Започвам с днешното предаване "Едни от нас" по Канал 1 за интеграцията на децата от аутистичния спектър в България :
http://bnt.bg/bg/productions/24/edition/3936/edni_ot_nas_18_septemvri_2009
Малко личен опит- тъй като синът ми е от аутистичния спектър и беше със силно изразена хиперактивност, миналата година, още в началото , при започването на първи клас, се наложи да премине на индивидуална форма на обучение. Отпсунати му бяха само 8 часа седмично, макар че Правилника за прилагане на закона за Народната просвета предвижда от 8 до 12. Но поради липсата на конкретен текст в Правилника, нашите деца се обучават на индивидуална форма на обучение, съгласно чл. 83, т. 1- за деца, които остъстват от училище повече от 30 дни, Правилника е правен в средата на 8- те години. Така че, детето ми, изучаваше само 2 предмета- български и математика- по всички останали предмети, ходехме на частни уроци. На края на годината се яви на тест по всички предмети и завърши с "Много добри резултати". Излишно е да говоря за щастието си.
С помощта на много терапии и подкрепата на класната му, децата също и техните родители, тази година, вече второкласник, се вписва идеално в масовия клас, дори пълноценно- миналата не можеше да седне на чина за секунда, сега седи, внимава и пише.
От онзи ден насам- всички - директорката, ресурсната няколко пъти, психиложката- всички те, се изредиха, по няколко пъти да влизат в час и наблюдават детето как стои мирно, справя ли се и как се справя. Всички те не вярват на очите си и ме питаха по повече от веднъж как сме направили чудото...когато не си е довършило работата в клас, остава и в междучасието и си довършва, те ипак и дват, наблюдават и се чудят...имам чувство, че е най- старателния ученик в класа...
Днес обясних на децата от класа, че когато видят, че някой е различен, не бива да му се подиграват, а да помагат- ако е нисък, да му помогнат да си вземе нещо..и веднага едно едро момченце награби едно дребно, да го вдига да си взема нещо, казах- ако някой е дебел, нищо не бива да му казвате, ако като марти, не разбира всичко, което се случва наоколо, да му помагате, да го водите в междучасието, да внимавате, някой да не му направи нещо..ако някой не разбира езика ви, вие да му помогнете да го учи. Питах ги, кой иска да отговаря за синът ми в междучасията...гора от ръце, избрах едно много отговорно момиченце, което и без това все го води в междучасията, купува му дъвки, а питах и - кой иска да отговоаря за него, по време на час- пак гора от ръце, избрах едно доста израснало момче, изглежда над годините си и психически..та си имаме и отговорници вече.
Струва ми се важно, за родителите на деца от аутистичния спектър, както и на останалите деца със СОП ,да се знаят следните неща:
Наредба 1 предвижда завършване с качествена оценка в случаите, когато децата не могат да покрият държавните образователни изисквания. ЗАВЪРШВАНЕТО НА КЛАС С КАЧЕСТВЕНА ОЦЕНКА НЕ Е ФОРМА НА ОБУЧЕНИЕ, А ЗАВЪРШВАНЕ НА КЛАС, С КОЕТО НЕ СЕ ПОЛУЧАВА ДОКУМЕНТ ЗА ЗАВЪРШЕНА СТЕПЕН, а то се прилага САМО В СЛУЧАИТЕ, КОГАТО ДЕТЕТО НЕ ПОКРИЕ ДЪРЖАВНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ.
Ето какво предвижда наредба 1:
Чл. 8. (1) Децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, но постигат държавните образователни изисквания за предучилищното възпитание и подготовка и за учебното съдържание, продължават обучението си по програмите на съответната детска градина или по училищния учебен план и учебните програми на съответното училище и получават удостоверение за завършена подготвителна група/подготвителен клас или документ за завършен клас, етап или степен на образование съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на народната просвета.
(2) Учениците със специални образователни потребности, които са завършили обучението си за етап или степен на образование по индивидуални образователни програми, но не са постигнали държавното образователно изискване за учебното съдържание, получават удостоверение за завършен клас, а завършилите ХII клас - удостоверение за завършен гимназиален етап, съгласно държавното образователно изискване за документите за системата на народната просвета.
Важно е да се знае горното, тъй акто обикновено никой не си прави труда, да информира родителите, от кое какво следва в обаслтта на образованието на детето му. И понякога родителите са спокойно, че детето им минава в горен клас, без да са информирани и без да знаят, че фактър, че детето завършва със словесна оценка годината ( след 1- ви клас), означава, че няма да получи образователна степен, а само завършен клас и Уостоверение за това- което означава не просто, че не може да продължи образованието си нагоре, а дори и шофьоркса книжка не може да получи.
В ПОМОЩНИТЕ УЧИЛИЩА ДЕЦАТА НЕ ПОЛУЧАВАТ ДОКУМЕНТ ЗА ЗАВЪРШЕНА СТЕПЕН, А САМО ЗА ЗАВЪРШЕН КЛАС, НЕЗАВИСИМО ОТ РЕЗУЛТАТИТЕ, КОИТО СА ПОСТИГНАЛИ!
Това означава, че след завършване на помощно училище, детето не може да продължи образованието, защото няма завършена Степен на образование.
Никой не може да накара родителя насила да запише детето си в едно или в друго училище, изборът е изцяло на родителя, от който детето или печели или страда, тъй като не може само да си избере пътя.
А ето и Законодателството в областта на образованието, което, ние , родителите на деца със СОП, трябва да познаваме подробно:
НАРЕДБА № 1 ОТ 23 ЯНУАРИ 2009 Г. ЗА ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ И/ИЛИ С ХРОНИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ:
http://www.ciela.net/FreeStateGazette/OpenDoc.aspx?id=0&idna … AF09E&idstr=0
Закона за народната просвета:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /zkn_prosveta.pdf
Правилник за прилагане на закона за народната просвета:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … _zkn_prosveta.pdf
НАРЕДБА No 5 от 14 май 2002 г. за нормите за задължителна преподавателска работа и нормативите за численост на персонала в системата на народната просвета
(обн.,ДВ,бр.51 от 21 май 2002 г.; изм. и доп.,бр.83 от 24 септември 2004 г.)- интересува ни в частта му- определяне броя на ресурсните учители и нормите за броя на ученици в групи и класове:
http://law.dir.bg/reference.php?f=n5mon-02
ПРАВИЛНИК ЗА ДЕЙНОСТТА НА РЕСУРСНИТЕ ЦЕНТРОВЕ ЗА ПОДПОМАГАНЕ НА
ИНТЕГРИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ И ВЪЗПИТАНИЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ СЪС
СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ:
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … nite_centrove.pdf
ПРОГРАМА „ЗАЕТОСТ НА УЧИТЕЛИ В ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦА С УВРЕЖДАНИЯ”:
http://www.az.government.bg/Projects/Prog/OtherProg/UchiteliUvr.htm
НАРЕДБА № 11 ОТ 28 МАРТ 2005 Г. ЗА ПРИЕМАНЕ НА УЧЕНИЦИ В ДЪРЖАВНИ И В ОБЩИНСКИ УЧИЛИЩА: http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … -05_priem_uch.pdf
ЗАКОН ЗА СТЕПЕНТА НА ОБРАЗОВАНИЕ, ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИЯ МИНИМУМ И УЧЕБНИЯ ПЛАН:
http://www.mon.bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/l … n_obr_minimun.pdf
ДЕЦАТА НИ ИМАТ ПРАВА ДА БЪДАТ ОБУЧАВАНИ, ТЕ СА ЧАСТ ОТ ДЕЦАТА НА БЪЛГАРИЯ И НИКОЙ НЯМА ПРАВО ДА НАРУШАВА КОНСТИТУЦИОННОТО ИМ ПРАВО, СЪГЛ. ЧЛ. 53 ОТ КОНСТИТУЦИЯТА НА БЪЛГАРИЯ, ЧЕ ВСЕКИ БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИН ИМА ПРАВО НА ДОСТОЙНО ОБРАЗОВАНИЕ И ЧЛ. 4, АЛ. 1 И 2 ОТ ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА, СЪГЛАСНО КОИТО НИКОЙ НЯМА ПРАВО ДА ПРИЛАГА ДИСКРИМИНАЦИОННИ ПРАКТИКИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО НА БЪЛГАРСКИТЕ ДЕЦА, ЧАСТ ОТ КОИТО СА И ДЕЦАТА ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР И ТЕЗИ, С ДЕФИЦИТ НА ВНИМАНИЕ.