Нормативите по ФВС

  • 9 995
  • 114
Здравейте,
виждам, че темата е повдигана многократно преди време и реших да пусна нова. Идеята ми е да събера впечатления и отзиви от повече родители , особено от гимназиален етап. И така :  Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ? Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ? 2)  Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н. 3) С какво  покриването на тези нормативи допринася за физическото възпитание на децата и тяхното психично и личностно развитие ,  с какво подобряват развитието на тялото на подрастващите?  След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни, защото :
- при покриването на норматив като бягане например на 30 и 200 метра е изключителен стрес и рязко натоварване на тялото , дори и да е имало преди това някаква загрявка. Предполага се , че повечето от децата не са спортисти и това е изключителен стрес и рязко качване на адреналин , а колко са способни след един такъв час да бъдат изпитани или да направят успешен тест по друг предмет ?
- в повечето пъти децата са и психически разстроени, защото не са успели да се справят подобаващо, той като  дори и учители по ФВС споделят, че спуснатите от МОН нормативи трудно биха се покрили за отличен , дори и от деца-спортисти, да не говорим, че тези нормативи са регламентирани отпреди Ковид пандемията  и как биха могли като цяло децата да се справят с тях, след като 2 години учиха он-лайн в къщи ? В гимназията на моето дете , дори учителката по ФВС не може да покрие норматива за отличен по хвърляне на плътна топка…
Опитах се да получа отговор на тези въпроси от институциите , единственото , което успях да разбера е , че това са Държавни образователни стандарти , които са съвкупност от задължителни изисквания за резултатите в системата за предучилищното и училищното образование , като условията и процесите за тяхното постигане са посочени в чл.22 от Закона за училищното образование ( ЗУПО , с последна актуализация от 2016 г) , като един от тези стандарти е оценяването на учениците. Държавния образователен стандарт, свързан с оценяването на учениците  се приема с наредба от министъра на образованието и науката. Друг е въпросът , че тези стандарти за часовете по ФВС сигурна се преписват всеки път като се актуализират само нормите, защото такива нормативи имаше още през 80 те години! Нищо не се е променило в тази сфера от тогава. В училищата в Германия например изобщо няма такива нормативи - играят колективни игри, което би помогнало на децата да се сплотят.
Виж целия пост
# 1
Горките деца, вече и от спорта се стресират.
Всеизвестно е, че редуването на умствена и физическа работа действа благоприятно. Който не може да покрие норматива, просто има по-ниска оценка. Какъв е проблемът?
Виж целия пост
# 2
Добрата двигателна култура е не по-малко важна от знанията по останалите предмети.
Не разбирам каква е драмата.
Виж целия пост
# 3
И така :  Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ? Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ? 2)  Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н. 3) С какво  покриването на тези нормативи допринася за физическото възпитание на децата и тяхното психично и личностно развитие ,  с какво подобряват развитието на тялото на подрастващите?  След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни...

Мисля, че добрата физическа активност е в пряка връзка с психичното и личностното развитие на всяко едно дете. Даже си мисля, че това е очевидно. Покриването на нормативи дава някаква оценка на физическото развитие и способностите на децата за чисто физически дейности и натоварвания. Правилното физическо развитие и активност имат връзка с предразполагането към редица заболявания и е част от здравната превенция и профилактика.
По мое мнение общофизическата подготовка в училищата е под всякаква критика. Изпадам в ужас като гледам 14-15 годишни плувнали в пот и сланини от обездвижване и тъпкане с боклуци.
Виж целия пост
# 4
Двигателната активност води до оросяване на мозъка. Оросяването на мозъка води до по-високи академични резултати.
Разбира се, пак МОН е виновен и за това.
Виж целия пост
# 5
Мисля, че проблемът е в стандартите и критериите за оценка. Още като ученичка не разбирах защо трябва да скоча 2м за шестица, при положение, че съм 1.60 и как точно това доказва, че (не) притежавам необходимото равнище на физическа дееспособност (цитирам ДОИ по ФВС дословно тук). Смятам, че от физическото възпитание няма смисъл в този му вид и съм пряк свидетел на това колко много хора са мразели спорта заради него в ученическите си години и колко пълнички деца са отказвали да бягат и скачат, защото останалите им се присмиват. В английската образователна система също няма такива стандарти.

Според мен, в оценката трябва да влизат не само крайните резултати, а и техниката и разликата между резултатите в началото и в края, т.е. прогреса. Също съм си мислила, че би било добре децата да избират спорт (както е в университета) или поне да не се върти всичко около бягане, скачане и баскетбол.
Виж целия пост
# 6
Английската образователна система в никакъв случай не може да бъде еталон като сполучлива такава.
Виж целия пост
# 7
Физическото е учебен предмет като всеки и разбира се, че трябва да има конкретни изисквания по него. А въпросът "Каква е целта на физическите занимания в училище" ми е абсурден.
Виж целия пост
# 8
То по тази логика да махнат всички предмети. Моето дете се стресира по английски език и няма шестица, друго дете по математика и така е за всеки предмет. Децата стават все  по-пълни и обездвижени, нараства честота на високо кръвно и диабет сред подрастващите, ама дай да махнем физическото.
Виж целия пост
# 9
Идеалните часове по физическо си ги представям в игри, които наистина раздвижват и събуждат интереса към спорта. Както и възможно най-много часове на открито. После душ.
Носъм реалист и знам, че не е възможно.
В училището на моето дете имаше някаква идея за избираем спорт, бяха 3-4 опции, тя се записа на плуване. Но не успяха да го реализират.
Физическото е учебен предмет като всеки и разбира се, че трябва да има конкретни изисквания по него.
В такъв случай, като всички останали, трябва да има теория, упражнения и едва тогава изпитване. По мое време никой никога не ни е обяснявал техниката на конкретния спорт, никога не сме имали часове за подготовка/тренировка. Директно - днес ще покривате еди какво си.
Сега питах дъщеря ми, при тях е същото.
Няма възпитание към двигателна активност, няма обучение за безопасност (никой не ни е учил, че трябва да загреем).
Въобще, учителите нямат никакво желание да събудят някакво желание към спорта. Разбира се, това са наблюдения в/у няколко училища, не казвам, че е така навсякъде. Дано другаде е различно.
Виж целия пост
# 10
Ако има деца, които припадат след 30 метра тичане, проблемът не е във ФВС, а в семейството, което е допуснало обездвижеността.
Виж целия пост
# 11
Те и да не са по принцип обездвижени, като седят няколко часа на чина и после директно тръгнат да тичат, не е невъзможно да припаднат или да изкълчат глезен. Покриването на нормативи според мен трябва да е в края на часа, след като са се раздвижили, не както се прави сега.

Освен това в тази възраст припадането (синкоп) е често срещано и не е свързано с лоша двигателна активност. Вменяването на вина не им помага, а ги стресира още повече.
Виж целия пост
# 12
Ако има деца, които припадат след 30 метра тичане, проблемът не е във ФВС, а в семейството, което е допуснало обездвижеността.
Точно. Или има здравословен проблем.
Виж целия пост
# 13
Защо е необходимо покриването на нормативи по ФВС в училище ?
Според мен чисто статистическа причина - да се знае колко кекави са станали младежите.
Каква е целта на дисциплината физическо възпитание и спорт в училище ?
Раздвижване, разтоварване на съзнанието и придобиване на някакви познания, умения, ловкост и сръчност.
Защо е необходимо покриването на набор от нормативи с оценка като т-тестове , хвърляне на плътна топка, бягане на 30 и 200 метра , хвърляне на 5/10 коша по баскетбол и т.н.
За статистиката - да се оцени комплексно какво могат децата.
След часовете по ФВС , когато има покриване на нормативи има случаи на припаднали деца, деца  болки в корема , напрежение , виене на свят и други подобни, защото :
- при покриването на норматив като бягане например на 30 и 200 метра е изключителен стрес и рязко натоварване на тялото , дори и да е имало преди това някаква загрявка. Предполага се , че повечето от децата не са спортисти и това е изключителен стрес и рязко качване на адреналин , а колко са способни след един такъв час да бъдат изпитани или да направят успешен тест по друг предмет ?
- в повечето пъти децата са и психически разстроени, защото не са успели да се справят подобаващо, той като  дори и учители по ФВС споделят, че спуснатите от МОН нормативи трудно биха се покрили за отличен , дори и от деца-спортисти, да не говорим, че тези нормативи са регламентирани отпреди Ковид пандемията  и как биха могли като цяло децата да се справят с тях, след като 2 години учиха он-лайн в къщи ? В гимназията на моето дете , дори учителката по ФВС не може да покрие норматива за отличен по хвърляне на плътна топка…
Много глезени тези деца, ние някога не помня да сме се стресирали така. А и, честно казано, оценките са фигуративни, колкото да се понапънат децата, но на никого не са оставили двойки и тройки по физическо.

Виж целия пост
# 14
Английската образователна система в никакъв случай не може да бъде еталон като сполучлива такава.

Стана ми интересно, защо? Моите впечатления са, че природните науки в гимназиалния курс са доста добре разработени и съм голям фен на IGCSE (включително като учител преподавал по тази система). Също и предмета IPC/ISC, който реално си е междупредметни връзки и е проектно базирано обучение, включващо знанията по всички останали предмети. Не е съвършена системата, но коя е? Питам от интерес, не се заяждам.
Виж целия пост
# 15
Правя някакви сравнения с американската и английската (отчасти и българската, както и френската). Ами темата е много дълга, не е само до система, до времена е, до дете, до семейство и пр.
Но не приемам МОН да бъде обвинявана за всяко зло по отношение образованието на децата в България.

И аз не се заяждам, идеално няма никъде.
Виж целия пост
# 16
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.
Виж целия пост
# 17
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

И какво от това?
Виж целия пост
# 18
Ех, това физическо! Аз бях от децата с лоша подготовка. Не ме записаха на спорт като малка и бях зле по физическо. Покривахме нормативи два пъти годишно, без подготовка. Стрес, нестрес, тичаш не помня колко метра бяха, скачане и топка май беше. Жалко, че родителите ми не ме нахъсаха тогава да спортувам, трябваше на 24 да започвам от нулата, с работа на стол, излишни кг и здравословни проблеми. Ама не ми е бил виновен МОН!

И все пак не помня да съм имала двойки или тройки по физическо, че чак толкова стес да е било!
Виж целия пост
# 19
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

И какво от това?
Ами това значи, че заложеното за постигане е неадекватно. Учителят по ФВС на сина ми до 7 клас го каза на родителска среща.
Виж целия пост
# 20
И аз мисля че не са много адекватни нормативите. Въпреки че по принцип в големия спорт, постиженията са все по нагоре, би трябвало в уч-ще да са съобразени с възможностите на масовия ученик - а те заради обездвижването и лошата физическа култура са все по-малки. И аз съм бил зле по ФВС (по някои дисциплини), както и други мои съученици ( не много ), но компенсирахме с много игра навън. Така че и в казармата успявахме да покрием някакви средни изисквания ( с единични изключения ). Но по принцип се спортуваше много. И много деца се пробваха, също идваха да ни подбират от разни школи, спортни уч-ща, просто беше масово.
Виж целия пост
# 21
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

Дай пример за поне един норматив, който не може да бъде покрит от картотекиран състезател.
Виж целия пост
# 22
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

Дай пример за поне един норматив, който не може да бъде покрит от картотекиран състезател.
Скок, момиче, което печели медали по плуване, има 4
Виж целия пост
# 23
Значи просто не може да скача. Това, че печели медали по плуване, не означава, че автоматично е добра във всичко.

А този пост:
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.
аз го разбирам, че картотекиран състезател по даден спорт не може да покрие норматив в същия спорт.
Виж целия пост
# 24
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

Дай пример за поне един норматив, който не може да бъде покрит от картотекиран състезател.
Скок, момиче, което печели медали по плуване, има 4

Нормативите в дисциплините по физическо са като оценките по другите предмети. Няма как да имаш 6 по всичко. Или е много трудно. Това, че е масово възприето по Физическо да се пишат 6-ци и децата да го подминават е много погрешно. Покриването на някои нормативи е в пряка връзка с личните физически особености. Например, по-високият може да скочи по-далеч. Но това не означава, че не трябва да има физическа активност и стремеж за покриване на някакви резултати.
Хленченето на тема "стресиране" при децата ми идва някак си в повече. Сакън...! Децата да не се напънели, защото им било трудно и тежко. Ми да... Децата трябва да се възпитават и знаят, че за всяко нещо трябват усилия, постоянство и някакви умения, които няма как да придобиеш с телефона в ръка, ами трябва да си изпотиш задника и да се оцапаш. На моите поне това им обяснявам и показвам. И сякаш започнаха да го разбират и усещат.
Виж целия пост
# 25
Нормативите са такива, че да могат да се покрият напълно за отличен от физически здраво дете. Те са изчислени, според възрастта на детето. Те не са просто оценка. Затова се правят в началото на годината и в края - за сравнение дали има подобрение при детето, дали има нужда от повече спорт, дали изостава спрямо връсниците си.

Сега вече и спорта ли депресира децата и родителите?
Виж целия пост
# 26
Не съм много убедена, че са съобразени според възраста,

Давам пример от 4 до 12 клас в скока дължина за отличен трябваше да скочиш над 200 см. (или поне така ни се казваше от преподавателя)   

Завърших преди 7 години и все още имам спомен.

Обичах физическо и за мен беше разтоварващо без на всяка цена да се боря за отличен.
Виж целия пост
# 27
Нормативите са такива, че да могат да се покрият напълно за отличен от физически здраво дете. Те са изчислени, според възрастта на детето. Те не са просто оценка.

Хмм.. ако това е истина, значи в моя клас е имало само 2-3 физически здрави деца и аз определено не съм била сред тях.
Виж целия пост
# 28
Масово физически здрави деца, в топ форма не могат да ги покрият за отличен. Учителите по ФВС  го знаят. Или завишават постиженията, или пишат реалните и после шестици за активно участие.
Виж целия пост
# 29
Аз не съм спортист, никога в живота си не съм спортувала, никога не съм ходила на фитнес дори. И без проблем съм покривала всички нормативи за отличен. Завишени са критериите ли? Може ли някой по-компетентен и запознат да ги публикува?

П.П Видях, че са налични в интернет. Единствената разлика е, че бягането е вече смешните 30м, а преди беше 50м. Е, на физически здраво дете колко секунди му трябват?
Виж целия пост
# 30
Масово физически здрави деца, в топ форма не могат да ги покрият за отличен. Учителите по ФВС  го знаят. Или завишават постиженията, или пишат реалните и после шестици за активно участие.

Това ми се струва, че е по-скоро измислица. Моите деца спортуват 2-3 пъти седмично, по час или два. Карат колело и са с нормална физическа активност. Това не е топ форма. Нормално състояние като за 15-17 годишни деца. С теглото са добре. Нямат никакъв проблем с физическото и нормативите. Даже и те се чудят, как е възможно да има деца, които не могат и не искат да се мръднат за нищо. Говорим за смешни неща, като бягане по 50-100 метра, лицеви опори или няколко набирания.
Виж целия пост
# 31
Първо - музика, рисуване, физическо са предмети, чиято цел трябва да е диаметрално различна от поставяне на оценки.
 
Второ - учителите по ФВС, които могат да покрият нормативите, са малцина. Има и такива с шкембета, които едва се тътрузят. Професионалните им задължения са да отключат мазето да дадат топка. Все едно учител по математика да не може да реши задача за шести-седми клас, представяте ли си?

Ама айде. Това да й е кусурът на образователната система. Моето впечатление е, че повечето не се вживяват и всички деца завършват с 5-6. Така че и МОН крив, и темата безсмислена.
Виж целия пост
# 32
Хм, а не се ли възприемат предметите Изобразително изкуство, Музика и ФВС масово от родителите, като абонамент за високи оценки, без никакво старание. Да, не всеки ще стане спортист, художник и музикант, но и не всеки ще стане математик. Става дума за базови знания/умения, които трябва да се придобият.
Виж целия пост
# 33
Масово физически здрави деца, в топ форма не могат да ги покрият за отличен. Учителите по ФВС  го знаят. Или завишават постиженията, или пишат реалните и после шестици за активно участие.

