Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 23 680
  • 141
# 45
Скрит текст:
Здравейте! Синът ни е на 2г5м и говори много малко. Изречения въобще не съставя дори от 2 думи. Думите, които произнася пък са доста неразбираеми - само ние си знаем какво иска да каже. Например ябълка=абка, сок=ки, бисквитки=пки, лампа=аппа, дядо=дуду, вода=пруфти с устни, мяу=яй, браво=баво
Някой думи са доста ясни, например мама, мамо, тати, кака, баба, ам-ам, капка, дай, да, не, ако.
Има и други, но тези ползваме най-често.
Понякога се опитва да каже дума, но изфъфля част от звуците и въобще не му се разбира.
Себе си (Борко) нарича Боко или Коко, а братчето му Оги - Ики/Аги/Огуи.
Показва с 2 пръстчета на едната ръка, че е на 2г.

Финната моторика мисля, че е доста добре. Захранван е по ЗВБ и дъвче солидна храна от много рано. Усвои пинсетния захват бързо. На 9-10м се справяше добре с низанката и други подобни игри. Не обича пъзели и подобни тихи игри, но може да свързва парченца като му давам. Има търпение за различни деликатни действия (които го вълнуват), като например да отвори сам торбичка с клипс или да налива течност в чаша. Също много обича да нарежда предмети в редичка, като винаги гледа да са прецизно поставени плътно един до друг.

За грубата моторика - пропълзя на 6м, а проходи на 11м. На 1г вървеше стабилно. Сега скача и щурее доста, но не проявява интерес да се облича сам например.

От бебе му чета книжки и до ден днешен много обича. Четем ежедневно дори такива, които са за по-големи деца и които имат повече текст отколкото картинки.

До 2г възраст не беше гледал абсолютно никакви екрани. След това му се роди братче и започнахме да пускаме по малко.

Ходи на ясла от септември с доста прекъсвания за боледуване.

Като темперамент е доста щур и голям изследовател. Като отидем на гости започва да обикаля всички стаи. Обича да се включва много в домакинските задължения и особено много обича да меси тесто. Много е емоционален и често плаче за различни неща. Имаше период с тръшкане ежедневието по няколко пъти на ден особено покрай появата на братчето.

Разбира абсолютно всичко. Помни инструкции или обещания, които трябва да се случат по-късно.
Виждам, че иска и има желание да говори, но не може. Понякога се мъчи да разкаже нещо, но казва само Ъ Ъ Ъ и сочи на посоки. Обяснява с мимики и жестове например, че в яслата са се сбили с друго дете. Когато му казваме да повтори думичка се опитва, но понякога не се получава и се засрамва.

Като бебе гукаше много, на 3м казваше "агу" и на 6м започна ясно да повтаря срички.

Стана прекалено дълго и спирам до тук. Hug Какъв съвет бихте би дали, за да започне да ползва повече думи и изречения? Възможно ли е това, че много често боледува, плюс новия член на семейството (бебе на 6м) да са оказали влияние в говора?

Здравейет , Jinx.
Според мен сте си съвсем в норма. Всички тези "неразбираеми" за другите думи всъщност са си активен речник. Независимо , че само Вие го разбирате. Няма какво повече да направите освен да дадете още малко време на детето да донатрупа пасивен и активен речник . Смятам , че много скоро ( в рамките на няколко месеца) ще чуете така бленуваните изречения от две и повече думи.
Поздрави !

Много благодаря! Blush
Виж целия пост
# 46
Здравейте, дъщеря ми става скоро на 4 годинки, но още бърка местоименията-за момчето казва-тя, за момичето той и т.н. Като я попитам “Искаш ли банан?” например ми казва-“не искаш”. Винаги я поправям и обяснявам, понякога ги вкарва правилно, но повечето пъти ги обърква. Хубаво казва “р”, с някой сложни думи доста добре борави, но например думата “компютър”, я казва “хикупер”, думата пеперуда-пеТеруда. Може да брои почти до 20, знае цветовете на бг и на английски, прави сложни изречения, буквите от азбуката знае. Но с някои думички й е трудно и така ги е запаметила въпреки, че я поправям. Как да стимулирам правилната реч и нормално ли е на тази възраст да ги бърка?
Виж целия пост
# 47
Здравейте, дъщеря ми става скоро на 4 годинки, но още бърка местоименията-за момчето казва-тя, за момичето той и т.н. Като я попитам “Искаш ли банан?” например ми казва-“не искаш”. Винаги я поправям и обяснявам, понякога ги вкарва правилно, но повечето пъти ги обърква. Хубаво казва “р”, с някой сложни думи доста добре борави, но например думата “компютър”, я казва “хикупер”, думата пеперуда-пеТеруда. Може да брои почти до 20, знае цветовете на бг и на английски, прави сложни изречения, буквите от азбуката знае. Но с някои думички й е трудно и така ги е запаметила въпреки, че я поправям. Как да стимулирам правилната реч и нормално ли е на тази възраст да ги бърка?

Здравейте , Quatre !
Не, на тази възраст не е редно да ги бърка и има нужда от работа. Ако искате пратете ми на лично съобщение мейл за връзка с Вас и ще Ви пратя материали , с които може да пробвате работа в къщи. Ако не стане ,задължително консултация с логопед.
Поздрави !
Виж целия пост
# 48
Здравейте, дъщеря ми става скоро на 4 годинки, но още бърка местоименията-за момчето казва-тя, за момичето той и т.н. Като я попитам “Искаш ли банан?” например ми казва-“не искаш”. Винаги я поправям и обяснявам, понякога ги вкарва правилно, но повечето пъти ги обърква. Хубаво казва “р”, с някой сложни думи доста добре борави, но например думата “компютър”, я казва “хикупер”, думата пеперуда-пеТеруда. Може да брои почти до 20, знае цветовете на бг и на английски, прави сложни изречения, буквите от азбуката знае. Но с някои думички й е трудно и така ги е запаметила въпреки, че я поправям. Как да стимулирам правилната реч и нормално ли е на тази възраст да ги бърка?

Здравейте , Quatre !
Не, на тази възраст не е редно да ги бърка и има нужда от работа. Ако искате пратете ми на лично съобщение мейл за връзка с Вас и ще Ви пратя материали , с които може да пробвате работа в къщи. Ако не стане ,задължително консултация с логопед.
Поздрави !

Пращам ви! Благодаря Simple Smile
Виж целия пост
# 49
Здравейте,какъв активен речник трябва да има едно 18-месечно бебе?Наскоро ми попадна нейде из виртуалното пространство една снимка, където пишеше,че трябва да са 20-30 думи поне,а моето бебе има не повече от 15(като вътре включвам и звуците на някои животни).Иначе разбира,пасивният му речник е сигурно 200+ думи, което не знам дали е добре,но почти всеки ден учим по някоя нова чрез картинки и сочене.Големият ми син е аутист със синдром на Аспергер и проговори много бавно и трудно и от там произтичат притесненията ми.
Виж целия пост
# 50
Здравейте,какъв активен речник трябва да има едно 18-месечно бебе?Наскоро ми попадна нейде из виртуалното пространство една снимка, където пишеше,че трябва да са 20-30 думи поне,а моето бебе има не повече от 15(като вътре включвам и звуците на някои животни).Иначе разбира,пасивният му речник е сигурно 200+ думи, което не знам дали е добре,но почти всеки ден учим по някоя нова чрез картинки и сочене.Големият ми син е аутист със синдром на Аспергер и проговори много бавно и трудно и от там произтичат притесненията ми.

Здравейте , Елислава!
Дете на 18 месеца в норма би трябвало да има около 20 думи. Броите правилно звуците на животните , но имайте предвид , че и жестовете тук също се броят за активен речник ( сочене , дай и др. ) . На тази възраст би трбвало да може да посочи една или две части на тялото си. Например къде е кракът ,коремът ,главата или друго. По това , което пишете , не виждам причина на този етап да се притеснявате.
Поздрави !
Виж целия пост
# 51
Благодаря Ви.Всички части на тялото знае и ги сочи...
Виж целия пост
# 52
Какви упражнения се прилагат при малко по-обилно слюноотделяне детето е на три г.явно не е от зъбите
Виж целия пост
# 53
Какви упражнения се прилагат при малко по-обилно слюноотделяне детето е на три г.явно не е от зъбите


Здравейте , Mimi9999 !
Преди да се говори за каквито и да било упражнения ,трябва да се знае причината за обилната саливация. Има ли придружаващи симптоми освен този ? Посетили ли сте невролог ? Ако искате пишете на лично съобщение. Така не мога да дам насоки.
Поздрави !
Виж целия пост
# 54
Здравейте, надявам се че Вие бихте могли да ми помогнете! Става на въпрос за детенце на 14м. За момента не казва думички и не сочи с пръстче. Обожава да гледа книжки, като сам прелиства страниците и настоява да му казвам къде какво има, но като казва "ммм" и ме поглежда. Научил е много предмети и животни от тях, както и физически такива, но като попитам кое къде е само поглежда. Когато иска нещо, което е на високо протяга ръка сякаш искаш да го хване. Така правя и понякога когато го попитам къде е по-отдалечен предмет.
Проследява като му посочвам нещо на разстояние, но само ако е до метър да кажем. Примерно като минават самолети не гледа нагоре докато соча.
Не зная фината мотирика дали е ок за възрастта. Може да слага топче в отвор, да пуска колички по писта, има добре развит пинсетен захват. Скоро започна да ниже рингове на конус. Проходи на 13м.
Имате ли някакви съвети как да стимулираме соченето с пръстче?
Виж целия пост
# 55
Здравей Веси .
Аз съм Танчето .
Скоро доведох ме  малкия Светльо при вас.
Започна когато го питаме за нещо той отговаря със да или не.
(Това ,Мими ,Габи,Кула,Кола,Кал,Ако,Пипи,Папа,КокоМау ,Бал бал )сигурно има още но за сега това съм запомнила и чула да казва малкия.
Хубава вечер
Виж целия пост
# 56
Здравейте, надявам се че Вие бихте могли да ми помогнете! Става на въпрос за детенце на 14м. За момента не казва думички и не сочи с пръстче. Обожава да гледа книжки, като сам прелиства страниците и настоява да му казвам къде какво има, но като казва "ммм" и ме поглежда. Научил е много предмети и животни от тях, както и физически такива, но като попитам кое къде е само поглежда. Когато иска нещо, което е на високо протяга ръка сякаш искаш да го хване. Така правя и понякога когато го попитам къде е по-отдалечен предмет.
Проследява като му посочвам нещо на разстояние, но само ако е до метър да кажем. Примерно като минават самолети не гледа нагоре докато соча.
Не зная фината мотирика дали е ок за възрастта. Може да слага топче в отвор, да пуска колички по писта, има добре развит пинсетен захват. Скоро започна да ниже рингове на конус. Проходи на 13м.
Имате ли някакви съвети как да стимулираме соченето с пръстче?

Здравейте , Bubbless .
Ще започна от там , че детенцето е доста малко. По това , което пишете не виждам нищо притеснително. Когато наблюдаваме толкова малки деца важните неща са да има очен контакт ( да отговаря на името си ) , ходенето на пръсти да е преодоляно , да няма съпътсващи движения ( така нареченото пърхане с ръце ), . Това са знаците които трябва да включат червената лампа.
Соченето с пръст , както и знака дай със свиване на пръстите се учат по подражание. Тоест начина за стимулиране е като го правите Вие. Винага придружавайте тези знаци със съответните думи ( това и дай ).
Поздрави !
Виж целия пост
# 57
Здравей Веси .
Аз съм Танчето .
Скоро доведох ме  малкия Светльо при вас.
Започна когато го питаме за нещо той отговаря със да или не.
(Това ,Мими ,Габи,Кула,Кола,Кал,Ако,Пипи,Папа,КокоМау ,Бал бал )сигурно има още но за сега това съм запомнила и чула да казва малкия.
Хубава вечер


Здравей , Танчето_30 !
Много ми е приятно , когато получавам обратна връзка във времето. Радвам се , че всичко е наред и продължавате напред.
Поздрави !
Виж целия пост
# 58
Здравейте,племенника ми е почти на 1 и 10м,но освен мама и рядко тате нищо друго не говори.Имитира животни.Рано ли е да потърсим помощ и какво бихте ни препоръчали?Благодаря!
Виж целия пост
# 59
Здравейте,племенника ми е почти на 1 и 10м,но освен мама и рядко тате нищо друго не говори.Имитира животни.Рано ли е да потърсим помощ и какво бихте ни препоръчали?Благодаря!

Здравейте , tornado 790 !
Ако няма нещо друго , което да Ви притеснява в поведението на детето е по-добре да изчакате с консултацията до около три години . За дете на 1год. и десет месеца това , което описвате е нормално. Прочетете съветите , които съм давала в темата за да не ги повтаряме тук. 
Поздрави !
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия