Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Консултации с ерготерапевт

  • 4 221
  • 31
# 15
Здравейте, не знаех, че тази специалност има приложение и в България. Моето дете посещаваше ерготерапевт веднъж седмично в продължение на 1 година в чужбина. Няма увреждания и диагнози, но пък имаше чувствителност към допир към меки повърхности, също и проприоцептивни нарушения. Първото излекувахме напълно. Хиперактивността не се повлия особено. Сега е в предучилищна възраст и имат онлайн обучение, в което естествено участвам и аз, и ясно виждам затруднената му концентрация. Не може да си  съсредоточи погледа за дълго време пред таблета гледайки преподавателя, не слуша и не внимава. Старае се да намери някакъв предмет, да го вземе в ръцете си и да играе с него. Така концентрацията му напълно се измества. Не запомня това, което се говори от преподавателя, защото не слуша, макар и да го чува.
Във вашия обсег ли е този проблем и с какви упражнения се преодалява? Мога ли да правя нещо от вкъщи? Знам, че не се ли преодолее това в ранна детска възраст се налага да се пият лекарства за концентрация в учебен период, което до голяма степен решава проблема.

Здравейте ALMIRRA,
Да, в България се изучава Ерготерапия, като най-добрата програма според мен е  в Русенския Университет Simple Smile Радвам се че  казвате, деца без увреждания и диагнози, защото аз лично се опитвам да правя популярна идеята, че ерготерапевтите работя със всички деца и големи хора, които по една или друга причина, неуспявят да участват активно и пълноценно в значими дейности.
Щом казвате че вашето дете е в предучилищна възраст, предполагам че е на 5 или 6 г. което означава, че времевия диапазон в който би могло да задържи вниманието си е меджу 8 и 10 мин ( възрастта + 2).
Мога да препоръчам няколко идеи, които са общи,но все пак свързани с вашето запистване, как да съдействаме на детенце да бъде по концентрирано и да оставя все пак някакво знание в главичката му.
Имайте предвид, обаче, че децата на тази възраст учат предимно през игра, през опит-грешка, през общуване и взаимодействие с връстници и онлай н обучението не може да замести всичко това.
Ето и моите предложения:
1. Предложете на дете да седи веместо  на стол на пилатес топка или на земята с кръстосани крачета, като лаптопа да е пред него,а върху скута му да сложите възглавница или нещо тежко.
2.Игри за конценрация- мемори карти ( с различни теми- цветове, животни, цветя, каквото харесва), редене на пъзели подходящи за възрастта, https://www.loom.com/share/ce5eda8d73a94996af6ed62ef1737f3c, сгъване на дрехи, подреждане на кухненските шкафове
3.Когато казвате на детето ви да направи нещо в ежедневието ви, може да го молите да повтори, какво сте му заръчали (не го правете като самоцел, а се опитайте да го адаптирате в ежедневното си общуване)

Разбира се оставам на разположение, ако имате нужда от по детайлна консултация, моля свържете се с мен.
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 16
Здравейте мили родители,
Бих искала да споделя с вас едно кратко видео за това с какво се занимавам аз и какво е #Ерготерапия.



Не се колебайте да се свържете с мен, ако имате някакви притеснения свързани с това че детето ви среща затруднения с включването или извършването на #дейности свързани с неговото #ежедневие. Дейности които са свързани с #игра, #учене, #самообслужване.
Виж целия пост
# 17
Здравейте! Адмирации, че информирате и помагате на хората в такъв момент!
Синът ми е на 4г, със забавяне в психо-моторното развитие (проходи на 2,5г, още не говори почти, знае 10-15 думички и всичко назовава с една сричка). Още среща трудности в ежедневните дейности - не може да се облича и обува, от скоро се съблича (без потника). Не кара колело, в това число и баланс колело, тротинетка или ride-on (на последното само се справя горе-долу). На другите като се качи и види, че не се справя, се отказва и ядосва, въпреки, че го окуражаваме много. Можете ли да ни дадете някакви насоки как да работим с него, така че да започне да се справя и поне с тези неща? Благодаря Ви!
Виж целия пост
# 18
Здравейте Анита,
Благодаря че се обърнахте към ерготерапевт за съдействие, ще се опитам да ви дам няколко насоки, които според мен  могат да бъдат от ползва.
На първо място бих ви посъветвала да поставите няколко цели, които да постигате, т.е вниманието и енергията ви да е насочена към тези цели, за да не се разпилявате и детето да знае какво се очаква от него. Преценете какво е важно към настоящия момент синът ви да знае или да научи (типично за възрастта) от трите сфери- игра, учене, самооблужване
Например:
    да си обува/събува обувките сам след разходка
Shoe
    да се храни сам Stew
    да рисува на вертикална повърхност с пастели, маркери, моливи с двете ръце или с едната
Pencil
    да вади прането от пералнята и да го слага в кош
Hands Ok Hand
    да имитира звуци и действия на животни
Animal Rabbit
Продължвайте да го насърчавате на се движи, да кара ride-on  колелото, другите даже може да ги приберете, за да не се  усеща задължен да ги кара, ходете на разходки в планината, дайте му две пръчки и в двете ръце когато сте в планината. Играта на трамлин, люлка, катерене са много полезни и важни.
Още няколко идеи:
Видео-https://youtu.be/pk069Hpmi-8
Приключенска пътека у дома- позлвайте дивана, стол, възглавници, включете всичко през което може да се минава под, над, острани, идеяат да е нещо като мътека с препядствия
Видео- 7 походни на животниhttps://www.youtube.com/watch?v=LTDojV-apsc

Имайте предвид,че всичко което ви предлагам може да не сработи за вашия син, защото не го познавам и предложенията ми са на база, информацията която сте написали. Пробвайте някой от идеите, ако имате повече въпроси, моля не се колебайте да ме потърсите отново и да ви покяная в студиото ми.
Поздрави
Руслана[/list]
Виж целия пост
# 19
Здравейте! Адмирации, че информирате и помагате на хората в такъв момент!
Синът ми е на 4г, със забавяне в психо-моторното развитие (проходи на 2,5г, още не говори почти, знае 10-15 думички и всичко назовава с една сричка). Още среща трудности в ежедневните дейности - не може да се облича и обува, от скоро се съблича (без потника). Не кара колело, в това число и баланс колело, тротинетка или ride-on (на последното само се справя горе-долу). На другите като се качи и види, че не се справя, се отказва и ядосва, въпреки, че го окуражаваме много. Можете ли да ни дадете някакви насоки как да работим с него, така че да започне да се справя и поне с тези неща? Благодаря Ви!

Здравейте Анита,
Благодаря че се обърнахте към ерготерапевт за съдействие, ще се опитам да ви дам няколко насоки, които според мен бъдат от ползва.
На първо място бих ви посъветвала да поставите няколко цели, които да постигате, т.е вниманието и енергоята ви да е насочена към тези цели, за да не се разпилявате и детето да знае какво се очаква от него. Преценете какво е важно към настоящия момент синът ви да знае или да научи (типично за възрастта) от трите сфери- игра, учене, самооблужване
Например:
    да си обува/събува обувките сам след разходка
Shoe
    да се храни сам Stew
    да рисува на вертикална повърхност с пастели, маркери, моливи с двете ръце или с едната
Pencil
    да вади прането от пералнята и да го слага в кош
Hands Ok Hand
    да имитира звуци и действия на животни
Animal Rabbit
Продължвайте да го насърчавате на се движи, да кара ride-on  колелото, другите даже може да ги приберете, за да се усеща задължен да ги кара, ходете на разходки в планината, дайте му две пръчки и в двете ръце когато сте в планината. Играта на трамлин, люлка, катерене са много полезни и важни.
Още няколко идеи:
Видео-https://youtu.be/pk069Hpmi-8
Приключенска пътека у дома- позлвайте дивана, стол, възглавници, включете всичко през което може да се минава под, над, острани, идеяат да е нещо като мътека с препядствия
Видео- 7 походни на животниhttps://www.youtube.com/watch?v=LTDojV-apsc

Имайте предвид,че всичко което ви предлагам можеда не сработи за вашия син, защото не го познавам и предложенията ми са на база, информацията която сте написали. Пробвайте някой от идеите, ако имате повече въпроси, моля не се колебайте да ме потърсите отново и да ви покяная в студиото ми.
Поздрави
Руслана[/list]
Виж целия пост
# 20
Здравейте на всички,
Тежки времена ни сполетяха, особенно за #емоционалното и #социално здраве, не че подценявам #физическото здраве. Не ме разбирайте погрешно, то е важно, но и другото също.
Бих искала да споделя с вас, една #информационна брошура,която направих за това какво предсатвялва #онлайн #ерготерапията. Дано е от полза.
Виж целия пост
# 21
Здравейте,
Бих искала да споделя с вас една игра, която познаваме от детството си, но мяй сме позабравили. Играта е много лесна за изпълнение, може да се играе когато сте на път, в парка или в къщи. Възможни са различни варианти, съобразено с това каква е целта.
Хайде няма да ви мъча повече, вижте видето и се надявам да ви хареса!

Виж целия пост
# 22
Здравейте! Бих искала да помоля за съвет как да стимулирам дъщеря си, на 1г. 7м., да се храни самостоятелно с лъжица. Тя не позволява да й се помага по метода „ръка върху ръка” (не обича да й се направляват ръцете), рови с лъжица в купата с храна, може да прехвърля с лъжица от една в друга купа, но отказва да поднесе към устата си. Не яде самостоятелно дори бисквита - като цяло всичко, което трябва да държи с ръка. Иначе се храни с всичко и с апетит. Захранена е на 5,5месеца. Още тогава хапваше добре. Ще се радвам да получа съвети Simple Smile Благодаря!
Виж целия пост
# 23
Здравейте! Бих искала да помоля за съвет как да стимулирам дъщеря си, на 1г. 7м., да се храни самостоятелно с лъжица. Тя не позволява да й се помага по метода „ръка върху ръка” (не обича да й се направляват ръцете), рови с лъжица в купата с храна, може да прехвърля с лъжица от една в друга купа, но отказва да поднесе към устата си. Не яде самостоятелно дори бисквита - като цяло всичко, което трябва да държи с ръка. Иначе се храни с всичко и с апетит. Захранена е на 5,5месеца. Още тогава хапваше добре. Ще се радвам да получа съвети Simple Smile Благодаря!

Здравейте Maru,
Благодаря, че се обръщате към ерготерапевт по отношение на този толкова важен въпрос- самостоятелността при хранене. Ще се опитам да дам няколко насоки и идеи, които да пробвате, но имайте предвид, че всяко дете е уникално и следва свой собствен ритъм.
На първо време бих ви посъветвала, да обърнете внимание дали стабилно може да държи не само лъжица, а играчки, различни предмети, стабилно; дали може да стиска и задържа в ръката си (вероятно може, но все пак).
Може да предложите лъжичка, която да е по интересна, шарена, с удебелена дръжка (може да навиете цветни ластици около дръжката).
Когато готвите, правите кекс, нека дъщеря ви да е с вас/до вас и опитвайте харната/сместа, давайте и на нея да опитва(първо вие, после тя самостоятелно)
Тя още малка, но може да опитате да играете на игра "наужким", да храните кукли, меки играчки, като това ще стимулира интереса и да се храни сама. Сядайте заедно да се храните, цялото семейство, за да вижда по-често хора които се хранят самостоятелно.
Имайте редвид, че самостоятелното хранене е сложен процес, не само двигателно, но и мисловно, всеки път когато дъщеря ви се храни сама или просто играе с лъжицата, не я спирайте, напротив казвайте "браво", окуражавайте я и награждавайте.
Не се отказвайте, да я оставяте да се храни сама, макар да  става мръсно около нея, като всяко нещо през което децата преминават, то има своите етапи.
Ако имате още въпроси, моля свържете с мен по мейл или телефон.
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 24
Здравейте отново. Не знам дали е във вашата свера, но моето бебе на 1.5 г не умее да дъвче. Яде най-вече пасирано. Меки макарони и хляб или мекица има желание да яде непасирани , но направо ги гълта цели. Отхапва и гълта без да сдъвче. Мисля, че не разбира дъвкателния процес. Как да я науча?
Виж целия пост
# 25
Здравейте отново. Не знам дали е във вашата свера, но моето бебе на 1.5 г не умее да дъвче. Яде най-вече пасирано. Меки макарони и хляб или мекица има желание да яде непасирани , но направо ги гълта цели. Отхапва и гълта без да сдъвче. Мисля, че не разбира дъвкателния процес. Как да я науча?
Здравейте ALMIRRА,

На тази възраст децата вече би трябвало да имат интерес и да им се предлага хрупкава храна (една от причините е, стимулиране на сензорната интеграция). На първо време, бих ви посъветвала да проверите дали няма някакви афтички в устата (венци, вътрешна страна на бузите, небце), също така за дъвканет,езика играе голяма роля, проверите дали има достатчъна подвижност на езичето. На 1,5 имате вече някакви зъбки, ако ги миете, давайте на детенце да дъвче четката, ако иска, подавайте бисквитка, кора хляб, първо да отхапва (това е първата стъка и след това дъвкането) Ако кърмите все още, дъвкателните умения биха се забавили малко.
Ако обаче имате притеснения, бих ви посъветвала да се обърнете към логопед-хранителен терапевт, бих насочила към МАргарита Габровска или тук в страницата на БГ мама- Ива Александрова
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 26
Ще се посъветвам с логопеда тук. А дали имате някаква идея за миене на зъби, защото детето се противи?
Виж целия пост
# 27
Здравейте,
Имам син на 5г с разстройство от аутистичния спектър и СИД. Тъй като живеем в Пловдив, а тук няма ерготерапевт, бих искала да се консултирам относно неговите автостимулации. От една година насам много тупа с ръце тип барабанисване. Прави го по различни предмети, повърхности, дори хора - удря им по коленете. Опитвали сме брашинг, масажи, вибрации - нищо не помага. Другото което ме притеснява е лапането, дъвкането на предмети в устата - играчки, посуда/черпак, лъжици  от пластмаса и дърво/ - ходеше 1.6г на сензорен логопед уж - правиха му масажи със Z-vibe, имаме grabber-и, дъвкали, но тях изобщо не ги отразява, електрическа четка за зъби. Насполедък започна много да се катери и скача и да набива краката.  В един момент му се натоварват ставите и започва да плаче от болка. Купих ми тежести и слагаме по малко, но той пак си ходи да скача. Аз не мога да си обясня нещата, определят го като търсач на сензорни стимули, а всъщност не им се радва толкова на сензорните игри и материали, и въпреки, че търся клипчета из youtube и правим разни неща, нищо не му действа успокоително. Имаме вкъщи - батут, голяма топка за скачане, люлка гнездо, баланс борд, тежко одеяло, палатка, импровизирана сензорна пътека, аз съм си я мислила - дърво/трева/камък . Ще съм благодарна, ако ми дадете някакви насоки, защото си мисля, че е като затворник в собственото си тяло и през цялото време се опитва да се саморегулира, заради което не може да се концентрира и да работим в усвояване на нови умения. Благодаря предварително Simple Smile
Виж целия пост
# 28
Здравейте,
Имам син на 5г с разстройство от аутистичния спектър и СИД. Тъй като живеем в Пловдив, а тук няма ерготерапевт, бих искала да се консултирам относно неговите автостимулации. От една година насам много тупа с ръце тип барабанисване. Прави го по различни предмети, повърхности, дори хора - удря им по коленете. Опитвали сме брашинг, масажи, вибрации - нищо не помага. Другото което ме притеснява е лапането, дъвкането на предмети в устата - играчки, посуда/черпак, лъжици  от пластмаса и дърво/ - ходеше 1.6г на сензорен логопед уж - правиха му масажи със Z-vibe, имаме grabber-и, дъвкали, но тях изобщо не ги отразява, електрическа четка за зъби. Насполедък започна много да се катери и скача и да набива краката.  В един момент му се натоварват ставите и започва да плаче от болка. Купих ми тежести и слагаме по малко, но той пак си ходи да скача. Аз не мога да си обясня нещата, определят го като търсач на сензорни стимули, а всъщност не им се радва толкова на сензорните игри и материали, и въпреки, че търся клипчета из youtube и правим разни неща, нищо не му действа успокоително. Имаме вкъщи - батут, голяма топка за скачане, люлка гнездо, баланс борд, тежко одеяло, палатка, импровизирана сензорна пътека, аз съм си я мислила - дърво/трева/камък . Ще съм благодарна, ако ми дадете някакви насоки, защото си мисля, че е като затворник в собственото си тяло и през цялото време се опитва да се саморегулира, заради което не може да се концентрира и да работим в усвояване на нови умения. Благодаря предварително Simple Smile

Здравейте Pet Mommy,

Благодаря ви че се обръщате към ерготерапевт, ще се опитам да дам няколко насоки за работа у дома, още повече че имате и разнообразие от оборудване Simple Smile Всичко което ще ви дам като насоки, имайте предвид, че  може и да не отговаря на нужите на вашето детенце, тък като все пак е нужно да се направи оценка на сензорните нужди на детенцето ви, но  все пак някой общи активности, които биха били полезни.
Според не малко изследвания, се смята че сензорните предизвикателства които децата от аутистичния спектър срещата, са за да намалят участие в социални дейности, за да избегнат социална и целенасочена ангажираност и не на последно място да намалят сензорното претоварване.

Целта според мен е да се стимулира сензорно детето, но по един ангажиращ и функционален начин, същевременно да се даде възможност на тялото да се успокои, за да може да функционира добре в ежедненвите активности (учене, игра, самооблужване). Важно е да имате план за деня/седмицата,  в който да включвате сензорни интервенции/активности, да не е хаотично (пример: всеки ден преди излизане на вън правите 10 скачания на батута, 10 пъти пасаж на цяло тяло с голяма пилатес топка и лицевио опори на стената), добре е да имате визуален график, за да подсказва не детенце, какво да прави, какво ще следва и т.н.
За дъвкането има следните предложения: нека да има шише с мек накрайник, който да е просто част от ежедневието му; гривна/гердан  които могат да се дъвчат; мек  накрайник за молив, химикал който да мое да се дъвче.
За барабаненето-  учете го да барабани на своите крачета или на масата. Определено е търсач на сенозрни стимули, дали защото не получа достатъчно такива, дали защото не ги преработва правилно и за това те не се регистрират като стимул, не знам, може да е комбинация от двете,което от своя страна е трудно за овлядяване.
Имайте предвид, че не е задължително на всяка цена да контролирате барабаненето (ако то не пречи на функционирането му, ако не се самонаранява с него..) или да искате то да изчезне, важно е да бъде намалено до степен, да не му пречи.Ето моите предложения: предлагайте алтернатива (пр: вместо барабанене, лицеви опири на стената), вестибуларен стимул- вертикално движение( пр.скачане и бавно линейно движение - като люлеене или люлеещ се стол), проприоцептивен стимул- занимания с тежести и катерене (пр. пътека с препядствия), тактилен стимул- масаж с натискане с малка топка/голяма топка.
Ето едно видео, което мисля че ще ви даде същи посока [urlhttps://www.youtube.com/watch?v=BDvYqrBECcs][/url]
Видео https://www.loom.com/share/37e14910b33e4bb0aa22fcde3e58e6b7
Видеоhttps://www.loom.com/share/72e95412e9c042fc94ea6a30c29a1383
Вие по-добре от мен знаете, че процеса е дълъг, децата минават през фази, децата от аутистичния пектър имат нужда да бъдат "обучени", изградете сптриктен режим в дома си.

ПРедвиждам идвания в Пловдив, но все още не съм намерила място където да предлагам услугите си. Имам доста запитваня от вашия чудесен град, надявам се да мога да осъществя плана си.
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 29
Здравейте, отново Simple Smile

Руслана, много ви благодаря за отговора и чудесните насоки. Напълно сте права, че се иска обследване на детето. И все си мисля, че трябва да е на живо. Вие специалистите забелязвате неща, които убягват на нас родителите. Исках да попитам все пак предлагате ли онлайн консултации, например във видео разговор да наблюдавате детето и на базата на това да изготвите домашна програма ? Новината, че мислите да правите в консултации в Пловдив е чудесна, много ме зарадвахте Simple Smile Познавам лично поне 10-ма родители, които всячески търсят и искат да започнат сензорна терапия за децата си. Ако можем да съдействаме с нещо, намиране на помещение и оборудване на зала, предполагам това ви трябва ?

Хубав ден!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия