Престъпление ли е наказанието?

  • 9 590
  • 225
# 210
скоро наказах за първи път. поводът беше, че нарочно си разсипва фулмастерите по земята и не искаше да ги прибира. естествено първо опитах с добро. обяснявах, предложих и да му помогна двамата да ги съберем. не и не - мама да ги прибере. беше си чисто инатене, не беше игра. аз пък се вбесих - нарочно го направи, за да ги прибирам, а знае че не се прави така.  е наказах го със спиране на компютъра  Confused рева един час от обида, едва го успокоих, направо в чудо се видях. и не беше плачът от глезене или инат-беше истинки обиден и наранен. разбрахме се да събере фулмастерите сутринта и тогава да пуснем компютъра. честно казано страшно зле се почувствах, още повече, че ако да имаше ефект от цялата история, то никак не беше положителен. сега нарочно си изсипва фулмастерите и казва, че иска да му изключа компютъра  ooooh! после ги прибира. явно се травмира и го преживява  ooooh!

Аз пък мисля, че синът ти е заслужавал санкцията в този случай. И то не заради самото неприбиране, което само по себе си не е никаква драма, а защото е разсипвал нещата нарочно и предизвикателно, защото ти е казвал ТИ да ги прибереш, и то след като си му предложила да правите това заедно. Разбирам и съчувствам, че е бил обиден и наранен, но ако детето ми на 4 и половина прояви нахалство и неуважение към мен, и аз бих се обидила с не по-малко основание. На твое място не бих се обвинявала така. Това не бебе все пак, напротив. Щом е достатъчно голям да осъзнае причнно-следствената връзка между неговото поведение и твоето раздразнение (че и да използва това, за да те провокира), значи е достатъчно голям и да осмисли защо точно е наказан и да не се травмира толкова.
Виж целия пост
# 211
Не вярвам в наказанията, не само при малки деца, но и по принцип. Според мен наказанията, особено системните такива, в един момент се превръщат в "ценоразпис" - ОК, можеш да мажеш шоколад по килима, това струва 2 шамара. Тръшкането по земята на обществено място струва 1 ден сръдня. Закъснението след уговорения "вечерен час" струва една седмица без джобни и така нататък...

Силно препоръчвам една книга по темата за мотивацията, която много ми допадна - "Drive: The surprising truth about what motivates us". Доколкото видях, още не е преведена на български. Има ТЕД презентация на автора, която е много популярна - ето линк. Сигурно има и вариант с български субтитри.

Сещам се за много релевантен пример от книгата, който е по темата, въпреки че не става въпрос за наказание на деца. Икономисти провеждат експеримент, като в продължение на 20 седмици наблюдават детски център. През първите 4 седмици внимателно отбелязват колко родители идват да вземат децата си след официалния край на работното време. В края на четвъртата седмица публикуват съобщение, че поради зачестилите случаи на закъснения се въвежда глоба в размер на ХХ пари за всеки родител, който пресрочи обявеното работно време. На теория би трябвало да се очаква, че закъсненията ще намалеят. На практика обаче авторите на експеримента наблюдават стабилна тенденция към увеличение на закъсняващите родители, като броят им става около два пъти по-висок. Обясняват това именно с "регламентирането" на нежеланото поведение, макар и под формата на наказание.

Ми, да бяха увеличили глобата!
Да, сега разбрах какво имаш предвид. Катосе замисля, рядко се случва да има повече от един възрастнен, конфликтът да е с единия, пък другия да се оттегли с детето. Обикновено има един възрастен с едно или две деца.
Това е по- подходящо за много малки деца. като станат на по диалогична възраст няма да е нужно. Ако детето има представа от отстраняване и тайм аут след 3- 4 е достатъчно да го попиташ дали само ще се спре или има нужда ти да го спреш. Почти винаги избират да се спрат сами, защото са големи.

Аз лично на моите никакви таймаути не съм им правила, не е имало някакви сериозни съпротиви, или пък на мен не са ми се виждали кой знае какво, но със сигурност не са се тръшкали. Достатъчно чувствителни бяха, че да усетят кога могат да минат метър и кога действително съм много сериозна или ядосана и няма да направя компромис със забраната. Когато се е случвало да правят напук, хем ми идеше да ги разцелувам, хемм да ги набия, защото напълно осъзнавах, че шмекеруването и правенето напук показва, че се развиват нормално, но от друга страна ми беше неприятно това, че не зачитат думата ми.
Да ви кажа, в момента, в който се отказах от заветната мечта на майката за това как детето ще си прибира играчките, много добре направих - в един момент така или иначе започнаха да си прибират и подреждат. Подозирам вече, че това с прибирането и подреждането е някаква идея-фикс на майките и бабите, и я смятам за напълно ненужна.
Виж целия пост
# 212
Аз също не съм правила таймаути, защото когато е имало проблем, знам че такова нещо по никакъв начин нямаше да помогне. Синът ми имаше няколко много емоционални кризи около двегодишен, при които степента на превъзбуждане беше толкова голяма, че при опит да го отстраня от мястото на поява на въпросното настроение, със сигурност го вкарвах в ново още по-страшно. Помагаше моментално гушкане, първо успокояване и после време за разговори и размисъл.
За прибирането на играчки -ами леко съм се провалила. Синът ми ми разказва, че в детската ги карали да събират и другите събирали, а той се правел, че подрежда като разнася една напред-назад Laughing Но аз самата не съм никак подредена, няма как  и децата ми да са супер чистници.
Виж целия пост
# 213
Днес синът ми се държа повече от зле.Имаше изблици на ярост,викове,накрая за капак обиди с ужасна дума баба си.Няма да навлизам в подробности около причината за поведението му,само ще кажа,че не му беше угодено.Та в резултат е наказан без лакомства и да не излиза.Въпреки това в магазина направи опит за сцена заради едно шоколадово яйце.Една позната бабичка изрази възмущение,че не купувам на детето каквото иска.Било момченце,щяло да му стане нещо(пропуснах да споне,че сина ми е на 5 години).Обясних,че се е държал лошо и е наказан,но тя продължи да ме напада "Така ли сме те възпитавали,ако се разболее детето ще се сетиш какво съм ти говорила" Confused.
Та на въпроса-лошо ли постъпвам като наказвам детето си с лишение?Това ли е начина да го накарам да размисли върху държанието си?Вие наказвате ли децата си ,и как?Чела съм,че колкото и да се чувстваме зле трябва да отстояваме позицията си пред детето.Лошото е,че до този момент не забелязвам той да се е почувствал виновен за нещо,напротив,дори обвинява останалите. Confused
Според мен и няколко специалиста си права.
Наказанието е начин детето да преосмисли поведението си, да разбере ,че постъпките имат последствия и да се успокои.
Има няколко начина за "тайм аут" и са доста ефективни.
Виж целия пост
# 214
Gita мисля че добре си постъпила. И ние се стараем при лошо поведение да приложим подобно наказание и да обясним защо го правим. Също така не обичам чужди хора да се месят, както е направила бабата в магазина.
Виж целия пост
# 215
Ми, да бяха увеличили глобата!

Да де, но съотнесено към телесни наказания, това би трябвало да означава пребиване от бой вместо шамар по дупето  Wink

Да ви кажа, в момента, в който се отказах от заветната мечта на майката за това как детето ще си прибира играчките, много добре направих - в един момент така или иначе започнаха да си прибират и подреждат. Подозирам вече, че това с прибирането и подреждането е някаква идея-фикс на майките и бабите, и я смятам за напълно ненужна.

Абсолютно съм съгласна. Много често родителите се заинатяват и просто си поставят за цел да надделеят на всяка цена, дори каузата да не е толкова важна. Ако детето има достатъчно свобода да взима свои решения, много по-леко би приело смислени ограничения, особено ако бъдат обяснени. Против самоцелното дисциплиниране съм, защото го оприличавам на усмирителна риза - когато детето порасне и стане що годе самостоятелно (т.е., около пубертета), желязната дисциплина гърми като бомба със закъснител. Много по-добре би било ако то самото има принципи, в които е убедено и вярва.
Виж целия пост
# 216
Спомням си преди няколко месеца хвърли два пъти трактора на земята и го заплаших, че ако го направи още веднъж ще го изхвърля. Хвърли го пак, гледайки ме предизвикателно в очите. Докато се чудех какво да направя (тежка гемия съм  Laughing) детето взе играчката и отиде в кухнята. Чувах някакво шумолене, като отидох беше набутал трактора в кофата и с пъшане упорито се опитваше да набута и ремаркето  Rolling Eyes
Виж целия пост
# 217
Наказвала съм понякога, по-скоро показвам последиците от дадено действие. Не наказвам с нелогични наказания, които нямат връзка с действителността. Не виждам смисъл да накажа детето си като не му купя шоколад, защото не си е прибрало играчката. Двете неща нямат нищо общо и децата със сигурност не откриват грешката си, а си подреждат играчките само, за да получат шоколада. Тогава няма никакъв смисъл от това наказание. Много често чувам и чета - "Наказвам го, ама на, след 1-2 дни, пак същото". Е, как няма да е същото, като детето не е разбрало връзката между неговото действие и реалните последствия? Освен това то е било изнудено да свърши нещо и да се извини, рядко децата наистина се разкайват и разбират, по-скоро правят всичко възможно да отпадне наказанието и да им се купи шоколад, да им се пусне ТВ, компютър, да им се върне играчката. Затова минават 1-2 дни и детето пак повтаря същата грешка. То просто не я е разбрало, макар да се е съгласило и извинило. Аз просто показвам връзката между нещата. Не си прибираш играчките - аз, ти или някой друг, ги настъпва без да иска и те се чупят, следователно нямаш играчки. Не си събираш играчките - не може да стоим в стаята, просто няма къде да се стъпи, а не можем да летим все още, следователно има пръснати играчки по целия под - не можем да сме в стаята, значи няма как да играем, да гледаме филмче и т.н. Това са реалните последствия от техните действия, които те трябва да разберат, за да осъзнаят защо не се прави това, има си причина, а не защото просто мама казва така. Прилагала съм и други наказания, ако могат да се нарекат така. Късаш и рисуваш по учебниците на сестра си - тя вече няма листи в блокчето за рисуване, взема твоето, следователно ти няма къде да рисуваш. Разбираш защо не бива, освен, че сестра ти се сърди и не и е приятно, разбираш защо не е приятно, когато го изпиташ на собствения си гръб, заради своя личен избор. Старая се много да им обяснявам, че техният избор носи ползи и негативи почти само за тях. Да осъзнаят, че техните действия носят последствията за тях, не за мен или съседката. Плачеш от инат - добре, теб ще те боли глава след това и очите ще са ти подпухнали, аз ще съм добре. Следователно ако плачеш това няма да ме накара да изпълня прищявката ти, която по една или друга причина не мога да изпълня, това ще донесе негативи само за теб - т.е. хем няма да получиш каквото искаш, хем ще те боли глава, ще ти се разтече носа, ще ти подпухнат очите, няма да се чувстваш добре. Дано успяват наистина да го разберат Peace.
Виж целия пост
# 218
Не си спомням да съм наказвала децата си. Не е и имало кой знае каква причина, за да го правя.
За мен да, наказанието е вид престъпление. Не го приемам и толерирам.
Виж целия пост
# 219
Аз мисля, че при недопустимо и неприемливо поведение наказанията си имат своето място във възпитателната сфера. Според мен по-зле би постъпила, ако независимо от поведението му, му угаждаш за всичко. Така по-скоро би поощрила лошите постъпки и той би продължил в същия дух - щом няма наказание, значи всичко му е позволено. А това, че на момчетата щяло да им стане нещо - бабини деветини. А аз като по-устата бих отговорила на бабата, че аз не съм й се месила във възпитаването на децата й, да не се меси и тя в моето.
Виж целия пост
# 220
Спомням си преди няколко месеца хвърли два пъти трактора на земята и го заплаших, че ако го направи още веднъж ще го изхвърля. Хвърли го пак, гледайки ме предизвикателно в очите.

Подобно е при нас като помоля да си прибере играчките , поглед в земята вижда се усмивка обаче и жална жално "Разберете ,че не мога ,вие не ме разбирате"
Мда 5 годишно дете не може да си прибере моливите  Grinning
А как да надделея ,защото вече искам на всяка цена да се храни сам ?
Той си се занимава с каквото му е интересно ,а аз хода и му давам в устата.
Виж целия пост
# 221
 Е как на 5 години не яде сам??? На тази възраст трябва вече сам да се храни, а не ти да го гониш и да му даваш в устата. Остави го да огладнее хубаво, не го гони, да яде когато иска, и ще видиш как много бързо ще си спомни как да яде сам. Понякога грешката на родителите е, че твърде покровителски и лишавайки от самостоятелност се отнасят с децата си, освен че ги глезят и лигавят.
Виж целия пост
# 222
На колко години е детето, че да не се храни само? Децата още от бебешка възраст проявяват естествено влечение да се хранят сами - от момента, в който може да седи, му се дава една лъжица в една полупразна паница, а майката до него пъха с другата лъжица. А детето къде си е улучило устата, къде не, си тренира движенията. Единственото, което се иска от родителите е, да не прекършват този естествен стремеж. Ако е по-голямо детето, имам предвид вече в градинска възраст, просто бих го оставила с чинията пред него като седнем всички на масата, пък то ако иска да яде, ако иска да гледа! Със сигурност няма да остане гладно повече от веднъж. ще стане като в приказката за мързеливата жена, дето чакала някой друг да й даде за ядене, и като останала два дни гладна, взела че сготвила.
Виж целия пост
# 223
Спомням си преди няколко месеца хвърли два пъти трактора на земята и го заплаших, че ако го направи още веднъж ще го изхвърля. Хвърли го пак, гледайки ме предизвикателно в очите.

Подобно е при нас като помоля да си прибере играчките , поглед в земята вижда се усмивка обаче и жална жално "Разберете ,че не мога ,вие не ме разбирате"
Мда 5 годишно дете не може да си прибере моливите  Grinning
А как да надделея ,защото вече искам на всяка цена да се храни сам ?
Той си се занимава с каквото му е интересно ,а аз хода и му давам в устата.
мда при нас това с яденето и гоненето започва да се проявява като поседи повече време в къщи с баба си. бабата за съжаление не търпи превъзпитание, всъщност все още се опитва и мен да гони с лъжицата  Laughing аз му казвам, че ако не е гладен вдигам чинията и да ми каже като е гладен. и ако каже после - вдигам я. при мен яде сам, при баба си играе и тя му дава в устата. та проблема по-скоро го прави възрастния ми се струва, с притеснението си да не остане гладно детето.
Виж целия пост
# 224
Да, престъпление е. Това ми е първата мисъл, щом прочета въпроса. Знам, че не е правилно така лесно да се дават отговори на тъй важен въпрос. Отговорът ще дойде едва при излизане от пубертета.

За всяко отделно дете действат различни подходи. Смело е да се твърди, че всички нямат нужда от наказания. Но всички имат нужда от нашата реакция. Колкото по-добре е подбрана тя, толкова по-добре за всички, включително и за детето. Ясна, последователна, непротиворечива с всичко, което казваме или правим. Имам наблюдения как децата предпочитат строгия и спокоен възрастен пред онзи, който е с големи протуберанси в поведението.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия