Онлайн консултации с логопед

  • 16 870
  • 98
Има ли нужда детето Ви от логопед?

Ето случаите, когато трябва да се обърнете към такъв специалист :
• късно проговаряне
• нарушения на произношението на дадени звукове (артикулационни нарушения)
• аграматична реч
• ограничен брой думи в активния речник
• детето разбира, но не говори
• заекване
• обучителни затруднения (дислексия)
• аутистични прояви
• проблеми с фината моторика
• хиперактивност и дефицит на вниманието

 
Не забравяйте, че ранната намеса при всяко едно нарушение, е основният фактор за по-бързото му и лесно преодоляване.

Ако имате някакви притеснения, не се колебайте да зададете въпроса си в настоящата тема.
Логопедът Веселина Евтимова ще отговаря на Вашите въпроси два пъти седмично.



Веселина Евтимова

Веселина Евтимова е логопед, работещ с деца от всякаква възраст с нарушения на развитието. Има бакалавърска степен по специалност "Логопедия" и магистърска степен "Комуникативни нарушения на развитието" от Софийски университет "Св. Климент Охридски".
Работила е в Център за обществена подкрепа, към момента е логопед в столично училище и логопед на частна практика. Основател на Логопедичен и образователен център "Мечо Пух". В центъра работи в екип със специален педагог и психолог, за да получи всяко дете цялостна подкрепа и адекватна терапия.
 



Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от #консултация в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят


Правила на консултативните теми във форума
Виж целия пост
# 1
Здравейте.
Имам син на 2,10 години не говори и по точно неможе разбира абсолютно всичко много умно и паметливо дете но неможе да говори постоянно сочи каквото и да го накарам да каже неможе просто неможе.Изпълнява дълги поръчки понякога се чудя как е възможно толкова много да знае и разбира а изобщо да не може да говори дори звуците на животните отговаря на въпроси с ДЯ а за не казва АА животните които имитира са куче и пате като звучат по напълно еднакъв начин прехапвайки Долна устна.Горната му челюст е по напред от долната всички зъбки са му разделени имаме и диастема на горните два зъба разстоянието е страшно голямо има юздичка на Горна устна и на върха на езика сърцевидна форма се образува наскоро забелязохме че има юздички водихме го на ортодонт за да прегледат устната кухина но не позволи не си отвори устата и това е.Има силно слюноотделяне често стои с отворена уста слюнките му текат по дрехите.Сънят е нарушен от раждането често се буди понеже го приспивам и люлееюки та като се събуди го люлея иначе не знае как да заспи сам нощем спи с биба.Като бебе нямаше лепетна реч.От раждането до 1,6 години изобщо не съм се занимавала с него абсолютно беше нон стоп пред тв когато започнах да му купувам играчки книжки защото и такива почти нямаше забелязох че нищо незнае не разбиря не умее защото изобщо не бях се занимавала с него но днес немога да си позная собственото дете сама съм се занимавала винаги понеже не работя и сме си заедно изключително умно знаещо дете но говора не идва просто.Живеем в чужбина и тук няма бг логопеди той разбира изцяло бг иначе чува три езика нямаме тук познати приятели и си израстна изцяло с мен.От скоро ходи на ясла свикна много бързо там аз бях много изненадана храни се нормално яде всичко но от чаша със сламка му давам вода.Също така съм го хранила до 1,6-7 години с пасирана храна защото няколко пъти беше се задавил и много бях се изплашила иначе сега яде всичко кажи речи не подбира храна но дали дъвче добре и т.н незная.Бремеността ми протече нормално нямах никакви проблеми постъпих в болницата с контракции в 40г.с няколко часа бях с контракции без разкритие и ми изтекоха зелени води взеха ме спешно за секцио.На епикризата пише входа на раждане асфиксия абгар 1-8 5-8 на самостоятелно дишане изобщо без никакви други проблеми в 5 ден ни изписаха едно здраво дете.Ще се радвам да споделите вашето мнение според това което съм писала притеснена съм много.
Благодаря предварително
Виж целия пост
# 2
Аз искам да попитам какво общо има фината моторика с нуждата от логопед (специалист по детска реч)?

Моето дете е за логопед, тъй-като не изговаря различно фонемите С, Ш, Ж, Щ,  в изречения. Изговаря ги много сходни. Като говори ми прави впечатление, че си криви устата. Същото го прави и баща му, който обаче няма проблем с произношението. Наследствени ли са проблемите в говора? Или ако са физиологични само?
Виж целия пост
# 3
Здравейте,
Дъщеря ми сига навърши 4г. и не може правилно да произнесе думите. Казва ги,но и е трудно да ги произнесе правилно. Не ходи на градина още. Буквичката ,,р" не може да я произнесе. Според мен причината може да е от това,че не посещава градина, но смятам,че не е само това фактор. Иначе разбира абсолютно всичко, помни и повтаря думите,но ги изговаря още несигурно и неточно.
Виж целия пост
# 4
Здравейте.
Имам син на 2,10 години не говори и по точно неможе разбира абсолютно всичко много умно и паметливо дете но неможе да говори постоянно сочи каквото и да го накарам да каже неможе просто неможе.Изпълнява дълги поръчки понякога се чудя как е възможно толкова много да знае и разбира а изобщо да не може да говори дори звуците на животните отговаря на въпроси с ДЯ а за не казва АА животните които имитира са куче и пате като звучат по напълно еднакъв начин прехапвайки Долна устна.Горната му челюст е по напред от долната всички зъбки са му разделени имаме и диастема на горните два зъба разстоянието е страшно голямо има юздичка на Горна устна и на върха на езика сърцевидна форма се образува наскоро забелязохме че има юздички водихме го на ортодонт за да прегледат устната кухина но не позволи не си отвори устата и това е.Има силно слюноотделяне често стои с отворена уста слюнките му текат по дрехите.Сънят е нарушен от раждането често се буди понеже го приспивам и люлееюки та като се събуди го люлея иначе не знае как да заспи сам нощем спи с биба.Като бебе нямаше лепетна реч.От раждането до 1,6 години изобщо не съм се занимавала с него абсолютно беше нон стоп пред тв когато започнах да му купувам играчки книжки защото и такива почти нямаше забелязох че нищо незнае не разбиря не умее защото изобщо не бях се занимавала с него но днес немога да си позная собственото дете сама съм се занимавала винаги понеже не работя и сме си заедно изключително умно знаещо дете но говора не идва просто.Живеем в чужбина и тук няма бг логопеди той разбира изцяло бг иначе чува три езика нямаме тук познати приятели и си израстна изцяло с мен.От скоро ходи на ясла свикна много бързо там аз бях много изненадана храни се нормално яде всичко но от чаша със сламка му давам вода.Също така съм го хранила до 1,6-7 години с пасирана храна защото няколко пъти беше се задавил и много бях се изплашила иначе сега яде всичко кажи речи не подбира храна но дали дъвче добре и т.н незная.Бремеността ми протече нормално нямах никакви проблеми постъпих в болницата с контракции в 40г.с няколко часа бях с контракции без разкритие и ми изтекоха зелени води взеха ме спешно за секцио.На епикризата пише входа на раждане асфиксия абгар 1-8 5-8 на самостоятелно дишане изобщо без никакви други проблеми в 5 ден ни изписаха едно здраво дете.Ще се радвам да споделите вашето мнение според това което съм писала притеснена съм много.
Благодаря предварително

Здравейте! При вас проблемът явно е комплексен. Има няколко фактора, които без да познавам детето, мога да кажа, че възпрепятстват говора:
- фактът, че чува три езика забавя и пречи на езиковото развитие,но е неизбежно да го ограничите щом ходи на ясла. Със сигурност препоръчвам вкъщи помежду си да говорите само на български език. Навън ще чува и чуждите езици, но така ще се обособят езикови зони.
- гледането на ТВ доказано забавя проговарянето. Добре е да спрете всякакъв достъп до ТВ, телефон, таблет, въпреки че много дълго е имал досег.
- задължително посетете пак ортодонт. Щом езикът приема сърцевидна форма, юздичката е къса и трябва намеса от специалист. Щом има и проблеми със зъбните редици и захапката, той ще ви е от полза. Не отлагайте посещението.
По отношение на храненето - давайте му твърда храна (коричка хляб, цял плод), важно е за развитието на движенията на говорния апарат.
Бих ви препоръчала при идване в България, или там където сте, да направите цялостно обследване. То включва детски психиатър, психолог и логопед. Така ще получите най-точна оценка и представа за развитието на детето.
Също така, намерете начин да посещавате логопед. Ако не разбира езикът на държавата, в която сте, намерете логопед от България, който да прави онлайн сесии. Нищо не може да замести живия контакт, но във вашия случай мисля, че е по-добре от нищо.
Виж целия пост
# 5
Аз искам да попитам какво общо има фината моторика с нуждата от логопед (специалист по детска реч)?

Моето дете е за логопед, тъй-като не изговаря различно фонемите С, Ш, Ж, Щ,  в изречения. Изговаря ги много сходни. Като говори ми прави впечатление, че си криви устата. Същото го прави и баща му, който обаче няма проблем с произношението. Наследствени ли са проблемите в говора? Или ако са физиологични само?

Много се радвам, че ми задавате този въпрос. Развитието на фината моторика е изключително важно в логопедичната терапия. Движенията на пръстите на ръцете и всички дейности, които се извършват с тях, са в тясна връзка с развитието на говора. Децата с нарушена фина моторика имат езиково изоставане, въпреки че грубата моторика е в норма. Трудностите, свързани с фината моторика, обичайно водят до трудности в писането и дисграфия. Степента на затруднения на фините движения се оценява най-добре именно от логопед.

По втория въпрос - да, има наследственост при артикулационните нарушения. Това не значи, че не могат да бъдат преодолени, а че може да отнеме повече време.
Виж целия пост
# 6
Здравейте,
Дъщеря ми сига навърши 4г. и не може правилно да произнесе думите. Казва ги,но и е трудно да ги произнесе правилно. Не ходи на градина още. Буквичката ,,р" не може да я произнесе. Според мен причината може да е от това,че не посещава градина, но смятам,че не е само това фактор. Иначе разбира абсолютно всичко, помни и повтаря думите,но ги изговаря още несигурно и неточно.
Здравейте! Предполагам имате предвид, че е нарушена структурата на думите - изяжда срички, звукове, размества ги или произнася само началната сричка на думата? По - късно ли е проговорила? Речта аграматична ли е - съгласува ли по род и число, обръща ли понякога словореда?
Звук Р е късен звук, не се притеснявайте, че не го произнася. Това е нормално за 4г.
Виж целия пост
# 7
Благодаря ви много.
Последен въпрос на който логопедите избягват да ми отговорят а аз не разбирам защо?!
Възможно ли е заради късата юздичка проблем в захапката едно дете изобщо да не може да говори изцяло да се дължи на говорния апарат проблем физиологичен обилно слюноотделяне и това че е ял твърде дълго време пасирана храна.В момента се храни с твърда пробвали сме и артикулационна гимнастика вкъщи ами немога да го накарам да прави нещо от показаното ако опита то неможе език нагоре настрани единствено се плези.Сякаш лицевите мускули са слаби дори неможе да се усмихне да прави физиономии мръщене и тем подобни целувка също дава с отворена уста много благодаря още веднъж за помоща.Записала съм час при логопед
Бъдете здрави и благословени
Виж целия пост
# 8
Благодаря ви много.
Последен въпрос на който логопедите избягват да ми отговорят а аз не разбирам защо?!
Възможно ли е заради късата юздичка проблем в захапката едно дете изобщо да не може да говори изцяло да се дължи на говорния апарат проблем физиологичен обилно слюноотделяне и това че е ял твърде дълго време пасирана храна.В момента се храни с твърда пробвали сме и артикулационна гимнастика вкъщи ами немога да го накарам да прави нещо от показаното ако опита то неможе език нагоре настрани единствено се плези.Сякаш лицевите мускули са слаби дори неможе да се усмихне да прави физиономии мръщене и тем подобни целувка също дава с отворена уста много благодаря още веднъж за помоща.Записала съм час при логопед
Бъдете здрави и благословени

Тази информация ме кара да мисля за дизартрия. Всичко, което писахте в миналия пост и този, е много характерно за това състояние. Проблеми с движенията на говорния апарат, трудното хранене с твърда храна, слюноотделянето, артикулационните движения на езика, невъзможност за мимики и гримаси, слаб мускулен тонус на говорните органи, липса на реч, неправилна захапка, къса юздичка и тн. Има много информация в интернет и симптомите са много. При вас са налице, така че може да прочетете повече по въпроса, защото няма как да дам линк към всеки един сайт. В такъв случай ще е добре да посетите и детски невролог като обясните какви са ви съмненията на него и на логопеда, за да се направи диагностика.
Виж целия пост
# 9
Благодаря прочетох поне 5 статии с дизартрия вкл. И скрита ами няма пълна липса на говор децата си си говорят моето дете изобщо неможе благодаря все пак хубава вечер
Виж целия пост
# 10
Аз искам да попитам какво общо има фината моторика с нуждата от логопед (специалист по детска реч)?

Моето дете е за логопед, тъй-като не изговаря различно фонемите С, Ш, Ж, Щ,  в изречения. Изговаря ги много сходни. Като говори ми прави впечатление, че си криви устата. Същото го прави и баща му, който обаче няма проблем с произношението. Наследствени ли са проблемите в говора? Или ако са физиологични само?

Много се радвам, че ми задавате този въпрос. Развитието на фината моторика е изключително важно в логопедичната терапия. Движенията на пръстите на ръцете и всички дейности, които се извършват с тях, са в тясна връзка с развитието на говора. Децата с нарушена фина моторика имат езиково изоставане, въпреки че грубата моторика е в норма. Трудностите, свързани с фината моторика, обичайно водят до трудности в писането и дисграфия. Степента на затруднения на фините движения се оценява най-добре именно от логопед.

По втория въпрос - да, има наследственост при артикулационните нарушения. Това не значи, че не могат да бъдат преодолени, а че може да отнеме повече време.

Добре... Тогава да попитам, ако детето не умее да рисува, оцветява и изрязва на 6 години, но умее да ползва отвертка, това означава ли проблем с фината моторика?
Виж целия пост
# 11
Brizeida, при тежки форми минава в анартрия, тогава не могат изобщо. При вас има и средови фактори, които забавят говорното развитие. Трябва много обстойно обследване на живо. Има много симптоми, които служат за диференциална диагностика. Успех!

Amy_nka, на 6г.отдавна едно дете трябва да може да рисува, реже и оцветява.  Не е задължително детето да не умее абсолютно нищо, за да се каже, че има проблем с фината моторика. Скоро ще е първокласник, така че именно гореизброените дейности ще му трябват в училище.
Виж целия пост
# 12
Благодаря 🙂
Виж целия пост
# 13
Здравейте, какво може да се направи за правилно изговаряне на “Р” при дете на навършени 6г.? Няма никакъв друг проблем, вкл. изговаря правилно Л и доста сложни думи, но Р-то си стои едно леко френско..
Виж целия пост
# 14
Здравейте,
Дъщеря ми сига навърши 4г. и не може правилно да произнесе думите. Казва ги,но и е трудно да ги произнесе правилно. Не ходи на градина още. Буквичката ,,р" не може да я произнесе. Според мен причината може да е от това,че не посещава градина, но смятам,че не е само това фактор. Иначе разбира абсолютно всичко, помни и повтаря думите,но ги изговаря още несигурно и неточно.
Здравейте! Предполагам имате предвид, че е нарушена структурата на думите - изяжда срички, звукове, размества ги или произнася само началната сричка на думата? По - късно ли е проговорила? Речта аграматична ли е - съгласува ли по род и число, обръща ли понякога словореда?
Звук Р е късен звук, не се притеснявайте, че не го произнася. Това е нормално за 4г.
Ще дам примерни думи и как ги изговаря.
Близалка-зилялка
Изречиние-ачение
Пързалка-пъзалка (тук липсва р-то)
Понякога ги замества или изпуска началото на думата. Не много късно проговори. Грешката може би е, че я оставихме дълго да ги произнася грешно, вместо правилно.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия