Как започнахте да учите децата си да четат и пишат?

  • 11 549
  • 67
# 15
Започнахме да се учим да четем на срички, използвайки кубчетата с букви които се продават.Отначало правехме лесни думички, радзеляйки сричките.
За писането мисля че ви е рано, но ако мното държите купете си книжки в които се изписват чертички, ченгелчета и т.н.
Виж целия пост
# 16
според мен на 4 и половина не е малка - ако проявява интерес. Когато иска да се учи, значи й е дошло времето. Аз, честно казано, не знам как би трябвало да се преподава четенето и писането - дъщеря ми сякаш сама се научи да чете. Доколкото си спомям, и мен никой не ме е учил специално. Виж, писането ни беше трудно, защото сме левичарки.
Виж целия пост
# 17
Дъщеря ми също е на 4 г.и знае азбуката.Оцветява си съвсем спокойно,дори се мъчи да срича,но аз лично не й давам зор за нищо.
Ако ме попита нещо й обяснявам.То от сега ако вземе и да смята после ще й е безинтересно в училище.Няма лошо да знае,но нека не ги натоварваме от сега.
След като проявява интерес за нещо й казвам,но не я карам да ги завтаря нещата.Смятам,че всичко ще си дойде на място,постепенно и като тръгне на училище.
А що се отнася до това как да подпомогнем четенето и аз честно незнам.Може би с буквар и показване,незнам-времето ще си покаже.
Виж целия пост
# 18
Не съм учила сина да чете и пише с химикал и лист, на 4 години не смятам, че това е подходящият начин.
Аз предпочетох друго- магнитни буквички, с които подреждахме едносрични и двусрични думи на магнитна дъска, картинно домино с главна буква от едната страна и име на животно и картинка от другата, магнитна дъска, на която се изписват после думички /от тези, дето се продават по всяка книжарница, с магнитен писец и фигурки- кръгче, триъгълниче и т.н./. После започнах на магнитната дъска да му пиша смешни изречения- много е забавно. Навремето аз се научих да чета на 4 години и нещо при дядо на село на... в-к "Работническо дело", много ми харесваше.
Не обсъждам въобще "трябва- не трябва", види ми се напълно излишно и неотносимо към въпроса.
Ембрион, желая ти умно и щастливо дете!
Виж целия пост
# 19
Дъщеря ми от малка много обича да рисува. Когато беше на 4 искаше да пише букви и много бързо се научи от една книжка с картинки и първата буква на картинката. Започнах да и диктувам букви, а тя пишеше думички, но после не можеше да прочете какво е написала, т.е не можеше да свърже буквичките.  Simple Smile
 Може би на около 5 - 5 1/2 се научи да чете сама от книжките с твърди страници и от табелите по улиците.
Виж целия пост
# 20
Тази задача прехвърлих върху плещите на образователните институции. Справиха се блестящо!
Виж целия пост
# 21
Не го уча.Детето няма желания и интерес.Мисля,че има резон децата за започват училище след 7г.Тогава наистина са много по-готови да се съсредоточават над учението.Преди това ги влече физическата активност,поне повечето дечица.
Виж целия пост
# 22
Когато дребосъчка беше на 4.5 познаваше буквите и проявяваше интерес към четене. С помощта на списание "Арти", в което понякога има кратки приказки с думичките разделени на срички (с тиренца) започнахме да четем. По принцип не я насилвам, само когато тя изяви желание четем заедно.
С писането е по-сложно, защото май не е препоръчително да се учат да пишат с печатни букви, а на малчовците така им е по-лесно. В момента действаме с тетрадките на Моливко - пишем ченгелчета, кръгчета, а даже и цели думички с ръкописни букви. А на есен в предучилищната госпожите ще си кажат тежката дума.
Виж целия пост
# 23
Мисля,че и е раничко,но всяко дете си е различно,ако проявява интерес,защо не.Мисля,че с магнитни букви ще и е по-интересно.Моята дъщеря е на 4,все още не съм я учила да чете,познава буквите,може да пише повечето от тях,може да брои до 50.Баба и и дядо и са амбицирани да я учат,аз не насилвам нещата.Няма да има работа за учителките после Laughing
Аз се научих да чета на 5,5-6г,в първи клас доста се дразнех,когато другите сричаха,скучно ми беше.Затова всяко нещо с времето си,когато прояви интерес сама,тогава.
Виж целия пост
# 24
Синът ми в момента знае азбука и спел-ва (произнася буквите), сега предстои да се учим да четем, но с английския е различно, наизустяват се думите, не се чете на срички като на български.

Иначе аз четях (по вестник съм научена) от малка, в първи клас бях готова с материала, единственият проблем, ако мога така да го нарека, е, че до ден днешен държа молив/писалка с всички пръсти на ръката, а не само с три. Така ми е било удобно, не успяха да ме отучат.

Брат ми беше експеримент на майка ми с тръгване на училище почти на 8 години, оставен там да се научи да чете и пише. Е, научиха го, но до гимназия сигурно я беше прочел 5 книги, я не. Навик за четене не му беше създаден, докато не му се появиха някакви интереси в късна възраст.

Аз малко ще отклоня темата, за което предварително се извинявам. Напоследък все чета, как децата били много по-натоварени с учебната програма, отколкото ние сме били (преди 20-30 години). В същото време качеството на началното и средното образование е западнало неимоверно. Как стана това? Ние сме имали по-малко за учене, затова сме си го учели перфектно, а сега имат много информация и учебен материал, затова не го научават. Логиката куца.

Всъщност може би въпросът ми си е достоен за отделна тема... Ако има интерес, ще пусна.
Виж целия пост
# 25
Последното е много лесно за обяснение. Първо, учебниците бяха по-хубави, макар и по наше време да имаше оплаквания. Обаче в сравнение с днешните са направо разбираемо написани. Факт е, че се готвехме сами за училище още от първи клас без да ни висят на главите да ни превеждат учебника Второ, учителите бяха по-мотивирани и знаеха какво вършат и за какво го вършат. Трето, за дисциплината се следеше по-строго, макар и да прекаляваха в някои отношения до издребняване. Четвърто, нормативите са били различни. Пето, за училищата пари е имало, поне ако се съди по материалната база - салонът ти салон (топъл и се мие през час), кабинетът по химия със съответните материали, кабинетът по физика и той беше добър..., и така в болшинството от училищата. Сега се сещам, че едно време имаше повече повтарящи и по-малко неграмотни, а сега е обратното - до четвърти клас няма повтаряне, пък ако ще и да не може името си да напише.
Виж целия пост
# 26
Защо тогава, като е толкова ясно, няма теми и петиции за промяна на учебната програма и изобщо приоритети и нормативи, а има един куп теми за тръгване на децата на училище на 6/предучилищна на 5, все едно това е най-голямото зло?

И друго, какво е положението в частните училища? Там би трябвало учителите да са мотивирани, програмата адаптирана за съответна възраст, пари и материална база има?
Виж целия пост
# 27
И в частните, и в държавните програмата е все една и съща.
Виж целия пост
# 28
Моето мнение сигурно ще бъде сред малцинството, но ако на детето му е интересно, не виждам защо родителите да не помагат за четене.  Аз самата съм започнала да чета много преди 1 клас, и си спомням как баща ми помагаше.  Ролята на родителите в тоя процес е често подценена, според мене.

Българският език има предимството, че е с фонетичен спеллинг, т.е., най-често думата се пише така както се чува. Деца, ползващи такива системи за писане, се научават по-бързо и лесно отколкото деца четейки английски, например.  В българския буквар, който аз имам за детето, има примери на сричкуване (ма-ма;  Е-ми).  Децата на 4 могат да схванат тая концепция доста добре.

На английски също има нещо подобно: chunking, но системата на писане изисква и повече наизустяване на комбинации от букви и дори т.нар. sight words (думи, които се научават направо наизуст).

Има много идеи за как да се помага на децата. Една е да се използват магнетични букви и детето да композира една- или две-сричкови думи само или с помощ.  Поне тука има книги за деца на различни нива (от 1 до 5). Първите нива са с големи букви и лесни думи, и майката/таткото може да помага като проследява с пръст четените думи.

Най-важно е дали детето е когнитивно готово. 


Виж целия пост
# 29

Най-важно е дали детето е когнитивно готово. 



Съгласна.Аз можех да чета и пиша преди 7г.,но ето,моя син няма такива желания.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия