За образователните системи по света и у нас

  • 226 900
  • 3 787
# 3 150
като си спомня как нашенски учители с две нива курс по английски стават учители по чужд език, ми настръхва косата. Явно второкласниците нямат нужда от квалифициран учител с филология по съответния език или висок езиков сертификат плюс правоспособност и минава и с някой под средно ниво за любители. Сега май го водят ниво А, аз по стандартните курсове го водя начинаещи или пред-средно или както там го преведем. Дори не са напреднали.

Да, и това е вярно. Предполагам, защото не са много идеалистите, които при други кариерни възможности ще си причинят кварталния зверилник.
Иначе, доколкото знам, училищата нямат право да назначават хора без педагогическа и езикова квалификация, но когато нямат избор, го правят. Надали в Горно Нанадолнище с население 3 400 души имат наплив и избор на учители по немски, например.

Донякъде и затова съм скептична към повсевместното ранно обучение по чужд език, защото има много голямо значение кой те учи на тоя език, а веднъж наученото грешно се "трие" много трудно. И предпочитам Нероден Петко на 5г. да се "цели" в по-добър български, отколкото да попива някакъв никакъв чужд език. Или подбран, или никакъв.
Виж целия пост
# 3 151
Какво да ме убеждаваш? При двама преподаватели по език, които са учили за това, а не са просто хванати от улицата и единият е носител на езика, е ясно, че носителят на езика, т. нар. нейтив, е по-добър. Освен, че е със същата квалификация като българина и езика му е роден.

И защо да е ясно??? Пак хвърляш някакво твърдение, а не даваш аргументи. Мога да приема, че ако им направят един езиков дуел, където да си мерят езиковите умения, нейтивът най-вероятно ще победи. Но тук става дума за преподаватели, не за говорители Mr. Green А за да си добър преподавател не стига просто да можеш да говориш езика. Мислиш ли, че Юсеин Болт непременно ще стане най-добрия треньор на спринтьори?  По твоята логика би трябвало, понеже е най-добрият спринтьор.
И пак да наблегна на това, че у нас нейтиви със супер квалификация не идват да преподават, идват по-втора ръка такива, ако не и трета и четвърта ръка Mr. Green Докато наши българи със супер квалификация има у нас. Т.е. не можеш да намериш супер квалифициран нейтив за да го сравниш със супер квалифициран българин, просто първия няма да дойде тук.
Виж целия пост
# 3 152

И пак да наблегна на това, че у нас нейтиви със супер квалификация не идват да преподават, идват по-втора ръка такива, ако не и трета и четвърта ръка Mr. Green Докато наши българи със супер квалификация има у нас. Т.е. не можеш да намериш супер квалифициран нейтив за да го сравниш със супер квалифициран българин, просто първия няма да дойде тук.
Нима? Чуждите училища имат железни изисквания и в тях не може да дойде и да преподава всеки просто така. И има много причини преподавателите да предпочитат да идват тук – най-малкото с учителските си заплати могат да живеят много по-добре, защото тук е много по-евтино.

С което не твърдя, че разни български фирми, които наемат чужденци да преподават имат същите изисквания като чуждите училища. Предполагам има и разлика в цената по тази причина.
И за последен път – не говоря за всеки чужденец, а за квалифицирани преподаватели. Но и не настоявам. Всеки, който иска може да си учи чужди езици при българи, както и в български училища. Да не съм тук да рекламирам обучението по чужди системи?!

Интересно ми е сравнението, защото съм се откъснала от българската система и фактически не я познавам добре, но оставам с впечатлението, че изобщо няма система. Хубавото от старата система е затрито, а реално не е заместено с нищо. Може и да бъркам, но за да разбера се записах в темата.
Виж целия пост
# 3 153
Не се карайте. Бояна казва - и аз съм съгласна с нея - че, теоретично, при равни квалификации, опит и брой успешни ученици нейтивът е по-добрият избор. Черна станция говори на база практиката, която вижда в България. Аз лично не мога да оспоря или подкрепя твърденията й, защото нямам поглед върху толкова много нейтив учители, колкото явно има тя. Но на база малкото, което съм виждала, съм по-скоро съгласна с последното й изречение. Това обаче не означава, че нейтивът с добро неезиково и непедагогическо образование не е по-добрият избор за доста случаи, просто зависи какво точно иска да постигне курсистът.
Виж целия пост
# 3 154
Не се карайте. Бояна казва - и аз съм съгласна с нея - че, теоретично, при равни квалификации, опит и брой успешни ученици нейтивът е по-добрият избор. Черна станция говори на база практиката, която вижда в България. Аз лично не мога да оспоря или подкрепя твърденията й, защото нямам поглед върху толкова много нейтив учители, колкото явно има тя. Но на база малкото, което съм виждала, съм по-скоро съгласна с последното й изречение. Това обаче не означава, че нейтивът с добро неезиково и непедагогическо образование не е по-добрият избор за доста случаи, просто зависи какво точно иска да постигне курсистът.
За изучаване на език се иска преподавател. А неквалифицираният нейтив може да свърши работа за подобряване на разговорните умения, но зависи какъв е. В Испания често се правят срещи за обмен, например, англичанин, който учи испански се среща с испанец, който учи английски и си говорят един час на испански, един на английски. Ама това е гратис, не е обучение.

За обучение се иска човекът да е квалифициран преподавател, не само да е носител на езика. А за деца е хубаво да е квалифициран да преподава на деца.
Мисля, че това са ясни неща, а дали някой държи на тях или не, е излишна моя грижа. В крайна сметка, ако се държеше много на качеството у нас нямаше всичко да е толкова некачествено.


Отделно от това е малово някакво псевдо ранно чуждоезиково обучение и реално децата нито научават чужд език, нито знаят родния, ама е мода, какво да се прави.

Виж целия пост
# 3 155
зная кой беше писал преди време за едно от частните или чуждите училища у нас, че жената на... май директора или собственика... не помня добре, била нейтив-спикъра на учениците, така и не се спомена да е учител наистина.. Не мога да кажа дали е вярно, но имам леки съмнения, че изискванията са чак толкова железни - нейтив, че и с учителска правоспособност по преподаване на езика.
Виж целия пост
# 3 156
Съмнявала се тя...ми ето Бояна да ти каже във Френския лицей какви са преподавателите французи, дали имат педагогическа правоспособност или не. Ами учители са си, френски учители, със съответната педагогическа правоспособност, плюс че са нейтив. Ми естествено, че ще са по-добри от един българин, макар и завършил френска филология и педагогика. Може ли чужденец да знае по-добре български от вас? Чул-недочул, казал-рекъл, не е сериозно да се пише така.
Виж целия пост
# 3 157
зная кой беше писал преди време за едно от частните или чуждите училища у нас, че жената на... май директора или собственика... не помня добре, била нейтив-спикъра на учениците, така и не се спомена да е учител наистина.. Не мога да кажа дали е вярно, но имам леки съмнения, че изискванията са чак толкова железни - нейтив, че и с учителска правоспособност по преподаване на езика.
Ако са свързани със съответната държава и са финансирани от нея – изискванията са железни. Това са училищата към посолствата. Ако не отговарят на изискванията си губят статута.

Извън тях има разни частни училища, които са си практически български – там изисквания може и да няма, в някои фактически наистина няма, а други са финансирани от разни църкви. Там всякакви неща има. Изобщо ми е чудно как съществуват, но и за това съм се изморила да споря с хора готови да плащат по 15 000 евро годишно за училище създадено от секта, например....


Но ако се върнем на темата за квалификациите – и в Испания, и във Франция е много често срещано отличници от последните класове на гимназиите да помагат с уроците на ученици от по-малките класове срещу заплащане.


Съмнявала се тя...ми ето Бояна да ти каже във Френския лицей какви са преподавателите французи, дали имат педагогическа правоспособност или не. Ами учители са си, френски учители, със съответната педагогическа правоспособност, плюс че са нейтив. Ми естествено, че ще са по-добри от един българин, макар и завършил френска филология и педагогика. Може ли чужденец да знае по-добре български от вас? Чул-недочул, казал-рекъл, не е сериозно да се пише така.
Лицея е училище към посолство. Част е от Асоциацията на френските училища в чужбина и там не просто има изисквания, а учителите имат цял кат разрешителни, плюс са специално командировани от своя регионален Ректорат във Франция, към който се водят като преподаватели. Отделно централния инспекторат във Франция следи за хорариума, оценките на учениците, провеждат се допълнителни обучения на преподавателите и тн. Затова има много малко български преподаватели и те основно преподават български и спорт. То си е като училище във Франция. Същото е и с Англо-Американското училище, доколкото знам и това към посолството на Германия, но в него нямам познати.
Виж целия пост
# 3 158
Какво сега, нямам право да се съмнявам ли? Само защото Бояна е казала нещо за едно училище? Дори да знае за тяхното училище, да са им казали или да се информирала специално заквалфията, пак няма как да се знае за останалите училища. Малко логика, Мецане, логика! Не генерализация на база един случай! Написах какво си спомням, че прочетох, дори специално уточних, че няма как да знаем. Чети, де, не вклювай веднага в защитен режим!
Виж целия пост
# 3 159
Точно така, ето затова е по-добре детето да учи по френската система в Лицея, вместо да го побъркват в българските училища с глупости и цялото семейство да учи с него, да дават сума пари за уроци и накрая пак да излезе от системата със съмнително образование и знания.
То пък щото деца от Лицея хич не ходят по уроци. Имам наблюдения над деца от изцяло бг семейства там и ходят на уроци по френски, някои и по БЕЛ. Бях писала в другата тема за приятелско дете. Миналата година му разглеждах тетрадките. На диктовка на дните от седмицата на български повече от половината бяха сгрешени. В трети клас!
Виж целия пост
# 3 160
Точно така, ето затова е по-добре детето да учи по френската система в Лицея, вместо да го побъркват в българските училища с глупости и цялото семейство да учи с него, да дават сума пари за уроци и накрая пак да излезе от системата със съмнително образование и знания.
То пък щото деца от Лицея хич не ходят по уроци. Имам наблюдения над деца от изцяло бг семейства там и ходят на уроци по френски, някои и по БЕЛ. Бях писала в другата тема за приятелско дете. Миналата година му разглеждах тетрадките. На диктовка на дните от седмицата на български повече от половината бяха сгрешени. В трети клас!
Това е училище за чужденци. На българчетата е нормално да е трудно и да ходят на уроци. И там български се учи 2 часа седмично, колкото и английски. Това не е българско училище, нито е за българи. То е създадено за французите, които живеят в чужбина.
Виж целия пост
# 3 161
Може ли чужденец да знае по-добре български от вас?

Ми може Twisted Evil Аз правила почти не знам. Граматическите ми познания се свеждат до глагол, съществително и прилагателно. Не съм компетентна и за разни висши пилотажи като къде се слага запетаята в определени случаи например. А един лингвист, макар и чужденец ще ги знае тези неща. Аз със сигурност ще мога да кажа и схвана неща от уличната реч, които той няма да може да каже или разбере. Ма какво от това? Когато говорим за преподаване, а не за говорене, аз не мисля, че съм връх на сладоледа.
Виж целия пост
# 3 162
Децата са там от първа група на детската градина.
Пиша го, защото Мецан има много романтична представа, че като си запишеш детето в чуждо училище, занимавката с езика ти е спестена.

Иначе от наблюденията ми досега от нашата система най-зле е положението с Човек и общество. Не е написано толкова неразбираемо за трети клас, колкото ужасно скучно и с много години, което отблъсква децата. По-нататък съм сигурна, че има и още простотии.

Виж целия пост
# 3 163
Децата са там от първа група на детската градина.
Пиша го, защото Мецан има много романтична представа, че като си запишеш детето в чуждо училище, занимавката с езика ти е спестена.


Може да са там от началото, но все пак липсата на човек вкъщи, който да знае езика се отразява. На едни деца повече, на други по-малко, но се отразява. С Мецан сме говорили по темата и аз съм била винаги скептична по отношение на записването на дете с двама родители българи, които не знаят добре френски във френско училище. Същото важи и за други чужди училища. Това си е моето лично мнение, не ангажирам никого. Има деца, които добре се справят и родителите им не знаят дума френски, но повечето наемат и учител.
Ама то е лесно човек да си го представи. И в българско училище ако никой вкъщи не знае български детето и най-прости неща няма кого да попита, докато си учи или пише домашно.
Речника се развива с четене, но не е същото. В класовете след 5-ти нещата стават сериозни, липсата на богатство на речника си казва думата и някои деца не успяват да се справят. Отделно, това си е друга култура, други порядки имат, други навици. Ако човек не е запознат и започва да протестира за неща, които са установени от години. За българите може да са скандални, за франсетата са си така и точка.
Виж целия пост
# 3 164
Много правилна забележка - културата е друга, всичко е различно, независимо дали е френски, английски... При липсата на родител, който да помага за чуждия, че и за родния език, в чуждо училище, нещата се усложняват за детето. Това не е като да си емигрант, макар да подозирам, че точно това е целта на някои родители-българи - да създадат някакво подобие на чужда система.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия