Валдорфска педагoгика

  • 22 528
  • 199
# 90
 Извинявам се, ако въпроса ми звучи тъпо, но кой финансира всичко това?
И още, завършвайки Валдорфско училище в кои университети ще може да кандидатства!?
Виж целия пост
# 91
2. Във Валдорфската педагогика наистина се изхожда от разбирането за човека като физическа, душевна и ДУХОВНА цялост. С тези три неща се работи паралелно, не се злоупотребява с умствените и психически сили на децата от най-ранна възраст, както това приоритетно се прави в масовото училище. В този смисъл това е една "щадяща" педагогика, като за този тип подход си има съвсем конкретни причини и можете да се информирате по-подробно за тях, ако участвате в бъдещите лектории и беседи, които българското Сдружение "Приятели на Валдорфската педагогика" организира.
Съвсем погрешно е становището, че това е педагогика за изоставащи. Израз на ограничено разбиране е да се смята, че по-мекият подход води до изоставане на децата; напротив, дават им се простор и възможности чрез собствен ритъм да навлязат в знанията за нещата от живота, развивайки преди всичко себе си като личности, не просто и само тренирайки паметта си.
Това е педагогика, приложима за децата и на петте континента, независимо от техните религиозни и народностни разбирания. Факт е, че такива училища има по цял свят, включително в Африка.

Ще се опитаме занапред по-активно да се включваме в тази....ориентация, можете да ни пишете на адрес waldorf.bg@gmail.com. На този е-mail можете да отправяте и персоналните си запитвания, ако имате такива.

Имам една молба и три въпроса.

Молбата е да спрете с рекламата от сорта, който го интересува повече да дойда на нашите събирания, какъв е проблема да се обяснят нещата тук или има много скрити нещица които не са за широката аудитория, защото ще има и запознати и ще има и опозиция. А ако дойде един такъв опонент като мен на събиранията, сигурно ще ме изхвърли охраната, защото много въпроси задавам...

Въпроса ми е:
1.Имайки в предвид, че децата оставени сами на себе си винаги ще предпочитат да играят, а не да учат и не да работят това и онова....Как сами определят темпото на обучение...
2.Резултатите които посочвате след посещението на такива градини ги постигат и хора от други градини практикуващи повече от десет години в страната, но нямайки толкова финансови средства, за да си правят реклама и да създават супер луксозни условия в своята база и не използващи вашата "педагогика", защо те постигат същите неща,  но без окултизъм...
3.Интересно ми е, имайки в предвид, че децата копират всичко на което са свидетели дори неволни, как учителите няма да влияят на оформяне на мирогледа на децата...когато те наблюдават начина по който тези хора мислят, реагират, това което практикуват....?
Виж целия пост
# 92
1.Имайки в предвид, че децата оставени сами на себе си винаги ще предпочитат да играят, а не да учат и не да работят това и онова....

Не е към мен питането, но горното твъдение просто не е вярно!!! Може би не всички деца имат жив интерес към математика например, но всяко дете иска да знае повече за това, което го интересува. А дали един учител ще съумее да събуди и поддържа жив интереса на детето...
И не  на всикчи деца по едно и също време им се събужда интереса... 

Мога да дам пример със себе си - до 8-и клас отказвах да уча (заради безумни според мен изискавания в начален курс - например в 4-и клас да съм чела Под Игото). Щях да оставам дори на два поправителни в 7-и - математика и биология... Е, в 8-и клас ми се смениха учителите и никой не ме насилваше да уча - резултата беше, че бях една от най-силните по въпросните предмети и интереса ми е жив и до ден днешен (особено геометрия  Heart Eyes ... да живее пентаграма  Joy ). Та ето например за мен щеше да е подходяща Валдорфската педагогика... И това, че съм била слаба ученичка(просто научавах по-бавно нещата, защото исках да ги разбера, а не назубря... и не обичах домашните) изобщо не доведе до пропуски в знанията ми, дори напротив. И мозъка ми никога не е бил затормозен с наизустяване на ненужни неща - аз отказвах да ги уча...

Преди време, в Клюкарника мисля, една майка питаше как се решава една задача по математика... на детето й в 1-и клас. Никой не можа (поне докато следих темата) да я реши без да изпозва знания, които се учат в по-горен клас. Уви, такива недомислици има много. Та, ако аз трябва да избирам дали детето ми да учи според собственото си темпо или според днешния образователен "план"... определено избирам първото. И едно дете до 4-и клас не е с завършено образование, то има още да учи и ще научи, когато е готово за това. Това е моя избор за моите деца.

Виж целия пост
# 93
Под игото съм го учила в седми клас и съм била по новата методика.
Виж целия пост
# 94
Е, да, но на мен ми писаха 2-ка в 4-и клас, заради него. Wink
Виж целия пост
# 95
Аз имам педагогическо образование, въпреки, че не практикувам точно това, виждам, че определено има много кусури в  нашата образователна система! Няма как децата да са с еднакви възможности и по еднакъв начин да минават през учебния материал и точно тук е проблема -опита да се унифицира системата. И аз съм за диференцирането на подходите, особено към по-малките. Сигурно във Валдорфската педагогика има хубави неща, които са ценни, но за мен, плашещото е ранното въвличане в дебрите на духовността. Едно дете е много лесно манипулируемо в тази възраст, а избора в това отношение трябва да е негов, което пък изисква зрялост.
Виж целия пост
# 96
Дали информирането на родителите за ОТКРИТИ публични беседи и лектории е синоним на “скрити нещица”? Ако поставяте равенство между двете неща, каквото и да се напише в отговор на вашите питания, ще бъде тенденциозно претълкувано и с него ще се спекулира.
Беседите затова са беседи, за да се чуят и да се обговорят различните мнения. Нямате никакви основания да смятате, че към опонентите ще се подхожда така незряло – цитираме migito: “сигурно ще ме изхвърли охраната, защото много въпроси задавам...” Негативната предварителна нагласа няма да спомогне за изясняване на въпросите, които имате. Неспособността за непредубедено отношение обрича дискусиите, независимо дали писмени – тук във форума, или пък при среща с хората, които имат дългогодишен опит в работата с тази педагогическа методика. На ваши въпроси във форума ще се стараем да отговаряме и занапред, никой не е заявявал, че това ще се преустанови и ще се постави условие да присъствате на публичните срещи, за да получавате отговори. За тези, на които е потребно да задават въпросите си персонално, публикувахме адреса, на който можете да пишете: waldorf.bg@gmail.com
Нашата цел е да прокламираме, а не да се борим с убежденията ви.

На въпросите на migito:
1. Твърдение като това, че децата във валдорфската педагогика са “оставени сами на себе си” е погрешно и показва неинформираност и неразбиране.
Вземаме под внимание липсата на повече и по-достъпна информация за тази педагогика, затова към момента правим всичко възможно в най-скоро време да ви се предоставят нужните материали. Молим за вашето търпение.
Темпото на обучение се определя от педагозите, които следва да са в състояние да определят това темпо съобразно индивидуалните особености на децата. Това не означава да не се учи, а да се работи с децата по начин, който да улесни процеса на усвояване на материала. Същевременно им се помага да развиват уменията, които им липсват, без да се налага репресивно поведение, на което често сме свидетели в масовите детски градини и училища.

2. Продължавате да твърдите, че в тази педагогика се възпитава чрез окултизъм. Това е отново признак за неразбиране. При положение, че не познавате резултатите, постигани чрез валдорфската методика, а в световен мащаб те са много положителни, не можете да правите подобни обобщения, че същите резултати се постигат и с други педагогически системи. Положителни резултати постигат отчасти и други педагогически системи, но тези резултати съвсем не са равносилни на постигнатото чрез валдорфската методика.
Има хора, които преценяват Валдорфската педагогика като подходяща за децата им. Има и такива, които ще предпочетат например Монтесори. Този избор е ваше право. Опитваме се да дадем информация, а не да борим убежденията ви.

3. Децата наистина попиват средата, в която се намират. Начинът, по който мисли, реагира и действа един валдорфски педагог, следва да е достоен за подражание. А за това дали е такъв можете да се убедите сами, ако задълбочите разглеждането си и престанете да гледате общо на нещата. Възможност за един по-задълбочен поглед биха ви дали личните срещи с опитни валдорфски педагози, които започнахме да организираме и чието начало бяха беседите на 24 и 25 март 2007 г.
Виж целия пост
# 97
Беше поставен въпрос за финансирането.
От края на 2004 г. в София стартира 3-годишен обучителен семинар за валдорфски педагози, финансиран от чуждестранни организации: лекторите ни се пращат от IAO (International Association for Waldorf Education in Middle and Eastern Europe and other Eastern Countries; виж www.iao-waldorf.de), работим съвместно с "Приятели на педагогическото изкуство да се възпитава на Р. Щайнер" (виж http://www.freunde-waldorf.de/en/) и холандската фондация "Хелиас".

Валдорфските училища са до 12 клас, както традиционните. В края на обучението има изпити, които са разбира се официално признати. Валдорфските ученици могат да кандадитстват в който университет си пожелаят, още повече че по време на обучението си те са натрупали не само теоретични знания, а и разнообразни практически умения в различните сфери на човешкия труд, занаятите (това е едно много слабо място в българското образование, например).

На беседата в неделя (25.03.2007) единият от лекторите ни даде пример за валдорфски ученик, който е бил приет в университета в Оксфорд без изпити, тъй като хората са били изключително впечатлени от учебниците, които той си е правил по време на обучението във валдорфското училище. Валдорфските ученици сами пишат своите учебни пособия докато учат, това е едно от нещата, които спомагат за усвояването на материала. Не се налага заучаване на готови учебници, учи се чрез рисуване (най-разнообразни художествени техники), танци, игри, проекти - свързани с посещения на множество места, организиране на експедиции до природни и исторически обекти. Има толкова много възможности, върху които учителите постоянно работят, за да създадат интерес в учениците към природния и човешки свят, за да не бъде ученето сухо, а да е изпълнено с по-истински досег до нещата, да отидат, да разгледат, да се докоснат, да зададат въпросите си на професионалистите (ако се ходи на посещение в дадена фирма, предприятие, голяма организация и т.н.)...

Всичко това е свързано с МНОГО, много всеотдайна работа от страна на учителите, постоянна творческа дейност и социална ангажираност.
Виж целия пост
# 98
Нека да разгледаме нещата не с пристрастни спорове, а с малко факти:

В интернет има списък на известни възпитаници на валдорфските училища, а също и на известни родители на такива деца. Сред имената на завършилите правят впечатление тези на Дженифър Анистън и Сандра Бълок, а сред тези на родилите - Харисън Форд, Клинт Ийстууд, Жан-Пол Белмондо, Лени Кравиц, Джордж Лукас, както и няколко професори и доктори (за съжаление непознати за мен). Макар да имам скромни познания, никой от тях не е известен като окултист - така че тревогата от обучение в окултизъм (според мен) е напълно несъстоятелна. Всеки, който е поне малко запознат, знае, че Валдорфските училища са част от съвременния свят и че много деца и родители са показали това не с думи, а с дела.

Ето пълния списък: http://www.diewaldorfs.waldorf.net/listengl.html
Виж целия пост
# 99
Записвам се за да чета по-късно! И от това,което прочетох, май нищо не разбрах newsm78
Ще прочета пак.....
Виж целия пост
# 100
...Може би на семинара нарочно не са споменали нищо духовно, за да не стряскат родителите; когато дадем вноската си за градината (разбрах, че става дума за сериозни суми), ...
За колко сериозни суми става въпрос в края на крайщата?
И друго:
...
Темпото на обучение се определя от педагозите, които следва да са в състояние да определят това темпо съобразно индивидуалните особености на децата. Това не означава да не се учи, а да се работи с децата по начин, който да улесни процеса на усвояване на материала. Същевременно им се помага да развиват уменията, които им липсват, без да се налага репресивно поведение, на което често сме свидетели в масовите детски градини и училища.

...
Какво се случва в клас, където абсолютно всяко дете има различен мироглед, желание за научаване на околния свят, т.е. то е личност с вече изградени индивидуални особености? Следва ли от гореизнесения цитат, че педагогът е Шесторъкия Шива  Wink, който ще успее да задоволи и да отговори на тези особености и очаквания? Моля, пояснете ми как в клас се обучават и напреднали и изостанали! За настоящата образователна система знаем - напредналите напредват, а изостаналите още по прогресивно си изостават и всичко това, разбира се, с помощта на педагога. Ето това ми мътнее - как, аджеба, валдорфският учител ще стимулира различните по схващане и разбиране деца.  newsm78
Виж целия пост
# 101
Дали информирането на родителите за ОТКРИТИ публични беседи и лектории е синоним на “скрити нещица”?
НЕ, но е синоним на Реклама и то безплатна! А тя е забранена в сайта и форума. Едно е да се обсъждат нещата принципно съвсем друго да каните родители и каквито и да било други! Ако искате да си рекламирате градината, свържете се с Администраторите за да уговорите условията и заплащането.
Поздрави,
Ели
Виж целия пост
# 102
Приемаме забележката за проявената от нас недостатъчна съобразителност при обсъждането в постовете, което ги е направило да звучат като реклама.
Занапред всякакви обсъждания от наша страна ще бъдат по-внимателно представяни. В случай, че решим да правим реклама в сайта, ще се свържем с администраторите.
Виж целия пост
# 103
Нека да разгледаме нещата не с пристрастни спорове, а с малко факти:

В интернет има списък на известни възпитаници на валдорфските училища, а също и на известни родители на такива деца. Сред имената на завършилите правят впечатление тези на Дженифър Анистън и Сандра Бълок, а сред тези на родилите - Харисън Форд, Клинт Ийстууд, Жан-Пол Белмондо, Лени Кравиц, Джордж Лукас, както и няколко професори и доктори (за съжаление непознати за мен). Макар да имам скромни познания, никой от тях не е известен като окултист - така че тревогата от обучение в окултизъм (според мен) е напълно несъстоятелна. Всеки, който е поне малко запознат, знае, че Валдорфските училища са част от съвременния свят и че много деца и родители са показали това не с думи, а с дела.

Ето пълния списък: http://www.diewaldorfs.waldorf.net/listengl.html

Това, че ти не знаеш да се занимават с такива практики не ми се струва като читав аргумент, че тези хора не го правят  Wink
До сега най-силните аргументи в защита на това, че тези училища не са окултни бяха, че ги имало много в Германия и Румъния и че няколко известни личности са учили или децата им учили там.
Това за мене въобще не е силен аргумент.

Просто като отворя сайта, който още в първия постинг беше даден и като поразгледам литературата там, спирам да се интересувам дали децата на Харисън Форд са учили там и започвам да си мисля  - "Дано повече хора разгледат тази литература преди да запишат децата си там."

Ето само малка част от поместената на сайта - "Условия за окултно обучение", "Промени в сънищата на окултния ученик", "Разкъсване на личността в хода на окултното обучение", "Въведение в Тайната наука" и още и още от този вид.

А ето този цитат още от първата страница на сайта никак не ми се вързва с това, че децата нямало нищо да бъдат карани да възприемат от атропософията, която изповядват техните учители:
"Най-важното за учителя е неговото разбиране за живота и света (мироглед). Вдъхновението, което струи вътрешно и непрекъснато към учителя от неговия светоглед се пренася и в душевното устройство на поверените му деца."

Може в началото това да не е умишлено, но лека полека то ще става. Децата са по цял ден там и тези хора оформят виждането им за света, а то ще бъде като тяхното.
Това по принцип става и с всеки тип учител. Просто така действа връзката учител-ученик.
Виж целия пост
# 104
и аз се записвам да следя темата Wink
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия