Децата и оценките

  • 13 227
  • 187
# 135
Елл, дори начините за решаване на задачи някой трябва да ти ги покаже и дори да наизустиш последователността! Математиците не откриват сами всичко, и те решават и буквално си зазубрят методите на решаване на типове задачи.
Виж целия пост
# 136
За органичната химия нищо не мога да кажа все още.
Матаматиката е категорично без зазубряне. Учат се формули.

Повтарянето на една операция води до автоматизирането ѝ.
А понякога и до интуитивното и прилагане.
Не до зазубрянято ѝ. "Зазубрих как се пише "А" "Grinning
Виж целия пост
# 137
а математическите формули не се ли зазубрят! Зазубрт се и още как! Поне до момента, в който човек не мине на по-високо ниво, че да знае как и защо се стига до тази формула и да доказва теореми и задачи. Но в началото си е чисто зубрене и детето (че и студентът`( могат спокойно да си решат задачите, прилагайки папагалски зазубрените формули. А до творчество могат никога да не стигнат с по-сложните задачи.
Виж целия пост
# 138
а математическите формули не се ли зазубрят! Зазубрт се и още как!
Зависи какво наричаш зазубряне. Едно е да знаеш, че лице на успоредник се намира, като умножиш дължината на една от страните му по дължината на височината спусната към нея, а съвсем друго - да изрецитираш, че " Ес е равно на а по хаш а" без да влагаш смисъл в наизустеното. Щот' се сещаш какво става, ако някой вземе, че ти смени буквите.  Wink
Виж целия пост
# 139
имам предвид, че за да научиш формулата за лице на триъгълник и да я приложиш в една елементарна задача е точно зазубряне на формулата, защото може изобщо да не знаеш защо формулата е точно така - че триъгълникът е половин четириъгълник или как се извежда формулата и пр.
Виж целия пост
# 140
Точно! Когато нямаш някаква основа, благодарение на която да си обясниш нещата е ясно че нямаш друг начин освен да ги наизустиш. По-натам тези наизустени факти, правила, формули ще ти послужат за база , благодарение на която ще можеш да изведеш някакви други факти, правила, формули. Ама не всички, винаги има какво да се учи.
Виж целия пост
# 141
имам предвид, че за да научиш формулата за лице на триъгълник и да я приложиш в една елементарна задача е точно зазубряне на формулата, защото може изобщо да не знаеш защо формулата е точно така - че триъгълникът е половин четириъгълник или как се извежда формулата и пр.
Е, то не всеки, който пъха щепсела в контакта знае дефиницията за електричен ток, но това не му пречи да използва ел. уреди.
Да запомниш, научиш и умееш да прилагаш нещо на практика не е зазубряне. Зазубряне е да изрецитираш формулата наизуст без да можеш да я използваш на практика.
Виж целия пост
# 142
Не е желание за спор.
Има реално различие. От една дума. Подписвам двойка ако се налага, но не насърчавам наизустяване.

Хич без наизустяване не може. Няма как да се избегне наизустяването на таблицата за умножение, на обозначенията на химическите елементи, на основните аксиоми в математиката, на географски наименования и понятия, на физически закони...
Виж целия пост
# 143
Въпросът е на какви знания се пишат оценки - повърхностни или задълбочени. Като цяло до 7 клас оценките не отговарят на знанията, но това няма абдолютно никакво значение. За никъде не им трябват тези оценки. Все пак по-добре да ги има в случй, че са реални или занижени, защото това е стимил да учат по-сериозно. Обачр завишените оценки до 4 клас са много лоша услуга за децата.
Виж целия пост
# 144
Много линии се насъбраха в една тема...

Таблицата не се зазубрят по принцип. . Нито е полезно, нито е нужно, нито се случва. Зазубряне е да си я напишеш и да четеш и повтаряш.
Научаване е да я ползваш докато се автоматизира.
По същия начин се събират едноцифрени числа. Или ги знаеш и можеш да смяташ наум големи... или се замислящ за ресто примерно.

Дидева е дала много добър пример - всяка формула носи смисъл, далеч по-важен от буквите, с които се пише. Дали не можеш да се сетиш за човек, който на "дърти години" решава задачи за 3 клас от движение с табличка, но без нея не може? Не е от разбиране.

Конкретно за математиката, ако знаеш и можеш, можеш да решиш по няколко начина. Ако си зазубрил нещо си... различно е.

Оценките до 4-ти клас може да са завишени, но може и да не са. Това, че сте видели завишаване, не значи че го има навсякъде. Или има зазубряне на причинно следствени връзки и изводи, които пречат да се направи изводът?

И смешното: "задълбочените знания" при които с мисъл се прилага предварително зазубреното... Нонсенс!

И какво по-точно да учат като материалът е поднесен по изтръгващ мисленето начин...
по повод:

Въпросът е на какви знания се пишат оценки - повърхностни или задълбочени. Като цяло до 7 клас оценките не отговарят на знанията, но това няма абдолютно никакво значение. За никъде не им трябват тези оценки. Все пак по-добре да ги има в случй, че са реални или занижени, защото това е стимил да учат по-сериозно. Обачр завишените оценки до 4 клас са много лоша услуга за децата.
Виж целия пост
# 145
Eee, айде за последно да се обясня. Надявам се повече да не ми се налага, защото ставаме смешни спорейки за е "правилния" смисъл на две думи Simple Smile

Между другото аз разбрах смисълът, който ти влгаш в зубрене, и специално за теб започнах да заменям зубренето с наизустяване. Макар, че аз лично такъв феномен като този дето описа по повод зубренето не съм срещала никога в живота си и мисля, че е доста преувеличен. Въпреки това смених думата, но гледам че в наизустяването пак влагаш някакъв сатанински смисъл.

Горе написа:
Цитат
Научаване е да я ползваш докато се автоматизира.
ами това е наизустяване в крайна сметка, научил си го наизуст и в повечето случаи не ти се налагаш да се замисляш защо е така.

За да има мир, ако предпочииташ мога за напред да започна да наричам зубренето и наизустяването - автоматизиране. Така ок ли ще е  Peace


Edit:
За оценките до 4 клас- сигурна съм, че не навсякъде се завишават  и това е чудесно. Това, с което сме съгласни и двете е че:
Обаче завишените оценки до 4 клас са много лоша услуга за децата.
Виж целия пост
# 146
Тц. Simple Smile
Насън да те бутнат да го знаеш с разбиране - не е зазубрено.
Да го рецитираш, да те прекъснат и да не можеш да продължиш. Или да можеш да възпроизведеш, но като стихотворение - без разбиране... зазубряне Simple Smile

Карането на кола, отключването на врата, светването на коридора, къпането на бебе... не се зазубрят.
Така е и с ученето. Когато целиш да знаеш нещо наисзуст може да си от някоя страна на зубренето или в центъра му. Когато учиш, усвояваш, научаваш - нямаш вземане-даване със "зубрене". Писах по-рано, че не се зубри писане на буква, но ето пак по-просторно.

ПП Не е въпрос на дума "зубрене" и "наизустяване" ползвам с еднакъв смисъл зад тях и с еднакво неудоволствие. Затова твоето "наизустено" е мое "зазубрено" в предпоследния ред преди малко.
Виж целия пост
# 147
Но ти пак не написа как да го наричаме автоматизирането?
Виж целия пост
# 148
А не бива да се влага такъв негативен смисъл. Децата, поради незрелостта си, още от съвсем малка възраст учат от чуждия опит и знания - чрез дори сляпо подражание и наизустяване. Така трупат основата, защото няма как да разчитат изцяло на твърде бедния си опит и ограничен умствен капацитет. Ние дори като възрастни, пак правим същото, иначе нямаше да сме склонни да се поддаваме на манипулации, вместо да разчепкваме и "учим с разбиране". Най-малкото политиците и търговците щяха да умрат от глад.  Wink Все пак,  говорим за нормални хора, а не за папагали.

Автоматизирането е краен резултат от многократно целенасочено и съзнателно повтаряне на някаква информация или последователност от действия до достигането на един момент, когато за извикването на тази информация от паметта или извършването на действията не изискват съзнателно внимание върху процеса. Като с шофирането, изписването на букви, рецитирането на стихотворение и др.  За съжаление много от разбраната информация се губи из навалицата в мозъка, а човек си е мислил, че винаги насън да го бутнат, ще си спомни коя е столицата на Нигерия примерно.
Виж целия пост
# 149
Andariel, аз само за "техниката" на учене наизустяване съм писала. И само за ученици.

Елл, научаване. Всичките примери пробвай с кой глагол ще ти се вържат естествено. Научих се да пиша. Научи се да шофира/готви... Текст на песен ще наизустя ако я чета и повтарям или ако прочета и запомня /ако съм с уникална памет, ама не съм/.
Ако я пея или слушам, пея, случам ще я науча.

Може да ти се е налагало да научиш наизуст нещо за изпит. С каквато и нагласа да го правиш... ще трае малко до материализирането на оценката помненето. Затова не е точно учене.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия