Проблеми с ученето или какво знаем за дислексията! - 4 ДИСЛЕКСИЯ

  • 57 846
  • 752
# 675
Andariel знаеш ли какъв е бил изпитът при древните гърци за най-големите математици?
Умножение на две числа. Въпросът е какви... римски числа.
CXLI x CXXII, но без да си чувал и познавал арабските числа.
От днешна гледна точка може и да е лесно, но ако не позначаш арабските числа е много, много трудно. Това е логиката!
Виж целия пост
# 676
Функциите на Ексела ги познавам, и какво?

Браво, аз все още ги уча и все има още!
Виж целия пост
# 677
И какво искаш да кажеш с примера за римските числа? Какво е посланието?
Виж целия пост
# 678
логика
Виж целия пост
# 679
И? Каква е връзката с аритметиката и калкулаторите? Наистина не разбирам.
Виж целия пост
# 680
Каква е логиката/алгоритъма научихме. Обаче няма напредък от гл.т. на автоматизиране. Знае как да преминава десетицата и да заема. Но всичко става много бавно, със сметало и броене. Може да реши тези аритметични задачи, но докато го направи забравя контекста. Искам да обърнем повече внимание на съставяне на задачата, в малкото време което имаме.
Виж целия пост
# 681
Mecho_Pooh - това е много сложен въпрос. Аз наистина не знам отговора. Може би някоя друга мама ще ти даде насоки. Трябва да намериш начин да й обясниш по различен, нестандартен начин.

Andariel - простото механично смятане не е толкова важно. За него има калкулатори и компютри. Проблемът е именно това което мъчи Mecho_Pooh. Как да провокираш мозъчето на детето да схване логическата последователност и да я следва.
Виж целия пост
# 682
Пух описа доста добре нещата - научили са алгоритъма, но докато смята числата, забравя останалото, и вероятно не става въпрос за прости аритметични задачи, както им казвахме навремето 4примерчета", а за друг тип завачи, които искат съставяне или някакви трансформации като аритметични действия. Та, няма такова нещо като механично смятане. Кой ти го каза това за механичното смятане? Има автоматизиране на сметните операции, но за да се стигне до това автоматизиране, трябва и разбиране, и обучение. Обясних за какво става въпрос - таблицата за умножение и събиране и изваждане до 10 се учат на принципа на помненето на стихотворение, но и него не го учиш механично, а пак трябва да се направи връзка между числата. На теб може да не ти е важно, но това, че на теб не ти е важно, не означава че не е важно изобщо. За щастие не се разчита само на субективното мнение на отделния човек за важно и неважно, а хората са изписали тонове изследвания и литература по въпроса.
 Както Пух описва, детето вече е усвоило алгоритъма, макар и трудно, но напредват. За какъв тип задачи точно става въпрос? Какво точно имаш предвид под съставяне на задачата? Какво казва логопедът или друг специалист, който се занимава с детето? Какви допълнителни насоки и упражнения дава, напр. за внимание, памет...?
Виж целия пост
# 683
Ухаааа, да ви се похваля, детенцето, за което ви писах преди време, стопли образуването на сегашно продължително време в английския. Само се усети, че е разбрало и за първи път относително концентрирано работеше. Помогна ми идеята с качените тук карти.  HugНе съм особен талант в рисуването ( да не кажа никакъв), затова си свалих разни картинки от нета , в стил cartoon и с тях си сглобих "помагало".
Виж целия пост
# 684
пенсионирана русалка - бих искала да учиш и моето дете на английски.
Съвсем сериозно!
Точно такава учителка ни трябва.
Виж целия пост
# 685
Ухаааа, да ви се похваля, детенцето, за което ви писах преди време, стопли образуването на сегашно продължително време в английския. Само се усети, че е разбрало и за първи път относително концентрирано работеше. Помогна ми идеята с качените тук карти.  HugНе съм особен талант в рисуването ( да не кажа никакъв), затова си свалих разни картинки от нета , в стил cartoon и с тях си сглобих "помагало".

а как му показа нагледно сегашно продължително време?

Виж целия пост
# 686
Хаха, Маргели, та аз нищо особено не съм направила. Заимствах идеята от вас. И  сработи с конкретното дете, за което много се радвам наистина. Получиха се нещо като тези странички, за всяко местоимение по една и за всяко по един картинен пример + 3 допълнителни, които то да сглоби само по зададени  елементи в трите форми - съобщителна, въпросителна и отрицателна. И след цялата тази игра се пробвахме и с външни примери от домашното и ....стана Simple Smile

http://view.samurajdata.se/psview.php?id=89c050f8&page=1

Съзнавам, че е вероятно твърде инфантилно погледнато отстрани, но свърши работа. Grinning И явно ще действаме така и занапред.
Виж целия пост
# 687
Цялата таблица освен с  3 и 4  е на пръсти. Ако някой не я знае- пускала съм я отдавна в темата.
Задачи с  "х" - При плюс и минус   - Всички задачи с "Х" се решават като от по-голямото е вади по-малкото число. Само "Х - минус" събираш двете числа.
При деление и умножение- Всички задачи с "х" се решават като по-голямото делиш на по-малкото число. Само "х:делено " умножаваш двете числа.

Е, това с автоматизирането- не знам как да стане.  newsm78  Просто много бързо се забравя всичко и от временната не ходи в постоянната памет.  От дълго време си блъскам главата- какво липсва на този мозък, за да не може да запомня трайно, защото колкото и бавно и трудно да запомня, ако не забравя толкова много щеше да е супер. За жалост диагноза няма- дислексия не е диагноза, нито диспраксия, нито другите дис... 

пенсионирана русалка, спагетите ми харесаха. Hug
Виж целия пост
# 688
Поздравления, Русалка!!! И не наричай този шедьовър инфантилност! Това в сравнение с учебника на дъщеря ми си е направо професионално изпълнение. Ще ползвам този твой модел на работа като се готвим за следващия тест по английски. Ако това беше в учебниците вместо сухата зелена таблица, сигурна съм –много от децата биха го разбрали и запомнили бързо. А децата с трудности могат да го имат като табличка за бърза справка. Убедили сме се всички, че многократните обяснения с думи не помагат в повечето случаи. Тогава вместо поредното досадно обяснение вадим мълчаливо „табличката за справка” и детето се вади само от блатото като един барон Мюнхаузен. Без изнервящите обяснения, в които трудно контролираме тона на гласа си... А след време то запомня схемата с картинките и тя вече не му е нужна. Обожавам такива дребни идейки и си ги събирам за лична употреба като скъпоценни перли... Специалистите ще кажат, че откриваме топлата вода и еди-кой си отдавна работи по тези методи, които се наричат незнам-как си. Само че, за да ги ползваме, трябва да си платим... Да ви кажа, писнало ми е от „специалисти” и техните мъдри статии с професионален изказ и нулева приложимост. Тази картинка от Русалка за мен е по-ценна от тонове томове за дислексията, защото тя ВЪРШИ РАБОТА!
Мечо Пух, по математика сме същата картинка като вас. Знае как се смята, но всичко е бавно и мъчително. Нанизала е едни двойки на контролните... нямат поправяне. Напълно те разбирам за калкулатора, но не мисля, че и учителите ще разберат. Ще  отида да помоля нашата госпожа да я пусне да прави тестовете при ресурсната, поне да изключим фактора стрес. Големият лист ситно изписани двустранно задачи /около 12 на брой/ просто я сащиства. Или да и ги подава една по една, всяка на отделен лист, без излишен текст и от най-лесната към най-трудната. Сигурна съм, че така би изкарала 3.
Другата ни „болка” също е английският. Мисля си за научаването на думите да направя речник от някой дебел тефтер.  Изрязвам картинка, свързана със значението и под нея написана думата. Ще падне голямо кълцане....
Тъкмо да пусна отговор и видях още една „перла” за колекцията ни – поста на Дарена за задачите с Х. Така не съм се сетила да ги обяснявам, а идеята е добра. Ние правим „ходене на гости”. Например   х-12=3.   Х трябва да остане само, защото така му се пада!   След = първо се пише числото, което си е в къщи т.е. 3. След това числото 12 му отива на гости, но като мине от другата страна на равното, трябва да си смени знака, защото това е правилото. Става и за умножение и деление. Ако е 12-х=3, тогава х отива при 3, но 3 го оставя сам и бяга при 12, разбира се като всички спазват правилото.
Виж целия пост
# 689
Русалка, чудесно, че е потръгнало. Няма значение дали е с картинки или по друг начин. Въпросът е ефект да има. Аз с нетърпение чакам нашата учителка по английски да се върне от лекциите си другата седмица и да видя какво са им говорили професионалистите.
При нас така потръгна заучаването на думи по английски- с карти с рисунки, които ни ги дава самата учителка. Преди, на стария си курс, основно пишеха думата по три реда, след което на следващо занятие ги изпитваха да пишат пак и моят просто не можеше- да запомни бе горе- долу, да изпише- изобщо.
Ще споделя и тук информация, когато се върне учителката ни.

За математиката при децата с този проблем си е така- алгоритъмът често пъти е ясен, няма автоматизъм и това води до редовни грешки на неща, които са учени многократно. Не е до обяснения на алгоритъма. Като нашето писане е при моето дете- той знае как се изписва всяка графема, чете ги, но когато ги изписва го прави по странен начин. И не се получава дори с много писане нужният автоматизъм без грешки. Затова е важно да се върне и да си прегледа текста. Винаги, за да си отстрани грешките. Т.к. знае как се пише.
Та затова на доста хора с дискалкулия са нужни калкулатори. Математическите способности включват различни умения, като проблемите могат да се дължат на дефицит във всяко едно от тях или на комплекс от такива. Поне автоматизма при простите сметки да се облекчи и детето да може да обърне внимание на логиката на проблема, поставен за решаване пред него, за което и калкулатор няма да може да му помогне.

Да видим какво препоръчват специалистите:
http://dyslexia.vivacom.bg/bg/%D1%81%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0% … 1%82%D0%B8/adv-6/
"Най-общо стиловете са два – „количествен” и „качествен”. ...Учениците, които овладяват математиката „качествено”, подхождат към задачите холистично и интуитивно. Те са социални, словоохотливи и разсъждават, като вербализират чрез въпроси, асоциации и конкретни примери. Способни са да правят паралел между познати ситуации и конкретната задача. Фокусират се върху познати модели и визуалните (пространствените) аспекти на математическата информация. Такива ученици се справят добре с приложната математика, но имат затруднения с последователностите и с придържането към определена процедура. Допускат много грешки в елементарните сметки, не постигат автоматизираност и губят интерес към математиката. При такива деца обучението трябва да протича с постоянна употреба на визуално-пространствени материали.
... Използване на калкулатор – в този случай е необходима преценка от специалист дали той може да бъде в помощ на детето с дискалкулия. Употребата му е подходяща при деца, които не могат да възприемат и да конструират графично двуцифрени и т.н. числа и при деца с паметов дефицит. "

Точно затова и на нас калкулатор не е нужен, поради което аз не съм и искала такъв. Simple Smile Но за някои деца е необходимост. И няма причини да не се предостави.
 
От страничка на един ресурсен център:
" ПОМОЩНИ ТЕХНОЛОГИИ;
Всяко дете със СОП има различни затруднения в обучението. Необходимо е да използваме  помощни технологии /калкулатор, диктофон, компютър и др./ и софтуерни приложения /образователни програми, игри, релаксиращи и логически компоненти/, за да облекчим учебния процес.
ФОРМИ НА ИЗПИТВАНИЯ И КОНТРОЛ;
Постигането на резултати трябва също да е съобразено с възможностите на детето. Може да се наложи да се променят вариантите за изпитване, за да се съобразят с възможностите на ученика. Не всяко дете може да бъде изпитвано устно или писмено. Осигурете възможност ученика в максимална степен да покаже своя потенциал и силни страни. Трябва да разполагаме с инструментариум от заместващи задачи съобразени с възможностите на всички ученици.
АЛТЕРНАТИВНИ РЕШЕНИЯ;
Когато обучаваме деца със СОП, трябва да сме наясно, че някои наши цели могат да се постигнат само с алтернативни способи. Всеки ден ние ще се учим на нови варианти за обучение на всички деца, без значение на различието което те имат."
http://www.rclovech.com/?page_id=47

"Подкрепа от преподавателите
Вашите преподаватели би трябвало да:
...ви позволяват да използвате лаптоп и калкулатор за работа в клас и у дома."
http://qatrain4students.org/resources_bulgaria/files/challenge_g … ised-31012011.pdf

Целта на обучението за ВСЯКО дете е то да развие личния си потенциал, да разбере, да научи, да овладее. Според собствените си възможности и начини. А не да му се докаже, че не може по някакъв приет за общ и единствен начин, само защото на обществото и дори на специалистите не им се занимава с други, защото не знаят, не умеят и не ги интересува.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия