Всеки клиент по кредит има две сметки, които обслужват въпросния кредит - кредитна и разплащателна. Първата е служебна и клиента няма достъп до нея. Тя е важната за обслужването на кредита. Втората - надявам се знаете каква е. При усвояване на един кредит едновременно се правят няколко счетоводни операции, които простичко ще се опитам да опиша. Дава се нареждане за усвояване на кредит, от банката захранват кредитната сметка с размера му(100 единици), прави се проверка за наличие на парични средства по разплащателната сметка за покриване на първоначалните такси (усвояване):
1. Има средства - теглят се, парите (100 единици) от кредитната сметка се прехвърлят в разплащателната; 2. Няма средства - едновременно с прехвърлянето на парите от кредита по разплащателната сметка от тях се удържат парите за таксите. По разплащателната постъпва сумата на кредита, намалена с таксите.
От кредитната сметка (която е сметката обслужваща заема) са излязли 100 единици (пълния размер заем), т.е. клиента е усвоил 100 единици, като от гледна точка на факта усвояване няма никакво значение за какво с отишли тези пари - те са излязли от кредитната сметка. От този момент започва олихвяването на точно толкова пари колкото са излязли от кредитната сметка.
Ваша е грешката, че не сте се поинтересували за всички подробности по процедурата по усвояване. Със съжаление мога да кажа, че фронт - офис служителите в банките не винаги са компетентни на 100%, но нас клиентите абсолютно нищо не ни оправдава, че не се интересуваме и не питаме преди да решим дали да ползваме услугата.
Ако бяхте се поинтересували, а след това и настоявали да платите в кеш таксите, никой нямаше да има право да ви откаже.