Какво мислите за детския плач?

  • 5 049
  • 125
# 105
Не мисля, че имам някакъв спор тук, в темата.
Същността е причината за плача и чак тогава могат да се обсъждат реакции и как ние го възприемаме.
Именно. Не виждам на каква основа бихме могли да спорим, защото всеки има право на своя гледна точка към плача, а и я познава най- добре.

Джуди по- горе беше писала, че не си виждала родители, които просто искат да спрат плача, а не да отстранят причината за него. Сигурно  всички искат да отстранят причината, но е възможно и някои да смятат /или да им се иска да е така/, че спре ли плача това автоматично означава, че и детето е ок. Виждала съм много родители, които на входа на детска градина или пред друго събитие предизвикващо плач казват "Ти сега няма да плачеш, нали?", а нито един "Ти сега ще се опиташ да изкараш добре, да намериш нещо положително в ситуацията, обичам те " и тн. Не казвам, че това трябва да се каже, а само давам пример за реплики ориентирани като причина за плача. Вероятно е просто въпрос на разбиране на думите, родителите, които се надяват гласно детето да не плаче искат просто то да е добре, но детето получава друго послание. Това е и основното, което ме провокира да пусна темата, защото е предположение, а ми е любопитно да видя логиката.
Виж целия пост
# 106
Виждала съм всякакви и някои ми се е искало собственоръчно да пребия Wink Но ако детето се разстройва не от оставането в ДГ, а именно от раздялата с майката (особено ако и тя "пълни очите" всеки път), не е ли наистина добра идея просто да го води някой друг, способен да му вдъхне въпросната увереност? Т.е. отстранява се причината, а не самият плач като такъв.
Виж целия пост
# 107
Нямам представа какво е плачене "по принцип". Съгласна съм, че причините могат да са различни. Включително темперамент, нервна система, възраст. Точно заради това винаги ми е било странно когато подобни теми се концентрират общо взето основно върху това, че ако не клекнеш пред рева, разясниш на детето защо това няма как да стане и край на ревовете.  Grinning

Виж целия пост
# 108
 Judy, абсолютно съм съгласна с всяка твоя дума, даже успях да се замисля за доста уж обикновени неща   bouquet
 Аз също не мога да кажа как реагирам на плача на сина си, защото има различни ситуации и реакциите ми са различни. Но има и такива, в които съм непоколебима - иска чужда играчка, а детето не му я дава или нещо в магазина, което знае че не може/ например вафла/ .....  Слава Богу, тези ситуации с възрастта намаляват все повече  Peace
Виж целия пост
# 109
Ама разбира се, че е нормално дете да плаче, ако му домъчнее за нещо/някого! Ненормално е да не му домъчнява или като му домъчнее, ти да му викаш, че няма за какво и то полека-лека да развива тотална нечувствителност към света.
Това е вреда в дългосрочен план, точно както описаното от Джуди за манипулациите. Аз само намекнах за това, което тя описва търпеливо с много думи, още в началото на темата. Но който иска, разбира, а който е винаги "на нож", вади вода от много кладенци Wink За мен е все едно.

При нас това се случва на последък обаче, затова го споменавам. Не виждам връзка с манипулация обаче  Thinking По-скоро се чудя защо така изведнъж. Не че преди не е бил състрадателен и тн, но определено в последните месеци е повече. Също така плака, че няколко от цветята са ми увехнали, каза че са мъртви и заплака...Да, знам как да го успокоя, обяснявам, разбира ме уж, но все пак. Не ми се иска да е така раним и чувствителен някак...
Виж целия пост
# 110
Е каква манипулация да търсим тук?? Естествено, че не е. А е напоследък, предполагам, защото расте и чувствителността му се развива, осъзнава връзката между разни неща и това осмисляне го разстройва.
Ако кажеш на едно 2-годишно дете "Баба почина", то вероятно няма да плаче. Но на 4 ще се разстрои и то много.
Виж целия пост
# 111
О, напълно съм съгласна. И сега се чувствам сякаш глупаво, че споделих... Embarassed
Виж целия пост
# 112
Бояна, мисля, че при децата подобни пояснения не вършат много работа. /Между впрочем и при възрастните е така/. Просто "сега ти се чувстваш еди как си", колкото и да се препоръчва като метод в някои книги, които съм чела, не съм видяла никъде да проработи. Мен дори ме вбесява допълнително- аз най- добре знам как се чувствам. И определено ме е яд, когато някой се опитва да ми опише моите лични чувства.
Почти всяка майка казва "обичам те", когато се разделя с детето в градината- често съм го чувала, даже от бащите. "Ти сега няма да плачеш." е по- скоро последица от дълги разговори, водени вкъщи, в които се говори как в градината има други деца и играчки, как учителките четат приказки и т.н. Това не е единственият израз на отношение на родителя към градинската ситуация. Аз, поне, не познавам такъв родител, за когото тази фраза да изчерпва отношението му към нея.
Човек е склонен да чуе и разбере, когато му се говори простичко- всеки човек, не само децата, но те- най- вече. "Няма да плачеш" носи посланието- няма смисъл, няма нищо страшно, всичко е наред, говорили сме, успокой се и т.н.- според разбиранията и речника на отделния родител. Не съм видяла майка, на която сърцето й да не се свива през първите седмици на децата й в градината. И да ти споделя- най- много плачат и се разстройват децата, при които родителят се "изпраща" най- дълго и с най- много приказки и увещания. Най- ужасните сцени са връщане от вратата на вече заминал си родител- направо е наказание за детето. Детето, може би, схваща- щом толкоз ми се обяснява, ще да има нещо гнило.
На мен когато човек прекомерно почне да ми обяснява колко е прав за каузата си в спора и колко неморален е противникът ме кара да си помисля първо това и да потърся къде е уловката /понеже клиентът често не си знае интересът и крие информация/. Първосигнално е.

Тук говорим за градинския плач и пак най- общо. Защото и той може да си има обективни причини /крещяща и биеща леля или учителка, например, дете, което редовно се бие и дере останалите/.

Видях и аз, че още в началото на темата хората са разделили видовете плач /причините за него/.
И аз се спрях на този /беше даден като пример/, както и на плачът от чист инат и глезотия, а и на други видове.
ххххххххххххххх

Вилико, детето ти пораства и емоционално и ако преди месеци не е можело да се постави в една чужда нему ситуация, то сега го прави и преживява чуждите чувства като свои.
С Уилма сме се засекли по този въпрос. Така мисля и аз.
Виж целия пост
# 113
О, напълно съм съгласна. И сега се чувствам сякаш глупаво, че споделих... Embarassed

Недей!   bouquet
Поощрявай го да показва емоции - това е важно, а често се "скипва" при момченцата. Па после се тръшкаме, че мъжете са дървета Wink
Виж целия пост
# 114
Човек е склонен да чуе и разбере, когато му се говори простичко- всеки човек, не само децата, но те- най- вече. "Няма да плачеш" носи посланието- няма смисъл, няма нищо страшно, всичко е наред, говорили сме, успокой се и т.н.- според разбиранията и речника на отделния родител. Не съм видяла майка, на която сърцето й да не се свива през първите седмици на децата й в градината. И да ти споделя- най- много плачат и се разстройват децата, при които родителят се "изпраща" най- дълго и с най- много приказки и увещания. Най- ужасните сцени са връщане от вратата на вече заминал си родител- направо е наказание за детето. Детето, може би, схваща- щом толкоз ми се обяснява, ще да има нещо гнило.
Напълно съм съгласна. Децата не могат да бъдат излъгани. колкото и да им се повтаря една лъжа те виждат, че родителя е притеснен и се водят по това. А и съм съгласна, че ако единия родител е по- притеснен е по- добре другия да води детето. както и дългото сбогуване. Ако детето е разстроено дългото сбогуване е агония. Друг е въпросът, че е по- добре родителя да поседи с детето по малко в градината първите дни, но не навсякъде имат тази практика.

Бояна, мисля, че при децата подобни пояснения не вършат много работа. /Между впрочем и при възрастните е така/. Просто "сега ти се чувстваш еди как си", колкото и да се препоръчва като метод в някои книги, които съм чела, не съм видяла никъде да проработи. Мен дори ме вбесява допълнително- аз най- добре знам как се чувствам. И определено ме е яд, когато някой се опитва да ми опише моите лични чувства.
Методът, за който говориш вероятно е отразяване на емоциите, но той звучи малко по- различно от описаното от теб. И не е универсално средство за успокоение. Има моменти, в които една прегръдка, една родителска увереност и подкрепа са по- работещи.

Много ти благодаря и за обяснението за "Недей да плачеш". Изключително ми е приятен начина, по който подреждаш мислите си, по който излагаш тезите си. Удоволствие е да се общува с такива потребители, още повече ако сме на различно мнение, защото, поне на мен, различното мнение винаги носи повече ползи.  bouquet
Виж целия пост
# 115
Извинявай, Бояна, но чак сега се сетих- видях възрастта на детето ти.
Да не ти е на дневен ред градината сега?
У нас просто я минахме на два пъти, та много сме мислили и говорили с много учителки и родители. Повечето детски учителки ни дадоха чудесни практически съвети. Честно казано аз си мислех по- различни неща, но когато чух тях потръгна по- добре. Жените нямат интерес децата да се чувстват зле при тях и са изградили мнението си как се постъпва /вкл. и от родителите/ на база ежегодни еднородни проблеми с много деца.
Да ти кажа оказаха се прави и за престоя на родител. Не го позволяват не за нещо друго, а защото децата се разстройват повече /не само собствените, а и чуждите/. Сутрин в началото на І група повечето плачат. И повечето родителите са говорили много с тях, но децата им пак плачат. Просто няма какво друго да се направи, наистина. Даже и да постоят малко, когато си тръгват, някои деца пак ще плачат. Други пък не плачат. Родителите нямат избор, често работата ги зове. А и когато се пречупи навикът често у децата настъпват положителни промени. Поне за моите важи.
Писах за двете ми деца, подходи се по различен начин при тях. Голямото го вземахме на обяд, постоявах в началото, когато го оставях, въпреки съвета, че така не бива. Не чух. Имаше и една леля, дето говореше с един дебел висок глас. Детето не свикна и го спрях. Изчаках да му мине 2-3 месеца и смених градината.
На другата градина го оставях и си тръгвах. Минавахме с "Довиждане." и "Приятен ден.". Беше подготвен, че ще смени градината, че новата е по- добра, че я няма лелята с дебелия глас. Децата там бяха и по- големи /синът ми си тръгна с предходен набор още тогава/, а за него винаги е било по- добре с големи деца. И днес е така. Учителките, и двете, бяха направо злато, въведоха го изключително професионално, т.к. им разказах за предходния си злополучен опит.
Малкото пое в същата градина без ревове. Но ползвах същата политика- предварителна подготовка и кратки сбогувания. Не повярвах, как всичко мина по мед и масло просто.
ххххххххххххххххххххххххх
Методът с описването на чуждите чувства просто описах съвсем накратко. На мен така ми звучи и наистина ме вбесява.  Laughing Накратко описах, т.к. мисля повечето са запознати детайлно и няма смисъл да пиша подробности.
Никога не съм се опитвала да кажа на детето, че еди къде си му е приятно, че там е хубаво, когато явно не му е. Миналата година големият смени училище и не му допадна. Много беше зле емоционално, т.к. старият клас и старата му класна бяха чудесни. Оставих го да реши дали ще остане там или не. Говорехме всеки ден и той разказваше подробно как е минало, още на обяд, като се прибере, се обаждах. Сега си е там и нямаме нито едно сериозно оплакване. Въпреки това уговорката ни да се премести винаги, когато реши, си остава. Знае, че има ход назад, резерва.
В градината децата нямат такова усещане, т.к. реално резерва често пъти наистина няма.
Затова и всеки родител опитва, дава всичко от себе си, децата му да се чувстват добре в ДГ. Как ли не говорят с тях- всеки различно. Понякога се налага смяна на градината, ако се установи, че има обективни причини, които няма да се променят. Затова е важно децата да могат да говорят добре, когато постъпват в детско заведение, да могат да опишат какво и защо чувстват. За да могат родителите им да установят.
Това са си мои размисли и страсти, на база преживени чудеса и споделен личен опит от много и различни хора. Компилирала съм си нещо за мен, като всеки човек.

Извинявам се за дългите постове в темата, но ми е близка.
Виж целия пост
# 116
Джуди, надявам се не искаш да кажеш, че тук, където живея, учителите имат интерес децата да се чувстват зле и заради това всички деца имат период на адаптация с родителите си. Grinning

За мен идеята как това разстройва повече децата, особено чуждите е мит, нямащ нищо общо с реалността. Някой от учителите или който и да е, твърдящ подобно нещо, бил ли е в ДГ, където всички деца минават през такъв период. "Всички" е съвсем целенасочено подчертано. Защото аз съм била. Два пъти. Както и всички родители тук. Както и учителите, които аз също се съмнявам, че имат интерес децата да се чувстват зле.  Grinning

Знам  как в началото малкият ми син  беше притеснен и объркан (при това беше влизал в ДГ преди това много пъти ), стоящ неотлъчно до мен, после постепенно взе да се приобщава към децата, поглеждаше ме просто за сигурност, после тези погледи станаха по-редки, виждах как той става по-сигурен в обстановката - опозна я, също и децата, и учителите. Отпусна се, стана спокоен и уверен. Знаех, че наистина е дошло времето, в което мога да го оставя, защото бях убедена, че там му харесва.

Никой не може да ме убеди, че едно стресирано от новото и непознатото дете ще преодолее по-лесно раздялата с родителя от дете, което вече е опознало средата, свикнало е с нея и тя му харесва.
Виж целия пост
# 117
Казвам това, което искам да кажа, разбрано и ясно. Къде и как е при вас не знам, още по- малко знам защо е така.
Знам за нашите условия тук и пиша това, което мисля за тази ситуация. Кое ти е митично е твоя работа и не се вълнувам дали ще се убедиш в нещо или не.
Пиша "повечето учители" какво и защо са ни посъветвали.
"Това са си мои размисли и страсти, на база преживени чудеса и споделен личен опит от много и различни хора. Компилирала съм си нещо за мен, като всеки човек."- точно предходния пост.
 Sunglasses
 Аз знам как "Довиждане" ни свърши работа.

...
Между впрочем, практиката да има период на адаптация с родителите в ДГ не гарантира, че плач въобще няма да има.

И аз съм убедена в това.
Както и в обратното- практиката без такава не гарантира рев. Изпробвано е също.
За нас прословутият половин ден на първото дете бе голяма грешка /пак с цел адаптация/. Не повторихме, получи се. За мен си е гадно, когато сме го взимали на обяд, точно в началото на годината /първа за всички деца/, как другите деца са ни зяпали,а някои и плакали- защо тях не ги взимат? На детето от това по- добре не му стана също. А сутрин ревеше, докато не си замина. И другото писах- гледала съм други плачещи деца, които престават да плачат, щом видят гърба на майка си. Влизат си в групата и толкова.
За теб нещо може да е мит, за мен- преживяно и видяно.
Виж целия пост
# 118
Judy, а изключваш ли възможността просто детето да е попораснало през тези няколко месеца и дотогава да е съзряло за една по-лека адаптация? Която да няма нищо общо с присъствието на родителя? Има огромни разлики между това да дадеш дете в институция на 1 г., на 2 г., на 2.6 или на 3 г. - възрастите са само примерни, но за повечето деца оптималната възраст е около 3.

Сравнително малко майки в България (предполагам, поради навиците и практиките) ще се съгласят с мен, знам, но и аз като ЧеКа смятам, че "децата ще плачат, ако има родител при тях" е мит.
Защо е мит ли? Еми, защото не плакаха. Видях ги. Дадох дъщеря си на 1 г. 9 месеца - раничко, според всичките ми схващания, но така или иначе се случи. Обаче, държах на възможно най-плавна адаптация и откарах поне месец с частично "присъствие" в градината. Никога не видях чуждо дете да плаче, защото има родител там. Случвало се е да плаче по други причини. Често помагах на персонала в игрите или нещо друго, не мисля, че децата са ме приемали като нещо различно от пейзажа.

Далеч не всички родители присъстваха на адаптацията - струва ми се, че това е нещо доста екзотично за нас и самите майки не го търсят като възможност. Аз го търсех съзнателно. Смятам, че просто нямаме достатъчно опит с този вариант, за да се направят изводи - за българските деца и детски градини като цяло.

А освен това, детето ми плака при раздяла в два периода - единият в началото,  вторият - доста по-късно. И двата продължиха около две седмици и спряха така безпричинно, както бяха и започнали. Но тя си е силно привързана към мен и сега, така че нейните раздели по принцип са проблемни (например - въпреки че на градина отдавна ходи с удоволствие, на 3 г. все още не е преспивала без мен).

Виж целия пост
# 119
Джуди, постът ти ми прозвуча обобщаващо за практиката на престой на родителите като безсмислена и разстройваща повече децата. Затова споделих моите реални впечатления и размисли, които не подкрепят тази теза. Peace



Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия