Философия в детската градина?

  • 14 504
  • 174
# 165
Някъде бях чела, че децата прекарват многократно по-дълго време от възрастните в т.нар. "алфа" и "тета" състояния на мозъка - което ние се опитваме да постигаме с медитация и пр. Това е състоянието на художниците, поетите и гениалните изобретатели. Затова децата толкова бързо възприемат и толкова лесно се впечатляват,  и бленуват, и мечтаят... а като добавим и липсата на закоравели "знания" и навици, става още по-интересно. В същата статия пишеше, ча Айнщайн прекарвал почти цялото си време в това състояние... Ако занимания с философия на тази възраст могат да "впрегнат" и "канализират" цялата тази умствена благодат, аз мисля, че няма как да е лошо.
А за оформяне на морални и други позиции и за изземване на родителските функции - смятам, че е почти невъзможно.
Виж целия пост
# 166
Мисля, че говорим за различни неща. Аз говоря за култура, а вие за философия като някакъв чудодеен инструмент, който ще направи от децата ви гении. (сега очаквам буря от недоволство, но това е мнението ми).
 Това, което са го имали гениите не се постига с часове по философия в група. Първо, те си го носят, защото могат да обработват по-бързо информацията, второ, били (и са) достатъчно наблюдателни да търсят връзки между различни факти, трето, не са ги обучавали предимно и единствено в групи, а са имали и поне един доверен човек (който е можело да е учител или родител), който да им е вярвал и да е работил с тях допълнително и не на последно място - те самите са прекарвали много време в наблюдения, експериментиране, четене и мислене без някой да им е спуснал програма. Няма лошо  в това децата да имат достъп до различни гледни точки, но има голямо значение на коя възраст се случва и кой им ги представя. Според мен не можеш да научиш някого да мисли изобщо, ако ще от зори до мрак да "философства". МИсля че смесвате мисленето с философстването. По-скоро приписвате на часовете по философия характеристики, които не са му присъщи и по-скоро на вас ви се иска децата ви "да се научат да мислят". Е, да, ама не! Децата не спират да мислят, дори когато спят. Въпросът за мен е да имат достъп до разговори с възрастен не по график по 45 минути два пъти в седмицата. И затова твърдя, че тези възрастни първо са родителите или най-близките, а след това доверен човек с авторитет пред детето, който може да е учител или приятел на семейството. На мен като цяло не ми харесва такава организирана форма, особено в ДГ.
Децата на 4-годишна възраст бленуват за сладолед или да са Спайдърмен. Може да си мечтаят и да си имат някоя фея за приятелка или да отглеждат вкъщи крокодил. Предпочитам да развиват фантазия и умения с изкуство, а не с някакви мъгляви часове по философия. 
Виж целия пост
# 167
Мисля, че говорим за различни неща. Аз говоря за култура, а вие за философия като някакъв чудодеен инструмент, който ще направи от децата ви гении. (сега очаквам буря от недоволство, но това е мнението ми).
 Това, което са го имали гениите не се постига с часове по философия в група. Първо, те си го носят, защото могат да обработват по-бързо информацията, второ, били (и са) достатъчно наблюдателни да търсят връзки между различни факти, трето, не са ги обучавали предимно и единствено в групи, а са имали и поне един доверен човек (който е можело да е учител или родител), който да им е вярвал и да е работил с тях допълнително и не на последно място - те самите са прекарвали много време в наблюдения, експериментиране, четене и мислене без някой да им е спуснал програма. Няма лошо  в това децата да имат достъп до различни гледни точки, но има голямо значение на коя възраст се случва и кой им ги представя. Според мен не можеш да научиш някого да мисли изобщо, ако ще от зори до мрак да "философства". МИсля че смесвате мисленето с философстването. По-скоро приписвате на часовете по философия характеристики, които не са му присъщи и по-скоро на вас ви се иска децата ви "да се научат да мислят". Е, да, ама не! Децата не спират да мислят, дори когато спят. Въпросът за мен е да имат достъп до разговори с възрастен не по график по 45 минути два пъти в седмицата. И затова твърдя, че тези възрастни първо са родителите или най-близките, а след това доверен човек с авторитет пред детето, който може да е учител или приятел на семейството. На мен като цяло не ми харесва такава организирана форма, особено в ДГ.
Децата на 4-годишна възраст бленуват за сладолед или да са Спайдърмен. Може да си мечтаят и да си имат някоя фея за приятелка или да отглеждат вкъщи крокодил. Предпочитам да развиват фантазия и умения с изкуство, а не с някакви мъгляви часове по философия. 
Абсолютно! Тъкмо се бях отказала да обяснявам, че тук се смесва изобщо целта на предмета с някакви народни редстави за значението на думата "философия". Целта на работата тук е нещо като гимнастика на ума, подобно на математиката, но с други средства. Дори за култура не става дума. Аз тъкмо затова в началото казах, че е сравнително полезно, но не бих записала детето си.

Но няма нищо общо с разните проценти на мисленето, капазитета на мозъка и подобни пара-психологизми. Гениалността също няма какво да се намесва. Говорим за нещо твърде обикновено, но го пречупвате през някаква странна представа за "философстване", която провеждащите предмета нямат предвид.
Виж целия пост
# 168
Здравейте майчета,
моята щерка вече мина първите си три урока по философия. Започнаха от миналата седмица. По време на първият урок са се запознавали, най-общо казано. Госпожата се е представила и после всеки е трябвало да се представи. После г-жата ги е попитала какво обичат да правят най-много. Моята щерка е казала, че обича да оцветява. Повечето деца са казали, че обичат най-много да гледат филмчета. После всеки е трябвало да нарисува любимото си нещо, след което всички заедно да обсъждали рисунките, тоест г-жата ги е питала защо точно това са нарисували.
Всичко, което ви разказвам ми е предадено само от щерка ми.
По време на вторият урок са говорили за най-бързото и най-бавното нещо, и за неподвижните неща. Рисували са и са обсъждали.
По време на третият урок са говорили за видимите и невидими неща. Нямам време и затова не ви разказвам с подробности. Иначе щерка ми е много впечатлена. Откакто ходи на философия започна с по-голямо желание да рисува.
Виж целия пост
# 169
Пък аз го възприемам просто като едно полезно и приятно занимание за децата /ако последните го чувстват така, разбира се/, което би могло да събуди или засили интересът им в области, за които ние не се сещаме, поради което намирам смисъл в него. Не търся в тези занимания решаването на някакви екзистенциални въпроси, въобще.  Laughing Каква ти тук "гениалност", кой мечтае да прави децата си гении? /Аз поне нямам такива стремежи./
Информирай, Зори, ако можеш, и за други идеи и ако препоръчат занимателни четива или нещо такова. Би ми било интересно. Дано имаш време да разкажеш и по- подробно. Благодаря ти предварително.
Виж целия пост
# 170
Извинявайте, ама си мислех че, понятията за дълго, бързо и оттам за най-дълго, най-бързо и т.н. се залагат в редовната програма на градините. Доколкото зная децата учат категоризации и някакво елементарно подобие на природни науки, рзсъждават въз основа на прочетени приказки и т.н. Имам и смътни спомени, че работиха по Моливко и там имаше такива упражнения. Дори като напуснаха градината продължих да купувам всички книжки по всички възможни предмети и работехме по тях вкъщи. Затова написаното от Зори ме изненадва, защото не виждам нещо особено, което чак да може да се впише в отделен предмет като философия. Peace
. А това за филмчетата е показателно за общуването - детето пред телевизора, че възрастните трябва да си починат или да сготвят вечерята.
Виж целия пост
# 171
Здравей Judy Simple Smile,
първо да кажа, че по-време на първият урок Марги беше нарисувала само дъжд. Не знам защо. Може би от притеснение само това е нарисувала. Когато госпожата я попитала защо е нарисувала дъжд, тя е отговорила - защото обичам водата.
А сега след като мина третият урок тя се върна с много по детайлна рисунка - къща, слънце, дървета и чудовище, цялото черно, с голяма глава и много крака. Темата на третият урок е била за видимите и невидимите неща и после е трябвало те да ги нарисуват. Съответно Марги е нарисувала невидимото чудовище, както си е представила, че изглежда, ако го види. Попринцип тя се страхува точно от невидими неща, мисли си че има невидими чудовища които я дебнат.
Имало е други деца, които са нарисували само видимите неща - детска площадка и пр. Когато госпожата ги попитала, защо не са нарисували нещо, което е невидимо, те отговорили, че понеже е невидимо не могат да го нарисуват.
Забелязвам, че нещата които обсъждат, освен развитие на въображението и мисленето, спомагат учителката и оттам родителите да опознаят по-пълно детето си. Някак си характерите им се разкриват по-пълно при такова едно общуваме. Аз лично след като мине поне месец лично ще помоля учителката да ми сподели накратко впечатленията си от щерка ми.
Виж целия пост
# 172
Забелязвам, че нещата които обсъждат, освен развитие на въображението и мисленето, спомагат учителката и оттам родителите да опознаят по-пълно детето си. Някак си характерите им се разкриват по-пълно при такова едно общуваме. Аз лично след като мине поне месец лично ще помоля учителката да ми сподели накратко впечатленията си от щерка ми.

Това е наистина в общи линии идеята. Наистина, ако питате, ще заработите за идеята! Браво от мен!  bouquet
Виж целия пост
# 173
Благодаря, Зори, за споделеното. Хареса ми идеята. Пиши за съдържанието на следващите часове, така ще придобием по- ясна представа /и ще откраднем по нещичко вероятно  Grinning/.
Виж целия пост
# 174
Да, наистина много интересни идеи Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия