МОН - промените продължават

  • 131 893
  • 1 526
# 1 170
Скрит текст:
Дългите летни ваканции и щастливото детство са различни неща. Нека не ги смесваме. За всеки случай е жалко, ако детето се чувства нещастно затова, че има четене и реши някоя задача през трите месеца и нещо лятна ваканция. Все пак никой не тика с пръчка онези, които пък не щат, в момента.
Тук говорим за ефективност на учебния процес и разпределението на учебните часове в учебната година. Затова правим сравнения и търсим причините за различните подходи.
Не става въпрос за "ученолюбивост", а за това, как най-ефективно следва да се разпредели времето в годината. И за норма, която би била най-полезна за всички.
За изучаването на когнитивните процеси в човека си има цели науки, нито съм ги аз измислила, нито дори съм желала съответните резултати. На кой какво му се иска и как субективно и удобно вижда нещата - това няма нищо общо с въпроса. От това общи промени на човешката психика няма да настъпят.

Няма нищо по-непостоянно от резултатите от проучванията на тези науки. Различни научни звена, според източника на плащане, стигат до различни и често противоречиви изводи. Само в google ако наберем, например, long holidays at school, ще видим колко са противоречиви мненията. Освен това смятам, че при решаването на въпроси, свързани с разпределението на учебния процес трябва да се имат предвид народопсихологията, традициите, климата и какво ли още не. Не съм убедена, че проучванията се правят толкова детайлно, отчитайки тези фактори.

Но както и да е. Факт е, че повечето хора у нас не искат намаляване на лятната ваканция. Смятам, че това е достатъчен мотив тя да не се пипа.

А иначе - да не забравяме, че и ние сме били деца. И да, едва ли повечето деца се чувстват щастливи, ако им се налага да решават задачи през лятото. А пък аз не се радвам, когато имам много работа в службата. Innocent
Виж целия пост
# 1 171
Досега за пет години в училище нямам наблюдения децата да забравят материала. Да, има момент на напасване, но за две седмици влизат в релси.
От моито ученически години също нямам спомен да сме забравяли.
Имам много познати в чужбина, а и тук във форума хора от чужбина са споделяли недостатъците на дългата учебна година. Нито могат да си починат като хората, след всяка ваканцийка пак имат период на влизане в релси, почивките са на безумни цени в тези дати и пр.
Виж целия пост
# 1 172
.
Ако нечии деца имат проблем със забравянето на наученото, родителите им да им наемат учители през лятото или да ги пращат на занималня. Моите деца се справят добре и при дълги ваканции.
Само ще ви кажа едно - ако едно дете си е ученолюбиво, ваканцията не му пречи. Ако не е - и целогодишно да го вържете в училище, все тая!
Абсолютно това е и моето мнение. Сега поне се предлагат какви ли не курсове и летни училища. Частни учители също има.
Виж целия пост
# 1 173
Аз също смятам, че лятната ваканция не трябва да бъде намалявана. За учениците след 7 клас тя е 11 седмици, смятано от 30.06.2018 г. Съдейки по моите деца, не мога да кажа, че е твърде дълга и им е омръзнала. Такива са и моите спомени от детството.
Въпрос на преценка на децата и родителите е дали ще използват тази ваканция за учебни цели. За мен е важно да се чете - задължителна литература, книги по желание, каквото на детето му харесва. Защото това е времето, когато спокойно можеш да осмислиш прочетеното, а не да препускаш по страниците, гледайки часовника и мислейки за поредния ти ангажимент. А е безспорно, че четеното обогатява.
Останалото си зависи от детето - дали ще ходи на летни курсове или учители, дали ще решава задачи или ще учи езици. Въпрос на желание и на необходимост.
Що се отнася до другите ваканции, радвам се, че от време на време отпускат по 1-2 дни за почивка и наспиване.
Единствено краят на Коледната ваканция ме притеснява, защото 02.01. не е най-подходящото време децата да се върнат на училище, но се надявам това да се промени.
Виж целия пост
# 1 174
За големите ваканцията е що-годе по-добре. За малките е голяма и е добре вместо всичката почивка да е на куп, тя да се разпредели по-разумно и равномерно през годината.
За забравянето - изключвам субективното мнение на всяка майка за собственото й детенце, то разбира се е умно, не споря /дори не смея да си го помисля/, цитирам просто научни изводи.

Например:
Скрит текст:
Ние работим много върху начина, по който функционират различните видове памет. Въпросът е как да приспособим практиките в клас към всички видове памет. Още преди сто години науката е разбрала по какъв начин информацията се интегрира в мозъка. Първоначално е необходима голяма енергия, за да се създадат първите следи, които да останат в мозъка. Постепенно обаче тези следи избледняват, което налага повторно запаметяване. То е по-малко уморително и избледняването става по-бавно, след което идва третото запаметяване. След три-четири повторения следата най-накрая се утвърждава и информацията се задържа. Трябва да знаем, че забравянето е нещо съвсем естествено и за да задържим информацията, трябва да свършим доста работа, трябва да се съпротивляваме. Когато започнат да се натрупват следи в паметта, ние трябва да ги утвърждаваме, за да можем лесно да си спомним за тях и след това да пристъпим към изпълнение. Разполагаме с десетки видове памет, но при ученето прибягваме най-вече към т.нар. перцептивна памет. Става дума за сензорната памет, която преминава в т.нар. работната памет – това е паметта, която се използва в училище и която е необходима за съзнателните процеси. Как работи тя? Тя има нужда да се опре на семантичната памет, на всичко това, което знаем и което можем да заявим с думи. Цялата тази съвкупност от памети ни позволява да извършваме различни неща. Нашата цел е да информираме преподавателите за начина, по който функционират тези видове памет и да им обясним какви са необходимите условия за работа в клас, така че ученето да бъде приспособено към този начин на функциониране на паметта.
http://kultura.bg/web/%D0%BF%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%82-%D0%B8-%D0% … %B0-%D1%87%D0%BE/
В учебната година този необходим брой повторения го няма на практика. По тази причина и нужното не се усвоява трайно, ако тази необходимост не се навакса.
Мога и научна литература да цитирам, но се съмнявам някой оттук да седне да я чете. Не искам никого да обидя, но опитът ми е такъв.
Виж целия пост
# 1 175
Дългите летни ваканции и щастливото детство са различни неща. Нека не ги смесваме. За всеки случай е жалко, ако детето се чувства нещастно затова, че има четене и реши някоя задача през трите месеца и нещо лятна ваканция. Все пак никой не тика с пръчка онези, които пък не щат, в момента.
Скрит текст:
Тук говорим за ефективност на учебния процес и разпределението на учебните часове в учебната година. Затова правим сравнения и търсим причините за различните подходи.
Не става въпрос за "ученолюбивост", а за това, как най-ефективно следва да се разпредели времето в годината. И за норма, която би била най-полезна за всички.
За изучаването на когнитивните процеси в човека си има цели науки, нито съм ги аз измислила, нито дори съм желала съответните резултати. На кой какво му се иска и как субективно и удобно вижда нещата - това няма нищо общо с въпроса. От това общи промени на човешката психика няма да настъпят.

От къде се събират повече от три месеца, освен за 1 - 4 клас?
Другите това лято ще имат 11 до 13 седмици лятна ваканция. С две ваканции от по 10 - 14 дена (за Коледа и Нова Година, после и за Великден) , според мен, няма да има проблеми. Покрай национални празници и избори идва още по някой ден почивка и това е. Както за големите, така и за малките ученици.
Виж целия пост
# 1 176
Виж по-горе, два пъти визирах точно ваканцията на малките. При които и когнитивните процеси на забравяне са по-силно изразени поради спецификата на физиологията им.
Говоря за лятната ваканция /и това подчертах/ - едно е да се разпредели количеството почивка равномерно и да не се получава психическа умора през годината, съвсем друго това количество да се изсипе на веднъж, почти еднократно. А в останалото време едно дете, особено по-малко, не може да си почине толкова, колкото му е необходимо, с някакви смешни 3-4 дни. В които влизат бездруго полагаемите му се събота и неделя.
По-горе някой спомена за Франция, например, където това разпределение е доста по-логично и добре направено.
...
Всяка възраст си има своите специфики. "Както за големите, така и за малките" е неприложимо при децата. Огромна е разликата между 7 и 17 годишен например.
Виж целия пост
# 1 177
Моето дете нито е особено умно, пък ученолюбиво- никак. Но не забравя нищо от наученото, дори в интерес на истината входните винаги са му отлични до мн. добри, за разлика от изходните, при които умората си казва думата, там има повече дефицити.

Никаква полза няма да има от повече или по-дълги ваканции през годината, защото:

Едва ли през другите сезони децата ще си починат така ефективно, както това би се случило през лятото. През лятото всеки може да е някъде сред природата- на плаж, на язовир, на разходка в гората, в парка,  дори на махленското игрище да рита топка, пак е по-добре, отколкото през другите сезони заврян у дома.

Ученето не се случва само и единствено в училище, нито само и единствено на курсове и школи. Ще се забрави език- ами няма, ако помогнем на детето да си намери текстове на любими песни, например .Тук е ролята на родителите как ще организират пълноценна почивка на детето си. С повече или с по-малко средства, винаги могат да се намерят интересни и смислени занимания.

Колкото и да не са от четящата порода децата, през лятото се намира повече време за четене, гледам познати деца и моето по-често посягат към книгата през лятото, отколкото през кратките ваканции

Ваканциите през годината, ако са по седмица със сигурност ще изкушат много родители да карат децата си "да си помогнат" за училище, разбирай- да решават задачи, да подготвят уроци .

Съвсем, ама съвсем отделен е въпросът в днешно време изобщо каква е ефективността на пребиваването на детето в училище, но това е  много дълга и тегава тема.
Виж целия пост
# 1 178
Не знам как някой сблъсквал се с безумията в нашето образование може да препоръчва още от същото за децата си. Проблема не е във ваканциите, а в това какво и как правят децата докато са в училище. Разбира се, за МОН е удобно да се плъзга по въпроса с ваканциите и да търси обяснението за ниските резултати във ваканциите, това е доста по-просто спрямо преглед на учебници и съдържанието им, взаимовръзките между предметите, начина на преподаване и т.н. Иначе удължаването на учебната година точно за класовете, след които се кандидатства (4-ти и 7-ми), както и отлагането на НВО за 7-ми клас с един цял месец си е жива форма на лобизъм продиктувана от създаването на допълнителен бизнес за частни школи и учители. А с оглед безобразията в МОН и разтеглените срокове за класирания, вече след 7-ми клас деца и родители ще се окажат ангажирани с кандидатстване чак до средата на август.
Виж целия пост
# 1 179
Не знам как някой сблъсквал се с безумията в нашето образование може да препоръчва още от същото за децата си. Проблема не е във ваканциите, а в това какво и как правят децата докато са в училище. Разбира се, за МОН е удобно да се плъзга по въпроса с ваканциите и да търси обяснението за ниските резултати във ваканциите, това е доста по-просто спрямо преглед на учебници и съдържанието им, взаимовръзките между предметите, начина на преподаване и т.н. Иначе удължаването на учебната година точно за класовете, след които се кандидатства (4-ти и 7-ми), както и отлагането на НВО за 7-ми клас с един цял месец си е жива форма на лобизъм продиктувана от създаването на допълнителен бизнес за частни школи и учители. А с оглед безобразията в МОН и разтеглените срокове за класирания, вече след 7-ми клас деца и родители ще се окажат ангажирани с кандидатстване чак до средата на август.

Разбира се, че основният проблем не се корени във ваканциите. Но това някой тук сутринта го повдигна като въпрос.
Ако си говорим за кандидатстването в гимназиите - то си е безумие от всякъде. Нелогичен ми е изцяло и форматът на НВО с тия тестове, ама тук МОН промени не предвижда.  Laughing
Виж целия пост
# 1 180
Ми едно време пък кандидат-гимназиалните изпити бяха след 15.06. - т.е. учебната година беше вече приключила. Имам спомени, че когато кандидатствах през 1994, при положение, че влязох по първо желание още на първо класиране, до края на август все имаше някакви срокове за вадене и носене на документи. Сега решиш ли още на първо класиране да се запишеш, в началото на юли забравяш за всичко.
Виж целия пост
# 1 181
Една хубава статия на английски, която, според мен,показва различни гледни точки  и илюстрира липсата на единнен извод за полезността на различните варианти по отношение на дължината на лятната ваканция.

http://www.newtimes.co.rw/section/read/196779

Ще си позволя да преведа някои извадки:
Някои проучвания твърдят, че децата от семейства с ниски доходи страдат от спад в академичните постижения в резултат на продължителната почивка, което води до увеличаване на разликата в постиженията.

Същите проучвания показват, че през дългата ваканция децата от средната класа четат повече, посещават библиотеки, продължават да обогатяват пътуванията си и се връщат по-способни да учат, отколкото преди.
...........
Очевидно децата, които имат достъп до висококачествени преживявания, продължават да упражняват ума и телата си в музеите, библиотеките и допълнителните занятия. Междувременно децата без ресурси стоят пред светнали екрани за целия ваканционен сезон.

Следователно, дългата учебна ваканция може да бъде конструктивна или разрушителна за нашите ученици!


Т.е. потвърждава се моето мнение, че умното дете си е умно и през ваканциите, а незаинтересованото нищо не го променя.
Виж целия пост
# 1 182
Ми едно време пък кандидат-гимназиалните изпити бяха след 15.06. - т.е. учебната година беше вече приключила. Имам спомени, че когато кандидатствах през 1994, при положение, че влязох по първо желание още на първо класиране, до края на август все имаше някакви срокове за вадене и носене на документи. Сега решиш ли още на първо класиране да се запишеш, в началото на юли забравяш за всичко.

Така беше - ходехме след края на учебната година, полагахме си изпитите, получавахме си оценките, класиранията и се записвахме.

Една хубава статия на английски, която, според мен,показва различни гледни точки  и илюстрира липсата на единнен извод за полезността на различните варианти по отношение на дължината на лятната ваканция.

http://www.newtimes.co.rw/section/read/196779
...
Т.е. потвърждава се моето мнение, че умното дете си е умно и през ваканциите, а незаинтересованото нищо не го променя.
По тази логика аз съм още по-права - да отпадне въобще формата на задължителното обучение с посещаване на училище по 8 и кусур астрономически часа на ден.  Не е зле да похожда за по 2-3 часа дневно 3-4 пъти в седмицата, да си нагледа съучениците. Знам, знам, как още повече ще се "харесам" на учителките, ама това показва проучването. Не съм виновна аз. Без друго моето дете в началото на учебната година е много по-добре подготвено. Неговият спад е винаги в края на учебната година. Понеже се занимава на спокойствие и качествено с различни дейности през ваканцията. Което в учебно време не се случва. Голям праз, че останалите 22 са на опаки.  Laughing
 Е, аз не се успокоявам с това, че било "умно". Отчитам си чистите физиологични процеси на натрупване на умора.
Страхотно "нАучно откритие" - едно нещо може да е добро или лошо, според зависи.
 
Апропо - изследването, не знам кой и как го е правил, но се отнася до "два месеца и малко почивка". Красоти от по 3- 3.5 месеца не са изследвани тук май.  И другото - и тук пишат, че на "Балканите" ползваме най-дългата лятна отпуска при децата. Като гледам - нито са най-здравите, нито са най-умните в резултат на това. В гарнитура с факта, че са рядкост децата, които имат по един възрастен, който да ги отглежда по цял ден из къщи, да ги води насам - натам и да ги "разнообразява" и образова.
Нашата дълга лятна ваканция е била логична навремето, когато е била измислена - децата са помагали на родата по нивите, бачкали са и са почвали възможно най-късно училище, за да се прибере реколтата. Сега таз нужда е отпаднала май.
Виж целия пост
# 1 183
Цитат
Едва ли през другите сезони децата ще си починат така ефективно, както това би се случило през лятото. През лятото всеки може да е някъде сред природата- на плаж, на язовир, на разходка в гората, в парка,  дори на махленското игрище да рита топка, пак е по-добре, отколкото през другите сезони заврян у дома
.
Това за мен е най-големият позитив на дългата лятна ваканция и не бих я дала за повече киснене в училище. Да могат да останат месец на море или планина, да пътуват някъде в чужбина, да играят навън максимално в хубавото време.

Цитат
Очевидно децата, които имат достъп до висококачествени преживявания, продължават да упражняват ума и телата си в музеите, библиотеките и допълнителните занятия. Междувременно децата без ресурси стоят пред светнали екрани за целия ваканционен сезон.
Изводът е, че могат да направят летни занимални за децата без възможности вместо да натикват всички в в един калъп.
Ваканцията от 7ми клас нататък е два месеца и половина.
Само до 4-ти клас ваканцията е три месеца и половина. Не знам какво толкова забравят до този клас, имайки предвид, че материалът е повече от елементарен в основната степен. Ако някой не го е предал както трябва и учениците не са го усвоили достатъчно, вината със сигурност не е на лятната ваканция.
Виж целия пост
# 1 184

Нашата дълга лятна ваканция е била логична навремето, когато е била измислена - децата са помагали на родата по нивите, бачкали са и са почвали възможно най-късно училище, за да се прибере реколтата. Сега таз нужда е отпаднала май.


Да, бе, да не съм родена 1920 г. По наше време прибирането на реколтата беше механизирано, защото се вършеше в ТКЗС-та, а не в раздробени нивички и градинки както сега.

Лятната ваканция е време за почивка, забавления и пълноценно общуване с родителите и с други роднини, с които децата не винаги могат да се видят през учебно време. Време, в което децата могат да научат за света нещо повече, извън  и без това лошо написаните учебници.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия