Какво мислите за новата математическа програма за първокласници?

  • 10 187
  • 175
# 75
Моите впечатления са, че в начална степен по математика се дъвче едно и също за доста продължителен период от време. В пети клас нещата леко забързват, в шести - още повече, а в седми материалът е толкова много, а упражненията - толкова малко, че допълнителните курсове или частните уроци се приемат като нещо нормално, особено за децата, които имат намерение да кандидатстват в гимназии.
Може би, ако се направи леко изместване, в смисъл материалът да е по-равномерно разпределен, натоварването при седмокласниците поне малко ще намалее. Но кой ти мисли за седмокласниците, когато се обсъжда програмата за първи клас.  Grinning
Виж целия пост
# 76
Определено е така!
Бях изненадана когато проверявах в кой клас учат лице на правоъгълник снощи.
Поне да бяха въвели формулата! Дадено е с текст и две съседни страни.
Най-малкото стабилно записване, формули за всичко научено и разкарване на тези смешни празни квадратчета може да се случи по някое време.
И дробите могат да влязат по-рано съвсем спокойно 1/2, 1/3, 1.4 за понятие, и лицето на триъгълник. 2-4-ти си е тъпчене наистина, но то и 1-2 е.
Виж целия пост
# 77
Смешните празни квадратчета аз лично ги замених с неизвестно още в началото на втори клас. Слава Богу, че и класната на детето го направи горе-долу по същото време. Ама не навсякъде е така!
Сериозно ли в учебника за четвърти клас няма формула за лице на правоъгълник? Не съм си правила труда да го погледна, понеже с детето нищим само състезателна математика вкъщи.
Виж целия пост
# 78
Няма! Затова цитирах в темата където бях объркала че е в трети “Лицето се намира, като като се умножат дължините на две съседни страни“ по памет /там е букв апо буква/.
И при нас стана неофициално в първи - каза им, но не пишеха така. А от втори официално. Обаче тя и формули им дава. Понеже я е грижа и е добра. Две неща на които учебник в нашите условия не трябва да разчита.
Виж целия пост
# 79
Аз амбиции в начална степен не бих изявявала, само ще поддържам интереса и ще наблюдавам какво го влече детето.
Скрит текст:
Искам на детето ми да му е интересно ученето... да учи, защото и' харесва, а не, за да се хареса на някой учител, който ще и' слага оценка (намирам ги за толкова ненужни и вредни дори), на която ще влияе и неговото настроение или отношение.
Та като цитирах ili1:
"Голяма част от децата в първи клас скучаят по математика в началото на учебната година, защото дълго повтарят материала взет в подготвителен клас. Поне при нас в момента е така."  това имах предвид - че в ПГ се прави това, което и поне в първия срок на 1ви клас и е много добра предпоставка децата да загубят интерес и желание.
Смятам, че възрастта до 1ви клас (6-7, та дори и 8г.) е време за игри, които  са много важни за развитието на децата.
Иначе харесвам книжките "Азбука на мисленето" на Румен Генков Simple Smile
Виж целия пост
# 80
Проблема е друг и според мен, както и Дидева спомена, е в начина на поднасяне на материала и неговото разпределение. А не в съдържанието на последния.
Цитат
Може би, ако се направи леко изместване, в смисъл материалът да е по-равномерно разпределен, натоварването........./няма значение за кой клас се отнася/.....ще намалее.
Виж целия пост
# 81
Според мен да се сравнява обучението по математика в България и поне някои англоезични страни е безсмислено, защото концепцията е различна. В България се учи определен раздел и след като се научи, се преминава на следващия. Системата, по която учат децата ми и която е отразена в курикулума на Онтарио е спираловидна. От горепосочения сайт, както и от много дъвканата система jump math, се вижда, че един и същ материал се учи от първи, поне до седми клас (до там са ми личните наблюдения), като нещата постепенно се усложняват. Примерно, казвате умножение се учи във втори клас. В онтарио започват с броене с прескачане, първо през 2, 5, 10. Следващата година прибавят останалите цифри и така до края на трети клас, постепенно са усвоили таблицата за умножение на числата до 12x12. В четвърти клас надбавят и учат умножение и деление с дву и трицифрени числа и така нататък. Същото е и с дробите -започват с 1/2 и 1/3 в първи клас, а  миналата година събираха и изваждаха дроби. Да уточня, че шести клас са 11-12годишни. Учат и геометрични фигури, боравене с пари, разчитане на графики и таблици и съставяне на такива. Patterns, място на различните цифри в числото.

Аз съм от по-старото поколение, учило преди 90-та година и за нас се носи славата, че източно европейците са отлични математици. Без да съм математик по образование и професия,  имам много солидна основа, точно от българската система.

Не зная каква е точно системата сега, но вярвам, че не може да е чак толкова лоша.
Виж целия пост
# 82
Точно в момента имам първокласник...
Според мен проблемът е не толкова в самия материал, а в начина му на поднасяне...
Някои задачи и въпроси са формулирани по безумен начин, не е трудно решението им, а това да разбере човек какво се иска да бъде направено... Crazy Mr. Green
Виж целия пост
# 83
За съжаление пак, и пак, все стигаме до картинката на "Изпитът", когато Стефчов изпитва децата. Сякаш всички съставители на учебници са се клели в неговия образ да станат негово подобие!
Виж целия пост
# 84
Лошото на нашата система за обучиение по математика е, че успешно обучава децата да смятат и решават задачи по готов алгоритъм, вместо да ги научи да мислят.

Не смятам, че нещата стоят точно така. Елементарната математика се гради на готови алгоритми. Да събираш, да изваждаш, да умножаваш и делиш, да разкриваш скоби, да опростяваш полиноми, да решаваш квадратни уравнения и пр. става все по готови алгоритми. Истинското мислене идва на едно по-високо ниво, когато вече се съчетават алгоритми, намира се подходящ алгоритъм и прочее. Само дето системата извън МГ изобщо не се интересува от тези висоти, а и масата деца нямат нито възможности, нито желание да задълбават толкова в математиката. Всички задачки в учебниците (или поне тези без звездичка) са си прости алгоритмични задачи. Т.е. дава се основата, а който иска повече да решава сам или да ходи в МГ. Без алгоритми не може, така както без граматика не може да се пишат есета и романи. Не мога да не добавя, че даже децата медалисти от международни олимпиади решават 50-80% от задачите по познати алгоритми и "измислят" само малка част от задачите. За повече няма време. Или с други думи и тяхната подготовка дефакто е натрупване на алгоритми и едва след това умения за комбиниране и разпознаване кой е нужният алгоритъм.
Виж целия пост
# 85
Мислене може да е да измислиш как да използваш прости операции като събиране и изваждане, за да намериш решението на някаква задача. Това може да стане и във втори клас. Може на децата да не се дават типови задачи до припадък, които са дъвкани и предъвквани преди това, а да се дават лесни задачки, които не са обяснявани предварително, но са по силите на децата.
Иначе как ще разберат тези деца какъв кеф е сам да си измислиш решението на задачата като в училище само папагалстват Simple Smile
Виж целия пост
# 86
Може на децата да не се дават типови задачи до припадък, които са дъвкани и предъвквани преди това, а да се дават лесни задачки, които не са обяснявани предварително, но са по силите на децата.


Може, не казвам, че не може. Ама според мен само 10% от децата (и техните родители разбира се) ще са щастливи от това. Останалите си харесват статуквото. Харесват и да има за какво да мърморят. Неслучайно има оплаквания колко бил труден материалът, а той дефакто е все предъвкване на едно и също. На тези, дето им е трудно, мисленето ще им е още по-нанагорно. И няма универсално решение на този проблем. За мен работещо е само едно - 10% от децата да се развиват форсирано, а останалите да не се претоварват с много материал, ама да го затвърждават и да им остане в главите с много упражнения.
Виж целия пост
# 87
И аз така мисля.

ППТочно за математика наскоро разбрах приемер за две деца. Едното трудно пише домашните си - много време, много трудно. Детето е умно, будно, с добра учителка. Обаче не го влече явно и майката намира домашното з амного голямо. В същия клас, също умно и будно дете си пише домашните в клас и почти никога няма домашно по математика за вкъщи.   Говорихме си с майки точно за това, което пишете и стигнахме до извода на Черана станция, че май повечето деца са като първото.
Виж целия пост
# 88
Не съдете по своите деца, че трябвало задачите да са различни! Повечето деца, средното ниво, не са с кой знае какво сериозно предварително образоване вкъщи, дори като обща култура и поощряване на любопитството и аналитичното мислене. Повечето деца са на съвсем посредствени родители, а каквито са родителите, обикновено такива са и децата. Да, има изключения, но са изключения, а не правило. Образователната система в началното обучение трябва да даде точно начално обучение и всички деца да се научат на простите или нетолкова прости алгоритми. Черна станция правилно отбелязва за децата в МГ, че по-скоро трупат алгоритми и в един момент започват да се научават да комбинират някак.
Виж целия пост
# 89
Не става въпрос за вдигане на нивото, а за подобряване на ефективността.
Никой не иска до 4ти клас да са научили повече зада учат след това още и накрая на коя да е образователна степен да са по-начетени. Сата дума за равномерно разпределяне на новите неща.

Нормално ли е да има урок за окръжност и в него да няма преподадено определението й, но в задачите след него да се иска като отговор?
А да се учат свойства на веществата без да се обясни какво е свойство?
Да се чуи лице на правоъгълник без формулата?
Да се тъпче на смятане до 1 000 000 /прибавяйки по разряд на година/ и се стигне лице на правоъгълник в 4-тата година, а после да се изсипят набързо два вида дроби и доста геометрия за 3 години?
Да се учат исторически и събития подробно във един клас и да се преговарят в следващия и последващия, вместо да се учат като епохи и полека, но не с 300 години в удрок? Съвсем на посоки, някои от нелогичните неща, за които сесещам веднага.

Питанките са моето недоумение, Всеки си има отговорите, но това не е план за образоване, а за отичатане на образователен процес.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия