Кандидатстване на медицина без уроци

  • 3 979
  • 40
# 15
Работата започва още в 1 курс след лятната сесия. Води се стаж, който е условие да се запише втори курс. Това за МУ-София. Няма заплащане.
След това който иска остава да си работи на граждански договор с или без заплащане, както се уговори с болницата.
Виж целия пост
# 16
Всичко си зависи само от теб, частнуте уроци сами по себе си не са гаранция за нищо. Бях приета в МУ-София 2007г без нито един платен урок, консултация, писмен материал или каквото и да е. Разчитах единствено на себе си и съдействието на гимназиалните ми учителки. Имах отличен на изпита по биология и мн. добър по химия. Доколкото ми е известно с времето критериите само се занижават, така че според мен имаш всички шансове за успех, стига НАИСТИНА да го искаш.

Какво и как се случва по-нататък в живота, финансово и не само, е тема на съвсем друг разговор.
Виж целия пост
# 17
Материалът си е същия като в училище, ако си знаеш всичко на шест си окей, и за химията задачки да може да решаваш, това е. На частните уроци не се учи допълнителен материал, а химията или я разбираш или не. Ако и в училище ти е било трудно просто няма смисъл защото ако евентуално влезеш също не е особено лесно.
Това изобщо не е вярно!  Не знам как е било преди години и от къде ви е информацията, но в последните няколко години, форматът на изпита по химия в МУ няма много общо с изучавания в училище материал, дори в профилираната подготовка, общото доколкото го има е органична и неорганична химия. Миналата година например деца показали хубави резултати на предварителни изпити в МУ, бяха скъсани на матура по химия - та до тук със "същия" материал... И докато по биология наистина можеш да се подготвиш сама - има готови разработени теми, учебници, важното е буквално да можеш да ги назубриш наизуст и да решаваш тестовете от сборниците. Но по химия трябва не просто учител, а специализиран по форматите на МУ. Задачите са огромни и не се разписват в училище, защото по-дългите могат да отнемат по 2 часа и често стигат до 4 листа размер А4... който не се е готвил специално за този формат, дори не може да си ги представи как изглеждат. В разписването се следват определени алгоритми и примерно редови учител по химия ще стигне до верния отговор, но вероятно самото структуриране на задачата няма да е точно каквото трябва и оценката съответно ще е ниска.
Наистина попитай в училище учителката си по химия би ли могла да те подготви. Нашата учителка по химия в училище беше проверяваща изпитните работи от КСК в МУ Варна, тя подготви децата за изпита, информираше ги за всяка подробност от изискванията на МУ, минаха всички 204 задачи от сборниците по 2-3 пъти, изписаха три  100 листови тетрадки със синтезирана информация и синът ми учеше само от тях и това не ми е струвало нито лев, всичко дойде от добрата воля на тази прекрасна жена, както и от мотивацията на децата. Синът ми влезе с отлична оценка по химия от предварителния изпит 5,64 и не се е явявал на редовния. По биология се подготви сам. Аз много настоявах за учител, но той каза че и други се подготвят без и така става дори по- бързо. Но четеше всеки ден  - делник, празник и до късно вечер... Научи наизуст 3 учебника и свитък с готови разработени теми по сборниците на МУ. Всеки ден решаваше тестове от сборниците и разписваще по 2 задачи по химия от сборниците по химия. Всички задачи и тестова част на изпитите по химия и биология са от сборниците на съответния МУ или от препоръчаните на сайта му учебници. Оценката му по биология беше 5,38.за непълен отговор на единия отворен въпрос и 4 грешки на тестовата част от стотина въпроса.
Виж целия пост
# 18
По-нагоре, Беллора, точно това написах, но винаги има хора, които казват, че всичко зависи единствено и само от теб самия. Познавам  съвестни, ученолюбиви, амбициозни деца с нужната мотивация, с двама родители лекари, натиснали ги поне за уроци по химия задължително. Явно има защо. Нямат всички късмета да имат в училище хем запознат с нещата, хем отдаден учител като преподавателката на сина ти.
Виж целия пост
# 19
Почти е невъзможно да успееш сама. Изпитите имат специален  формат,който учителите знаят и преподават. И дори да знаеш перфектно темата, ако не я напишеш по техните изисквания, не я приемат.
На мои колеги децата тази година не влязоха , хем от 10- ти клас, ходеха на уроци.
Виж целия пост
# 20
Нивото стремглаво пада надолу и нещата вече не са същите както да кажем преди 5-6 години дори. Баловете за прием също вече не са толкова високи като преди години.
Аз като кандидатствах беше трудно да се подготвиш сам, но не и невъзможно. Имах такива колеги. Но повечето бяха ходили на уроци и по двата предмета. По химия е специфично и по-трудно човек да се оправи сам, дори и да разбира материала в училище. Всеки университет си има негови специфики и неща, на които набляга.
Виж целия пост
# 21
Сравнявате с миналото несравними на този етап неща,  представа си нямате от материала в училище сега. Се-га, а не преди 5, 10 или 15 години! Материала в профилираната подготовка по химия и биология в момента е на ниво първа - втора година университет, много е сложно и децата лесно изпускат нещата, а като  изпуснат нишката, губят и интерес към предмета, от там пада и нивото. Другия проблем за ниското ниво е липсата на допирни точки между материала преподаван в училище и и  профила на изпита  по химия в МУ. Налага им се да учат двойно - веднъж никому ненужните разширения в училище и втори път по профила за МУ. От година на година се вкарват все по- сложни неща, но ефекта от това е обратен и децата не стават по- умни, само биват затормозявани още повече. А навремето деца от селски училища с по задълбочена подготовка по същото направление,  което им преподават в училище, успяваха да се справят с КСК в МУ. Да не започвам  каква пропаст отвори Ковид в образованието последните 3 години. Хайде, по биология материяла може да се назубри, там нещата зависят повече от способността за запомняне, но химията, трябва да бъде обяснена и разбрана. На кратко, в момента децата успяват въпреки нещастните опити на системата да ги откаже...
Виж целия пост
# 22
Сравнявате с миналото несравними на този етап неща,  представа си нямате от материала в училище сега. Се-га, а не преди 5, 10 или 15 години! Материала в профилираната подготовка по химия и биология в момента е на ниво първа - втора година университет, много е сложно и децата лесно изпускат нещата, а като  изпуснат нишката, губят и интерес към предмета, от там пада и нивото. Другия проблем за ниското ниво е липсата на допирни точки между материала преподаван в училище и и  профила на изпита  по химия в МУ. Налага им се да учат двойно - веднъж никому ненужните разширения в училище и втори път по профила за МУ. От година на година се вкарват все по- сложни неща, но ефекта от това е обратен и децата не стават по- умни, само биват затормозявани още повече. А навремето деца от селски училища с по задълбочена подготовка по същото направление,  което им преподават в училище, успяваха да се справят с КСК в МУ. Да не започвам  каква пропаст отвори Ковид в образованието последните 3 години. Хайде, по биология материяла може да се назубри, там нещата зависят повече от способността за запомняне, но химията, трябва да бъде обяснена и разбрана. На кратко, в момента децата успяват въпреки нещастните опити на системата да ги откаже...
Хайде малко по-полека с тона, ако обичате 🙂
Всеки сам си преценя до къде са му възможностите както финансови, така и умствени. Съответно и всеки решава как, колко време и по какво ще се готви.
Казвам как е било при мен, колежката по-нагоре и тя също.
Колкото и да се е поизменила образователната система, нещата които искат за изпита за една хубава база, над която после се надграждат всички знания. И тя си е една и съща.
За училище съм съгласна, че в момента децата сигурно се затормозяват повече отколкото преди, но така са решили някои не много адекватни хора отгоре. Има и частни училища, но не всеки може да си ги позволи.
Ако детето е умно и целеустремено, при достатъчно желание и късмет ще може да влезе и само (с цената на повече усилия).
И отделно знанията по химия за КСК са почти достатъчни да се вземе и семестриалния изпит по химия 1 курс, медицина. Почти не се надгражда над това.
Виж целия пост
# 23
lilyworld, условно да приемем, че нещата и сега стават както преди - тоест с повече подготовка можеш и сам да се справиш на ниво с двата изпита. Пропускате обаче нещо много важно от поста на Беллора, което  го е нямало като препъни-камък за никого в годините назад... Последните два-три випуска  са адски ощетени от короната като базова подготовка по всичко,  биологията и химията не правят изключение. Надгражда се, дали с учител, на курс или самостоятелно, когато има прилична основа. Когато няма (предполагам самата Вие не вярвате, че онлайн която и да е госпожа по химия е разписвала  качествено задачи за прием в МУ в час), нещата се решават с външна помощ, при това  стартираща с основното, неовладяно по неволя още на ниво училище..И най-неприятното е, че сред потърпевшите има достатъчно деца с потенциал, които обаче заради липса на средства за подобна скъпа подготовка най-вероятно няма да успеят да се преборят.
Цитат
Ако детето е умно и целеустремено, при достатъчно желание и късмет ще може да влезе и само (с цената на повече усилия).
Сама сте написали горното,  а именно, че при нормални условия за самостоятелно справяне са необходими повече усилия. При извънредни като тези от последните 3 години какви усилия в добавка над тези повече са нужни?
Виж целия пост
# 24
lilyworld, условно да приемем, че нещата и сега стават както преди - тоест с повече подготовка можеш и сам да се справиш на ниво с двата изпита. Пропускате обаче нещо много важно от поста на Беллора, което  го е нямало като препъни-камък за никого в годините назад... Последните два-три випуска  са адски ощетени от короната като базова подготовка по всичко,  биологията и химията не правят изключение. Надгражда се, дали с учител, на курс или самостоятелно, когато има прилична основа. Когато няма (предполагам самата Вие не вярвате, че онлайн която и да е госпожа по химия е разписвала  качествено задачи за прием в МУ в час), нещата се решават с външна помощ, при това  стартираща с основното, неовладяно по неволя още на ниво училище..И най-неприятното е, че сред потърпевшите има достатъчно деца с потенциал, които обаче заради липса на средства за подобна скъпа подготовка най-вероятно няма да успеят да се преборят.
Нямам наблюдения как е било в училище по време на пандемията, но със сигурност е оказало доста негативно отражение върху цялото образование като цяло. Не само върху знанията, а и върху мотивацията на децата. Вече не съм ученичка и не мога да кажа от първо лице, мога само да си представя - да, тъжно е определено.
Но пак твърдя, че всичко е много индивитуално и си е до дете. На мен лично би ми подействало много демотивиращо да седна сама да се занимавам, ако знам, че трябва да вложа 2х повече усилия. А аз доста се занимавах и сама отделно, като по биология сама се подготвях.
Така, че са много фактори, съгласна съм и Вие сте права.
Виж целия пост
# 25
То ясно е, че всичко зависи и от конкретното дете-като капацитет, възможности и мотивация, но нещата са мноооого различни от преди 5-10 години.
1. Гони се формат. Този формат няма нищо общо с ученото в училище-и преди промените с профилирането и с промените в профилирането. Двете години с пандемия поне даде шанс на истински мотивираните да съсредоточат подготовката, в това отношение категорично не са ощетени, напротив.
2.Няма такова нещо като да си вземеш химията само защото си се подготвял за КСК по химия или щото много си учил в училище. Отново, ако погледнем профилирането, изключително ощетени са, защото чудо, имат и физика, която не са учили от 10 клас профилираните. Профил химия/биология не носи да ти зачетат- 1 семестър на готово. Повечето неща се забравят, защото са зазубрени (биология) и реално го учиш отново преди самия изпит.
2. Когато мина кампанията на МУ София, която бе първата както за профилираните деца, така и с променено балообразуване и формат, абсолютно всеки сподели при кой учител е ходил (приемът не е безобразно голям), цитират се няколко конкретни имена от всички. Случайност? Не мисля.
3. Форматите на различните МУ са различни, няша шанс да обиколиш всички за тренировка, за да успееш на последния изпит благодарение на тази тренировка.
4. Конкретно за химията - изключително минимален е шансът за добро представяне без конкретна подготовка за конкретния формат. За биологията-не е никакъв проблема, назубря се. Но химията иска начин на разписване, който в училище, дори в профил-не се преподава. Пак казвам-не случайно приетите тази година цитираха едни конкретни имена в 90%. Профил не подготвя за КСК, напротив, товари двойно с неща, които не помагат за изпита а е сложна наука. В допълнение, почти няма учиищен преподавател, готов да преподава профил качествено, учат се в движение върху първите набори с промяна. Сложете в балообразуването и оценката от ДЗИ, направо бих посъветвала да се избира лесен профил, за да може ученикът да се съсредоточи върфу формата, а не да тъче на два стана.

Нито пада нивото, нито балът за прием. Доста по-трудно е към днешна дата и категорично не става с просто учене на училищния материал. Вече няма теми/задачи. Които се наизустяват. Има няколко вида тестови модула. И да, по химия се разписват задачите по конкретен модел, независимо, че си дал верен отговор се гледа как си стигнал до него. Този модел за разкош е различен по изисквания за различните МУ. За София се гони едно, за Варна друго. Моделът на разписване на задачите по химия категорично не се преподават в училище, а ако си и профил химия, съвсем други неща се учат в 11 и 12 клас, нямат общо с подготовка за КСК.
Виж целия пост
# 26
Фаастък, съжалявам за наивния въпрос, но ъова, което се учи в профил химия в 11 и 12 клас не се ли използва после като основна база на един лекар? Правя аналогия с физиката, от която освен астрономия съм ползвала отново всеки един друг дял в инженерното ми следванр. Може да не е бил предметът физика, но не може да очакваш да учиш после механика на флуидите, а да не знаеш какво е архимедова сила, да учиш огъване на греди под товар и да не ти е ясно какво е маса и тегло, сила, реакция на опората, аналогично с много, много други неща от електротехника, електроника (това по-малко в училище), някакви електромагнити...

Не е ли същото и с химията? И да не ти трябва за изпита, трябва ти за общата култура по предмета, последващи предмети или нещо, над което надграждаш...
Виж целия пост
# 27
Не, материалът преподаван в гимназия няма нищо общо с материала в университета.
В университетите пък изобщо не знаят какво се преподава в училищата, та кашата е пълна.
Моята като беше първи курс беше стъписана, че по неорганична химия професора им казваше забравете знанията от училище, че всичко било грешно и т.н.
И е факт, че и беше много трудно. Еди коя си реакция в училище били учили никел, че е катализатор, в университета - не, никелът абсурд да е катализатор, кобалт примерно е верният отговор. На колоквиумите имаше много ниски резултати.
Виж целия пост
# 28
Фастък, в едно ПМГ примерно няма какво толкова да се избират профили. Слава Богу, че са много и може да се избира ДЗИ около 2 месеца преди датата на изпита. Наборът на сина ми беше първия, който мина по новата система с двата гимназиални етапа и всичките глупости нанизани покрай това, както и неизвестните свързани с кандидатстването. Имахме късмет с добри учители, много ангажирани с децата. Благодарение на тях нито едно дете не рискува с матура по химия, регулярно им настояваха за това, имаше и две онлайн родителски срещи,  където и на нас ни бяха обяснени рисковете и колко е важно да се избере ДЗИ по най-малкото  съппративление.  Масово избраха второто ДЗИ да е по език. В нашия случай миналата учебна година едва 6 месеца преди предварителните изпити се разбра, че МУ няма да искат от профилираните с химия да  кандидатстват с ДЗИ по химия. Но другаде не са били така ангажирани с бъдещето на децата и примерно в ПМГ в Пловдив изгоря цял клас със зрелостници с високи оценки от КСК от предварителни изпити, но оказали се скъсани на ДЗИ по химия. Имаше такъв масов случай и в Бургас, Русалка, може би ще се сетиш, обсъждахме го в темата за наборите и в каква патова ситуация се оказаха деца с потенциал, мотивация, надграждали много през годините и всичко което се твърди тук, че стига  за прием в МУ. Учебния формат в училище в момента е такъв батак, че повече пречи, отколкото помага. В 11-ти и 12ти клас е смъкнат материал по химия от ниво първа и втора година университет специалност Химия, нещо което е много далеч от това, което се учи за КСК за МУ и в специалност Медицина. Нямаше и как да се игнорира, защото примерно в 11- ти клас още нямаше яснота при кандидатстването ще се взимат ли оценки от втори гимназиален етап. Казваше се че университетите са автономни и всеки ще излезе с решение, да но се бавеха...  
Не само София, всички МУ миналата година освен Варна бяха с нови формати. Но това не прави ученето повече или по- малко, просто имаше много неизвестни -  забавени сборници, неизвесност по формата, намалено времетраене на изпитите, така и не се разбраха някои критериите по които се оценява едно, или друго по биология... Истинския проблем обаче е че в МУ вече няма минимални балове и влизат хора с по 3 тройки и малко отгоре... ДЗИ по БЕЛ е неизвестното,  което определя класирането и за разлика от оценките от изпитите по химия и по биология, които могат да се видят на сайтовете на всички МУ, цифрата на третата компонента от балообразуването   остава в тайна.
Истинското ниско ниво обаче предстои...
Следете редовно  сайтовете на на университетите, вероятно и тази година ще има промении, макар и не драстични - нещата ще улягат в следващите няколко години.
Виж целия пост
# 29
Беллора, познавам фаастък от друга тема, наясно е  с нещата по новата система в контекста на кандидатстване/прием медицина Wink
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия