Защо българчетата не могат да четат?

  • 1 737
  • 23
# 15
   Абсолютно съм съгласна с Judy.
   Тестовете с избираем отговор може и да улесняват работата на учителите, но по никакъв начин не развиват детското мислене и творчески подход. Нещо повече, шансът да изкараш висока оценка, играейки на тото е твърде голям. Уви, идеята е тестовете да се превърнат в основна форма на изпитване.
   Това, което си написала за трети клас, с пълна сила важи и за втори, поне за учебниците и училището на сина ми.
   И накрая, ще си позволя да цитирам собственото си изказване по една друга тема:
   Не ми харесва и уравниловката в българското училище. Още в първи клас децата постъпват с различни знания и умения. Вместо да се даде възможност на напредналите да се развиват и да придобиват нови знания, те трябва да тъпчат на едно място заедно с останалите. Подобна практика, според мен, вреди и на децата, на които е необходимо малко повече време за усвояването на учебния материал. Би трябвало да се създадат различни паралелки за деца на една и съща възраст, които имат различно ниво на подготовка при постъпване в първи клас и различна скорост на овладяване на нови знания. Разбира се, никой няма да е " закотвен" в класа си. Показваш развитие - отиваш в паралелката на напредналите, и обратното. Peace
ПП. Може би някои родители биха приели нормално молбата на учителката на детето си да спрат да се занимават с него вкъщи, щото видите ли не му било интересно в клас и съучениците му трябвало да го настигнат. Е, аз не съм от тях.  Peace
Виж целия пост
# 16
   Преди време някъде четох за подобно изследване, но то се отнасяше до това, че българчетата не умеят да извличат необходимата им информация от прочетен текст.

Ако под "прочетен текст" се има предвид български учебник, съжалявам, но и аз не мога да извлека необходимата ми информация в повечето случаи. А отдавна не съм на 15 години...
Ето къде е заровено кучето, според мен. Българското училище е насочено към зубрене на готови чужди мисли (частни уроци) и мисленето на децата, както и личното им мнение са силно нежелателни.
Разбира се, има и изключения, слава богу, но са обидно малко.
Виж целия пост
# 17
  Как' Сийке, ти ме върна към доброто старо време, когато кандидат-студентите познаваха творчеството на Пантелей Зарев и Милена Цанева в дълбочина. Joy
   Не, не става дума за нашите учебници( слава богу и чакай да си плюя в пазвата). Ако за теб представлява интерес върху какво точно са тествани децата, на предходната страница съм дала линк с въпросното изследване. Доколкото то е проведено в множество страни, вероятно използваните текстове и задачи са били еднакви за всички подложени на изпитанието Peace
Виж целия пост
# 18
А аз си се питам, ако 15-годишните са зле с четенето с разбиране как изобщо са били допуснати да стигнат до осми клас и как по-големите им съученици (или сегашните завършващи) изобщо стигат до завършване на училище? И не става въпрос толкова за четене на книги в свободното време, а за усвояване на материала в училище. Защото, ако не разбираш какво четеш малко трудно ще си научиш урока по география, история или физика.


Джуди,
Математиката е друго измерване. Но примерите, които даваш с учениците по олимпиади са изключения. Става въпрос за правене на изводи за болшинството ученици, а не за най-добрите. Защото това болшинство после започва да кандидатства в университетите и влязлата част е също толкова зле с четенето с разбиране, но накрая взема диплома. Преди години се чудех защо НБУ въвеждат задължителни курсове по български език за новоприетите студенти, ама сега вече ми е ясно. И не че кандидатстващите в НБУ са по-зле подготвени, а са подобни и на тези, които са и в СУ. Просто хората си казаха, че общото ниво на (не)грамотност е сериозно. Същото казаха и ректорите на СУ и други университети преди време.
Виж целия пост
# 19
И аз го чух. Не ставаше въпрос само за четенето, а и за математиката. Пълен зян били децата. ..

Както е известно, децата ходят на уроци за кандидатстване след седми клас, защото материалът в училище не покрива изискванията на очакваното ниво на знания, за да се покрият успешно тестовете на изпита. И задачите наистина са били трудни за децата, да не говорим, че е безумно да се дадат 50 задачи по математика. Това да не е САТ! Ти се възмущаваш и мислиш, че задачите били лесни, а я си представи колко всъщност децата усвояват в училище и какво е качеството на обучене там! Няма как за една година да се затвърди стар материал и да се научи още толкова нов за изпита и децата да са с добри средни резултати. Не са виновни децата и родителите, защото не родителите са правили програмата и образователната система.

Просто трябва да се направя цялостна реформа, заедно с програмите и всичко, а не само делегирани бюджети и униформи.
Виж целия пост
# 20
Andariel, наясно съм, че е така, няма спор въобще. Примерът ми беше във връзка с другото- зависи кого изследваш, за да правиш изводите си.  Grinning Сигурна съм, че вече ти е ясно какво имам предвид, след пояснението. Хич нямам за идея да обобщавам, че децата са добре/ зле по който и да било предмет. Основно се спирам на причините, които виждам от позицията на обикновен родител на обикновено дете в обикновено училище, които спъват развитието на децата, дори и последните да искат и да имат потенциала да се развиват.
Виж целия пост
# 21
Ами, нямаме под ръка публикувана точната методика, но предполагам, че са си свършили работата добре с извадките и т.н.
Прегледах и двата линка. Подозирам, че децата не са се справили с тези задачи от изследването, защото системата ни няма как да ги научи да го правят. От нашите ученици в най-добрия случай се иска да разкажат урока или да  правят тестове върху дефиниции и подобни. Обаче колко пъти в живота си те разглеждат графики, разчитат показаното на тях и правят някакви изводи? Сигурна съм, че тези задачи и зрелостници да се дадат, пак ще бъде катастрофа. Предполагам, че и много студенти биха се провалили.
Същото е като с подготовката за TOEFL и други сертификатни изпити  - за да ги покриеш голяма част от ученето не е фактология, а изучаване на метода на правене на теста.
Виж целия пост
# 22
Именно това си мисля- при нас точно този начин на обучение и изпитване не се практикува. Ако се практикува 5 години, примерно, децата ще станат много вещи в правилното изнамиране на отговорите при задания от такъв тип. Гаранция. Laughing Ако изпитваш дете, обучавано по друга методика да разкаже урок, може пък да се затрудни и то.
Зависи как са подготвени онези, които ще бъдат изпитвани и ценени и до колко начинът на подготовка ще съвпада с начина на изпитване. Синът се занимава с графики, задачи с картинки само в допълнителното си обучение по математика, което няма нищо общо с училище. Прави нещата, не защото е по- умен, а защото се е занимавал с точно определен тип задачи.
Иначе за мен математиката в училище следва да е повече логическа, а не многоцифровосъбирателна. Литературата- съчинителна, не пресъздаваща чуждо творчество. Т.нар. "точни науки" по- практически, по- малко теоретични и с направление зазубряне на определения и цифри. Много работа има, конкретни задачи, стига да има желание да се работи. Сигурна съм, че не децата или родителите им са по- ограничени. Просто изискванията на средата се отличават от това, което дава образователната ни система в момента.
Виж целия пост
# 23
Judy, изключително ми е приятно да те чета.  Hug

А за резултатите-аз също доста се изненадах. Предполагам,че основната причина е в различния тип задачи. Не знам какво се учи сега, но надали е широко застъпена интерпретацията на графики, примерно. Не,че е оправдание! По-скоро би могло да е насока.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия