според измененията срокът вече е “31 октомври на предходната година”.

      Според чл. 27, ал. 2 от Наредбата, приета от Столична община:
      "Не се събира такса за услугата по сметосъбиране и сметоизвозване за имоти на граждани и предприятия, които няма да се ползват през цялата година..."

      За да се запознаете с конкретните изисквания на Общината по местонахождението на недвижимия имот - можете да откриете приетата от тях Наредба в сайта им.

      Успешна и щастлива нова година!
Срокът за Община Кърджали за подаване на деклрация за освобождаване или определяне на такса смет винаги е бил до 31.10 на предходната година. Друг е въпросът, че при определени обстоятелства са склонни да приемат декларация дори и през текуща година.
Но благодаря много за полезната информация за електронното ѝ подаване през Егов. Hands V До сега това не беше възможно (нямаше електронни бланки на декларациите) и ще е голямо улеснение.
Виж целия пост
# 223
Здравейте!
Предварително благодаря, че се ангажирате да отговорите на всяко едно наше запитване, бъдете здрави.
Казусът ни е следния - със съпругът ми решихме, че ще закупим през ноември месец апартамент чрез банково кредитиране.
Намерихме апартамент, който ни бе “презентиран” от брокер.
Мъжът ми към тогавашния момент работеше към брокерска фирма и това беше обяснено на отсрещната страна, но не това е най-големият проблем.
Влязохме в директна комуникация със собственика, като на половината дума се съгласихме на неговите условия - откъм цена и срокове.
Обяснихме деликатната ситуация, в която се намираме, а именно - съпругът ми не е на трудов договор, аз имам високи осигуровки, но съм в болничен 180 дни ( бременна съм).
По този повод, обяснихме че за кредита кандидатствам аз и има голям шанс да не бъда одобрена заради болничният, собственика на жилището беше многократно информиран и се съгласи чрез договор между мен, брокерска фирма (в която работеше съпругът ми) и него, че предоставеното му СТОП капаро следва да ни бъде върнато при - отказ от банката или недостатъчна пазарна оценка.
Речено - сторено, предоставихме капаро в размер на 2,000лв, като неговата функция е да се спрат огледите на въпросния имот, докато ние получим пазарната оценка, от тук започна и екшъна.
Собственика е предоставил имота си за продажба на 2 агенции.
Същият ден, в който предоставихме капарото 31.10.2022г. вечерта в 21:00ч започнаха да ми звънят непознати номера и да ме заплашват, как сме имало дързостта да купим имота чрез директна комуникация със собственика ( беше една от двете брокерки на въпросния собственик), обажданията продължиха до към 22:00ч.
За изготвяне на пазарна оценка са ни необходими - нот.акт и скици, с които собственика НЕ разполагаше 🤯, бяха задържани от инвеститорите с незнайна цел🤷♀.
По принуда влязохме и във връзка с една от инвеститорките, като бяхме уверявани, че тя “има” много хора в банката, пазарната оценка тя щяла да я осигури за 1 работен ден, само трябва да си я платим разбира се.
Веднага бяха изпратени 250лв. от наша страна и зачакахме заветната оценка, която трябваше да е готова на 1.11.2023г.
През това цялото време получавах ПОСТОЯННИ обаждания и съобщения от собственика да правим предварителен договор, да искам предварително одобрение от Банката, все му напомнях, че нямам право на грешка и трябва документите да са подготвени добре, за да ни одобрят, но той държеше.
Докато чакахме пазарната оценка, помолихме наш приятел да позвъни за оглед на въпросното жилище и - воала, каква изненада… ОГЛЕД ИМАШЕ, независимо нашето стоп капаро и усилията, които хвърляхме.
Не само, че е имало оглед, но на нашият приятел бяха предостави “преференциални” условия с по-ниска цена, на въпросът - “има ли нещо капаро апартамента или някакви уговорки?” Отговора е бил - НЕ!
По закон, в договора за стоп капаро са описани законови срокове, в които да се премине към - предварителен договор и сделка, но предвид липсите на документи от страна на собственика - тези полета бяха празни!
Официален срок за тези неща - НЯМАМЕ!
Тормоза не спираше от страна на инвеститорката и собственика (имам чатове) и просто учтиво в телефонен разговор го помолих да поддържат връзка със съпруга ми, предвид бременноста ми.
Заветната пазарна оценка получихме на 6.11.23, (нищо, че трябваше на 1.11 да е при нас) и така вече спокойно можехме да стартираме същинската работа.
Собственика в чат със съпруга ми, отново е напирал нещата изключително много и са се уговорили до 17.11 да имаме становище от банката и следователно да минем предварителен договор.
За съжаление от интервал - 6.11 - 17.11 нашата банкерка беше в болничен около 3-4 дни.
Официална информация за отказ от финансиране получихме на 16.11, за което веднага уведомихме собственика.
Не вярваше и затова бях принудена - бременна да ходя до банката, за да взема официално банково удостоверение, че ни е отказано финансиране, за да ни ВЪРНЕ стоп капарото в размер на 2,000лв, както беше по уговорка и договор!
По уговорките на него и съпругът ми измисленият му срок 17.11 - беше спазен, макар и да не е никакъв официален такъв!
Уговорихме си среща, за да ни върне цялата сума, но уви!
Беше приготвил 1,000лв и каза, че било изключително нагло и нахално да си търсим капарото, по принцип го съветвали да не ни даде и стотинка, но защото сме били семейство и чакаме дете - НИ СЪЖАЛИЛ!!!!!
Той ЩЯЛ да ни върне всичките пари АКО сме си били СПАЗИЛИ срока🤯
Ако имаше страна, която е ощетена откъм спазване на договор и уговорки, то това бяхме НИЕ!
Огледите не спряха да се провеждат - ние го виждахме с очи, защото живеем в същия комплекс!
Кипна ми, целият разговор го имам сниман!
Показах му и договора, както и бележката, която е неразделна част от договора за стоп капаро и там ясно са описани точките, в които той е длъжен да ни върне парите!
Имаме безброй чатове, снимки, договор, видео на разговора, както и СВИДЕТЕЛИ за всяка една наша договорка!
В брокерската фирма, в която подписахме договора и предоставихме парите - също има камери и много лесно може да се види, че ние даваме парите на брокера и той веднага - срещу подпис ги предоставя на собственика.
Въпросът ми е - можем ли да си търсим правата по съдебен ред, имам търпението и нервите да чакам и с години, но не и да ги подаря на бездарен човек… за мен това си е чиста кражба!
Каза ни - като имате претенции ще се видим в съда, като явно не очакваше, че точно това смятам да направя!
Всеки ден като се сетя и не мога да се побера в кожата си!
След случката получих най-силната паник атака, без да си давам сметка, че нося първородната ни рожба и може да се случи най-лошото…
Забравих да добавя, че въпросния собственик е държавен служител към МВР, може би затова смята, че може да си краде от млади семейства - без да присъства чувство за наказание.
Ще бъда много благодарна на Вашето компетентно мнение.
Виж целия пост
# 224
Здравейте  адв. Станислава Начева и юрист Елвира Димитрова,
аз отдавам апартамент под наем от пролетта или лятото на 2014(не мога да си намеря договора за наем). Моята наемателка няма регистрация в моят имот и не е плащала данъците му. Скоро ме предупредиха ,че един имот може да бъде отнет по давност след като наемателят е живял там 10 г. Още по притеснителното за мене е че наемателят ми има телк и има вероятност това да се използва в съда. След като разбрах това направих нов договор за наем с наемателят миналата година по препоръка. Можете ли да ми обясните как мога да предпазя имота си от завземане?
Благодаря ви за вниманието!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия