Как възпитавате упоритост и постоянство?

  • 3 202
  • 32
# 15
Най-хубавото е детето да харесва това, което прави и да има умел учител.  А това за резултатите зависи от възрастта на детето. Едно дете, което започне да свири на пиано очевидно не може да види бърз резултат, но е важно да свири с желание. Според мен е добре да има нещо като уговорка с детето да се занимава с едно нещо за някакъв минимален период от време. Например, ако на 7 години започва с пианото, да свири два месеца, пък тогава да решава дали иска да продължи или не.
И все пак съм категорично против родителят да решава с какво да се занимава детето. Ако детето не е много притеснително или неуверено, то със сигурност си намира мястото, ако има талант и съответно желание. За мен това са необходимите и достатъчни условия, така да се каже.
Виж целия пост
# 16
Казвам й, че не искам да чувам "не мога". Обяснявам й, че трябва поне да пробва нещо преди да се откаже и да твърди, че не може. Насърчавам я и съм страшно доволна, когато успее да се справи и видя усмивката на лицето й. Явно има ефект, защото тя сама си повтаря, че човек не бива да се отказва и даже понякога и мен ме "подгрява" по същия начин  Laughing

Поощрението върши работа, но най-хубаво е, когато детето наистина види резултат от усилията си.

 Peace
Виж целия пост
# 17
   Ако наистина поиска нещо да постигне или да направи, то тогава няма по-упорит човек от него. Готов е цял ден да "копа", но в крайна сметка ще постигне това, което си е наумил. Важна е мотивацията. Ако поиска да нарисува триъгълник, ще го направи. Ако го накарам аз абаче ще вика "не мога" или ще го направи на две- на три.

   Миналата година не искаше да се научи да плува. Много го беше страх, но после поиска да бъде като децата, които карат ветроходни лодки и ето ти мотивация. За нула време се научи да плува. Hug
Виж целия пост
# 18
Най-хубавото е детето да харесва това, което прави и да има умел учител.  А това за резултатите зависи от възрастта на детето. Едно дете, което започне да свири на пиано очевидно не може да види бърз резултат, но е важно да свири с желание. Според мен е добре да има нещо като уговорка с детето да се занимава с едно нещо за някакъв минимален период от време. Например, ако на 7 години започва с пианото, да свири два месеца, пък тогава да решава дали иска да продължи или не.
И все пак съм категорично против родителят да решава с какво да се занимава детето. Ако детето не е много притеснително или неуверено, то със сигурност си намира мястото, ако има талант и съответно желание. За мен това са необходимите и достатъчни условия, така да се каже.

При пианото , както и всякакъв друг инструмент за два месеца не може да се постигне никакъв напредък, обикновено за това време се научават най-много 5 (може и 2-3) ноти, къде се пишат , къде са на клавиатурата и т.н.За да се ориентира детето към инструмент - трябва да се види дали самото то има влечение към музиката, дали е музикално, и като започне дали това нещо му се отдава.Но този период е около 2 години.Горе долу за това време започват се свирят по-мелодични неща и става приятно, научават се почти всички октави и детето добива представа от инструмента.И последно - на 7  е последния срок за започване занимания по пиано  Peace
Писах , защото на някой може да му е интересно .Специално за пианото, имам и собствен опит и сега опит  с моето дете  Peace

Виж целия пост
# 19
Трудно е да работиш дълго време за далечна цел. Ако обаче тя се разбие на малки стъпки, които да се овладеят сравнително лесно и бързо, чувството е съвсем различно.
Всеки се сеща да поздрави детето, когато го изпитат и има шестица, или когато завърши нещо голямо. Но личният му напредък в някоя област често остава незабелязан.
От известно време се занимаваме вкъщи с английски. Неформално. Няма някой, който да я изпитва и да й слага оценки, но въпреки това виждам сериозен напредък спрямо предишното й ниво и съм й обещала да й направя специална торта по случая.

Рисуване също не учи формално, но напоследък прави много по-интересни и зрели рисунки от преди. По този случай получи дървена фигурка за рисуване на различните пози, която си избра от "Импресия".
Мисля, че е много важно за детето да знае, че родителят е отбелязал колко е постигнало, дори това да не е крайната цел.

Колкото за пианото - сигурно има и системи, при които не се учат две години все октави? Това и мен би ме отказало.
Виж целия пост
# 20
За пианото:

Не е вярно! За два месеца дете на седем години и което ако не кипи от ентусиазъм, то поне полага усилия и свири по десетина-петнайсет минути, може да научи поне 2 елементарни упражнения от по един-два реда за по-малко от един учебен срок. Ако два месеца едно дете само пише ноти и показва нотите с едно пръстче на пианото, естествено че ще му писне! Мелодични неща се свирят още от самото начало. Например, аз и сега си ги спомням онези Гъбки, едно хорце и едно упражнение за Баба Меца от една нашенска школа за деца, които са точно от по два реда, единият от които е повторение с някои дребни детайли. Като се сложи малко  динамика, направо си е истинска музика! Деца, които са започнали да свирят есента на Коледения концерт спокойно участват с по две елементарни мелодийки.

За срока за започване на занимания с пиано също не съм съгласна. Дете, което има добър слух (тза музикалност не бих могла да говоря) и желание спокойно може да започне на седем години (да го кажем, първи  клас), че и по-късно. За по-ранно свирене, евентуално бих се съгласила, ако детето проявява очевАдно влечение към пианото, но тези деца са по-скоро изключение. Аз отдавам много по-сериозно значение на психическата зрялост на детето. Колкото и за музикално да го мисли майка му, ако то на 4-5-6 години, а някои деца и в първи клас, не може да се концентрира в продължение на един учебен час на урока или вкъщи за няколко минути да свири, или изобщо не разбира защо трябва да свири, не си заслужава тормозът.

Мога да посоча примери за такива деца, които започват със свиренето на по 4-годишна възраст, обаче поради нежелание (но майката е решила ,че детето трябва да свири отрано) или просто защото им е било рано (а учителката не е посмяла да счупи хатъра на родителите и да им каже да изчакат) напредват много бавно и трудно и биват задминавани само за една или две години от деца, които са започнали да свирят в първи клас. Има и деца, които започват в пети или шести клас, обаче имат мерак, готови са да се трудят и дръпват страшно бързо.
Виж целия пост
# 21
Със спорт.
Виж целия пост
# 22

ами ако няма спортни данни? все пак това е талант и физически дадености.  Thinking
Виж целия пост
# 23
Andariel , във форума всеки може да си пише ей така просто , и винаги може да си защитиш тезата, ако разбира се притежаваш умения в риториката.Аз написах всичко по-горе от позицията на човек, който е свирил 9 години и който можеше да продължи да всири, ако музикалното училище не беше в друг град.Плюс наблюденията ми вече две години върху моето дете плюс деца, които са около тази възраст- поне 5-6.Плюс ходене по концерти и конкурси, защото госпожите я водят и мога да видя още много деца по колко и как се научават да свирят .Та ти може и да не си съгласна с това дето съм написала, но това не означава, че не е така PeaceМога да напиша мноооого по-подробно, но който се интересува от музика ще си прочучи нещата едва ли от форума.
Извинявай Жмото, че ти оспамихме темата Peace

За спорта съм съгласна.

Ще си допълня поста.Може някой неща да не ти звучат логично, но са така.С пианото се започва по-отрано за да се развие колкото се може по-рано правилна постановка на пръстите и ръцете.След 8 годишна възраст се счита , че това е доста трудно, нищо че детето може да си концентрира вниманието.Часовете за малките са по половин час и чак след втората или пък на третата година , в зависимост от зрелостта стават 45 мин.Освен това ранното трениране, че едните ноти са в ключ фа, а другите в ключ сол и къде са разположени точно на октавите искат постепен напредък.
А колкото до това дали звучиш логично или не - аз писах и преди, който се интересува, ще отиде да си говори с музикален педагог , нито ще послуша теб , нито мен.И по-добре, аз макар че имам доста познания в тази област не съм завършен педагог.
Виж целия пост
# 24
Ами, хубаво, твоя си работа. А от четящите темата всеки може да реши кое за него е по-логично. Написаното от мен няма нищо общо с реториката, а с живия опит. Явно тук сблъскваме един опит с друг опит. Видяла съм много деца, които само "мъчат" пианото и себе си, говорила съм и с много родители на тази тема. Това за психическата зрялост не съм го измислила аз, а е установено с много проучвания върху развитието на децата и информацията ми не е от разни популярни книжки от вида на Д-р Додсън или Д-р Спок. Само за информация, пък ти си мисли каквото искаш - волевото внимание на децата достига се развива с  възрастта. На възраст 4-5 години все още вниманието на децата е сравнително крехко и далеч от това на тийновете или на възрастните. На възраст около 7 години устойчивостта на вниманието рязко се подобрява и почти се доближава до тази на 10-годишните.
Та, пренесено в нашия случай с пианото това означава, че ако на едно дете на 4-5 години урокът от 45 минути му е дълъг, защото в един момент започва да се разсейва (а се разсейва, защото толкова е капацитетът на волевото му внимание) и съответно работата започва да се забавя. И за същото това дете е зор да седне на пианото вкъщи и да повтори упражнението толкова пъти, колкото е казала учителката или до постигане на определен резултат. Същото това дете на 7 години има много по-устойчиво внимание, времето на урока ще е по-ефективно използвано, защото детето по-дълго време ще внимава, а като си отиде вкъщи всеки път да свири с 5-10 минути повече от по-малкото дете, за много кратко време ще мине материала. А за развитието на моториката и в частност фината моторика няма да се впускам в подробности, но при по-голямото дете логично ръцете и пръстите да са по-сръчни.

Така че, аз когато говоря някакви неща, не си ги говоря на шапката или просто ей така, да се упражнявам. Все едно ми е дали ще приемеш доводите или не (защото при теб вече е въпрос на вяра, а не на логика), но споделих опит и информация, които могат да са полезни на другите родители.
А и много зависи на каква учителка и на какви родители е попаднало детето. Най-много ме е страх от амбициозни родители и учители. Има опаснот те толкова да се вживяват в собствената си амбициозност, че да съсипят детето.
Изводът е, че до голяма степен това, на което му викаме упорство и постоянство много зависи от възрастта на детето и всеки родител трябва да се съобразява с това, когато му предлага или налага едно занимание. Ако детето не е с достатъчно устойчиво внимание няма смисъл да го държиш на пианото и да му висиш на главата да свири по-дълго време, отколкото то е способно да го направи. Иначе има начини за "трениране" на волевото внимание в ежедневието чрез игри.
Виж целия пост
# 25
Моят опит с пианото е близък до този на Andariel. Моите деца и двете свирят на пиано - голямото от две години, малкото - от една, но голямото тръгна на 7 (и беше най-малкият ученик на учителката). По-рано нито той искаше, нито на мене ми се струваше достатъчно концентриран за това и способен да упражнява последователно всеки ден. За дете със средно-статистически способности говоря, не за музикални гении.  Има един метод сузуки, който е за по-малки деца, но аз нещо не се усетих привлечена от него.
Малкият тръгна преди да стане на 7г., но това е, защото в продължение на близо година присъства на уроците на брат си. Първо не искаше, рисуваше си или си четеше нещо, докато брат му е на урок, после поиска и той, като видя как напредва брат му.
За мене е важно, че продължават да свирят - заради това, че се изискват постоянство в упражняването и концентрацията, и в резултат на това - удоволствие от свиренето. Пък докогато - дотогава.
Виж целия пост
# 26
Ели,
И педагози има колкото искаш, и ако половината са на едно мнение, другата половина ще са на друго. Зависи възпитаници на коя школа са и от кое поколение. Не бой се, не си ти единственият човек, който знае що е то конкурс и концерт! На такива странни учителки и техни ученици съм попадала, че направо нямам думи!

Какво викаш да постановката на пръстите? На 8 години било късно? Ха-ха! Който иска да научи постановката на ръцете или да се научи да свири на пиано, може да го направи на всяка възраст. Конкретно за пианистите  и изобщо ученето на пиано са правени доста проучвания и не съм забелязала някой да твърди, че ако не се започне на ранна възраст, край, никога не може да научи постановката на ръцете. Нотите и съответните клавиши на двата ключа се учат от нормално дете на 7 години максимум за два месеца, мисля че дори и този срок е голям. Другата вероятност е аз все да имам пред себе си примери за гениални деца.

Във всеки случай не можеш да научиш някого на по-голямо постоянство, отколкото той е способен да покаже в съответния момент или етап от живота си. Това с пианото е просто пример. А представИ си само за момент, ако беше изчакала само още една или две години, преди да запишеш детето си на пиано! Вероятно щяхте взаимно да си спестите проблемите със свиренето и всичко да тръгне много по-плавно.
Виж целия пост
# 27
блажка, виждам , че си в щатите, там вероятно ситемата за учене на пиано е друга и наистина нищо не мога да кажа, защото не ми е позната.Тук в бг децата са разделени по възрасти - 4-7, 7-10 и големи.Предполагам школата тук е  руска, защото още навремето имаше голямо влияние от тях.
Andariel , не искам да споря с теб, но просто нещата които пишеш не са вярни.Разбирам, че ми нямаш доверие, но ако имаш желание се срещни с някой учител по пиано, доцент или професор и го разпитай подробно.Аз нито искам да те убеждавам, нито нищо.Нещата, които пиша не са мое мнение, казах ти вече , просто съм имала досег с такива хора , от такива среди и т.н.Не откривам топлата вода.Точка  Grinning 
Виж целия пост
# 28
блажка, виждам , че си в щатите, там вероятно ситемата за учене на пиано е друга и наистина нищо не мога да кажа, защото не ми е позната.Тук в бг децата са разделени по възрасти - 4-7, 7-10 и големи.Предполагам школата тук е  руска, защото още навремето имаше голямо влияние от тях.
 
О, не съм много запозната и аз. Тук поне разноообразие не липсва.  Simple Smile Учителките на децата (две засега) са започвали да учат пиано на 4г. възраст, но дали е защото са показвали някакви специални данни, или родителите така са решили, или е имало класове за деца на тази възраст - не знам. Аз в случая говорех за моите деца, които учат по една система - Piano Adventures, на няколко нива според трудността, но не мисля, че отчита разлика във възрастта. Виждала съм родители, които вземат уроци с децата си по тази система, за да ги мотивират, а и защото искат заради себе си. Няма да си вадят хляба с това, но като им дойдат гости, ще могат да им изсвирят "Хей, Джуд".  Simple Smile
В местната музикална консерватория има наистина сериозно разделение на възрасти, но на мене не ми се искаше да записвам децата там, прекалено конкурентно е, а това би им унищожило всяакакви мераци, те не са толкова надарени, и целта не е да стават пианисти.
Виж целия пост
# 29
Точка, де, точка! Грешката е моя - не трябваше да подлагам на съмнение нечие вярване заради някакви си нови факти. Както се казва, никого не можеш насила да завлечеш в рая!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия