Онлайн консултации с логопед - Ива Александрова

  • 13 084
  • 68
# 15
Здравейте, дъщеря ми е на 2.3 м. Казва само думички, които лично аз съм я научила т.е (мама, тата, бати, вода, баба, дядо, имената ни) не проявява смелост или инициатива сама да повтаря. Уча я буквално сричка по сричка - заставам пред нея, изговарям думата сричка по сричка, казвам да повтори само първата, а после и втората, след което ги "залепваме" и така научава цялата дума. Като я каже, и двете се радваме и пляскаме.
Не мога да си представя, че така ще учим всичко дума по дума. Бих искала вече да проявява сама инициатива и смелост да повтаря думичките, но не.
Единственото изречение, което казва, е в съчетание с думите "ела" и "чао" ( мама/тата/бати, ела - естествено резултат от упражненията) Има ли нужда от срещи с логопед или да изчакам още малко?
Наесен ще тръгне на градина и се надявах дотогава да започне да се изразява свободно, но с това темпо...
Виж целия пост
# 16
Здравейте. Синът ми ена 2.5 год. И все още не говори. На различни етапи казваше да не мама тата баба деде ...ало.... но спира. После пак казва нещо и пак пауза. Няколко пъти се консултирам с личната ни лекарка ,но тя все ми казва, че е момче и по-късно ще проговори. Постоянно му се говори и обяснява. Той за сметка на това е много активен и си мислехме че може би за това бави говора, но вече много се притеснявам.
 Посочва какво иска и казва ъъъъ... ааааа. Уаууу.  Разбира много неща, и понякага имам чувството че всеки момент ще ми каже нищо ,но не... с нетърпение чакам да мине това положение и да можем да го заведем на специалист, но бих искала да знам дали мога да направя нещо полезно през това време. Иначе подрежда добре пъзели, носи ми каквото му кажа. И т.н.
Виж целия пост
# 17
Здравейте! Сина ми е на 1 г. 9 м. и все още не казва други думи освен мама, ам, да, не, отделни срички във звукосъчетания. Комуникира с нас със жестове, с бебешки говор, с интонация. Не повтаря срички или думи, но действия имитира с голямо желание, възпроизвежда с движения думи от песни и стихчета.Изразява емоции, посочва и разпознава животни, предмети, части на тялото в книжки, в бита. Заиграва се сам, но и търси нас да играем заедно или за помощ. Най-сложното нещо, което е изпълнявал е "Занеси този морков на баща си.Той е в стаята с компютъра". Изпълнява  без протести и неща като да легне да сложим капки в нослето.Прави опити сам да се облича и обува. Проходи на 1г 1м. Движи се сам из стаите с лекота, тича, катери се. Храни се сам с лъжица и ръце. От скоро пие само от чаша, а преди това от шише със сламка. Със захранването е нямал проблем, вече яде предимно от нашата храна. Яде сурови плодове и зеленчуци, месото на парчета.Няма екранно време, освен ако телевизора е пуснат за да проследим нещо, което интересно за нас с баща му. Необходима ли е според вас консултация със специалист на този етап?  В тази ситуация какво бихме могли да направим вкъщи, за да подпомогнем процеса по проговаряне? Благодарим ви!
Виж целия пост
# 18
Здравейте,
Детето ми е на 3г. 9м. На година започна да казва хубаво "мама" и "тати", не е имало проблеми с говора, на 2г. и половина започна да прави сложни изречения. В момента може да си измисля истории, да преразказва книжките, които сме чели, понякога променя историите или си измисля малки рими. Също, още от по-малка си прави думи, например, ако не знае някое съществително, си измисля дума от глагола (например вместо "завеса" - "мятанка", или "аз измислям мисленки"). 
Въпросът ми е, кога е нормално да започне да се учи да чете и да пише буквите и как е най-добре да стане това? Сега познава някои букви, но все още не сме наблегнали на това вкъщи.
Виж целия пост
# 19
Здравейте! Кога детето би следвало да може да се храни само с прибори и да пие от чаша и със сламка?
Да се притеснявам ли, че на 1 г. първо за кратко затваря устни около ръба на чашата, но почти веднага след това изплезва език и така на практика почти нищо от водата не влиза в устата? Опити правя от 6-ия месец периодично и се повтаря все същото. Може би грешката ми е, че аз държа чашката, вместо да я дам на нея вече?
Със сламка също не се справя засега.

Здравейте, за да ви отговоря е необходимо да ми дадете малко повече информация. Например кърмите ли все още и кога сте захранили детето.

Кърмя само нощем и при събуждане, захраних дъщеря ми на 6 месеца и няколко дни с пюрета, защото не ми достигнаха смелост и търпение за захранване, водено от бебето. Сега може да се храни с храна с едра консистенция, но от млечна кухня. Не ѝ даваме от нашата храна заради солта. Справя се със супи, жито, настъргани плодове и зеленчуци, отхапва от меки храни като банан. Не съм ѝ предлагала да отхапва сама от твърди плодове и зеленчуци, защото отхапва големи парчета и се дави.
Може би е важно да уточня, че от самото начало е на смесено хранене, като кърменето е повече за успокоение, а почти изцяло беше на адаптирано мляко и биберон. Залъгалка не ползва, но вода пие от биберон все още.

На десет месечна възраст детето трябва да може да затваря плътно устни около чаша/лъжичка. В периода между 12-я и 15-я месец повечето деца очаквано могат да повдигат чаша до устата си и да я задържат за пиене без течноста да се разлива, да поставят храна в устата си(обикновено по-твърди храни, които детето може да държи само като парче хляб или резен плод). В следващия период от 15-я до 18-я месец детето може да занесе храна до устата си с лъжица и да се храни като хваща с два пръста парченца храна.

Това, което вие наблюдавате(обхващане на ръба на чашата и изваждане на езика) е част от сукателния механизъм и ще се случва докато кърмите. Когато детето ви премине на хранене с обща храна без кърмене би трябвало да отпадне.
Прибори следва да се предлагат на детето от края на първата година, но както съм посочила по-горе, самостоятелно хранене е възможно около 18м. и то само, ако на детето му е предлагано да опитва и е насърчавано да се храни само.
Виж целия пост
# 20
Здравейте! Сина ми е на 1 г. 9 м. и все още не казва други думи освен мама, ам, да, не, отделни срички във звукосъчетания. Комуникира с нас със жестове, с бебешки говор, с интонация. Не повтаря срички или думи, но действия имитира с голямо желание, възпроизвежда с движения думи от песни и стихчета.Изразява емоции, посочва и разпознава животни, предмети, части на тялото в книжки, в бита. Заиграва се сам, но и търси нас да играем заедно или за помощ. Най-сложното нещо, което е изпълнявал е "Занеси този морков на баща си.Той е в стаята с компютъра". Изпълнява  без протести и неща като да легне да сложим капки в нослето.Прави опити сам да се облича и обува. Проходи на 1г 1м. Движи се сам из стаите с лекота, тича, катери се. Храни се сам с лъжица и ръце. От скоро пие само от чаша, а преди това от шише със сламка. Със захранването е нямал проблем, вече яде предимно от нашата храна. Яде сурови плодове и зеленчуци, месото на парчета.Няма екранно време, освен ако телевизора е пуснат за да проследим нещо, което интересно за нас с баща му. Необходима ли е според вас консултация със специалист на този етап?  В тази ситуация какво бихме могли да направим вкъщи, за да подпомогнем процеса по проговаряне? Благодарим ви!

Здравейте! Децата проговарят със собствени думи между 11-я и 15-я месец. Обикновено първите думи са често повтаряни от възрастните като мама, тати, пате, коте, топка. В началото на този процес думите не звучат много правилно, но постепенно произношението се подобрява и започва активното трупане на речник. На 1,5г. очаквано децата имат около 50-100 думи, с чиято помощ се опитват да общуват. В периода между 1,5г. и 2,5г. децата започват да комбинират по две-три думи и навлизат в периода на фразата.
Характерно за ранното детство е, че разбирането изпреварва речта с няколко месеца. За да насърчите увеличаването на броя думи, които детето използва, опитайте с прости игри за посочване и назоваване, пеене, детски стихчета и песнички подходящи за възрастта, споделена игра (по време на която вие назовавате) и не отгатвайте от какво има нужда. За да говори едно дете е необходимо не само да разбира, но и да се налага да говори. Ако отгатвате и предварително отговаряте на неговите нужди проговарянето ще се забави.
Виж целия пост
# 21
Здравейте,
Детето ми е на 3г. 9м. На година започна да казва хубаво "мама" и "тати", не е имало проблеми с говора, на 2г. и половина започна да прави сложни изречения. В момента може да си измисля истории, да преразказва книжките, които сме чели, понякога променя историите или си измисля малки рими. Също, още от по-малка си прави думи, например, ако не знае някое съществително, си измисля дума от глагола (например вместо "завеса" - "мятанка", или "аз измислям мисленки"). 
Въпросът ми е, кога е нормално да започне да се учи да чете и да пише буквите и как е най-добре да стане това? Сега познава някои букви, но все още не сме наблегнали на това вкъщи.

Здравейте, овладяването на писмената реч започва едва след овладяването на устната в пълен обем. Очаквано това се случва между шестата и седмата година. Ако желаете да подготвите детето си за този период предложете му задачи свързани с развитието на фината моторика, логиката и запаметяването на стихчета.
Виж целия пост
# 22
Здравейте. Синът ми ена 2.5 год. И все още не говори. На различни етапи казваше да не мама тата баба деде ...ало.... но спира. После пак казва нещо и пак пауза. Няколко пъти се консултирам с личната ни лекарка ,но тя все ми казва, че е момче и по-късно ще проговори. Постоянно му се говори и обяснява. Той за сметка на това е много активен и си мислехме че може би за това бави говора, но вече много се притеснявам.
 Посочва какво иска и казва ъъъъ... ааааа. Уаууу.  Разбира много неща, и понякага имам чувството че всеки момент ще ми каже нищо ,но не... с нетърпение чакам да мине това положение и да можем да го заведем на специалист, но бих искала да знам дали мога да направя нещо полезно през това време. Иначе подрежда добре пъзели, носи ми каквото му кажа. И т.н.

Здравейте,
На две години и половина децата започват да говорят с фрази от две-три думи, така че с право се притеснявате. Добре е да направите консултация със специалист логопед за да се изяснят причините за започващата реч и спирането и. Дотогава можете да поработите у дома като започнете от разпознаването на животните и имитация на звуците, които издават, детски песнички и римушки подходяши за яслена възраст. От помощ могат да бъдат и упражнения от типа залъгалки с повтарящи се движения на ръцете.
Виж целия пост
# 23
Здравейте, дъщеря ми е на 2.3 м. Казва само думички, които лично аз съм я научила т.е (мама, тата, бати, вода, баба, дядо, имената ни) не проявява смелост или инициатива сама да повтаря. Уча я буквално сричка по сричка - заставам пред нея, изговарям думата сричка по сричка, казвам да повтори само първата, а после и втората, след което ги "залепваме" и така научава цялата дума. Като я каже, и двете се радваме и пляскаме.
Не мога да си представя, че така ще учим всичко дума по дума. Бих искала вече да проявява сама инициатива и смелост да повтаря думичките, но не.
Единственото изречение, което казва, е в съчетание с думите "ела" и "чао" ( мама/тата/бати, ела - естествено резултат от упражненията) Има ли нужда от срещи с логопед или да изчакам още малко?
Наесен ще тръгне на градина и се надявах дотогава да започне да се изразява свободно, но с това темпо...

Здравейте, бих ви препоръчала да направите консултация със специалист. Добре е до тръгването на детска градина детето да има достатъчен речник и да може поне да изразява основни нужди.
Виж целия пост
# 24
Здравейте, синът ми е на 1 г.  10 м. Казва основни думи (мама/тати/леля/вода/коте/дай и още 15-20 други), когато иска сам да направи нещо казва “аз” или “Аля” (Алекс), изпълнява команди и като цяло разбира доста неща. Не мога по никакъв начин обаче, да го накарам да ми отговори на какъвто и да е било въпрос. Нито с “да” или “не”, нито с друго, като например “какво искаш?” - “вода”. Почва да се лигави и да ръкомаха и колкото и да иска нещо не отговаря. Опитвам постоянно да го стимулирам, но без успех. Колко е нормално да продължи този период и кога е необходимо да потърся помощ? Благодаря Ви
Виж целия пост
# 25
Здравейте,

Майка съм на момиченце на 5 год, което е забавено проговаряне, живеем в англоговоряща страна, но и двамата със съпруга ми сме българи. Дъщеричката ни е раждана също в чужбина. От 2 год  и възраст , започнаха притесненията около това защо не проговоря и взехме необходимите мерки, които бяха съответно препоръчани. Детето е напълно здраво, енергична , обича много да ходи но градина и изключително мило и щастливо детенце. Посещаваме логопед веднъж седмично, но никой до момента не ни е препоръчвал да посетим психолог или невролог. Пиши ви във връзка с нещо, което не ми дава мира напоследък. За момента ясна диагноза освен “ трудно проговаряне, поради двуезичие” няма. Определено напредък в проговарянето има и то голям, по- скоро не може да обяснява и да ги подреди в дълъг текст или разговор. Аз говоря на бг, мъжът ми с нея на английски. Тя предпочита и разбира понече английски, но мисля , че и по- ежедневният български и е понятен. Нещото което ме тревожи е, че напоследък пускай водата в тоалетната, което създава съответен шум, тя си запушва ушите и казва, че и много шумно. Има ли вероятност това да са признаци на аутизъм , макар и в по- късна възраст. Четох, нещо което ме разтревожи, че при момиченцата е доста по- трудно да се установи заболяването и би могло са се установи на много по- късен етап от развитието, дори в тинейджърска възраст. Въпреки, че нищо друго в поведението освен проблемът с проговарянето , не е на лице. Дори в момента се сещам за нещо, което учителките отбелязаха, че тя едно от малкото дечица, което е винаги щастливо, дори да се нарани. Което вече и аз не знам, кое е хубаво или плашещо.
Виж целия пост
# 26
Здравейте!Имам дъщеричка на 9м, има макроглосия, високо небце, никога не е говорила нещо на бебешки, не гукала, към 3-4 м, казва агу, но за кратко,основно вика ааааа, не обича да я гушкаме, не сочи с пръст, рядко ни поглежда, рядка се смее с глас, но често се усмихва на снимки, играчки, има много сла захват с ръчичките, изпуска предмети, не пълзи, седи добре, преъълкулва се, не прави опити да се изправи, постоянно лапа всичко, особенно метал, доскоро можеше да играе с две играчки в ръце, сега веднага пуска едната и заоочва да удря нещо с другата...намирам у нея всички белези за детски аутизъм, може ли по някакъв начин да работя и избягаме от тази диагноза.Благодаря !
Виж целия пост
# 27
Здравейте.Сестра ми е почти на 8 г ,а още не може да говори нормално като нас .Преди 2 г бе на логопет ,който каза че по нататък ще и се оправи говоренето .Но не може да се изрази като нас,бърка местата на думите когато казва нещо,Р и Л ги изпуска .Бърборана е ,но повтаря все едни и същи думи все едно речника и е ограничен от такива.
Виж целия пост
# 28
Здравейте, детето ми е на 5 г и още не може да произнася Р и Л.
Л може да я произнася като отделна буква правилно, но в дума  не !
Р пък не може , дори да полага усилия. Нормално ли е това?
Виж целия пост
# 29
Здравейте,

Майка съм на момиченце на 5 год, което е забавено проговаряне, живеем в англоговоряща страна, но и двамата със съпруга ми сме българи. Дъщеричката ни е раждана също в чужбина. От 2 год  и възраст , започнаха притесненията около това защо не проговоря и взехме необходимите мерки, които бяха съответно препоръчани. Детето е напълно здраво, енергична , обича много да ходи но градина и изключително мило и щастливо детенце. Посещаваме логопед веднъж седмично, но никой до момента не ни е препоръчвал да посетим психолог или невролог. Пиши ви във връзка с нещо, което не ми дава мира напоследък. За момента ясна диагноза освен “ трудно проговаряне, поради двуезичие” няма. Определено напредък в проговарянето има и то голям, по- скоро не може да обяснява и да ги подреди в дълъг текст или разговор. Аз говоря на бг, мъжът ми с нея на английски. Тя предпочита и разбира понече английски, но мисля , че и по- ежедневният български и е понятен. Нещото което ме тревожи е, че напоследък пускай водата в тоалетната, което създава съответен шум, тя си запушва ушите и казва, че и много шумно. Има ли вероятност това да са признаци на аутизъм , макар и в по- късна възраст. Четох, нещо което ме разтревожи, че при момиченцата е доста по- трудно да се установи заболяването и би могло са се установи на много по- късен етап от развитието, дори в тинейджърска възраст. Въпреки, че нищо друго в поведението освен проблемът с проговарянето , не е на лице. Дори в момента се сещам за нещо, което учителките отбелязаха, че тя едно от малкото дечица, което е винаги щастливо, дори да се нарани. Което вече и аз не знам, кое е хубаво или плашещо.

Здравейте, При забавено проговаряне е малко по-трудно да се установи нивото на развитие на психичните функции. Можете да използвате теста M-CHAT за да се ориентирате дали тревогите ви са основателни. Съществува като приложение за мобилен телефон и е достъпно за свободно сваляне. Въпросите са насочени към родителя, така че ще се справите без проблем. В случай, че резултатът ви е среден или висок-потърсете специалист за допълнително тестване.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия