Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 33 516
  • 159
За всеки родител най-важно е детето му. Въпреки че детето е най-голямата радост, с него са свързани и редица притеснения, като голяма част от тях са посветени на речевото и емоционалното развитие.

За да подпомогнем родителите и да ги успокоим, създаваме тази консултативна тема с логопеда Веселка Славчева. Тя ще отговаря на вашите въпроси всяка събота и неделя.



Веселка Славчева

Веселка Славчева е завършила обучението си като бакалавър в Бургаския Свободен Университе, специалност Специална педагогика - Логопедия . Има дългогодишен опит като логопед. Към момента работи към държавна организация и същевременно приема в частния си кабинет в София. Специализира работа с деца с всякакви артикулационни дефицити, деца със забавено проговаряне, както и деца от аутистичния спектър.



Темата е част от социалната инициатива на BG-Mamma "Специалистите говорят".
Ако се нуждаете от съвети в друга сфера, вижте всички #специалисти, които са се включили в кампанията ТУК.


#СпециалиститеГоворят


Правила на консултативните теми във форума
Виж целия пост
# 1
Здравейте г-жо Славчева,
При дете с Даун Синдром на две годинки и половина и няколко думички които казва, как би трябвало да се работи при посещение на логопед, с какво може да помогне в този ранен етап?
Това което аз правя вкъщи е по напътствията на логопед.Възможно повече игри свързани с фината моторика, посочване и назоваване на предмети, повтаряне на думите бавно, дългите думи да ги правим кратки и лесни за запомняне, показване на карти с картинки, масаж на лицето и устната кухина..и т.н.
Виж целия пост
# 2
Здравейте, живеем в чужбина. Синът ми е на три годинки и 3 месеца. Живеем в чужбина. В детската градина му говорят немски, вкъщи български, но доскоро гледаше видеа на английски език. Брои до 10 на три езика, пее песнички също на български, немски и английски. Познава всички марки коли. Изреченията, които съставя на български са: Къде е еди-какво си?, Не иска(м), Иска да излиза, Иска да гледа за Крал Туити, Иска червеното/бялото влакче. Когато го питам за детската градина никога не отговаря, не ми казва как се казва, не ми казва на колко е години... Според вас има ли причина да се притеснявам?
Виж целия пост
# 3
Здравейте, синът ми е на 6г. Казва "р"  както трябва самостоятелно, но не може да я вкара в дума. Също, много му е трудно да каже "ш" и "ж". Вместо тях казва "с" и "з" (звучи така - казвас вместо казваш или зивотно вместо животно). Как да му помогна да започне да ги произнася правилно или има нужда от специалист?
Виж целия пост
# 4
Здравейте, синът ми е на 6г. Казва "р"  както трябва самостоятелно, но не може да я вкара в дума. Също, много му е трудно да каже "ш" и "ж". Вместо тях казва "с" и "з" (звучи така - казвас вместо казваш или зивотно вместо животно). Как да му помогна да започне да ги произнася правилно или има нужда от специалист?

Здравейте , Elektra!
За съжаление , според мен трудно ще се справите сами без помощта на логопед. Ако все пак решите да пробвате, трябва да започнете с артикулационна гимнастика ( може да потърсите клипчета ) , като за Ш и Ж трябва да наблегнете на упражнения за раздвижване на устните и езика . Звуковете Ш и Ж се артикулират на едно и също място . Ако успеете да поставите Ш, след това за Ж няма да има проблем. И тук работата не свършва. Идва автоматизацията на звука. Тоест трябва да се вкарат в спонтанната реч. Щом имате чист звук Р , автоматизацията е и за трите звука. Започвате от срички с гласни  и постепенно преминавате в думи и изречения.
Поздрави!
Виж целия пост
# 5
Здравейте, живеем в чужбина. Синът ми е на три годинки и 3 месеца. Живеем в чужбина. В детската градина му говорят немски, вкъщи български, но доскоро гледаше видеа на английски език. Брои до 10 на три езика, пее песнички също на български, немски и английски. Познава всички марки коли. Изреченията, които съставя на български са: Къде е еди-какво си?, Не иска(м), Иска да излиза, Иска да гледа за Крал Туити, Иска червеното/бялото влакче. Когато го питам за детската градина никога не отговаря, не ми казва как се казва, не ми казва на колко е години... Според вас има ли причина да се притеснявам?

Здравейте , Little heart !
Не е нормално дете на 3 години и 3 месеца да не казва как се казва и на колко години е. Това което бих Ви посъветвала е да обособите един водещ език, който да "издърпа" другите два.  Във Вашия случай водещият език е немският. Пробвайте да ограничите другите два езика за известно време и когато немският стане стабилен спокойно ще можете да ги включите. Разбира се, не е изключено и трите да вървят заедно , но това ще Ви струва много повече време и усилия.
Поздрави !
Виж целия пост
# 6
Здравейте г-жо Славчева,
При дете с Даун Синдром на две годинки и половина и няколко думички които казва, как би трябвало да се работи при посещение на логопед, с какво може да помогне в този ранен етап?
Това което аз правя вкъщи е по напътствията на логопед.Възможно повече игри свързани с фината моторика, посочване и назоваване на предмети, повтаряне на думите бавно, дългите думи да ги правим кратки и лесни за запомняне, показване на карти с картинки, масаж на лицето и устната кухина..и т.н.

Здравейте , Artemis!
Към момента правите  абсолютно всичко , което трябва. Имайки предвид и възрастта, освен диагнозата, почти няма какво да добавя. Можете да включите сензорни играчки, игри, балансиращи мозъчните полукълба, неврогимнастика за ръчичките. Важно е все пак дали детето успява да задържи вниманието си и как реагира на сензорни стимули.
Поздрави!
Виж целия пост
# 7
Здравейте! До каква възраст е нормална да се бърка рода и времето. Дъщеря ми е на 3г и 7м. Изговаря всички звуци, включително Р. Обаче понякога е голяма каша, най- вече като бърза да се изкаже. Има изречения като Аз съм бешела... Той се била... Утре щяхме...
Не влизам в големи обяснение, но все пак поправям. Ако започна много да я прекъсвам, тя се дразни и приключва разговора. За това не винаги пък я поправям. За това искам да попитам дали да продължам с това непрекъснато прекъсване да я поправям или да я оставя с времето тя сама да си кориги говора?
Всеки ден четем книжки и ходи на градина, ако е от значение.
Виж целия пост
# 8
Здравейте г-жо Славчева,
При дете с Даун Синдром на две годинки и половина и няколко думички които казва, как би трябвало да се работи при посещение на логопед, с какво може да помогне в този ранен етап?
Това което аз правя вкъщи е по напътствията на логопед.Възможно повече игри свързани с фината моторика, посочване и назоваване на предмети, повтаряне на думите бавно, дългите думи да ги правим кратки и лесни за запомняне, показване на карти с картинки, масаж на лицето и устната кухина..и т.н.

Здравейте , Artemis !
Към момента правите , абсолютно всичко , което трябва. Имайки предвид и възрастта, освен диагнозата почти няма какво да добавя. Можете да включите сензорни играчки ,игри балансиращи мозъчните полукълба , неврогимнастика за ръчичките. Важно е все пак дали детето успява да задържи вниманието си и как реагира на сензорни стимули.
Поздрави !
Благодаря за отговора, по скоро исках да насоча въпроса за това дали логопед може да работи на тази възраст с детето при посещения.
В Германия сме, водих детето няколко пъти на логопед, но освен да си говорим и да ми дават напътствия аз какво да правя вкъщи, нищо друго.Питам за да знам дали да търся друг логопед (което е много трудно тук) или да проява търпение, защото в момента ми казват, че чакаме първите истински 15 думи и вероятно тогава ще се промени нещо при посещенията ни.

Може ли малко примерни игри за :игри балансиращи мозъчните полукълба , неврогимнастика за ръчичките.

Мога да кажа, че е съсредоточена в игрите които правим и няма проблем при пипане на различни текстура.Играем с различни видове пластелини и пясък, като предимно правя топчета и тя ги стиска с ръка. Кутии с различни боб,ориз...пускам играчки вътре и тя ги търси.
Какво друго като сензорни игри мога да предложа?
Рисуване с пръсти не й харесва...не обича да е изцапана.
Виж целия пост
# 9
Здравейте имам син на 3 и 6 месеца,  с диагноза СИД потвърдена от невролог и психиатър. Имах ми съмнение за аутизъм но невролога и психиатъра ги отхвърлиха .Ходи на логопед и ерготерапевт и има голям напредък , почна да разбира прости и малко по сложни команди да имитира и да сочи с пръст когато иска нещо и да говори някакви си на негов език неща. Въпросът ми е дали след време ще стане вербален и дали има шанс да догони връстниците си . Според логопеда има голяма вероятност да стане вербален а и каза че има голям потенциал.  Но все пак искам да чуя и вашето мнение . Ходи на логопед от 7 месеца 3 пъти в седмицата и на ерготерапия 2 пъти в седмицата но на нея от скоро ходиме . Отделно и аз вкъщи постоянно се занимава с него .
Виж целия пост
# 10
Здравейте! До каква възраст е нормална да се бърка рода и времето. Дъщеря ми е на 3г и 7м. Изговаря всички звуци, включително Р. Обаче понякога е голяма каша, най- вече като бърза да се изкаже. Има изречения като Аз съм бешела... Той се била... Утре щяхме...
Не влизам в големи обяснение, но все пак поправям. Ако започна много да я прекъсвам, тя се дразни и приключва разговора. За това не винаги пък я поправям. За това искам да попитам дали да продължам с това непрекъснато прекъсване да я поправям или да я оставя с времето тя сама да си кориги говора?
Всеки ден четем книжки и ходи на градина, ако е от значение.

Здравейте, Bugi!
Това е специфична аграматичност на речтта, която се появява при някои дечица. На 3г. и 7 месеца би трябвало да я няма или поне да се появява рядко. Според мен трябва да направите консултация с логопед и да се започне работа с детето. На по-късен етап некоригираната аграматичност  се пренася в писмената реч и проблемът се задълбочава.
Трябва да продължите да я коригирате с мярка, както до сега . Старайте се да не я прекъсвате, а коригирайте след това.
Поздрави !
Виж целия пост
# 11
Здравейте имам син на 3 и 6 месеца,  с диагноза СИД потвърдена от невролог и психиатър. Имах ми съмнение за аутизъм но невролога и психиатъра ги отхвърлиха .Ходи на логопед и ерготерапевт и има голям напредък , почна да разбира прости и малко по сложни команди да имитира и да сочи с пръст когато иска нещо и да говори някакви си на негов език неща. Въпросът ми е дали след време ще стане вербален и дали има шанс да догони връстниците си . Според логопеда има голяма вероятност да стане вербален а и каза че има голям потенциал.  Но все пак искам да чуя и вашето мнение . Ходи на логопед от 7 месеца 3 пъти в седмицата и на ерготерапия 2 пъти в седмицата но на нея от скоро ходиме . Отделно и аз вкъщи постоянно се занимава с него .


Здравейте , bubeto95 !
Диагнозата СИД има три различни разновидностти , всяка от тях с различни и дори противоположни симптоми. Би било крайно не професионална ако Ви отговоря категорично дали ще стане вербален или не. Това което разбирам е , че вече имате бебешки жаргон , което е чудесно. Проговарянето си има етапи , като никой от тях не може да бъде прескочен и това е един от началните. Тоест движите се в правилната посока.
Поздрави !
Виж целия пост
# 12
Здравейте имам син на 3 и 6 месеца,  с диагноза СИД потвърдена от невролог и психиатър. Имах ми съмнение за аутизъм но невролога и психиатъра ги отхвърлиха .Ходи на логопед и ерготерапевт и има голям напредък , почна да разбира прости и малко по сложни команди да имитира и да сочи с пръст когато иска нещо и да говори някакви си на негов език неща. Въпросът ми е дали след време ще стане вербален и дали има шанс да догони връстниците си . Според логопеда има голяма вероятност да стане вербален а и каза че има голям потенциал.  Но все пак искам да чуя и вашето мнение . Ходи на логопед от 7 месеца 3 пъти в седмицата и на ерготерапия 2 пъти в седмицата но на нея от скоро ходиме . Отделно и аз вкъщи постоянно се занимава с него .


Здравейте , bubeto95 !
Диагнозата СИД има три различни разновидностти , всяка от тях с различни и дори противоположни симптоми. Би било крайно не професионална ако Ви отговоря категорично дали ще стане вербален или не. Това което разбирам е , че вече имате бебешки жаргон , което е чудесно. Проговарянето си има етапи , като никой от тях не може да бъде прескочен и това е един от началните. Тоест движите се в правилната посока.
Поздрави !
Благодаря ви
Виж целия пост
# 13
Здравейте. Имам момиченце, което е почти на 4г. Говори много, не спира, но не може да казва “р”, а също и в думи, които започват с буквата “в” и има струпване на съгласни след нея я заменя със “с” (например: вместо вкъщи - скъщи, вляза - сляза).
Мога ли някак да помогна с упражнения вкъщи и коя е подходящата възраст да я заведа на логопед?
Благодаря! Simple Smile
Виж целия пост
# 14
Здравейте. Имам момиченце, което е почти на 4г. Говори много, не спира, но не може да казва “р”, а също и в думи, които започват с буквата “в” и има струпване на съгласни след нея я заменя със “с” (например: вместо вкъщи - скъщи, вляза - сляза).
Мога ли някак да помогна с упражнения вкъщи и коя е подходящата възраст да я заведа на логопед?
Благодаря! Simple Smile

Здравейте , she !
Звук "р" е от късната онтогенеза на звуковете. Появява се последен между 4 и 5 годишна възраст. С оглед на това, към момента липсата на "р" не е толкова голям проблем. Замяната на "с" с "в" би трябвало да е преодоляна на тази възраст. Хубавото е ,че до колкото разбирам заменя е само в определена позиция. Тоест звуците са поставени. Моя съвет е да наблюдавате детето и да му дадете още някой месец. Примерно до около 4,5 години. Ако до тогава не е изчистило замените и не се е появило "р" обезателно направете консултация с логопед, тъй като след това Ви чака предучилищна и е добре артикулацията да е изчистена за да не я пренесе в писмената реч.
Поздрави !
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия