За образователните системи по света и у нас

  • 225 297
  • 3 787
# 3 135
Прочетох последните 7-8 поста и ми направи впечатление с какво благоговение се произнася това "нейтив". Все едно ако учителят е "нейтив" ще има някаква специална фуния, с която да предаде знанията на децата по-добре от друг, който не е нейтив. Че то да си нейтив не значи, че си по-добър в граматиката или пък имаш перфектно произношение (нейтивите може да си говорят на местния диалект). Нейтивът единствено може би владее по-добре някакви жаргонни и идиоматични изрази от уличния език, което едва ли е баш таргет речника на учещите деца. За мен по-важното е учителят да има педагогически умения и подход, отколкото да е нейтив.

В тон с горното - старшата преподавателка на АВО-Бел, която води курсове за получаване на международно призната квалификация "учител по английски" включително и на студенти, за които английският е роден език, е българка.
Разбира се, че е голямо предимство преподавателят да е нейтив. И разбира се, че щом е преподавател той има необходимото ниво на владеене на езика, за да го преподава, а не е някой от улицата.
Това с българската учителка, която преподава по-добре английски от английската учителка е смехотворно. Не, че не може да преподава добре, но ми се струва излишно да обяснявам защо винаги учител, за когото езикът е и роден, ще я превъзхожда. Говорим за преподаватели, а не за всеки произволен чужденец "нейтив"   Grinning
Виж целия пост
# 3 136
Покрай темата си дадох сметка, че "нейтив" преподавателите по език, с които съм се срещала, всъщност не са педагози по квалификация, нито са били преподаватели в родината си, а тук преподават в известни школи. С това не казвам, че всички нейтив преподаватели в България всъщност не са преподаватели, а само, че това, че преподават в школа или езиково училище не означава, че професията им изначално е такава. Въобще не оспорвам ползите от такова обучение - важното винаги е каква конкретно е целта на обучението и до каква степен конкретният обучаващ може да я осигури. Но оттам е и възможно да се получи така, че нон-нейтив да подготви по-добре от нейтив.
Виж целия пост
# 3 137
Е, сега, едва ли някой от нас очаква нейтив учител да е някоя необразована личност, да го кажа крайно, продавачка. Предполагам, че ще е поне бакалавър, т.е. с някакво минимално ниво на добро образование, нищо че ще учи 4-годишни. За учител очаквам да е с висше образование, дори да няма точно учителска правоспособност. Иначе не ми дреме дали е нейтив или не. Но не зная доколко частните градини и училища могат да си позволят да наемат висококвалифициран нейтив. Дори дълбоко ме съмнява да могат да си го позволят, може би малки изключения от българските частни, а тези, които са по чужди образователни системи не ги слагам в сметката.
Виж целия пост
# 3 138
Естествено, че не говоря за хванати от улицата, Андариел, а за интелигентни хора с висше образование. Но точно защото езикът им е роден и не са учили педагогика или лингвистика, преподават така, както някой образован икономист би преподавал български на чужденче. Обучението от нейтив несъмнено има своите огромни ползи, но е напълно възможно българка, дългогодишен добър преподавател по английски - което означава както с обширни езикови познания, така и добър педагог,  със стотици ученици, защитили сертификат с високи точки, да осигурява по-добро сертификатно обучение.
Не рекламирам, нито критикувам никого, споделям лични наблюдения.
Виж целия пост
# 3 139
Покрай темата си дадох сметка, че "нейтив" преподавателите по език, с които съм се срещала, всъщност не са педагози по квалификация, нито са били преподаватели в родината си, а тук преподават в известни школи. С това не казвам, че всички нейтив преподаватели в България всъщност не са преподаватели, а само, че това, че преподават в школа или езиково училище не означава, че професията им изначално е такава. Въобще не оспорвам ползите от такова обучение - важното винаги е каква конкретно е целта на обучението и до каква степен конкретният обучаващ може да я осигури. Но оттам е и възможно да се получи така, че нон-нейтив да подготви по-добре от нейтив.
А, тук всичко може да се види, но аз говорех за преподаватели като квалификация. Ако някоя школа е хванала чистачка от северна Франция да преподава френски, то няма какво да коментираме дали квалифициран български преподавател ще е по-добър. Преди да наема преподавател или да плаща такса в школа е хубаво човек да се информира. Peace
Виж целия пост
# 3 140
Но точно защото езикът им е роден и не са учили педагогика или лингвистика, преподават така, както някой образован икономист би преподавал български на чужденче.
По стечение на обстоятелствата, руският ми е почти като роден език още от детска възраст. В момента дъщеря ми учи руски като втори чужд език и, когато ме попита за нещо, аз мога да отговоря вярно, но не мога да обясня защо. Точно както знам, че на български множественото число на слон е слонове, а на кон- коне, но не мога да обясня защо, така че чужденецът да разбере и сам да започне да слага правилните окончания в множествено число.
Виж целия пост
# 3 141
Уиши, да, точно това имах предвид. Чистачка никой не би наел, все пак.
Виж целия пост
# 3 142
когато ме попита за нещо, аз мога да отговоря вярно, но не мога да обясня защо. Точно както знам, че на български множественото число на слон е слонове, а на кон- коне, но не мога да обясня защо,

E па то на малки деца не се обяснява защо. Просто им го говориш правилно и те знаят, че на кон е коне, а на слон - слонове, без да знаят защо и не им трябва.
Виж целия пост
# 3 143
когато ме попита за нещо, аз мога да отговоря вярно, но не мога да обясня защо. Точно както знам, че на български множественото число на слон е слонове, а на кон- коне, но не мога да обясня защо,

E па то на малки деца не се обяснява защо. Просто им го говориш правилно и те знаят, че на кон е коне, а на слон - слонове, без да знаят защо и не им трябва.
Да, това е предимството на нейтив спийкърите. Обаче когато синът ми проговаряше като малък, караше наред "кони", "слони", "бори". Човекът беше решил, че се праска "и" накрая на всяка дума за множествено число.
Виж целия пост
# 3 144
Разбира се, че е голямо предимство преподавателят да е нейтив. И разбира се, че щом е преподавател той има необходимото ниво на владеене на езика, за да го преподава, а не е някой от улицата.
Това с българската учителка, която преподава по-добре английски от английската учителка е смехотворно. Не, че не може да преподава добре, но ми се струва излишно да обяснявам защо винаги учител, за когото езикът е и роден, ще я превъзхожда. Говорим за преподаватели, а не за всеки произволен чужденец "нейтив"   Grinning

Ти май вярваш, че всички нейтив спийкъри, преподаващи в България, са все поне бакалаври по английски език от Оксбридж Mr. Green Повярвай ми, повечето не са, а имат някаква друга основна квалификация, или даже само средно образование и след това курс (ако изобщо). Точно такъв курс, какъвто води споменатата от мен старша преподавателка в АВО-БЕЛ Twisted Evil

Дори да приемем, че нейтивът говори и знае английски по-добре от българката/българина учител, то да преподаваш и да говориш не е едно и също, различни професии са. А нивата на децата са толкова по-ниски от нивото на учителите, че някаква незначителна разлика в езиковите умения няма никакво значение, докато педагогическите умения имат огромно такова. Точно затова бих предпочела на детето ми да преподава математика Линка Минчева, а не някой професор по математика, който сигурно знае повече, ама нищо не може да обясни ясно.

Но все пак ми е интересно защо нейтивът ВИНАГИ ще превъзхожда newsm78
Виж целия пост
# 3 145
Разбира се, че е голямо предимство преподавателят да е нейтив. И разбира се, че щом е преподавател той има необходимото ниво на владеене на езика, за да го преподава, а не е някой от улицата.
Това с българската учителка, която преподава по-добре английски от английската учителка е смехотворно. Не, че не може да преподава добре, но ми се струва излишно да обяснявам защо винаги учител, за когото езикът е и роден, ще я превъзхожда. Говорим за преподаватели, а не за всеки произволен чужденец "нейтив"   Grinning

Ти май вярваш, че всички нейтив спийкъри, преподаващи в България, са все поне бакалаври по английски език от Оксбридж Mr. Green Повярвай ми, повечето не са, а имат някаква друга основна квалификация, или даже само средно образование и след това курс (ако изобщо). Точно такъв курс, какъвто води споменатата от мен старша преподавателка в АВО-БЕЛ Twisted Evil

Дори да приемем, че нейтивът говори и знае английски по-добре от българката/българина учител, то да преподаваш и да говориш не е едно и също, различни професии са. А нивата на децата са толкова по-ниски от нивото на учителите, че някаква незначителна разлика в езиковите умения няма никакво значение, докато педагогическите умения имат огромно такова. Точно затова бих предпочела на детето ми да преподава математика Линка Минчева, а не някой професор по математика, който сигурно знае повече, ама нищо не може да обясни ясно.

Но все пак ми е интересно защо нейтивът ВИНАГИ ще превъзхожда newsm78
Ти не ме четеш. Написала съм отговорите на въпросите ти, вижда и в какво и дали вярвам, и прочее. Няма да го напиша отново.
Виж целия пост
# 3 146
Педагогическата правоспособност, особено при водене на часове при малки деца и малки ученици, е силно препоръчителна. Ако трябва да бъдем откровени, не може всеки да е учител, само защото анлгийският му е роден и е завършил инженерство. Езикът трябва да е книжовен, все пак говорим за човек, който ще учи деца. Иначе и аз да взема да стана учител по български на чужденци, още повече, че квалификацията ми е достатъчно подходяща за работа с деца в сравнение с някой инженер (нищо лично към инженерите, просто те бяха споменати). Децата както поемат чуждия език, както и всеки друг език в началото, така ще им остане, а грешките после трудно се поправят.
Виж целия пост
# 3 147
Разбира се, че е голямо предимство преподавателят да е нейтив. И разбира се, че щом е преподавател той има необходимото ниво на владеене на езика, за да го преподава, а не е някой от улицата.
Това с българската учителка, която преподава по-добре английски от английската учителка е смехотворно. Не, че не може да преподава добре, но ми се струва излишно да обяснявам защо винаги учител, за когото езикът е и роден, ще я превъзхожда. Говорим за преподаватели, а не за всеки произволен чужденец "нейтив"   Grinning
Ти не ме четеш. Написала съм отговорите на въпросите ти, вижда и в какво и дали вярвам, и прочее. Няма да го напиша отново.


Ами чета те, даже внимателно. Виж си поста по-горе, в него има само твърдения, но не виждам нито едно обяснение newsm78

Или според теб " разбира се , че", "смехотворно е" и "струва ми се излишно да обяснявам" са обоснована аргументация? Laughing

Мисля да зарежа спора, защото няма да те убедя, вярвай в каквото искаш. Но аз съм 100% убедена, че ако искам детето ми да изкара сертификат СРЕ с грейд А ще искам да му преподава Милена Грудева, а не някой набеден американски или австралийски нейтив.

Виж целия пост
# 3 148
Доказателство няма и да видиш, така че трябва да се примириш с $разбира се, че...$ и $смехотворно е...$. А нито се разбира, нито нищо. Имаме едни твърдения и толкова.
Обаче като си спомня как нашенски учители с две нива курс по английски стават учители по чужд език, ми настръхва косата. Явно второкласниците нямат нужда от квалифициран учител с филология по съответния език или висок езиков сертификат плюс правоспособност и минава и с някой под средно ниво за любители. Сега май го водят ниво А, аз по стандартните курсове го водя начинаещи или пред-средно или както там го преведем. Дори не са напреднали.
Виж целия пост
# 3 149


Мисля да зарежа спора, защото няма да те убедя, вярвай в каквото искаш. Но аз съм 100% убедена, че ако искам детето ми да изкара сертификат СРЕ с грейд А ще искам да му преподава Милена Грудева, а не някой набеден американски или австралийски нейтив.


Какво да ме убеждаваш? При двама преподаватели по език, които са учили за това, а не са просто хванати от улицата и единият е носител на езика, е ясно, че носителят на езика, т. нар. нейтив, е по-добър. Освен, че е със същата квалификация като българина и езика му е роден.

А кой какво прави и преподава без да има нужната квалификация е друга тема. Мисля, че всеки има глава на раменете си и може да провери кой колко е квалифициран, кой какви сертификати издава и какви са изискванията за преподавателите по тях. Така или иначе говорехме за чужди училища и градини, не за курсове по език или български градини. В България почти всичко е на свободен режим и като не покриваш критериите за детска градина просто я наричаш клуб. За езиков център също няма изисквания, та ако някой ползва такива услуги да проверява какво точно се предлага.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия