Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 205 957
  • 837
# 135
          Оценките нямат нищо общо. Вижте какво пише на удостоверението, което е получило детето при завършване на предишния клас. По него ще се ориентирате. Всъщност не съм съвсем прав - Когато има количествени оценки, детето трябва да е завършило с "Удостоверение за завършен етап", както всички останали деца.
          Искрено ще се радвам да е така.
Виж целия пост
# 136
Да,както всички останали е. Peace
Питах класната ни. Grinning
Виж целия пост
# 137
mariangeorgiev думите ти ги тълкувам така: ако детето учи индивидуална форма на обучение то той е със програмата изучавана в масовото у-ще, но съобразена с дефицита му??! В случая на сина ме- има изоставане в речта поради увреден слух , то ще изискват да покрива знания като другите деца в класа , като речевите проблеми не се взимат в предвид, така ли? И ще завършва с диплома като другите деца!Ето това иска / за сега / - как да го постигна , къде и кога трябва да подавам молби?
Виж целия пост
# 138
          Точно така, Вени.
          Индивидуалната форма на обучение би трябвало да обхваща материалът за деца без СОП. А индивидуалната ПРОГРАМА, всъщност е съкратената програма. По тази програма детето в повечето случаи ходи в масово училище по-скоро за интеграция, отколкото да трупа знания. И то не защото не иска, а защото по здравословни причини не може. Това е важно да се знае, защото като подавате молба, това не става ясно на много от родителите. Сега в училище е модерно да ви питат - Количествени или качествени оценки искате да има детето. С количествени оценки се оценяват децата по нормалната програма, а с качествени оценки децата по съкратената (Индивидуалната) програма. Но все пак бъдете нащрек... В първия случай детето ще завърши с диплома, с която завършват всички деца. Колкото до молбите, къде и как се подават, имам чувството, че е голям хаос и волни тълкувания на всяко училище. Малка подробност е, че всяка молба по време на срока е обречена, поне до края на срока или на годината, защото тогава се "Спускат" бройките и хорариума на учителите.
          Разбрах, че детето ви има увреден слух. За съжаление, понеже синът ми е с хиперактивност с дефицит на внимание, всички и всичко в къщи се върти около него. А малката ми дъщеря е вече втори клас и е с 40% намален слух и на двете уши, а с нея освен работа с логопед нищо не сме предприели. Нали е кротка и тиха...С ужас след края на стачката, при първата ни среща с учителката, забелязах, че стои на последния чин. За какво разбиране да говорим. А тя изобщо не е рушител на дисциплината, какъвто е синът ми. Как си мисли педагогът, че детето ще чува отзад идея нямам. И да не си мислите, че учителката не знае. Знае, много добре за проблема, но както каза една мама във форума "Проблемът не е в това че не знаят,в това че не искат да знаят".
Виж целия пост
# 139
На пролет Гери ще я водим на комисия за отлагане 1 година, дай Боже да е достатъчна и Гери да тръгне нормално.
 
Тогава повече ще Ви "притеснявам" Wink с питанията си, а от сега ми се изправят косите за това, което ни чака.. ooooh!
Виж целия пост
# 140
       ...има съществена разлика между ФОРМА и ПРОГРАМА. В единия случая детето завършва с "Удостоверение за завършен ЕТАП" , в другия с "Удостоверение за завършен КЛАС".
Искам да обърна специално внимание на това, че цитираното твърдението НЕ Е ВЯРНО.
Ще обясня:
В нашата образователна система наистина съществува т.нар. индивидуална форма на обучение, за която съм писала и друг път. тя представлява на практика индивидуално обучение на дете, което има заболяване и то възпрепятства обучението в клас, напр. множествени увреждания, физическо увреждане, а от няколко години все по-често - и хиперкинетичен синдром. Трябва да има съвсем изразена медицинска причина, за да се съгласи общината да финансира това обучение, тъй като то наистина излиза скъпо - на учителите се плаща за всеки един индивидуален час. Вероятно по тази причина в закона има ограничение - часовете за индивидуално обучение на седмица могат да са най-малко 8 и най-много 12. Дете на индивидуална форма на обучение може да получи както удостоверение за завърен клас, така и свидетелство за завършен етап на образование. Това зависи доколко то е в състояние да усвои минимума за учебно съдържание за съответния клас.
Сега за т.нар. дневна (присъствена) форма на обучение (интегрираното обучение също е такава форма):
Детето се обучава в клас с другите деца, помага му ресурсен учител, евентуално и други специалисти. То официално е определено на интегрирано обучение от екипа за комплексно педагогическо оценяване към инспектората по образованието. Екипът в училището или детската градина подробно се запознава с възможностите на детето и въз основа на това определя дали има нужда от индивидуална програма или не. Ако детето има нужда от такава, му се разработва и изпълнява. ако в програмата е включен минимума от учебно съдържание за съответния клас, детето си получава равностойни оценки. Ако програмата е далече от минимума учебно съдържание, в края на годината оценките са по-различни. Пример:
С равностойни оценки   (усвоен минимум):
математика - добър (4,00)
бълг.език и литература - мн.добър (5)
......
При неусвоен минимум:
математика - добър (по индивидуална програма)
бълг.език и литература - много добър (по индивидуална програма)
......
Във втория случай липсата на количествена оценка (3,4,5,6) означава, че качествената оценка (среден, добър, много добър, отличен), е поставена на базата на други критерии. Тези критерии са заложени в индивидуалната програма (което е изписано и срещу оценката -  "по индивидуална програма"). Всеки един клас без 8 и 12-ти завършва с удостоверени. В тях оценките се вписват по начина, показан горе в зависимост от усвоения или неусвоения минимум учебно съдържание. Така е и при завършване на 8 и 12 клас: там, където има неусвоен минимум и няма количествени оценки, документът пак е удостоверение. ако има усвоен минимум, детето получава свидетелство за завършено основно и диплома за завършено средно образование.

Още малко инфо за разликата между удостоверение и свидетелство:
На практика получаването на удостоверение значи че:
1.детето не може по обичайния начин да кандидатства след 8 клас за продължаване на образованието
2.детето не може да кандидатства за висше образование след завършен 12 клас.
По т.1 проблемът е решен- екипът за комплексно педагогическо оценяване към всеки инспекторат по образованието има право да насочи децата с удостоверения към професионална гимназия, професионална паралелка или общообразователна паралелка след завършен 8 клас. Това е регламентирано законово. По точка 2 сами разбирате, че няма как да се реши.
Още нещо - дете, което не усвоява минимума и е завършило с удостоверение 8 клас, насочено е към професионална паралелка, получава професионална квалификация 1-ва степен. Няма право да придобие степен, по-висока от 1-ва, тъй като няма завършена степен на образование (основна и средна).

Като обобщение накрая ще кажа че независимо от формата на обучение (индивидуална или дневна), детето може да получи или да не получи само удостоверение. Всичко зависи не от формата, а от степента на усвояване на учебния материал.

Дано не е станало много дълго и заплетено. И друг път съм обяснявала тези разлики, но не можах да намеря къде. Ако нещо не ви е ясно, питайте и моля ви,моля ви, проверявайте си източниците на информация и винаги се обръщайте към по-горна инстанция. С това искам да кажа, че учителите и дори ресурсния учител не винаги са достатъчно добре информирани (да не ми се сърдят добре информираните колеги  Simple Smile ), затова при съмнения звънете на директора на ресурсния център или направо с инспектората по образованието.
Виж целия пост
# 141
_Zara  аз съвсем се обърках  Embarassed Да изясна за моя случай: искам сина ми да посещава у-ще като всички деца, поне за сега специалистите които се занимават с него смятат че няма проблеми с усвояването на материала. От друга страна той не е компенсирал напълно слуховия дефицит и все още изостава речевото развитие- казавт че има аграматизам. Мисля да го запиша в първи клас в масово у-ще, но не знам да изисквам ли ресурсен учител и това до каква степен ще повлияе на обучението му, т.е като каква форма ще е? И пак да те попитам - може ли директорката да сформира клас със намалена бройка ?
Виж целия пост
# 142
Вени, детето има право на ресурсно подпомагане. Тази форма на обучение в клас с помощта на ресурсен учител се нарича интегрирано обучение. Това не е индивидуална форма и слуховото затруднение само по себе си не е причина за определянето на такава.
Независимо от това, че ще има ресурсно подпомагане, не е казано че детето не може да се справи с материала и че няма да му пишат равностойни оценки. Самото оценяване в началните класове не е толкова важно, особено в 1 клас. И без това в 1 клас всички оценки са качествени, независимо дали детето е сьс специални потребности или не. С това искам да кажа, че ще имате време да компенсирате аграматизма, нищо фатално за образованието му няма да се случи.
Помощта от ресурсен учител е добре дошла, така че вьзползвайте се от това право.
Виж целия пост
# 143
Здравейте Вени,
          Май че сме те объркали доста. Няма да коментирам повече термините и понятията, защото наистина това, което съм научил е само от опит, а не съм се ровил в документите. Исках само да помогна.
           Видях, че сте от Пловдив. Ще ви дам няколко адреса и телефона, които могат да ви бъдат от полза.
          - МОН - Отдел "Интеграция на деца със специални образователни потребности" Началник отдел Г-жа Грета Ганчева тел. 921-77-44 вътр. 400
          - Ресурсен център за деца със СОП в гр. Пловдив - ул. "Прохлада" 1
          - РИО в гр. Пловдив, ул. "Цариброд" 1    тел. 032 631-845 и тел 032 628-980.
Дано да са от полза.




Виж целия пост
# 144
Здравейте Zara,
          Прочетох отново написаното от вас и не видях в какво съм сбъркал. Напротив. Цитатът който сте взели от моите писания и сте обявили за НЕВЕРЕН, касае удостоверенията за завършване на 4 клас. Там знаете няма Свидетелство. То се получава едва при завършване на основното образование. Понеже детето ми е със СОП и е завършило този клас (4 клас), аз това съм коментирал. За 8 клас още не съм готов, защото не знам колко пъти до тогава ще се променят правилата и на коя реформа продиктувана от европеизирането ни ще сме жертва.
Виж целия пост
# 145
Моето дете също е на интегрирано обучение с ресурсен учител, получава оценки като другите деца и когато завърши четвърти клас получи удостоверение за завършен начален етап на обучение както и другите деца. Peace
Виж целия пост
# 146
Моята дъщеря е 11клас и е вече втора година учи по индивидуална програма ,но получава отценки като редовните ученици .И стигам до извода ,че сме случили на добър зам.директор ,който отговаря за учениците на индивидуално обучение в нашето уч-ще!  bouquet
Виж целия пост
# 147
Невярно, Мариане, е това, че обвързваш документа за края на клас/етап с формата на обучение , но такава връзка няма. Както казах по-горе, дали ще получи удостоверение за завършен етап или клас зависи не от формата, а от възможностите на детето, от това дали успява да овладее минимума от учебно съдържание.
Виж целия пост
# 148
Зара ,а ти сблъсквала ли си се с бюрокрацията в нашите уч-ща ,знаеш ли че само за месец се сблъсках с няколко случая на деца със СОП и в нито едно училище  не предлагат качествени отценки по индивидуално обучение.
А да не говорим че има училища в които не са и чували за този вид обучение!
Виж целия пост
# 149
Сблъсквала съм се /меко казано/ и продължавам много активно да се сблъсквам, и то от самото начало.
Обаче има една съществена разлика - всеки от вас съди по положението на детето си за състоянието като цяло, докато аз имам възможност да наблюдавам стотици случаи - успешни или неуспешни - на интегрирано обучение и на индивидуална форма на обучение.
За качествените оценки - не познавам родител, който да е съгласен на детето му да се пишат качествени оценки, а не количествени /както на останалите деца/. Причина за това, че не искат евентуално да спъват детето си като поотрасне,не искат то да е непълноценно като не получава документа, който получават останалите деца. Учителите са склонни да поддържат това, като правят огромен компромис и пишат количествени оценки. Така си спестяват възможни конфликти, а и всякакъв род усложнения.
Но реално погледнато, не е нормално да се получават равностойни оценки при положение че детето е 8 клас, а е на ниво 3-ти, нали така? Просто давам един пример - не се среща толкова рядко подобно положение. Е,според вас това дете как така ще получава количествени оценки!? Но трябва да минат още години, за да се осъзнае наистина положението и да започнат да действат ясни правила в това отношение /защото сега няма такива/.
А за това, че ще го спъва липсата на количествени оценки - както писах по-горе, за сметка на това има възможност да бъде насочено да продължи обучението си в професионална паралелка. Това е огромен шанс, защото дете,  което се е научило да бъде сравнително самостоятелно, овладяло е умения, вкл. професионални, има много по-голям шанс да бъде възможно най-самостоятелно в живота.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия