Лежим си в един далечен следобед с моя ми мъж на леглото, уютно закътани под одеалото, и той започва с особен, тих тон: "Знаеш ли, аз много мислих и реших: ние трябва да си купиме мотор." Следва близо половинчасово обяснение ЗАЩО ние трябвало да си купиме мотор, на края на което аз промълвям едно: "Ами... би могло...", което го изкарва от нерви: "Аз...толкова време ти обяснявам и ти само... едно "би могло"! Аз си мисля: "Едно от поредните му..."
Но Б. в този случай се оказва невероятно последователен, първо изкарва книжка за мотор, после търси, после намира точно такъв мотор какъвто иска, спестявам невероятните перипетии по намирането на първия собственник и узаконяването на мотора, също и около двегодишните бакии по пускането му в движение... "Нашия" мотор е АВО, производство 1958 година, но модела му е отпреди войната, четиритактов естествено, с един толкова характерен звук. Тук Б. с наслада ми цитира откровено кичозното стихче от някакво моторско списание - Добрите мотори добре бръмчат, а развалените - мълчат!
Та така. Пътуваме вече години наред с нашия мотор, имаше едно лято, в което бяхме опрели на три граници...
Един ден се връщаме от Синеморец. За който не е пътувал с такъв стар петдесетгодишен мотор - да опиша. Първо, средната скорост на движение е около 50 км в час, като как изглежда тая скорост на фона на всички бързо профучаващи возила покрай нас... После, обаче ти не можеш да пътуваш нон стоп, защото те заболява задника, меко казано, ако трябва да е по-твърдо казано - просто става на рани, не можеш и секунда да го търпиш, затова, като настъпи дългоочакваната почивка, не те интересува въобще сред какви треви и прахоляк край пътя се хвърляш по очи, просто не става и въпрос за друга почиваща поза... Да прибавя ли и постоянно духащия вятър по Ямболските полета с жълти жита, наслагващ се върху вятъра, създаван от движението на самия мотор, всичко това те продухва до кости и няма как да не бъдеш закътан от дрехи, но в тази 40 градусова жега вятъра и потта ти образуват такава невъобразима смесица, че не можеш да я търпиш и секунда, но пък възхитата от движението, от светът на една ръка разстояние, така бляскав и ароматен, защото като си на открито възприемаш и мирисите - е, заслужава си, да ви кажа! Усеща се и огромността на разстоянията, и си на педя от земята, и пътуването е истинско, като на конче.
Мотора ни е обвързан целия с пакетчета, защото как се събира багажа на един мотор само. И, още нестигнали Варвара, Б. забелязва, че пакетчето му с гуменките, вързано под стъпенката за крака му, го няма. Спира и се обръща. Едно циганче кара колело след нас. Наведе се и взе нещо. И като се изравни с нас, го подаде на Бедрос - манивелата на мотора! В такива моменти съм се убеждавала, че Господ ни държи в шепите си и ни пази. Ако не бяха тея загубени гуменки, (върнахме се и ги намерихме впоследствие), Бедрос да спре мотора, да имаме циганче зад нас, което да види, че ни пада манивелата и да ни я донесе... как щяхме да се приберем, как щяхме да запалим?! Та оттогава Б. незнайно откъде измъкна една кожичка и направи сиджимка, която и до ден днешен закача на манивелата, че ако случайно изпадне, да виси на кожичката!
И това забавяне си беше причина Б. да не иска да не спираме често, както си се полага. Та, минаваме целия път покрай морето, минаваме Бургас, чешмата преди Средец, вече сме почти на края на двучасовия ни път през Ямболските полета, не мога да издържам повече, прехвърлям се вече от едно бедро на друго да мога да седя на седалката...Еле накрая Б. свива в някакъв страничен черен път. Пътуваме 50-100 метра по него и - о, ужас! Виждам от лявата си страна два размазани, като от валяк минал през тях, щъркела, но с разперени криле - значи стреляни, както са летяли. Без дума да каже, Б. обръща. Отвръщам поглед наобратно - от другата страна на пътя още два същите такива размазани щъркели с разперени крила. Ние се оказахме в средата на квадрата от четири убити щъркела. Тука кадърът е отгоре, сниман от небето.
Никога нито дума не сме си казали по тоя въпрос. Какво може да се каже?
После Б. продължи без да спираме, минахме Ямбол, минахме Сливен, и вече между Сливен и Твърдица, някъде насред нищото, той намали и обърна в срещуположното платно. (Бяхме подминали първото срещнато досега подходящо за спиране пътче покрай една рекичка с редица стари чепати високи дървета - демек заветна сянка.) Обаче при втория необходим обратен завой чухме такива спирачки, че Б. не го донаправи, а застана просто по посока обратна на движението в нашто си платно. После ми каза, от умората наистина не погледнал назад. И една червена кола успя да спре някъде напред в далечината чак. И обърна. И почна да кара към нас. И спря точно пред нас и точно на 30 см от предната гума на мотора. Б. беше успял да ми каже: "Не слизай." И като на филм се отварят абсолютно едновременно и четирите и врати и с абсолютно еднакви движения излизат четирима абсолютно еднакви мъже с те такива вратове... които застават от четирите ни страни и ние отново сме по средата на четириъгълника. "Ей, ти на говна ли искаш да те направя...!" - началото. Като се стигна до точката единия да удари Б. по лицето, се чух как с грозен глас казвам - "Я по-полека!" Е не го повтори...
Обратното им завъртане беше също така съгласувано, както и изскачането им от колата.
Последен кадър - легнала по корем на послания бризент си отварям пликчето със солети и подавам на Б. с въпроса - "Искаш ли?"
Докато текат надписите (хората стават, и само някои от по-ленивите, останали на столчетата си, забелязват) - минали са 1-2 години, пътуваме ние с Б. със същия този мотор, в обратна посока, отиваме на море, свежарско настроение, и аз забелязвам и му соча - "Виж - онова място..."
Но... просто само дето дърветата със заветната ни сянка ги няма вече - само дънери.