Това ми се струва, че е по-скоро измислица. Моите деца спортуват 2-3 пъти седмично, по час или два. Карат колело и са с нормална физическа активност. Това не е топ форма. Нормално състояние като за 15-17 годишни деца. С теглото са добре. Нямат никакъв проблем с физическото и нормативите. Даже и те се чудят, как е възможно да има деца, които не могат и не искат да се мръднат за нищо. Говорим за смешни неща, като бягане по 50-100 метра, лицеви опори или няколко набирания.
Няма лицеви опори и набирания. Нормативите са бягане 30 и 200 метра, скок, хвърляне на топка 3 кг и Т-тест. Господинът по ФВС на сина ми от 5 до 7 клас, самият той млад, активно спортуващ, коментира, че за скока и хвърлянето на топка изискванията  не са съобразени с възрастта на децата.
Виж целия пост
# 34
Кой говори за оценките? Първо, те не балообразуват никъде и са без всякакво стратегическо значение.
Говорим за сбъркано предназначение на учебните дисциплини. Нито по физическо придобиват физическа култура, нито музикална - по пеене. Очевидно нещо не е както трябва в сметката и това не са учениците.
При масово училища без спортни съоръжения (за обикновен салон става дума, да не си помислите, че нещо друго), без съблекални, да не говорим за луксове като душ... прилагаме съветски модели от 1940 г. Училището не е ТКЗС, нито совхоз. Аман.
Виж целия пост
# 35
"Въобще, учителите нямат никакво желание да събудят някакво желание към спорта. Разбира се, това са наблюдения в/у няколко училища, не казвам, че е така навсякъде. Дано другаде е различно."

Именно това имах предви с поста си , но виждам,че написаното от мен не е разбрано от всички, съдейки по много крайни коментари.
По мое време също имаше нормативи , но няколко часа преди това тичахме , за да се подготвим за норматива за бягане например и т.н. Сега в училището на моето дете часовете протичат така - някой съученик излиза отпред и загрявя класа и после се пристъпва към бягане , плътна нопка , скачане и т.н.
Последно ги изпитваха на баскетбол , като споделянето беше , че няма място за всички да играят , събират се по две паралелки с двама учитли по ФВС  и през повечето време момчетата играят баскетбол, а момичетата само гедат.........и как с гледане се учиш да играеш баскетбол , и защо критейрий за оценка ще бъде непренно вкарването на кош, а не техниката на изъпление и т.н.
И съм певече от всичко на света да има физическа активност в часовете по ФВС - но в този вид , поне в нашето училище не се тренира , а само се прибягва до изпитване
Виж целия пост
# 36
Как да не са балообразуващи, след като 1/3 е общата оценка от дипломата за средно образование при кандидатстване?
Тоест, ако ще кандидатсваш право, дали ще имаш 6 по биология или ФВС е еднакво значимо.
Виж целия пост
# 37
Не мисля, че учителите в гимназиите са толкова проклети, че да ти пишат ниска оценка по физическо в дипломата. Като аз кандидатствах преди 10 г в университета, гледаха само матурите и оценката ми по история от дипломата плюс оценките от изпитите в униврерситета (писмен и устен). Физическото не е играело никаква роля. Имахме всички 6, въпреки че не го заслужавахме.

Учила съм в женска гимназия, малко бяха момчетата. Имахме голям салон, хубав басейн и огромен двор. Помня, че някакви нормативи имахме в 8 и 9 клас май само тичане. После никой не ни закачаше. Госпожата беше добричка, даваше ни топка да играем, цъкахме волейбол, но никакъв зор не си давахме. Беше много тъпо в жегите да се изпотиш и да ходиш цял ден вмирисан, въпреки че носиш екип и се преобличаш. Физическо имахме два часа седмично. Не мисля, че са достатъчни дори активно да се играе в часовете. Аз като възрастен започнах да спортувам и го правя по-често.

Системата е кофти, ама го изкарахте това физическо края на света.
Виж целия пост
# 38
Аз не съм спортист, никога в живота си не съм спортувала, никога не съм ходила на фитнес дори. И без проблем съм покривала всички нормативи за отличен. Завишени са критериите ли? Може ли някой по-компетентен и запознат да ги публикува?

П.П Видях, че са налични в интернет. Единствената разлика е, че бягането е вече смешните 30м, а преди беше 50м. Е, на физически здраво дете колко секунди му трябват?

Аз скачах 1.60, а 50-те метра ги бягах за 9 секунди. Имах двойки и на двете винаги. С лицеви опори, коремни преси и набирания нямах никакъв проблем, на това разчитах, за са вържа 6 за края на срока. 40кг бях. Не е до старание, защото се стараех много. Просто не ми се получаваше.
Виж целия пост
# 39
Добре де, не всеки може да покрие за отличен всички нормативи. Но какъв е проблема в това. Надали някой е оставен на поправителен. Моето дете може да се депресира от математиката, хайде да я махнем и нея. Само ще му развали общия успех и дипломата.
Виж целия пост
# 40
Безумното гонене на успех е някаква огромна ценност явно. Сигурно в някои бешежници ако си отворя ще имам и 5 по физическо. Но завърших, работя, второ висше карам. И шок и ужас, имахме задължителен спорт в бакалвъра. И то две години. Втората ни караха да ходим два пъти повече, за да изкараме и за третата година. На Академик, със 72, след лекции айдее… 😂
Виж целия пост
# 41
Безумното гонене на успех е някаква огромна ценност явно. Сигурно в някои бешежници ако си отворя ще имам и 5 по физическо. Но завърших, работя, второ висше карам. И шок и ужас, имахме задължителен спорт в бакалвъра. И то две години. Втората ни караха да ходим два пъти повече, за да изкараме и за третата година. На Академик, със 72, след лекции айдее… 😂

И за нас беше задължителен, и аз ходех в академик. Но имаше много богат избор - от футбол, плуване, лека атлетика, до йога и танци. Избрах си аеробика и втората година влязох в мажоретния състав и така до края на следването. Затова мисля, че трябва избор и всеки да се спре на каквото му хареса. Аз заобичах спорта именно в университета. Въпреки нормативите, травмите, кофти локацията и т.н.
Виж целия пост
# 42
Трудно ми беше да обичам зимата залата, която не се отопляваше. Аз ходех на каланетика. Спортовете не бяха съобразени като час и ден с това каква програма имаме. Записваш спорт в началото на годината. Не можеш да го сменяш. Но втория семестър си с нова програма, а спортът е в същите часове. Не съм ходила на лекции, за да се вдигна от южните квартали, където живеех, да идвам до академик с 2 транспорта. Застъпваха се с лекции. Ама какво да се прави, мина и това. Аз спортът го заобичах след университета, когато започнах сама да тренирам по здравословни причини и осъзнах колко е важен.
Виж целия пост
# 43
Има нормативи, на които дори картотекирани състезатели, които тренират почти всеки ден, не могат да изкарат 6.

И какво от това?
Ами това значи, че заложеното за постигане е неадекватно. Учителят по ФВС на сина ми до 7 клас го каза на родителска среща.

А защо мислите, че адекватни нормативи са тези, които се покриват от всички? Както казах, това е статистика и целта е да се види кой колко е добър и комплексен. Някой покрива едни нормативи за отличен, а други за добър, друг пък обратното... Аз някога хич не бях добра на хвърляне на топка и спринт. Ми какво от това? На скок от място, дългото бягане, че и на гюле си бях супер.  А то ако всички покриват всичко какъв е смисълът?
Виж целия пост
# 44
Боже, колко съм щастлива, че детето ми (картотекиран състезател, с повече от отлична ОФП, ежедневни тренировки и двуразови такива в свободните от учебен процес дни), което не покрива също нормативите по този велик предмет ФВС, повече няма да има сблъсък с училищни типажи ала Лиляна.....Не се стърпях, ама наистина съм безумно щастлива.
И разбира се, че има проклети даскаля, които пишат и двойки, не е рядко срещано да оставят тройка, и да, оценката е в дипломата на финала наред с предмет като ГО. В диапазона 11-12 клас това са двата предмета, които буквално се надпреварват по малоумие за надцакване на децата ей така, от спортна злоба явно.
Днешните нормативи не мерят абсолютно нищо, не знам кого залъгвате. Често водят до травма поради неадекватността си-липса на време за загряване. И не е нормално да са заложени по възраст също. Една 15-годишна девойка може да е 185 см, но може и да е 150 см. Може да е с цикъл, може и да не е. Няма как на една възраст да скочат еднакво с такава драстична разлика в торса и краката. За капак-дребната девойка е в пъти по-спортуваща, просто има къс крак. Нищо не мерят нормативите, не се залъгвайте. Ни напредък, ни назадък у децата.
Виж целия пост
# 45
Коя е Лиляна? Изпуснала съм.
Виж целия пост
# 46
Приятно ми е, Лиляна съм аз Blush
Не съм учител по ФВС. Но щом го има като предмет, то трябва да има и критерии за оценяване. Един от предметите, където не може да се преписва.
Виж целия пост
# 47
Но няма как да си удължиш краката за търсения норматив, колкото и да си тренирал. Да ти е заложена конкретна физика, която трябва да се побере в норматив......загубена кауза, още от утробата са те "оценили".
Тук не се преписва, но се пишат оценки според мързела или заяждането на даскала. Някъде са кюфтета, кекави, бледи, "влизащи" в час по дънки, и имат 6 в дипломата по ФВС. Прекрасни критерии са приложени, разбира се.
Виж целия пост
# 48
Ако си спомням добре нормативът за скок е за дълъг скок от място (трупешката) и там ръстът не играе кой знае каква роля. За разлика от наднорменото тегло и липсата на техника и координация.
Виж целия пост
# 49
А по останалите предмети всички са с еднакви заложби?
Виж целия пост
# 50
Ако си спомням добре нормативът за скок е за дълъг скок от място (трупешката) и там ръстът не играе кой знае каква роля. За разлика от наднорменото тегло и липсата на техника и координация.

Ами не е съвсем така. За да си лекоатлет следва да имаш конкретна физика. С предимство са дългокраките, както за скок от място, така и за скок на височина. Не е случаен успехътна всички олимпийци-скачачи. И не само. Разбира се, тренировка и труд в допълнение, но като начало-подходяща за конкретен спорт физика. Много са малко изключенията, но затова са изключения все пак, за да потвърждават правилото. Не случайно се прави подбор първоначален, при набиране на желаещи за конкретен спорт. Да, да, у нас не е съвсем така, ама то си личи и по резултатността впоследствие.
Та у нас липсва както съобразяване с физиката, така и условия за нормална тренировка по ФВС така, че да има след това прилична резултатност. Т.е. за да искат да се покриват каквито и да е нормативи, е добре да бъдат съобразени и тренирани конкретните спортове.
Деца с отлично ОФП, които не са наднормени, при определени обстоятелства - заложена физика и липса на тренировка - няма как да покрият каквото и да е. Нека застанат за скок един младеж 155 см и един младеж 185 см, от един клас. Да видим има ли или няма значение ръст.
Виж целия пост
# 51
Да повторим, че това са нормативи за обща физическа подготовка. Не говорим за олимпийски или национални квалификации. Мисля, че всяко едно дете с нормална физическа активност може да се справи много добре с нормативите. Няма нищо драматично в цялото това нещо.
Сега се сещам за казармата, как няколко месеца ни плашеха с покриването на нормативи, а който не се справи няма да види отпуска. Накрая някои от нормативите ги минавахме двойно. И това само с основни занимания и спазване на режим.
Виж целия пост
# 52
Ами не е съвсем така. За да си лекоатлет следва да имаш конкретна физика. С предимство са дългокраките, както за скок от място, така и за скок на височина.

Деца с отлично ОФП, които не са наднормени, при определени обстоятелства - заложена физика и липса на тренировка - няма как да покрият каквото и да е. Нека застанат за скок един младеж 155 см и един младеж 185 см, от един клас. Да видим има ли или няма значение ръст.

155 см не са нормален ръст, в моя клас в гимназията най-ниското момче беше 178 см, а най-високите около 192.
Ми не е имало разлика и най-високите съвсем не скачаха от място повече от по-ниски такива. Не говорим за висок скок, защото няма такъв норматив. В началното училище имах съученик 207 см и има ли нужда да казвам, че беше плачевен по всички спортни показатели. Та не се хващайте толкова за този ръст.
Виж целия пост
# 53
Вече и за ръста ли има нормативи?
Ама верно ти отива никът.
Виж целия пост
# 54
Вече и за ръста ли има нормативи?
Ама верно ти отива никът.

И какъв процент от гимназистите са с ръст 155???  Нормален значи често срещан. Има и математически термин  "нормално разпределение" и според него ако средният ръст е 170 см тези по 155 и по 200 см са в двата края на кривата, където почти липсват, тоест не са нормални (нормално срещащи се).

Виж целия пост
# 55
Не забелязах да се говори за гимназисти специално. Дъщеря ми завършва 7-и клас и е 165,  още имат момчета, по-ниски от нея (две при девет в класа, ако не се лъжа). В шести клас все още момчетата масово не бяха израснали и 7 от 9 бяха по-ниски. Сега вече имат и дългучи.

Какво е нормално разпределение, зная. Но познавам и живи деца. Също и знам, че съм 175 с непропорционално дълги крака и за мен да скоча 2 метра от място беше фасулска работа (за разлика от хвърлянето на разни топки например, в което никога не блеснах).
Виж целия пост
# 56
ОК, вдигнете повече джангър, пуснете една петиция и може да ги махнат. Мен лично това не ме касае. Пък после децата ако ще и на понички да замязат масово, щото нали спортът ги стресирал.
Виж целия пост
# 57
Убедена съм всъщност, че премахването им ще подобри интереса на децата към спорта. Никое дете не мрази спорта и движението по рождение, но виж МОН доста активно въздейства в тази насока.
Най обичам разни наднормени лелки (и чичаци, щото и такива има в дискусията) да говорят за понички и обездвижване.
Виж целия пост
# 58
Ама ти в момента с мен спориш, та това намек ли е, че аз съм наднормена лелка? Не съм, бе, понеже май съм повече към баба поне лелка не съм Wink
Иначе плувам, карам ски (на 55 още мога да направя 18 спускания на Ястребец от сутринта до обяд), миналата седмица си купихме каяк да ходим да гребем по язовирите... И не, няма да потопя каяка с теглото си Grinning

П.П. Както чета, сега почти не са останали нормативи, някога имаше много повече - коремни преси, гюле, медицинска топка... Играехме на греда и успоредка...
Виж целия пост
# 59
Чудесно е, че ти си във форма, поздравления.
Но познавайки нормалното разпределение на затлъстяването сред населението над 40 г., си мисля, че и доста от другия вид има в темата. И съм сигурна, че повечето от тях защитават нормативите (и матурите, и истаблишмънта, и Путин, ама айде нали, да не прекаляваме с иронията Stuck Out Tongue)

Медицинска топка хвърлят и коремни преси правят и сега, а греди и успоредки навярно просто няма в почти никое училище...
Виж целия пост
# 60
168 см бях в гимназията. Скачах винаги над 2 метра от място. Без да съм тренирала усърдно, просто обичах леката атлетика. И бързина имах, и високо скачах. Ръстът ми смятам е около средния. Но хора например мразех да играя, и днес не ги обичам. Е, нямах проблем с това, понесох си ниската оценка.
Виж целия пост
# 61
Да повторим, че това са нормативи за обща физическа подготовка. Не говорим за олимпийски или национални квалификации. Мисля, че всяко едно дете с нормална физическа активност може да се справи много добре с нормативите. Няма нищо драматично в цялото това нещо.
Сега се сещам за казармата, как няколко месеца ни плашеха с покриването на нормативи, а който не се справи няма да види отпуска. Накрая някои от нормативите ги минавахме двойно. И това само с основни занимания и спазване на режим.

Не е точно така. Отлична ОФП не води до покриване на норматив. От значение е физиката за конкретния норматив и куп други условия. Като начало в час по  физическо не се придобива прилична обща физическа подготовка, за да се мери след това чрез норматив какво е постигнато. Добрата форма децата постигат по-често извън училище и тези часове, с ежедневен спорт към някой клуб най-често. При липса на условия (прашен малък салон, липса на достатъчно двор, кратки часове за предметът вфс - няма как да имат след това очаквания нормативите да са покрити. Масовият случай е учителят да си пише по негово усмотрение кой какво е покрил просто.
А как е било в казармата, тук не е особено важно. С два часа седмично от по 40 минути (10 минути за преобличане, защото малкото междучасие не стига)-прилична ОФП не се постига в училище.
Виж целия пост
# 62
Не е точно така. Отлична ОФП не води до покриване на норматив. От значение е физиката за конкретния норматив и куп други условия. Като начало в час по  физическо не се придобива прилична обща физическа подготовка, за да се мери след това чрез норматив какво е постигнато. Добрата форма децата постигат по-често извън училище и тези часове, с ежедневен спорт ...

Да де. За това става въпрос. Добра обща физическа подготовка не става само с час или два по физическо на седмица. Така както не се постигат високи оценки по други предмети само от слушане в час. Трябва учене и напъване у дома. С физическото е същото. Не се ли подразбира?
Виж целия пост
# 63
Не се. По физическо домашно няма. Абсурдно е да се очаква всеки сутрин да става и да ляга за 10. Като цяло, ако слушаш в час, внимаваш и усвояваш и без домашни по останалите предмети можеш на собствен ход да вървиш с един Добър 4. По физическо и с отлична ОФП не можеш да изкараш 6. Това, че някъде им пишат 6 не означава, че са си покрили норматива.
Да покриваш нормативи, за които работиш усилено извън училище е несериозно. Същото, като с уроците. Какво мерим тогава-школи, частни уроци и спортни клубове носят тези оценки, а не родното школо, което обаче записва за своя сметка оценки и норматив.
Виж целия пост
# 64
Не се. По физическо домашно няма. Абсурдно е да се очаква всеки сутрин да става и да ляга за 10. Като цяло, ако слушаш в час, внимаваш и усвояваш и без домашни по останалите предмети можеш на собствен ход да вървиш с един Добър 4. По физическо и с отлична ОФП не можеш да изкараш 6. Това, че някъде им пишат 6 не означава, че са си покрили норматива.
Да покриваш нормативи, за които работиш усилено извън училище е несериозно. Същото, като с уроците. Какво мерим тогава-школи, частни уроци и спортни клубове носят тези оценки, а не родното школо, което обаче записва за своя сметка оценки и норматив.

Не знам какви деца отглеждате, но нито аз, нито сина ми сме имали проблеми с покриването на нормативи.
Сега коментирам от позицията на наднормена лелка Wink
Виж целия пост
# 65
Не се. По физическо домашно няма. Абсурдно е да се очаква всеки сутрин да става и да ляга за 10. Като цяло, ако слушаш в час, внимаваш и усвояваш и без домашни по останалите предмети можеш на собствен ход да вървиш с един Добър 4. По физическо и с отлична ОФП не можеш да изкараш 6. Това, че някъде им пишат 6 не означава, че са си покрили норматива.
Да покриваш нормативи, за които работиш усилено извън училище е несериозно. Същото, като с уроците. Какво мерим тогава-школи, частни уроци и спортни клубове носят тези оценки, а не родното школо, което обаче записва за своя сметка оценки и норматив.

По физическо с отлична ОФП без никакъв проблем ще покриваш нормативите. Гледам го по моите две деца. И даже не разбирам, защо се мъчиш да ни убеждаваш в обратното? Освен, ако не се разминаваме в разбиранията какво би следвало да означава отлична ОФП.
Виж целия пост
# 66
Допускам, че не е покрит норматива. Просто не знаете. Защото детето има 6. Много деца, които не покриват норматива са с 6. Много свестни учители записват показатели за покрит норматив без да е покрит, за да няма точно тези драми.
Иначе, аз конкретно отглеждам спортуващо активно дете над 10 години, със завидна спортна кариера.
Виж целия пост
# 67
... Иначе, аз конкретно отглеждам спортуващо активно дете над 10 години, със завидна спортна кариера.

Smile       Smile       Smile
Виж целия пост
# 68
Не е точно така. Отлична ОФП не води до покриване на норматив. От значение е физиката за конкретния норматив и куп други условия. Като начало в час по  физическо не се придобива прилична обща физическа подготовка, за да се мери след това чрез норматив какво е постигнато. Добрата форма децата постигат по-често извън училище и тези часове, с ежедневен спорт към някой клуб най-често. При липса на условия (прашен малък салон, липса на достатъчно двор, кратки часове за предметът вфс - няма как да имат след това очаквания нормативите да са покрити. Масовият случай е учителят да си пише по негово усмотрение кой какво е покрил просто.
А как е било в казармата, тук не е особено важно. С два часа седмично от по 40 минути (10 минути за преобличане, защото малкото междучасие не стига)-прилична ОФП не се постига в училище.

Разбира се, че за добра ОФП не може и да се мисли при два часа по 45 минути седмично. Но целта е именно да се провери на какво ниво са децата и детето/родителите като видят, че е "дробче", да вземат мерки и да го запишат на някой спорт. А и държавата да знае колко са кекави децата.

А иначе отличната ОФП ВОДИ до покриване на нормативи. Тя затова е обща, защото не е концентрирана в една дисциплина или едно движение. Добрата ОФП включва и сила, и бързина, и гъвкавост, и отскок, и координация...
Виж целия пост
# 69
Часовете в училище барем от 30 години не са по 45 минути. Ама ей така си говорим да се намираме на приказка.

Аз също споделям мнението, че масово се пишат шестици, без да покрити нормативите.
Виж целия пост
# 70
Странно, а по колко са ги направили?

Не, че има значение с оглед на дискусията - ако 45 не стигат и 40 или колкото са там няма да стигнат.
Виж целия пост
# 71
... Аз също споделям мнението, че масово се пишат шестици, без да покрити нормативите.

Има училища, където даже ученици не стъпват... Но това не им пречи да завършват и да имат дипломи. Детето на наши познати, не може да изравни елементарно химическо уравнение. Но това не пречи да има 6 по химия и да е отличник. Какво остава за оценките по физическо...
Виж целия пост
# 72
... Аз също споделям мнението, че масово се пишат шестици, без да покрити нормативите.

Има училища, където даже ученици не стъпват... Детето на наши познати, не може да изравни елементарно химическо уравнение. Но това не пречи да има 6 по химия и да е отличник.
Възможно е. В нашето училище шестиците са рядкост и се изкарват с доста труд (нямам предвид тези по физическо, а във връзка с химията го казвам). Аз съм завършила гимназия в зората на демокрацията и тогава, на фона на целия разграден двор, действително имаше ученици, които не се вясваха по цели срокове. Но по-скоро като градска легенда от кварталните училища. Също не съм го виждала лично.
Виж целия пост
# 73
Часовете са по 40 минути, ако физическото е след малко междучасие и трябва да стигнеш до салона и да се преоблечеш, се изяждат още 10 минути.

Там, където има покрит норматив реално, не е по всичко. Съответно оценката на финала пак няма как да е отлична. Където е отлична, учителят завишава (лично от учител по физическо от близкото ми обкръжение го знам). Масовите отлични оценки по физическо не знам до какви изводи водят за кекавостта на народонаселението Simple Smile))))). Факт е само, че са завишени прилично, явно сме олимпийски надежди масово. Интересен феномен, предвид резултатите от последните олимпиади Simple Smile Тук-там има едни физкултурнички, които пишат реалните резултати от норматив. Това води до двойки и тройки, до четворка с клизма при спортуващи деца и шок от ситуацията Simple Smile
Виж целия пост
# 74
Часовете все още са си по 45 минути. По 40 са там, където са на две смени, но официално не са намалявани.
Виж целия пост
# 75
В нашето училище са от години само първа смяна, а часовете са по 40 минути
Синът ми, седми клас, беше с четворка на нормативите за входно ниво по физическо. Шампион на България при юношите на успоредка и с два сребърни медала на кон 🤣 Предната година, негов съотборник, шампион в многобоя, също беше с четворка. На моя син в крайна сметка му е абсолютно безразлично колко ще му пишат точно по физическо.
Позната девойка, национален състезател по спортно ориентиране и планинско бягане, покрива на косъм нормативите за т-совалката. Девойка, която бяга 3000м с пейс под 4м/км
Виж целия пост
# 76
А моят син без да спортува сериозно покриваше всякакви нормативи.
По-късно, чак в 10 клас започна да тренира сериозно, стана 7 или 9 пъти републикански шампион. След едно световно/европейско първенство се отказа от спорта заради тенденциозно съдийство спрямо целия БГ отбор.
Сега като студент покрива нормативи всеки семестър. Дори след цяла година лежане покрай Ковид се справя без допълнителна подготовка.

Майка му пък кляка с 50 кг. Не е нещо сериозно, но не е и малко.
Виж целия пост
# 77
Това, че някое дете е шампион в някакъв спорт, не означава, че е добър във всичко. Дъщеря ми е в 7ми клас. Тренира художествена гимнастика. Т-теста го покри на косъм, защото вече е над 180см, но за сметка на това хвърля медицинска топка с повече от 3 метра над норматива. Колко точно не е ясно, защото само до 10 метра било разчертано. Но винаги няколко дни преди нормативите с приятелки се събираха и тренираха за тях.
Виж целия пост
# 78
Но винаги няколко дни преди нормативите с приятелки се събираха и тренираха за тях.

Техниката и малко упражнение имат ОГРОМЕН ефект за тези неща. Съгласна съм, че преди покриване на нормативи трябва да има урок, на който да се обяснят тези неща и децата да се поупражняват малко. После може и вкъщи да повторят.
Виж целия пост
# 79
Това, че някое дете е шампион в някакъв спорт, не означава, че е добър във всичко. Дъщеря ми е в 7ми клас. Тренира художествена гимнастика. Т-теста го покри на косъм, защото вече е над 180см, но за сметка на това хвърля медицинска топка с повече от 3 метра над норматива. Колко точно не е ясно, защото само до 10 метра било разчертано. Но винаги няколко дни преди нормативите с приятелки се събираха и тренираха за тях.

Нормативите би трябвало да оценяват физическата форма като са заложени така, че да отговарят на очакваните стойности, постижими при здравословна физическа активност от средностатистически неспортист, за съответните възраст и пол.
Ако активен спортист от който и да е спорт не покрива кой да е УЧИЛИЩЕН норматив, значи има нещо сбъркано и някой се е изхвърлил.
Физическото е за разтоварване. Нека се направи така, че навсякъде да има условия, за да се движат пълноценно децата 3 пъти в седмицата наистина, а шампионите да си ги отглеждат на друго място.
Виж целия пост
# 80
Най-адекватното описание на ситуацията, благодаря за което.
Предвид условията (по-често липсата им) за провеждане на някакъв, какъв да е спорт в училищата, програмата и нормативите следва да бъдат преразгледани и променени по начин, полезен за подрастващите. Има възможности за движение, вкл. огромна нужда от изправителна гимнастика за всички, защото това седене с часове на чиновете не води до нищо добро в перспектива. Норматив, който изначално е грешно заложен и определящ оценка, не мери и не показва абсолютно нищо, даже носи доста грешна информация за онези, които са решили да мерят с тези нормативи състоянието на учениците. Някъде се пише отлична оценка без да стъпват в час. Тук-там са всъщност вманиачените учители, които пишат реалните резултати от тези нормативи. Явно това е и една от причините те да бяха променени преди няколко години в посока завишаване на изискванията, хората, заложили тези нормативи наистина живеят с идеята, че отглеждаме масови олимпийци, ама нещо олимпийските ни медали на финала не са безчет.
Виж целия пост
# 81
Фаастък, мисля, че и да има навсякъде перфектни условия за спорт, нормативите трябва да си следват друга цел. Непокриването на адекватно заложен норматив, би трябвало да носи информация, в смисъл, да алармира родителите, че трябва да променят нещо в начина на живот на детето и да се погрижат да му осигурят повече възможности да се движи и спортува, а не да им казват, че не отглеждат следващия Юсеин Болт.
Ползите да са движението на децата, всяко запалено да спортува и всеки събуден алармиран родител. Място за оценки тук не виждам изобщо.
Виж целия пост
# 82
Фаастък, мисля, че и да има навсякъде перфектни условия за спорт, нормативите трябва да си следват друга цел. Непокриването на адекватно заложен норматив, би трябвало да носи информация, в смисъл, да алармира родителите, че трябва да променят нещо в начина на живот на детето и да се погрижат да му осигурят повече възможности да се движи и спортува, а не да им казват, че не отглеждат следващия Юсеин Болт.
Ползите да са движението на децата, всяко запалено да спортува и всеки събуден алармиран родител. Място за оценки тук не виждам изобщо.

Ами то и по идея, а и на практика си е така. Всичко е започнало по соц време, когато обществото се е готвело за война и е било важно младежите да са физически дееспособни (ГТО). Днес това отпада, но пък на негово място идва загрижеността за все по-кекавите и обездвижени подрастващи. Та макар в основата да стои нещо ново, практиката пак е полезна за статистически и информационни цели. И вреда не виждам, защото аз поне никъде не съм видяла на някого да му развалят успеха с оценката по ФВС, а само съм чувала за разни изперкали даскали, но то всяко стадо си има мърша. Както казах, като цяло нещата са замислени информативно - за държавната статистика, а и за семейна обратна връзка. Проблемът е, че едни го приемат за сигнал, а други на нож, понеже им депресирало чадото. Но и тук е като на всякъде - личното битие определя съзнанието Wink Тези, които сме спортували и като цяло сме си покривали нормативите, а и децата ни не са имали проблеми, сме ЗА. Онези, кекавите, които някога са виждали зор и/или и децата им сега имат проблеми, са ПРОТИВ. Всичко е нормално Simple Smile
Виж целия пост
# 83
.....
Проблемът е, че едни го приемат за сигнал, а други на нож, понеже им депресирало чадото. Но и тук е като на всякъде - личното битие определя съзнанието Wink Тези, които сме спортували и като цяло сме си покривали нормативите, а и децата ни не са имали проблеми, сме ЗА. Онези, кекавите, които някога са виждали зор и/или и децата им сега имат проблеми, са ПРОТИВ. Всичко е нормално Simple Smile
Хехе, както всяко обобщение, и това напълно невярно и безсмислено.
Само тези с бележкарска нагласа гледат на въпроса през призмата на оценките!

Къде ни слагаш хората, чиито деца нямат проблем с оценките по физическо и физическата форма на децата си, но все пак намират подхода към физическото възпитание на децата за не съвсем адекватен?

Това, че вие сте си покрили нормативите не променя факта, че аз дете запалено да спортува в училище не съм срещала.
Виж целия пост
# 84
Много аспекти има този проблем.
Както съм писала - спортуващите ми активно деца не покриват нормативите. Но са с отлична ОФП, и не, тази офп не носи покрит норматив. За мен една двойка по физическо на "хвърляне медицинска топка" не е сигнал за лошо физическо състояние на детето, защото не е истина това, напротив, детето е в отлична форма, особено след спортен лагер с двуразови тренировки. Пример само, не е задължително да е така при всеки. Само че, същото това дете да кажем попада на учител, който вижда реалното физическо състояние на детето и дори познава треньорите му, та тази двойка в случая не пречи на нищо, на финала пак е с 6 за годината. За сметка обаче на всички шестици в класа, където има откровено обездвижени деца, които пък могат само топка да мятат, да клекнат пет пъти им е не невъзможно, ама им докарва мускулна треска. Та какво носи като информация това и на родител и на измислилите норматива не е ясно. Нула истинна информация.
Другото ми дете, също активен спортист през годините, също не покрива конкретни нормативи, но и видът и всичко останало, което може, физическата форма са повече от перфектни- и това се вижда от самолет - топ форма, отново, особено преди състезание, когато са максимално изчистени. И хоп, двойка на някой норматив. Това не е знак за лошо физическо състиояние и обездвиженост, от километри е видно, учителят също за капак познава треньорите, виждал е и тренировъчния процес по нелепо стечение на обстоятелствата. Само че, оставя лошата оценка от конкретния норматив да е водеща. За зла съдба, оценката по физическо влиза в дипломата. Та от там идва на моменти бележкарството - трябва ти диплома, а си в отлична физическа форма, за сметка на някой буквално дроб, дето не може две лицеви да направи, ама даскала е писал на всички 6, а на деца в топ форма-слаби оценки. Толкова е изкривена реалността с тези оценки по физическо, че не знам кого лъжат с нормативите.
Лично мен няма как да ме депресира двойка по физическо, отделно, че съм спокойна относно физическото им състояние (аз самата страдам от излишни килограми и обездвижване и знам колко е лошо това и какво носи след себе си, та са възпитани от малки да търсят движение и спорт), но ако годишната оценка влияе на прием някъде после, някак топ формата с тройка за капак по физе ми идва прекалено. Има, има развален успех с физическо, не са градски легенди, и по правило са на спортуващ ученик.
Конкретно аз в годините реших този "проблем" с освобождаване от физическо, защото наистина се притеснявахме от развалена диплома заради това (на едното дете му трябваше тази диплома). Без скрупули. Защото спортът не е спирал за секунда, бяха толкова наситени със състезания години, че дори е отсъствал от училище ученикът за лагери и първенства.
Виж целия пост
# 85
Няма как дете с отлична ОФП да има двойка баш на медицинска топка. Да няма данни за спринт разбирам, или за нещо друго специфично. Да не изкара отличен пак разбирам, ама двойка на медицинска топка е нелепо??? Това не е някаква специфична дисциплина, а баш елемент от ОФП-то.


Хехе, както всяко обобщение, и това напълно невярно и безсмислено.
Само тези с бележкарска нагласа гледат на въпроса през призмата на оценките!

Къде ни слагаш хората, чиито деца нямат проблем с оценките по физическо и физическата форма на децата си, но все пак намират подхода към физическото възпитание на децата за не съвсем адекватен?

Това, че вие сте си покрили нормативите не променя факта, че аз дете запалено да спортува в училище не съм срещала.

Обобщенията никога не са 100% верни, така е. Ама не може обобщение да е НАПЪЛНО невярно, хайде де Wink
За никакви призми нам оценки не съм споменавала, а за обратна връзка как се развива детето.
Да намираш подхода към ФВС в училище за не съвсем адекватен няма връзка с нормативите, които се покриват в един час и толкова. После заниманията си продължават.
И това за запалването пак няма общо с нормативите.


Цитат
Има, има развален успех с физическо, не са градски легенди, и по правило са на спортуващ ученик.
Това съм чувала само при разни отворковци, дето в час се правят на много велики, смущават процеса и дисциплината.
Виж целия пост
# 86
За съжаление не. Не са отворковци. Напротив.
Но разбира се, имате право да не вярвате.
Конкретния случай касаеше сексистко отношение, освен всичко. Всички момченца бяха с едни оценки, всички момиченца с други (умишлено не уточнявам какви точно, минало-заминало). За реплики и поведение да не коментирам.
Хвърлянето на топка е само пример, не е конкретика, защото не съм се вманиачавала да следя нормативите от доста време.
Виж целия пост
# 87
При прословутите нормативи един от проблемите е, че не загряват. То няма и време в повечето случаи. Девойката бегачка, за която писах, в дните, в които има да тренира спринтове, загрява с леко  тичане от 3-4км и едва след това започва с отсечките. В училище това нещо го няма. Там са на юруш, щото 30 деца трябва да минат през норматива.
Моят син също не се влага много, поради липсата на достатъчна загрявка. А и той, и съотборниците му, имат категорична забрана от треньора си да полагат прекомерни усилия точно по физическо, защото едно разтежение, навехнат глезен, ритане по време на футбол, може да им провали тренировъчния процес за месец напред. На тях обаче принципно доста неща са им забранени в периода на състезания.
Виж целия пост
# 88
О, това пък категорично, да. Имали са и забрана за влизане по физическо иманно с цел предпазване за предстоящия сезон, пускали са бележки от клуба.
Имало е случаи с провалено участие поради зор за норматив, та от тогава-бележка и не играят.
Виж целия пост
# 89
Тренирала съм лека атлетика и НИКОГА не съм загрявала за спринтове или скокове, даже и за щанга (ОФП) с 3-4 километра бягане. Такова бягане в стабилно темпо отнема към 15 минути, а в загряващо доста повече. А после има и разтягане, и динамични упражнения... 
И карате съм тренирала, където има супер резки и бързи движения, а и там загрявката не е толкова. За 15 минути преспокойно се загрява за един спринт, че и за по-малко. И по мои спомени се дава такова време.
Виж целия пост
# 90
А, не знам, аз от състезателно бягане не разбирам, само от любителско. Ама девойката е национален състезател, с титли, тренировъчният ѝ план се изготвя от един от най-добрите специалисти в страната по планинско бягане и спортно ориентиране, и тя си го следва стриктно. Факт е, че работи по този начин през последните три години и ефектът е много голям.
Не е много по темата физическо в училище.
Виж целия пост
# 91
А, не знам, аз от състезателно бягане не разбирам, само от любителско. Ама девойката е национален състезател, с титли, тренировъчният ѝ план се изготвя от един от най-добрите специалисти в страната по планинско бягане и спортно ориентиране, и тя си го следва стриктно. Факт е, че работи по този начин през последните три години и ефектът е много голям.
Не е много по темата физическо в училище.

Аз това не го разбирам, ама ставаше дума за загрявка за един спринт.
Виж целия пост
# 92
Съвсем ще излезем от темата Simple Smile
В ориентирането, по време на състезание, бягането е доста променливо. Редуват се бягане с равномерно темпо със спринтове към контролните точки и към финала. Отделно има и спринтова дисциплина. Затова се налага да правят и доста разнообразни като вид тренировки. Дни с дълги бягания се редуват с интервални тренировки, спринтови отсечки на равно и спринтове срещу склон. Когато по програма трябва да тренират спринтове, загряват с около 20 минути бягане. За това време те спокойно си минават 3-4км, защото темпото при тяхното лежерно бягане е като моето бързо Simple Smile После си започват сериите със спринтове. Поне не им е скучно.
Виж целия пост
# 93
Между другото, днешните нормативи не са онези от наше време. Аз съм си покривала норматива също по-често за отличен, а бях леко наднормена и неспортуваща, пееща в хора, бледа и кекава Simple Smile Поради тази причина се чувствах дори некомфортно в ластичните стегнати  шорти тип гащи (или бански, кой както иска да си ги представя), които прищипваха гротескно белите ми баджаци.
Виж целия пост
# 94
Тоест какви са - завишени или занижени спрямо преди?
Виж целия пост
# 95
Завишени са. Това са го казвали самите учители по физическо на родителските срещи, когато децата ми бяха 3-4 клас. Тогава споделяха, че има спуснати нови нормативи и стойностите, заложени в тях за шестица са на практика недостижими. Специално при моите деца, при няколкото различни учители по физическо, които са имали в различните години, никога не е било проблем, че имат поставени по-ниски оценки върху нормативите. Компенсират го с участие, разни практически изпитвания, което си нямам и представа какво точно е, и в крайна сметка получват шестица за годината. И пет да им оставят обаче, ми е все тая.
Виж целия пост
# 96
Е, ако са завишени спрямо моето време явно не мога да коментирам. Но и не виждам защо трябва да са... Някой няма ли сравнителна таблица?
Виж целия пост
# 97
Завърших през 2014.
Ненавиждах часовете по физическо основно поради това, че нищо не се преподава, а все те изпитват на нещо и все покриваш някакви нормативи. Цялото това упражнение, докато някой на заден фон ти се сърди, че не бележиш точка за отбора, използвайки определени епитети. В час по математика не те карат да решаваш задача без да ти обяснят основни принципо, по литература не те изпитват без да са ти дали да прочетеш произведението, но по физическо трябва да направиш 75 коремни преси в третия час от първия срок без това да сте правили и по седем като упражнение.
Виж целия пост
# 98
Е, то за коремните преси какво да се обяснява? Те са си обща култура. Мислех, че се оплакваш, че никой не ти е обяснявал за греда, успоредк,а баскетбол... На нас обаче ни обясняваха преди да почнем упражнения.
Виж целия пост
# 99
Не се оплаквам, Черна станция.
За мен е логично преди да те накарат да направиш 75, в предходните часове да сте загрявали, да сте правили коремни преси и постепенно да има градация от седем до 75. Може ли едно здраво 14-годишно момиче да направи за първи път в час 75 коремни преси от раз? Може. Разумно ли е и възпитава ли нещо това? Не мисля.
Може да тръгнем от презумпцията, че здравите 14-годишни би трябвало да могат това и онова по физическо, но тогава трябва да използваме същата и за други дисциплини.
Който много предполага, здраво се излага.
Виж целия пост
# 100
Не се оплаквам, Черна станция.
За мен е логично преди да те накарат да направиш 75, в предходните часове да сте загрявали, да сте правили коремни преси и постепенно да има градация от седем до 75. Може ли едно здраво 14-годишно момиче да направи за първи път в час 75 коремни преси от раз? Може. Разумно ли е и възпитава ли нещо това? Не мисля.
Може да тръгнем от презумпцията, че здравите 14-годишни би трябвало да могат това и онова по физическо, но тогава трябва да използваме същата и за други дисциплини.
Който много предполага, здраво се излага.

Ама това са тестове, цели се да се види кой колко може и колко са кекави децата.  Иначе ми е странно, че имало 14 годишни момичета, които вкъщи или на фитнес не правят коремни преси и не знаят как се правят. А и баш за коремни преси не трябва кой знае каква загрявка. Вие го изкарвате като олимпийско състезание. В часовете май няма време за ОФП, за съжаление - малко е времето и децата е по-добре да поиграят нещо. Ако цял час ги карат да правят преси, лицеви опори и скокове родителите първи ще вдигнат врява.  Аналогията с другите дисциплини не е правилна - тук говорим за обичайни умения. Или и за ходене трябва някой да им преподава?
Виж целия пост
# 101
Това ни връща на въпроса каква е целта на часовете по ФВС? Стремежът да се установи колко кекави са децата без никакво последствие е напълно безсмислен.
Въпросът е дали часовете по ФВС могат да те подготвят да направиш Х коремни преси и само, ако отговорът е да, тогава да те тестват в тези часове дали можеш да ги направиш.
Те, децата, могат и други знания да придобият на места извън училище, но изпитванията там са върху това, което се очаква да е усвоено в училище.
Виж целия пост
# 102
Нормативите не мерят кекавост. На ходене никой не поставя оценка.
Виж целия пост
# 103
Кекавостта е в долния край на скалата, топ форма е в горния. И покриването на нормативи дава информация къде горе-долу по скалата се намира кондицията на конкретно дете.
И аз не одобрявам сваляне на оценки, но ако това не се прави (май го правят само отделни изкукали даскали) не виждам какво толкова ви пречат тези нормативи. Не ви ли интересува дали детето ви е "дроб" или в кондиция?
Виж целия пост
# 104
А дали има родител някъде, получил в школо съобщение, че детето му има проблем по тази линия и трябва да вземе мерки.
При обявени от учители по физическо нормативи за неадекватни, какво показва непокрития норматив на родителя, който чува, че Х, който е национален състезател по еди-си-кой спорт също не е покрил този норматив. Непокрива ето на норматива на Х е по-различно от това на дете с проблем, ама както са организирани нещата това не се регистрира.
Всеки родител има идея колко се движи детето му и в каква форма е, където обаче са на граница нещата,   часовете по ФВС би могло да дадат сигнал на родителите, ама не мисля, че точно така става.
Виж целия пост
# 105
В България няма, не е имало и няма да има традиция в любителския спорт - нито радост, нито отношение, нито масовост. Всяка седмица ги слушам на басейна, където плувам за кеф, треньорите как викат и кряскат. На деца, които все пак не гонят олимпийски титли, нали. И чиито родители си плащат, за да слушат децата им кресливи заповеди като в казармата. Ами то аз не мога да плувам спокойно от тях, какво остава за възпитаниците им.
Та никак не се учудвам, че нямаме и ФВС като хората. Или тотално неглижиране, или юркане, златна среда - забрави. Всъщност не знам въобще защо пиша в тази тема... струва ми се безнадеждно. Както обикновено, спасяването на давещите се е в ръцете на самите давещи се - както само децата на ангажираните и платежоспособни родители ще знаят математика, така и само техните деца ще спортуват. Обаче тогава защо му плащаме данъци на училището?
Виж целия пост
# 106
Кекавостта е в долния край на скалата, топ форма е в горния.
Това просто не е вярно. Може някога, преди 70 години да е било замислено така, но отдавна не е така.
Децата ми са спортисти, доста са далече от определението-кекави. Няма как такава скала да ги отрежда като кекави, само защото са в долния край на скалата. В топ форма са, особено преди старт.

кекава, кекаво, мн. кекави, прил. Разг.
1. Който е болнав, незакален, неиздръжлив физически или психически.

За 12 години да има 3-4 дни по болест отсъствия и то карани на крак. Доста са калени, двуразови и триразови тренировки, лагери на база Белмекен, ежедневен спорт-няма лято, няма зима, няма събота, няма неделя. Физически са достатъчно издържливи, за психиката е достатъчно да споменем, че са имали по 5-6 старта на ден и то при доста компрометиращи условия, т.е. да, иска се психика, категорично.

Като пример мога да дам и факта, че надпокриват мъжките нормативи за коремни и лицеви. Ама на тях оценка не пишат. Тичат с километри, плуват с километри. Но и това не води до покриване на някой норматив. Та непокрития норматив да ги определя като кекави е някак смешно.

Параход, точно така. Безнадеждно. Затова моите пропускат тази част с ФВС и си тренират навън. Да, виковете и крясъците на треньорите са запазена марка (същата се прехвърля в училище в доста извратен вариант между другото). И за последното ти изречение.....не е по темата, но съм щастлива, че детето ми приключи с една конкретна гимназия. Знам, че го чакат доволно още разочарования в това, в което се впуска сега, но - такива са ни условията, в такъв свят им се падна да живеят на нашите деца.
Виж целия пост
# 107

Като пример мога да дам и факта, че надпокриват мъжките нормативи за коремни и лицеви. Ама на тях оценка не пишат. Тичат с километри, плуват с километри. Но и това не води до покриване на някой норматив. Та непокрития норматив да ги определя като кекави е някак смешно.


Добре де, нали нормативите са бягане, коремни преси, лицеви опори, хвърляне на топка и скок от място? След споменатото от теб няма начин да не се справят доста добре и с останалото.
Виж целия пост
# 108

Като пример мога да дам и факта, че надпокриват мъжките нормативи за коремни и лицеви. Ама на тях оценка не пишат. Тичат с километри, плуват с километри. Но и това не води до покриване на някой норматив. Та непокрития норматив да ги определя като кекави е някак смешно.


Добре де, нали нормативите са бягане, коремни преси, лицеви опори, хвърляне на топка и скок от място? След споменатото от теб няма начин да не се справят доста добре и с останалото.

Нормативите са брутални. Най-вероятно някъде в някой документ в МОН ги има записани и не са променяни от десетилетия. Като че ли голяма част от учителите по ФВС не се интересуват много от тези нормативи, но знае човек - всеки луд с номера си.
Виж целия пост
# 109
Хубаво, мога да приема, че са брутални и непосилни, така да е.
Но какво значи "не са променяни от десетилетия" ?
Трябва ли да се разбира, че някога децата са били бързи, ловки и силни, но с времето се влошават и затова периодично нормативите трябва да се свалят?

Иначе както чета, май са променяни от мое време - ние бягахме други дистанции и правехме и други неща.
Виж целия пост
# 110
Променяни са, разбира се. Аз совалки никога не съм правила, нито спринтове от 30 метра. Дори и самата совалка беше променена веднъж откакто моите са ученици. Преди правеха някаква Т-совалка, сега, според думите им, май някаква различна правят. Нямат и норматив за лицеви опори, но имат стрелба в кош. Обаче май това е, защото във всяко училище избират какъв спорт основно ще упражняват. Моите играят повече баскетбол, който малкият ми син не харесва изобщо, а почти не играят волейбол, който той обожава.
Аз имам спомен за хвърляне на гюле навремето, сега това го няма. То и с гюлето си беше смешка голяма. Хвърляхме в един час, да видим що за чудо е това, на следващия - норматив. Мисля, че учителите основно гледаха да не се изпопребием с тези гюлета 🤣
Виж целия пост
# 111
По мое време (ужасно звучи) имаше спринт 30 метра, гюле, скок от място и други които не помня. За момчетата в гимназията имаше лицеви със сигурност.
Но беше отдавна и не помня вече. Старост-нерадост Wink
Виж целия пост
# 112
Разбира се, че са променяни, последно даже сравнително скоро. Завишени са, т.е. ако преди кекавия е можел да покрие криво-ляво, то днес и спортиста едва успява.
Мога само да допускам, че една от причините да е толкова нелепо това положение, че все пак масово учителите "лъжат" за тези нормативи и пишат, че всички ги покриват. Съответно някой някъде решава, че трябва да вдигне летвата. Обаче за зла съдба, някой, който минава през часовете си опирайки се основно на тези нормативи и нула опит поне да покаже що е то спорт на децата, реже с двойки и тройки. И ей ви на ситуация, в която физическото ти катурва дипломата на финала.
Виж целия пост
# 113
Може би има завишаване на някои нормативи поради други фактори - от една страна постиженията в спорта стават все по-големи (принципно ), също така и общо взето сегашните деца са по едри и тежки от преди години. От друга масово у нас ( и не само ) физически са по-зле отпреди. Малко движение ( предпочитат се превозни средства ), висене пред екрани и по кафета, вместо някакъв, макар и междублоков спорт. За храните е друга тема.
Виж целия пост
# 114
С покриване на нормативи любов към спорта и възпитание в движение (двигателна и хранителна култура) не се изграждат.
Принципно необездвижени деца, спортуващи активно ежедневно и запознати с различни хранителни режими не покриват някои нормативи. Ако само принципно ще си пишем. Защото темата е за норматива. Сам по себе си. Като мерител на нещо си. Казано простичко-няма как да завишаваш норматив и да очакваш, че обездвижените рязко ще минат на диета и ще се запишат на плуване. Няма как със завишен норматив да изкараш и олимпийски шампион. Той се кове на съвсем друго място, не в училище. Сори.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия