Новият проектозакон за образованието и децата с увреждания

  • 14 711
  • 39
Пускам нова тема за новите обсъждания на наново внесения и представен като изключително важен законопроект за образованието.

При предишното обсъждане преди 2 години видяхме доста смущаващи моменти - описали сме ги на няколко пъти в различни становища

https://mamtomam.wordpress.com/

Ето и линк към старата тема - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=641483.0 .

И доколкото разбирам сега същия закон се подготвя за приемане, без никаква редакция.
Пускам тази тема за нови обсъждания и защото мисля, че публична тема е нужна.
Виж целия пост
# 1
Таня, поздравявам те за сърцатостта.   bouquetТези дни ще се включа с предложение. Прекрасно е, че само за един ден над 280 души са подписали петицията за правото на качествено образование на децата със СОП http://www.peticiq.com/105798
Може да не сме съгласни съвсем с всичко, но реакцията е повече от оптимистична.
Виж целия пост
# 2
Да се запиша в новата тема. TanyaMJ, благодаря за темата.    bouquet
констанца, има ли друг начин да се подпише петицията освен чрез фейсбук? Нямам акаунт там...

Виж целия пост
# 3
Newly, аз също нямам акаунт, но влизането във фейса "Сдружение за защита на хората с аутизъм в България" е свободно до определено ниво. Независимо от това, ето пряк линк http://www.peticiq.com/105798 Видях, че подписалите са вече над 300. Grinning
Виж целия пост
# 4
Newly, аз също нямам акаунт, но влизането във фейса "Сдружение за защита на хората с аутизъм в България" е свободно до определено ниво. Независимо от това, ето пряк линк http://www.peticiq.com/105798 Видях, че подписалите са вече над 300. Grinning

констанца, благодаря   bouquet  Вече клонят към 400  Praynig
Виж целия пост
# 5
Да ви кажа, вече се уморих, проблеми има както при "здравите деца" така и при децата със СОП.

Вече е 9 клас, все повече включва и се приспособява. Има пекрасни деца за съученици и нали и те милите преминават през пубертета, тази година вече се хвалят от тях. Минава тежкия пуберски период, дето се чудят каква беля да направят. Прекрасно работят с децата учителите и се грижат за тях.

Какво предложение да дам. Идеи има, но кадри и пари няма. До това стигнах като заключение.

Виж целия пост
# 6
Ето линкове към някои внесени вече в НС становища и предложения за промени в законопроекта, касаещи децата със СОП
"Стъпка за невидимите деца на България"
http://www.parliament.bg/pub/cW/20141223103211%D0%A4%D0%BE%D0%BD … 0%D0%B8%D1%8F.pdf

Сдружение "Защита на правата на хората с аутизъм в България"
http://www.parliament.bg/pub/cW/20141216020607Stanovishte%20Zash … 20s%20autizym.pdf

Национален алианс "Усмихни се с мен"
http://www.parliament.bg/pub/cW/20141212013245Nacionalen%20alian … 0se%20s%20men.pdf

Сдружение на родителите на деца със Синдром на Даун
http://www.parliament.bg/pub/cW/20141213045013Stanovishte%20Rodi … ca%20s%20Daun.pdf

Център за приобщаващо образование
http://www.parliament.bg/pub/cW/20141213011007Stanovishte%20Cent … 20obrazovanie.pdf
Виж целия пост
# 7
Едно много човешко и топло послание на края на това предаване, върху което си струва да се замислим всички.

http://news7.bg/predavania/oshte-neshto/vsichki-videa/-sindromat … 127062#.VKFsRdzwI
Виж целия пост
# 8
Едва ли по време на  празничните дни някой е отворил линковете, които пуснах. Всъщност не се и надявам дискусията  и още повече подготвянето на становище за НС по нещата от проекта, които засягат децата със СОП, да пламне изведнъж. В тема 25 http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=787089.630;topicrefid=20 има наченки на обсъждане, но то е все още под формата на споделяне. Надявам се повече родители на деца със СОП да се включат тук.

Като начало пускам пълния текст на петицията, подписана вече от над 1100 души:

Петиция за правото на качествено образование на децата със СОП

Тази петиция е за правото на децата със специални образователни потребности да получат качествено образование, съобразено с техните способности за учене, а не с диагнозата им и е против реформите, касаещи ресурсното подпомагане, заложени в проекта на Закон за предучилищното и училищното образование, внесен от Милена Дамянова и група народни представители от ГЕРБ в 43-то Народно Събрание.

1.       Заявяваме, че сме против предложената реорганизация и преструктуриране на ресурсните центрове в т. нар. центрове за личностно развитие (чл. 48(1), чл.48(5) и чл. 196 от проектозакона)

В проектозакона е предвидено центровете за личностно развитие да изпълняват едновременно и ролята на ресурсен център, на педагогическа стая, на бюро по труда, на терапевтичен и диагностичен център, на ученическо общежитие и на специално училище. Тъй като е предвидено, тези центрове да бъдат общинска собственост, изникват реални опасения за готовността и възможността на всички общини да инвестират в изграждането и поддържането на такива центрове. Проектозаконът не задължава общините да изградят или поддържат такива институции. Вместо това, кмета на общината може да реши да възложи дейностите по подкрепа на личностното развитие на юридически или физически лица, регистрирани по търговския закон, или да ползва услугите на друга община, която разполага с център за личностно развитие. В този случай, ресурсните преподаватели ще продължат да пътуват от едно населено място на друго, за да посетят учениците си, т.е. от гледна точка на разполагаемостта на децата с ресурсен преподавател, в най-добрия случай, нищо не се променя. В момента ресурсните центрове работят на регионален принцип и подкрепят деца със специални потребности в училищата и детските градини във всички населени места, включително в такива в които няма квалифицирани специалисти.  В тях работят 1500 ресурсни учители и специалисти, които подпомагат 15 000 деца със специални потребности в страната. При реализацията на предложените реформи много училища, особено в малките общини, ще останат без ресурсно подпомагане.
 
Вместо това, настояваме областните ресурсни центрове да продължат да бъдат държавни обслужващи звена - извънучилищни педагогически учреждения в сферата на образованието под пряко подчинение на Министерството на образованието и науката и да бъдат разкрити техни филиали във всяка една от общините на съответните области.  Да се осигурят парапедагози (помощник-учители) за всяко дете със специални образователни потребности, нуждаещо се от непрекъсната подкрепа докато е в училище/детска градина. Парапедагозите да бъдат обучени за работа с деца със специални образователни потребности от ресурсните центрове или други акредитирани институции или организации, а работата им да се подпомага, наблюдава и коригира от ресурсни преподаватели.  

2.       Настояваме диагнозата „разстройство от аутистичния спектър“ да отпадне от чл. 192 (1),  тъй като е предпоставка за дискриминация по признак увреждане.
 
3.       Терминът „интелектуални затруднения“ е твърде общ. С него се бележат както наличието на твърде леки и специфични познавателни дефицити, така и случаите на тежка умствена изостаналост. Към леките и умерените интелектуални затруднения се причисляват дислексия, синдром на Даун, разстройство от аутистичния спектър, езиково-говорни нарушения, психологически задръжки и пр. Една голяма, част от децата с тези увреждания могат и трябва да учат е масови училища/детски градини.   Поради това настояваме в чл. 192 и чл. 193 , преместването на децата със специални образователни потребности в отделни групи или паралелки в училище или други институции  да става, не въз основа на това, че тяхната диагноза формално се приема за интелектуално затруднение,  а на база на експертна оценка на способността им да се обучават в масово училище/детска градина.  

Тези, които са съгласни с нея и още не са я подписали, могат да го направят. Тази петиция не засяга бъдещето на ПУ, но мисля, че ще има не малко майки, които ще изкажат мнението си за настоящето и възможното им бъдеще - както такива, чиито деца се обучават там, така и такива които имат преки впечатления от тях.

Ето линк към законопроекта http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/15077
Виж целия пост
# 9
Да ви кажа, вече се уморих, проблеми има както при "здравите деца" така и при децата със СОП.

Вече е 9 клас, все повече включва и се приспособява. Има пекрасни деца за съученици и нали и те милите преминават през пубертета, тази година вече се хвалят от тях. Минава тежкия пуберски период, дето се чудят каква беля да направят. Прекрасно работят с децата учителите и се грижат за тях.

Какво предложение да дам. Идеи има, но кадри и пари няма. До това стигнах като заключение.


Откровено казано и на мен не ми се започва процеса отпреди две години с писането/съгласуването/изпращането на становище/протест или каквото ще го наречем до Комисията по образование, депутати, омбудсман и т.н.

Не само ние, а и повечето обикновени хора в нашата страна, не виждат смисъл да подемат някаква инициатива лично за себе си и дори за децата си, а още по-малко за общността, към която волно или неволно принадлежат.

Никой от нас не иска да  има дете със СОП и всеки се опитва да се справи както може. И когато имаме усещането, че лично при нас нещата са потръгнали, нямаме желание да помръднем, за да не се срути всичко постигнато върху нашите глави и главите на децата ни.

И си права, че кадри и пари няма - за първото абсолютно, а за второто - относително. Но това ще продължи да е така и след предстоящото изглежда много скорошно приемане на новия закон. И най-пострадалите ще бъдат децата със СОП - може би не твоето и моето, за което мога да кажа  "точ в точ" същото, което си казала за твоето, но деца, чиито родители преминават същото и по-лошо от това, което сме преминали ние. Много, на които предстои предучилищно или училищно обучение все още се надяват, че някой ще им каже: "Заповядайте. Ваше право е - избирайте, а ние ще ви осигурим ..."

Извинявай, че ползвам поста ти за това обръщение, което де факто не е лично към теб, а към всички майки на деца със СОП, които не са наясно, какво предстои с приемането с някои текстове на новия закон.

Ще напиша нещо и ще го разпратя с е-поща до майките, които подписахме материалите през 2012г., а после ще го публикуваме и тук. Дано да можем да направим нещо - поне да изразим несъгласието си с легализиране сегрегацията на децата ни.

Но време няма. Можете да прочетете нещото, наречено "доклад" на комисията по образование за обсъждането на проекта на 17.12.2014г. и да решите, какво следва за всяко дете - вкл.за тези, които в момента са като че ли "интегрирани". https://www.facebook.com/groups/Autism.Advocate.Bulgaria/366299476908876/

Спомням си как учителят ми по рисуване от прогимназията - известен художник, който много искаше да ни научи да ползваме правилно "водните" бои, почти пееше цял час: "Пълна четка, гладко равно ... пълна четка, гладко равно..." Та и този доклад. Толкова е гладичък, пълен с разбирателство - всички съгласни за всичко.

Много се надявам този път да не се появят заинтересовани по друг начин хора и да спамят обсъждането. Simple Smile
Виж целия пост
# 10
Аз вече не знам дали има смисъл да чета закони, след като няма кой да ги спазва.
Уж децата ни са с предимство, уж родителите решават дали да отложат детето си за първи клас, а в крайна сметка все някой учител ще се намери да определя какво ще става с твоето дете, заради спокойствието на останалите родители и имиджа на училището. Sad
Но както се казва: "Животът е борба!"
Ще продължавам да се боря за правата на детето си, ако ще с цената на собственото си здраве. Crossing Arms
Виж целия пост
# 11
Аз вече не знам дали има смисъл да чета закони, след като няма кой да ги спазва.
Уж децата ни са с предимство, уж родителите решават дали да отложат детето си за първи клас, а в крайна сметка все някой учител ще се намери да определя какво ще става с твоето дете.
Crossing Arms

Не си права. Законите се променят много трудно и затова трябва обща борба - за правата на общностите (в случая общността на децата със СОП) преди да се приемат. Едно е да си търсиш правата, които е нарушил някой учител, нарушавайки закона, а съвсем друго - да се опиташ да накараш някого да направи нещо добро за твоето дете, което го няма в закона. Ако например в закона пише - до 3 деца със СОП в паралелка и те са запълнени, какво ще правиш? Ще се съгласиш на друго нещо, залегнало в закона - детето ти да е в специалната паралелка за деца със СОП или в Център за личностно развитие.  Sad

Радвам се, че се включваш. Може би утре ще успея да пратя на теб и другите, подписали протеста от 2012г. ново предложение.  Hug
Виж целия пост
# 12
Ще очаквам предложението ти с нетърпение. Hug
Надявам се и други, които сега четат да изразят също своята подкрепа! Praynig
Защото няма кой друг, освен родителите да защити правата на децата със СОП.
Виж целия пост
# 13
Сега видях, че петицията е подписана вече от 2438 човека - http://www.peticiq.com/105798 .

Да, във всички има умора, но законите са най-важната предпоставка за някакъв избор.

Виж целия пост
# 14
Сега видях, че петицията е подписана вече от 2438 човека - http://www.peticiq.com/105798 .
Да, във всички има умора, но законите са най-важната предпоставка за някакъв избор.

За 4 дни са я подписали още над 1000 души - вече са 3485. Изглежда, че това е изборът за реагиране на несъгласните  родители на деца със СОП, на техните близки, на съпричастните и разбира се, на заинтересованите професионално с някои от кардиналните промени в проекта, засягащи образованието на децата със СОП. Иначе, в повечето форуми, където се обсъжда проектът, майките на децата със СОП са изумително пасивни и аз самата чувствам, че се поддавам на умората. Казвам си: "Ами защо да го правя, когато мнозинството дори не казват дума, въпреки че повечето имат досег с образователната система или им предстои?!"

И все пак, бях се наканила,  но ми гръмна харддискът и ми заминаха доста от подготвените неща. Сега се опитвам да ги възстановя, паралелно със свикването да работя на друг компютър. Доброто е, че имам доста неща на флашка! А също - и че едва ли ще се изпълни толкова скоростно желанието на Министъра и някои други за скорошно обсъждане в пленарна зала. Още повече без стандартите. Така че, до скоро!  Simple Smile
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия