Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 20 604
  • 130
# 75
Пиша да си сверя часовника. Детето е на 2 години и 2 месеца коригирани, 2 години 3 месеца реални.

Говори на бебешки, но прави изречения от 2-3-4 думи, като ползва съществителни, прилагателни, глаголи, наречия и местоимения, но все още не съм я чувала да ползва съюзи и предлози. Граматиката куца, звучи като чужденец учещ български. Иначе има приличен речник, всичко разбира, включва се в разговорите на възрастните адекватно и като цяло нон стоп нещо говори - на хората, на куклите, разказва какво е правила. Няколко реални примерни изречения:

"Икам обличаме синьото окля" (Искам да облека синята рокля)
"Яка ходи пода мойето, типа мен кячето" (Ракът ходи по дъното на морето, ощипа ме по крачето)
"Седнаме пейката пайка" (Седим на пейката в парка)
"Пиям вода, ядам тота"  (Пия вода и ям торта)

Доколко това е в норма? Имате ли препоръки за лесни, домашни игри за научаване на предлози и съюзи и подобряване на произношението?

И не на последно място, рано ли е през септември, когато ще е на две години и шест месеца, да я запиша на английска забавачница? Привлича ме идеята да учи отрано чужд език, но и искам да е узряла за това.

Предварително благодаря!
Виж целия пост
# 76
Здравейте, засягам тема, която е засягана многократно (изчетох повечето тук), но тъй като всеки случай си е индивидуален, а пък може би и за успокоение + това да си излея душата някъде, имам нужда да споделя тук. Та... имам момченце на 2 години и 1 месец. Роден 36 г.с.. Не е бил в кувьоз. Проходи на година и 1-2 месеца. Изключително палав, активен, постоянно тича (а не ходи). Притеснението ми е, че не говори. Ама нищо не говори. И преди да продължа, съм длъжна да кажа, че на 6 месеца беше на невролог. После на година пак на невролог. На година и 8 на логопед. Не видяха нищо притесннително, като "започне да посещава ясла ще проговори". И понеже до септември има време, искам да си сверя часовника с други майки притеснени като мен.
Та повече за него - изпълнява команди. Знае всички основни цветове. Знае коя е мама, знае кой е тате, баба, дядо и т.н. Знае превозните средства, дори кое е гума, фар, и т.н. Разбира прости изречеения като "отиди и дай на маймуната да пие вода". Обаче не иска и не иска. Единствената дума, която казва е "мама". и то не знам колко осъзнато. Имам чувството, че просто не може да възпроизведе правилната сричка. Понякога със затворена уста се опитва да каже "бум", ама можете да се досетите как се казва "бум" със затворена уста. Та нормално ли е според вас, мога ли да му помогна някак? Относно храненето - не успява много добре да се храни сам, когато е супа. Иначе яде твърда храна, няма проблем с нея. Четем приказки и не гледа почти телевизия.

Виж целия пост
# 77
Пиша да си сверя часовника. Детето е на 2 години и 2 месеца коригирани, 2 години 3 месеца реални.

Говори на бебешки, но прави изречения от 2-3-4 думи, като ползва съществителни, прилагателни, глаголи, наречия и местоимения, но все още не съм я чувала да ползва съюзи и предлози. Граматиката куца, звучи като чужденец учещ български. Иначе има приличен речник, всичко разбира, включва се в разговорите на възрастните адекватно и като цяло нон стоп нещо говори - на хората, на куклите, разказва какво е правила. Няколко реални примерни изречения:

"Икам обличаме синьото окля" (Искам да облека синята рокля)
"Яка ходи пода мойето, типа мен кячето" (Ракът ходи по дъното на морето, ощипа ме по крачето)
"Седнаме пейката пайка" (Седим на пейката в парка)
"Пиям вода, ядам тота"  (Пия вода и ям торта)

Доколко това е в норма? Имате ли препоръки за лесни, домашни игри за научаване на предлози и съюзи и подобряване на произношението?

И не на последно място, рано ли е през септември, когато ще е на две години и шест месеца, да я запиша на английска забавачница? Привлича ме идеята да учи отрано чужд език, но и искам да е узряла за това.

Предварително благодаря!


Здравей , Макарон !
Всичко , което описваш си е в абсолютна норма. Предлозите е нормално на този етап да се бъркат. Как можеш да му помогнеш с тях? Първо трябва да се увериш , че ги разбира . Взимаш кутия и играчка и задаваш инструкции. Сложи играчката в кутията , пред кутията , зад кутията , на кутията. Ако има разбиране започваш да слагаш играчката и да питаш : "Къде е играчката ? " Това е пътя. Няма нищо специално. С постоянство и работа всичко ще се нормализира.
Относно английския , моето лично мнение е, че най - ранната възраст за вкарване на втори език е три години и то ако първия език е достатъчно стабилен.
Поздрави !
Виж целия пост
# 78
Здравейте, засягам тема, която е засягана многократно (изчетох повечето тук), но тъй като всеки случай си е индивидуален, а пък може би и за успокоение + това да си излея душата някъде, имам нужда да споделя тук. Та... имам момченце на 2 години и 1 месец. Роден 36 г.с.. Не е бил в кувьоз. Проходи на година и 1-2 месеца. Изключително палав, активен, постоянно тича (а не ходи). Притеснението ми е, че не говори. Ама нищо не говори. И преди да продължа, съм длъжна да кажа, че на 6 месеца беше на невролог. После на година пак на невролог. На година и 8 на логопед. Не видяха нищо притесннително, като "започне да посещава ясла ще проговори". И понеже до септември има време, искам да си сверя часовника с други майки притеснени като мен.
Та повече за него - изпълнява команди. Знае всички основни цветове. Знае коя е мама, знае кой е тате, баба, дядо и т.н. Знае превозните средства, дори кое е гума, фар, и т.н. Разбира прости изречеения като "отиди и дай на маймуната да пие вода". Обаче не иска и не иска. Единствената дума, която казва е "мама". и то не знам колко осъзнато. Имам чувството, че просто не може да възпроизведе правилната сричка. Понякога със затворена уста се опитва да каже "бум", ама можете да се досетите как се казва "бум" със затворена уста. Та нормално ли е според вас, мога ли да му помогна някак? Относно храненето - не успява много добре да се храни сам, когато е супа. Иначе яде твърда храна, няма проблем с нея. Четем приказки и не гледа почти телевизия.




Здравейте , Mariana.marinova.t !
Не е мормално на тази възраст да казва само Мама . Имате проблем и трябва да го намерите. Не е лошо да направите консултация за слуха . Може да го има , но да е силно намален и това да прави блокажа. При логопеда огледаха ли говорния апарат ?
  В такива случаи работата с детето е винаги от началото :  животните и техните звуци . Ако го влекат колички , ги бутате и бръмчите. Важно е да се възпроизвеждат звуци. И обърнете специалнно внимание на игрите за финна моторика ( редене , нанизване , сглобяване , пластилин , рисуване ) . Каквото му е приятно.
Поздрави !
Виж целия пост
# 79
Здравейте, засягам тема, която е засягана многократно (изчетох повечето тук), но тъй като всеки случай си е индивидуален, а пък може би и за успокоение + това да си излея душата някъде, имам нужда да споделя тук. Та... имам момченце на 2 години и 1 месец. Роден 36 г.с.. Не е бил в кувьоз. Проходи на година и 1-2 месеца. Изключително палав, активен, постоянно тича (а не ходи). Притеснението ми е, че не говори. Ама нищо не говори. И преди да продължа, съм длъжна да кажа, че на 6 месеца беше на невролог. После на година пак на невролог. На година и 8 на логопед. Не видяха нищо притесннително, като "започне да посещава ясла ще проговори". И понеже до септември има време, искам да си сверя часовника с други майки притеснени като мен.
Та повече за него - изпълнява команди. Знае всички основни цветове. Знае коя е мама, знае кой е тате, баба, дядо и т.н. Знае превозните средства, дори кое е гума, фар, и т.н. Разбира прости изречеения като "отиди и дай на маймуната да пие вода". Обаче не иска и не иска. Единствената дума, която казва е "мама". и то не знам колко осъзнато. Имам чувството, че просто не може да възпроизведе правилната сричка. Понякога със затворена уста се опитва да каже "бум", ама можете да се досетите как се казва "бум" със затворена уста. Та нормално ли е според вас, мога ли да му помогна някак? Относно храненето - не успява много добре да се храни сам, когато е супа. Иначе яде твърда храна, няма проблем с нея. Четем приказки и не гледа почти телевизия.




Здравейте , Mariana.marinova.t !
Не е мормално на тази възраст да казва само Мама . Имате проблем и трябва да го намерите. Не е лошо да направите консултация за слуха . Може да го има , но да е силно намален и това да прави блокажа. При логопеда огледаха ли говорния апарат ?
  В такива случаи работата с детето е винаги от началото :  животните и техните звуци . Ако го влекат колички , ги бутате и бръмчите. Важно е да се възпроизвеждат звуци. И обърнете специалнно внимание на игрите за финна моторика ( редене , нанизване , сглобяване , пластилин , рисуване ) . Каквото му е приятно.
Поздрави !

Много ви благодаря за отговора! Никой не му е проверявал слуха. Аз просто съм го пробвала в различни ситуации - например съм в другия край на стаята и тихичко казвам, че имам бисквита и той вече тича към мен, значи ме чува много добре! Не са му проверявали нищо при прегледа с логопеда! Тя сякаш още в началото си каза, че му е рано да работи с него и каза, да му четем приказки вкъщи и да започне да посещава ясла… на мен ми е странно, защото наистина понякога има желание да каже нещо, но сякаш не може. Мисля си и че с фината моторика не е много добре, не може например сам да си обуе чорапите. Всеки ден показвам как, той сякаш се изнервя и започва да ми дава чорапите аз да ги сложа…
Виж целия пост
# 80
Здравейте. Имам момченце на 1.9м, което има около 30-40 думи в речника, включително звуците на животните, превозните средства, часовника. Останалите са основните думи за възрастта, членовете на семейството, да, не, няма, някои наречия като друго, пак, топло. Разбира много, изпълнява сложни команди, взаимодейства с всички около себе си, сочи, има очен контакт, бяга, играе ролеви игри, разглежда книжки като голям, знае всички части на тялото, някои форми, изпълнява движения от римушки и песни. Притеснява ме все още оскъдната реч, негови връстници вече използват фрази и прости изречения. Знам, че всяко дете е индивидуално, но ми се иска да му помогна с игри или упражнения да използва повече думи. Прилагам всички съвети на специалистите за стимулиране, но засега няма голям ефект. Бихте ли споделили някакви конкретни упражнения и методи за подпомагане развитието на речта, които да са подходящи за тази възраст. Благодаря!
Виж целия пост
# 81
племенника ми е на 4 и не говори... вече не знаем към кого да се обърнем и не виждаме помощ от никъде.
Виж целия пост
# 82
племенника ми е на 4 и не говори... вече не знаем към кого да се обърнем и не виждаме помощ от никъде.

Здравейте , Deathcrush!
Как така не знаете към кого да се обърнете ? Правихте ли консултация с логопед  , невролог ?
Не чакайте , няма да мине  само. И НЕ ,няма да го израсте .Имате проблем и той изисква действие.
Поздрави !
Виж целия пост
# 83
Здравейте. Имам момченце на 1.9м, което има около 30-40 думи в речника, включително звуците на животните, превозните средства, часовника. Останалите са основните думи за възрастта, членовете на семейството, да, не, няма, някои наречия като друго, пак, топло. Разбира много, изпълнява сложни команди, взаимодейства с всички около себе си, сочи, има очен контакт, бяга, играе ролеви игри, разглежда книжки като голям, знае всички части на тялото, някои форми, изпълнява движения от римушки и песни. Притеснява ме все още оскъдната реч, негови връстници вече използват фрази и прости изречения. Знам, че всяко дете е индивидуално, но ми се иска да му помогна с игри или упражнения да използва повече думи. Прилагам всички съвети на специалистите за стимулиране, но засега няма голям ефект. Бихте ли споделили някакви конкретни упражнения и методи за подпомагане развитието на речта, които да са подходящи за тази възраст. Благодаря!

Здравейте !
За дете на тази възраст , покривате ( даже в повече ) нормите. Няма причина да се притеснявате и не сравнявайте детето. Всяко е индивидуално в определни рамки. Няма универсална рецепта как да помогнете нещата да стават по-бързо. Това ,което правя и в моя кабинет е да се водя по интересите на детето. Ако обича колички - играете на колички. Продължавайте да работите с детето и всичко ще си дойде на мястото.
Поздрави !
Виж целия пост
# 84
племенника ми е на 4 и не говори... вече не знаем към кого да се обърнем и не виждаме помощ от никъде.

Здравейте , Deathcrush!
Как така не знаете към кого да се обърнете ? Правихте ли консултация с логопед  , невролог ?
Не чакайте , няма да мине  само. И НЕ ,няма да го израсте .Имате проблем и той изисква действие.
Поздрави !
Майка  му го води по всякакви лекари. досега няма нито конкретна диагноза, нито пък някой казва какво точно му е . никой не е очаквал да мине само. просто лекарите с нищо не могат да помогнат и оставят всичко на майката.
Виж целия пост
# 85
племенника ми е на 4 и не говори... вече не знаем към кого да се обърнем и не виждаме помощ от никъде.

Здравейте , Deathcrush!
Как така не знаете към кого да се обърнете ? Правихте ли консултация с логопед  , невролог ?
Не чакайте , няма да мине  само. И НЕ ,няма да го израсте .Имате проблем и той изисква действие.
Поздрави !
Майка  му го води по всякакви лекари. досега няма нито конкретна диагноза, нито пък някой казва какво точно му е . никой не е очаквал да мине само. просто лекарите с нищо не могат да помогнат и оставят всичко на майката.

Здравейте !
Явно на детето трябва да се постави диагноза за да се знае в каква посока да се работи . Ние логопедите , можем да насочим , но нямаме право да поставяме диагнози дори да ги виждаме. Ако искате на лично ми разкажете повече за детето и ще Ви дам моето лично мнение.
Поздрави !
Виж целия пост
# 86
Добър ден,д-р Славчева!
Пише Ви една притеснена майка на един юнак на 1г и 10м.!
Детето ми послушно,разбира почти всичко,показва си нуждите,но до там!Пэрвото притеснително нещо е че не е казал още една думичка!Мъчи се да говори ,но до там!Най-интересното е ,че като беше на 7-8 месеца казваше срички и изведнъж спря!Моят съпруг е турчин и му говори предимно на този език,втори език е цългарски и грешката която допуснах е това,че му позволих да гледа тези образователни песнички на англ.език!
Второто ми притеснение е че не реагира на името си!Колкото и да го викам не се обръща,но разбра,че го викам,защото се смее например и почва да бяга като игра!Реагира когато му се скарам например или като му направя забележка!Разбира,че е направил нещо лошо и идва и започва да ме милва в знак на извинение!Няма проблем със слуха,защото си чува всичко,но избирателно!Не позволява да го уча на нещо или да му покажа,той си знае неговото и играта му е по-важна!Отгледахме си го саами с баща му предимно вкъщи и да излезем примерно е в някой парк на разхждка и няма много голяма комуникация с деца!Просто не иска или не може да общува с тях!
Моля Ви за съвет и според вас положението сериозно ли е?
Благодаря от сърце!
Виж целия пост
# 87
Здравейте. Пише Ви една много притеснена майка. Синът ми скоро направи 6 години и вече 3 години се борим с говорните му проблеми. Ходи на логопед в детската, водя го и допълнително, но напредъкът е много бавен. Догодина ще е на училище и това просто ме ужасява. Основните ни проблеми са с буквите г,к и р. Другите букви ги оправи, но с тези трите нещата не вървят. Казва "крава" примерно, но където има О след К (като котка, кола...) не може и това е, заменя с Т. Искам да попитам как мога да му помагам от вкъщи, има ли нещо, което да е от полза в изчистването на тези букви? Защо се получава така, че при никакви проблеми(слух, трета сливица, психологични проблеми) и след работа с четирима различни логопеди за 3 години почти непрекъснато той все още не говори ясно и има проблеми 😔? Вече се чудя къде бъркам.
Виж целия пост
# 88
Добър ден,д-р Славчева!
Пише Ви една притеснена майка на един юнак на 1г и 10м.!
Детето ми послушно,разбира почти всичко,показва си нуждите,но до там!Пэрвото притеснително нещо е че не е казал още една думичка!Мъчи се да говори ,но до там!Най-интересното е ,че като беше на 7-8 месеца казваше срички и изведнъж спря!Моят съпруг е турчин и му говори предимно на този език,втори език е цългарски и грешката която допуснах е това,че му позволих да гледа тези образователни песнички на англ.език!
Второто ми притеснение е че не реагира на името си!Колкото и да го викам не се обръща,но разбра,че го викам,защото се смее например и почва да бяга като игра!Реагира когато му се скарам например или като му направя забележка!Разбира,че е направил нещо лошо и идва и започва да ме милва в знак на извинение!Няма проблем със слуха,защото си чува всичко,но избирателно!Не позволява да го уча на нещо или да му покажа,той си знае неговото и играта му е по-важна!Отгледахме си го саами с баща му предимно вкъщи и да излезем примерно е в някой парк на разхждка и няма много голяма комуникация с деца!Просто не иска или не може да общува с тях!
Моля Ви за съвет и според вас положението сериозно ли е?
Благодаря от сърце!

Здравейте, Анелия Са!
На 1 г. и 10 месеца без нито една дума си е сериозна причина за притеснение. Казвате, че разбира всичко и че си "показва" нуждите. Тук подозирам, че сте възприели ролята на дистанционно и сте демотивирали опитите му да проговори. С трите езика сте влошили допълнително картината.
Относно името. Децата научават името си между 6 и 9 месец. До 12-месечна възраст следва стабилна и безусловна реакция. За да бъде всичко така обаче, не трябва да назоваваме детето с други имена освен с неговото. Тоест не казваме "Ела миличък (пате , маме и всякакви други )".  А казваме "Ела, Митко". Щом чуе името си, детето трябва да се обърне и да Ви погледне, дори за секунда.
Относно играта в парка би следвало да търси комуникация и игра с другите деца. Това, че предпочита да си седи сам, също е притеснително.
Бих Ви посъветвала няколко неща.
1.) Ограничете поне английския език и премахнете таблета.
2.) Спрете да предугаждате желанията му.
3.) Направете консултация с невролог.
5.)  Пуснете детето на детска градина (ясла) .
Поздрави!
Виж целия пост
# 89
Здравейте. Пише Ви една много притеснена майка. Синът ми скоро направи 6 години и вече 3 години се борим с говорните му проблеми. Ходи на логопед в детската, водя го и допълнително, но напредъкът е много бавен. Догодина ще е на училище и това просто ме ужасява. Основните ни проблеми са с буквите г,к и р. Другите букви ги оправи, но с тези трите нещата не вървят. Казва "крава" примерно, но където има О след К (като котка, кола...) не може и това е, заменя с Т. Искам да попитам как мога да му помагам от вкъщи, има ли нещо, което да е от полза в изчистването на тези букви? Защо се получава така, че при никакви проблеми(слух, трета сливица, психологични проблеми) и след работа с четирима различни логопеди за 3 години почти непрекъснато той все още не говори ясно и има проблеми 😔? Вече се чудя къде бъркам.

Здравейте, abrakadabra9!
За съжаление, няма как да Ви кажа защо се е получило така. Обикновено, когато стената се е напукала, значи нещо в основата не е стабилно. Може да е недобра слухова диференциация на звуковете и за това да прави размените. Може да е заради недобро автоматизиране на вече поставените звукове. Четири логопеди за три години също не е ОК. Имайте предвид, че всеки следващ трябва да си изгради връзка с детето. Всеки работи малко или много по свой си начин...
Какво можете да направите :
- Редовно правене на артикулационна гимнастика. Тя е основата на всичко.  
- Логопедични масажи.
- Игри за слухова диференциация на звуковете. Примерно намирате картинки с двата звука и го карате да ги разпредели в две купи.  

Поздрави!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия