Темите за "Турското робство" в учебниците на нашите деца

  • 19 069
  • 124
# 105
Историческите факти в учебниците 3-6ти клас са просто и само факти. Имало това, имало онова. Без анализ, без дори опит за съпоставка между нашта държава и другите европейски държави от онази епоха. Ама че имало било феодализъм, ама какво точно означава това - няма място в учебниците. Защо някой си Добротица се окупирал в своите владения, или пък някой си Момчил се противопоставял особено яростно срещу османските нашествия - никой не знае, а и няма значение. Какво се случва в Европа по същото това време, как са устроени държавите, какви разцепления, обединения и конфликти възникват, това никой не го интересува. Поне не и съставителите на учебниците. България се разглежда еднозначно, като един уникален феномен, чието развитие и възход са били прекъснати от османските завоевания. НО защо тези завоевания са били възможни, защо Велика България не е устояла на нашествията - това не се коментира.
Дадох всичко от себе си, за да запозная децата си с историческите предпоставки за падането на Второто Българско Царство под османско владичество. Дано са ме разбрали.
И да, когато една територия, ведно с нейните обитатели, се владее от друга държва, когато тази територия е част от друга държава /в случая - Османската империя/, то всеки опит за преврат, буна, бунт, въстание се тълкува като предателство към Короната и въпросната Корона изтребва безмилостно и до крак участниците в такова събитие. Без значение дали това е било в Османската империя, във Франция, Англия или където и да е другаде из нашия континет. Всеки, който внася разкол в държвата, се счита за разбойник и се наказва по особено жесток начин, независимо каква кауза защитава. По същия начин се процедира и с неговите сподвижници, ятаци, съмишленици и другари по оръжие /за справка - погледнете подобни истории в други европейски държави/.
На територията на бивша България има сблъсък на две култури, два народа и два светогледа. Това дава шанс на нашите възрожденци да изкопчат, вече в съвсем други исторически условия, една територия, която да се превърне в съвременна България.
Колко полски територии барабар с поляците са вече /факт/ част от други държави, колко жертви са дадени в борбата между английската и френската корона за Кале?
В края на Средновековието, през 14-15 в. в цяла Европа има такова прегрупиране на сили, на територии и на народности, че свят ще му се извие на човек, който реши да проследи това движение.
В началото на османската окупация българите нямат никаква собственост. Но те са нямали такава и преди злополучната 1396 г. Началото на феодализма по нашите земи. С развитието на Османската империя и на европейските държави населението от бившите български територии се сдобива със земя, някакви права и закони, които уж равнопоставят хората от всички вероизповедания в рамките на Османската империя.
В очите на нашите възрожденци османското владичество е робство. Но това е един евфемизъм, който подсилва жаждата им за възстановяване на Българската държава. Който мотивира знайните и незнайни борци за тази кауза. Това движение съвпада с настроенията на една сравнително умиротворена Европа в онези години. Съвпадение на интереси.
Дали, ако Първата световна война се беше разразила по времето, в което българите започват да бленуват за своята "чиста и свята република", събитията щяха да са така благосклонни? И защо Европа не откликва на множеството напъни на български бунтовници от по-ранни периоди /не по-малко кърваво са били потушавани и други въстания, освен Априлското/?
Историята не е еднозначен процес, в който участват само една или две държави.
Виж целия пост
# 106

Аз говоря за положението на хората. Те са можело да бъдат отвличани заради това, че българи и буквално продадени като роби.

В началото може би. В последните векове вече не. Имало е закони. Може да се е гледало през пръсти, но съвсем не е било позволено, ако на някой турчин му трябват пари, да си подкара една група българи към пазара за роби.
Освен това, както вече се каза, липсата на права не е била защото са българи, а защото не са мюсюлмани. Има голяма разлика.
Виж целия пост
# 107
До Черна станция и Параход!

Мисля, че нямате право да омекотявате и заменяте наименованието " робство" .Така са го наричали предците ни, защото така са го чувствали и усещали, все пак не сте живяли по онова време! Не е имало свободно движение на хора и стоки, освен за тези със специален статут като например войниклъшките селища. А за това, че издевателства имало при всяка война?! Но моля ви, издевателства има и на улицата в днешно време, но по време на османското робство  е толкова мащабно, жестоко и целенасочено, че е било въпрос на време да ни затрият от тази земя! Изобщо се срамувам от изказвания като Вашите!

Ако са искали да ни затрият и ако това е било държавна политика - да са го направили. Имали са 500 години, предостатъчен период. Когато са поискали да затрият милион арменци са се справили за много кратко време. На империята и е трябвала рая, която да плаща данъци и да движи икономиката. Не са и трябвали пусти земи. И защо да избият раята, която плаща повече данъци и има по-малко права?
А иначе не си ли чела колко често се разказва в литературните източници за "дядо хаджия". как се става хаджия, ако не можеш да пътуваш извън страната? Да не говорим за търговците.
Виж целия пост
# 108
Да не говорим за българската интелигенция, която е учила в престижния за времето си Робъртс колидж в Истанбул. Peace
Виж целия пост
# 109
Леле, Черна станция, не съм очаквал да прочета от теб такива безсмислици.
Същото се отнася и за горния пост на baibibi, толкова нелепици събрани на едно място отдавна не бях чел.
Виж целия пост
# 110
За съжаление никой явно не знае в кой клас се учи за този конкретен период, а и учебници в електронен формат не успях да намеря.
Вариациите по темата какво сме учили ние навремето не бяха много необходими, понеже ми е известно. Исках да знам сега как се представя, но явно темата не е видяна от някой с деца в съответния клас.
Ще ти отговоря на конкретния въпрос. Учи се в пети клас+ Възраждане в първия срок на 6ти клас. После се учи в 9 ти клас през призмата на Европейската история, там доста по- интересно са поднесени нещата. И накрая и най- подробно се учи в 11 клас.
Историк съм по душа, призвание и професия. Учила съм при едни от най- добрите историци, включително и учителя ми по история в училище. Много глупости и много верни неща прочетох в темата, няма да ги коментирам. Само че повечето от вас гледат от камбанарията на живеещи в София или някой голям град. Когато застанете пред клас от 26- 30 етнически турчета и им преподадете Априлското въстание без да ги засегнете, тогава критикувайте историците и историята.....
Имам особено мнение по въпроса. Историята не е точна наука, върху един исторически факт може да срещнете 5 различни тълкувания. Нищо не е еднозначно. Например спомените на Захари Стоянов и Стоян Заимов за Априлското въстание се разминават, макар че и двамата са участници в него.... Или всички сме чели за прословутата зима, която Левски и Ботев прекарват във вятърната мелница, но всъщност никъде няма документи, че те двамата са се срещали въобще... и т. н.
Ако искате реално обективен източник за този период, това е Вера Мутафчиева. Тя е единственият български историк, допуснат до Османският държавен архив и има реална представа и за другата гледна точка.
Виж целия пост
# 111
Леле, Черна станция, не съм очаквал да прочета от теб такива безсмислици.
Същото се отнася и за горния пост на baibibi, толкова нелепици събрани на едно място отдавна не бях чел.

Я ги дай една по една в тиренца и ще ти отговоря за всяка. Което не значи, че ще те убедя - който не иска не може да види истината даже и да го удари по главата.
Виж целия пост
# 112
Като по поръчка ми дойде днешната случка с другарче на малкото ми дете, което на едно по-черничко непознато дете му изкрещя изведнъж: "мръсен турчин, баща ти е убивал българи като тате и а крал деца". Ъъъ, това било обяснението на майка му по повод втори юни- турците са гадни и убивали българи, за да им вземат децата.
Виж целия пост
# 113
Понятието „османско/турско присъствие” никога не е фигурирало в учебниците и е въобразен скандал, раздухан от медиите. Поводът е една книга на Хр. Матанов и Р. Михнева, в която думата „присъствие” тук-там се среща, но няма никаква самостоятелна, концептуална стойност. Например: „Наложила с огън и меч присъствието си в християнска Европа и Средиземноморието, империята на османците...”. При това в същата книга се среща и понятието „робство”.

Слава Богу, в съвременната историография, в съвременните учебници и то е ревизирано: защото не е нито „турско” (един от етносите в империята), нито е робство. То е „османска власт”, „османско владичество”, това е точният термин, не е опит за евфемизъм. Не виждам причина тъкмо най-отявлените националисти така неистово да се фокусират върху травмата, да се преживяват като роби. За революционерите от 19 век това е обяснимо (градяли са прокт за национална идентичност, формирали са националната идеология), но за хората от 21 век е безсмислено. И, моля, не привеждайте цитати от Стефан Цанев (това е параистория), нито от А. Дончев (за него темата е дълга и неволно ще засегне проблема и за възродителния процес). Четете тъкмо съвременните академични текстове и учебници, които в по-голямата си степен са адекватни. Но под академични текстове нямам предвид тези на Б. Димитров или на разни господа, подвизаващи се по ТВ „Скат”.
Виж целия пост
# 114
Да не говорим за българската интелигенция, която е учила в престижния за времето си Робъртс колидж в Истанбул. Peace
Робърт колеж и сега е много елитно училище. Това е цитат от страницата им: "Robert College is a co-educational high school founded in 1863. Admission is based on the standardized high school entrance exam developed by the Ministry of National Education. Students who come to Robert College score in the top 0.2% on this exam.". Публикувам го, защото навремето четейки, че там учат деца с резултат в топ 0,2% го отнесох към 76 милионното население, където 25+% са от 0 до 14 години и бях впечатлена. Така, че безспорно това е едно много, много сериозно училище.

Но що се отнася до темата, да - много българи са завършили това училище. Но към днешна дата най-старото американско училище извън Щатите е АК в Сф, кой е създаден 1 до 3 години преди Робърт колеж (има спор от кога да се брои старта и на едното и на другото училище, но най-близките дати са 1860 за АК и 1861 за РК). Всичко това споменавам не за друго, а защото 1863 същите хора основават и училище за момичета. Не е като да не са ни давали да учим или пътуваме Wink

Аз съм в пълен мир с тезата за османско владичество, уважавам българските граждани от турски произход, и се радвам с пълно сърце на топлината, с която изселниците заговарят българските туристи в Турция, въпреки това, което им беше причинено  Embarassed Национализмът не е хубава работа, не знам случай да е довел до нещо добро.
Виж целия пост
# 115
За  Батак бих казал : ,, Да би мирно седяло не би сопата яло ''

В която и държава и днес и преди да правиш нещо против установения ред резултатът няма да е много по различен от Батак
Виж целия пост
# 116
В която и държава и днес и преди да правиш нещо против установения ред резултатът няма да е много по различен от Батак

Да, ама не. В която и държава, особено днес, да се развиват нещата, докато се водят бойни действия всеки се бие и убива колкото може. Но след края на бойните действия изтреблението на цивилни и пленници вече е военно престъпление. А в Батак нещата са точно такива - избиване на цивилни без военна необходимост от това.
Виж целия пост
# 117
Когато застанете пред клас от 26- 30 етнически турчета и им преподадете Априлското въстание без да ги засегнете, тогава критикувайте историците и историята.....

Както се преподава ВСВ война в Германия, както и за концлагерите, Холокоста...
Виж целия пост
# 118
Леле, Черна станция, не съм очаквал да прочета от теб такива безсмислици.
Същото се отнася и за горния пост на baibibi, толкова нелепици събрани на едно място отдавна не бях чел.
Peace+1
Виж целия пост
# 119
Като по поръчка ми дойде днешната случка с другарче на малкото ми дете, което на едно по-черничко непознато дете му изкрещя изведнъж: "мръсен турчин, баща ти е убивал българи като тате и а крал деца". Ъъъ, това било обяснението на майка му по повод втори юни- турците са гадни и убивали българи, за да им вземат децата.
Еничарството да не би да не е съществувало? Как ще наречеш т.н. ''кръвен данък'' ? Да има една машина на времето, да ви върнат тогава и да видим дали ще сте толкова хм...толерантни, и широкоскроени относно историята

http://bg.wiktionary.org/wiki/%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B0%D1%80
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия