Образование за децата със специални потребности/Проблем с индивидуалното обу...

  • 199 189
  • 783
# 570
Проблемът е в класната и в нейното нежелание да съдейства на детето. Какво ви е впечатлението от допълнителните индивидуални консултации? Много внимавайте и какво ще направят като план за подкрепа на детето. Да не го оставят на качествени оценки. До трети всички са на качествени, но после ако не е на количествени, няма  да може да получи "истинска" диплома. Класната ви изобщо не изглежда склонна да помогне на детето да покрие ДОС.  Да го поощрява положително, да се съобрази с трудностите му. Аз на ваше място сериозно бих се замислила за смяна на учител/ училище. Законите не гарантират човещина. С моя син проблемът е подобен, но неговите затруднения са по-малки, а и отношението е по-добро. Досега има няколко зелени и сини печата и браво, дори и да не е довършил всичко. Със самостоятелната проверка досега не му дава повече време и това ме притеснява, но ще видя как ще действам.
Виж целия пост
# 571
Мама Ру и аз мисля, че при вас проблем е класната. Какво значи оценки, нали няма оценки за първи клас. Моето дете дори и несправило се пак понякога му слагат браво, усмивка, та дори и само за старание. Та децата сега започват да учат. Нашата класна например засега ми казва спокойно, работете с детето. Важното е, да има желание, да не загуби интерес, да напредва, та дори и бавно. По математика госпожата казва, че е добре, а аз виждам как прави грешки. Но нали сега се учат. По Бел на диктовките в началото нищо не можеше да направи, дори и една вярна сричка. Сега вече успява. Госпожата смята, че има голям напредък. Аз искам да има същия обем диктовка като другите деца. Колкото успее да направи, толкова. В къщи поправяме. Тя има един час самостоятелно занимание по бел с госпожата и още едно дете. Ами напредна. Засега не смятам, че ще бъде от полза за детето да го третират различно.
Виж целия пост
# 572
Благодаря момичета. Започнахме работа в асоциация Дислексия и дори от един-два сеанса има полза. Два дена вече детето сричкува и с неизучаваните още букви, започна "да чува" звуците в сричките като й правя диктовки. Все още е бавна и колеблива, но има желание и ще се справи.
       Ание, права си,че класната й не е особено склонна да съдейства. Прави го по-скоро формално. Жалко, имах добри отзиви за нея, но тази година се е сблъскала с проблем и явно не е склонна да се огъне и приспособи. Аз магаренцето си в калта няма да оставя ще се борим заедно. За смяна на клас и на училище не мисля - в града няма друга паралелка с руски, а съм категорично против да й вкарвам още английски. А и по другите предмети се справя - добре, мн. добре, отлично.
       Лорентин, да нямат оценки с цифри, но имат с думи (качествени) и бележници за първокласници на Просвета. Оценки се вписват там, както и забележки и съобщения. На домашните по БЕ и математика редовно й слага печатчета отлично и много добре, но в бележника вписва само от самостоятелните работи - незадоволително. Иначе по останалите предмети, без руския има вписани оценки и всички са положителни. С руския всичко е наред. Вървят бавно, натрупват, затвърждават, писали са само четири думички - папа, мама брат, сестра - всичко друго е устно. Оцветяват, учат стихчета и песни, а не като по английски - писане, четене преди още да са овладели българския. Трудничко ще й е първите години, но после като преодолее затрудненията всичко ще е наред. Амбиции за отличен успех намам, стига ми да е стабилна. До седми клас има много време, ще си проличи накъде - професионална гимназия или музикална,  а може и към спорта да се насочи. Ще видим, рано е да го мисля от сега.
Виж целия пост
# 573
Браво на детето! Мама Ру ти добре си го написала, лесно е и са много успешни учители, когато децата са в норма. А когато има и с проблем, ами абдикират, и.. децата са виновни, или пък родителите
Виж целия пост
# 574
Мама Ру, радвам се, че имате напредък. Асоциацията е чудесна.

За оценките - не случайно се взе решение да отпаднат за най-малките - имат много негативно въздействие върху психиката на малките деца и е редно да ги няма. При деца с конкретни образователни проблеми такива оценки само задълбочават още повече проблема.
Поискайте да не ви вписват такива нито с цифри, нито с думи. Ако госпожата иска да наблегне на конкретен проблем - то да си свърши работата и да напише с думи какво пропуска детето, къде не е добре, върху какво да се наблегне. А не да заобикаля от мързел и неразбиране разпоредбите.
Виж целия пост
# 575
Благодаря момичета,
Проблясъци има, но от асоциацията казаха, че детето не е добре с координацията и автоматизацията, а за нея почти нищо не може да се направи, което означава, че нещата ще се случват много трудно. За съжаление, и при четене, и при математика е нужна. Но поне смятат, че може да се работи с детето, т.е има какво да се направи. За мен това е добра новина. Дано да й признаят поне 50% ТЕЛК,за да мога да си позволя повече спициализирана помощ, явно доста време ще има нужда от такава. Поразрових се за благотворителните фондове, но май основно са за деца с ДЦП. Едва ли ще ни огрее. От социалните еднократната помощ се отпуска на деца с ТЕЛК, макар че и тя щеше да ми свърши работа - логопед за два месеца, както върви два пъти седмично по един астрономичен час, т.е около 160лв на месец.
Джуди, на този етап никакви разговори с класната явно няма да променят нещата. Опитах се деликатно да й подхвърля за работата и оценяването на деца с дислексия - структуриране на задачите, редуциране на задачите за домашна и самостоятелна работа, подаване на задачите една по една, а не лист с 7-8 наведнъж, в кшйто се изгубва и не знае откъде да почне и какво да прави, положително оценяване, отбелязване на напредък, да не се поправят несъществените грешки, да не се очервява тетрадката, да й се даде удължено време за справяне... Нищо. Какво щели да кажат при проверка, че е дала различно контролно? Другите деца като видят щели да искат и на тях да дава по-лесни задачи... Щели да кажат, че не е честно... Абе, с една дума - оправдания. След 4 години Емо трябва да тръгне в първи клас, но може да го пусна и на 6г, за да не се падне при нея. Той ще е отличник, ще ходи по олимпиади и състезания, направо ще е награда, за който го поеме. Но ще трябва да си я заслужи тази награда.
Виж целия пост
# 576
Здравей Mama Ru,

Моето дете е със СОП. В момента е в четвърти клас. Още в ПУК на 6 години, класната ми обърна внимание, че ми трябва становище от детски психолог и психиатър и задвижване на процедура за подпомагане в училище.
Преди началото на първи клас бях направила следното:

1. Оценка от детски психолог (клиника "Св. Наум") след преминати тестове за училищна готовност, официален документ с печата на болницата;
2. Епикриза от клиника по детска психиатрия "Св. Никола" със становище след проведени тестове и обследване;
3. С всички епикризи и документи подадох заявление в Ресурсен център към РИО (тогава, сега мисля РУО се води). Дъщеря ми мина комисия и беше одобрена за ресурсно подпомагане.

Така още преди началото на първи клас положението с детето беше ясно, беше сформиран екип за подкрепа. Разбира се, класната оказваше голямо съдействие, тя беше председател на екипа. Във въпросния екип влизат всички учители, които преподават на детето, ресурсен учител, психолог и логопед на училището.

Броят задания на тестове е редуциран, това е уредено нормативно и не е аргумент мнението на останалите деца от класа. Обръща се повече внимание на детето. На индивидуални консултации не ходи засега, но аз уча всеки ден с нея. Напредък има и то огромен, но не е достигнала нивото на връстниците си.

Взима я ресурсен учител два часа в седмицата, би трябвало да е повече, но учителката е само една. Понякога остава с нея в час. .

Най-решаващи за напредъка на детето са: системните занимания у дома, работата със специалисти: логопед, психолог (от каквото има нужда детето), добрата воля на класния ръководител (което води до добро, позитивно отношение и поощряване на напредъка).
Виж целия пост
# 577
Много благодаря, Яна.
Преди трета група в ДГ я водих в ЦДЮЗ при детски психиатър, логопед и психолог. Психиатърът, който ни прие призна диагноза "Нарушение в процеса на привързване" и ми заяви:"Вас трябва да са ви обучавали на курса, че вземайки по-голямо дете ще са  нужни повече работа и усилия." Отказа да ми издаде документ за ресурсно подпомагане, дори епикриза не получих тогава. След една година отидох втори път, тогава настоях да се спази часа за детски психиатър при ръководителката на центъра. Тя пък изобщо не погледна детето, говори само с мен. Беше изненадана, че в градината могат да осигурят логопед, психолог и ресурсен, но поне ми даде епикриза "Хиперкинетично разстройство" и насока за ресурсно. След 1-ви януари, ресерсният напусна. След два месеца назначиха някаква специалистка, която вземаше всички деца заедно и само се оплакваше, че моето дете не изпълнявало и се държало невъзпитано. Две години работи с логопед, която успяваше да й задържи вниманието по 60 минути и да намери подход, но и тя напусна.
През февруари бяхме на ТЕЛК. От там не й признаха диагнозата и ни пратиха в София в св.Никола. На 14.03 беше първичната консултацию, а в средата на октомври ни извикаха на дневен стационар. Междевременно започна първи клас. За ресурсно ще я включат евентуално от втория срок, предполагам, че сме закъснели докато вземеме епикриза.
През декември започна работа с класната - два часа индивидуални консултации седмично + един час работа с пед.съветник, която е и психолог. Логопед няма, но започнах да я водя в Асоциация дислексия, макар и платено. Тези дни пак ще подам за ТЕЛК. Нямам избор, налага се да ходи и на занималня, там една съученичка и учителката й помагат, поне по БЕ в повечето случаи е написала. В къщи няма възможност за системна работа. Гледам, доколкото може, да напише по математика вечер, а събота и неделя да направим по някоя диктовка. И сега през ваканцията правим по някое упражнение.
Виж целия пост
# 578
Iskam da razbera kak stoiat neshtata ako deteto mi pokriva DOS no ne moje da stoi v klas zashtoto shyma my prechi i e hiperakriven !Moje li da se mine samo na koluchestvenni ozenki i da polychi diploma kato ostanalite deza no da si ostane na individyalna forma na obychenie!Ima deza koito imat znaniata i gi pokrivat no poradi tova che e na individyalna forma ne moje da ima koluchestvenni ozenki ako ne e v klas!Tova mislua che e nedopystimo!
Виж целия пост
# 579
Iskam da razbera kak stoiat neshtata ako deteto mi pokriva DOS no ne moje da stoi v klas zashtoto shyma my prechi i e hiperakriven !Moje li da se mine samo na koluchestvenni ozenki i da polychi diploma kato ostanalite deza no da si ostane na individyalna forma na obychenie!Ima deza koito imat znaniata i gi pokrivat no poradi tova che e na individyalna forma ne moje da ima koluchestvenni ozenki ako ne e v klas!Tova mislua che e nedopystimo!
Да, може да бъде в индивидуална форма на обучение и да получава количествени оценки.
Това трябва да обсъдите с Екипът, който работи с детето. Но желанието за форма на обучение си е Ваше.

Mama Ru , не ви е нужна епикриза, за да започне детето да получва допълнителна подкрепа - ресурсно подпомагане. Може веднага да си подадете заявление за оценка на потребностите, а в училище трябва да се сформира екип, който да започне работа с детето.
Виж целия пост
# 580
Здравейте момичета.
Племенника ми е в 3-ти клас и е с дислексия. Искам да попитам, има ли училища в София, където има цели паралелки за деца със СОП?
Виж целия пост
# 581
Не би трябвало. Според "приобщаващото образование" не може да са повече от три деца в клас. Ако училището не позволява (има само един клас) и повече деца със СОП се иска специално разрешение от инспектората и трябва да се назначи помощник учител.
Виж целия пост
# 582
Здравейте, и преди съм писала в темата, но за да си формулирам въпроса ще разказжа малко предистория.
Дъщеря ми е в 4 клас, с трудности най-вече в математиката и логическото мислене. Когато беше в 1 клас се сблъскахме с проблема, минахме обследване в св. Никола (отне месеци), в резултат е диагностицирана със "разтройство в развитието на рецептивната и експресивната реч". Минахме ЕКПО, които излезоха с документ, че е дете със СОП. След което кандидатствахме (през училището беше тогава, сега не знам как е) към регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование и имаме следния документ:

Скрила съм личните данни на детето и училището.
Това, което ме притеснява е, че пише, че подкрепата е само за началния етап на образовения. Тя работи с ресурсен учител (тази година е веднъж седмично, предишните беше мин 3 пъти), логопед и психолог. Работим и в къщи, но работата с тези специалисти ѝ е много полезна, а и тя вече е свикнала, даже си трупа въпроси към всяка от тях. Разбрала е, че с психоложката може дори да сподели за "проблеми" с брат си. Това, върху което имаме още много труд, а аз не съм компетентна да предложа в домашни условия, е най-вече работата с психолога - Катерина е много незряла за възрастта си, отделно изобщо не се оправя с пари и с часовника и това я прави много несамостоятелна, а оттам и много нерешителна. Също така не усеща ирония, доста буквално приема шеги и закачки, съответно се сърди или реагира като се затваря в себе си. Понякога го формулира като "днес бях тъжна, защото..." някой нещо ѝ казал. Иска ми се да продължи да работи с екипа. Има ли процедура по удължаване на срока на "подкрепа" или се започва от начало? Пак ли да се насочвам към св. Никола, как се процедира при изтичане на одобрения период?

Има и още нещо, ние се преместихме в друг квартал. Тази година не сменихме училището - водим я и я взимаме, но съм се замислила дали от 5 клас да не я преместя в по-удобно до новия ни дом училище. В този смисъл, ако някой може да ми препоръча училище в района на Сливница и Опълченска (кв. Банищора), в което има работещи специалисти, ще ми е много от полза. Аз работя срещу 23СУ и също ми е вариант, ако решим (и я убедим) да смени училището. Ще бъде трудна адаптация и не съм убедена, че мога да си позволя да ѝ го причиня, вероятно ще е по-лесно да пътува много, но не и да смени училището...това все още го обмислям.
Виж целия пост
# 583
Здравейте. Това са проблемите и на моето дете, втори клас. На нея в свети Никола й поставиха диагноза Смесено специфично разстройство на развитието. В нашето училище няма ресурсни, работят с ресурсен център. Детето беше одобрено за една година, но аз отказах. За София не знам как стоят нещата. Аз водя детето ми платено в Асоциация Дислексия (Русе). Моят съвет е щом детето е свикнала с екипа да попитате има ли вариант да не се сменя този екип. Иначе ресурсно подпомагане има и в прогимназиален етап. Ако не сте го направили вече подайте и документи за ТЕЛК. Моето дете получи 50%, което дава и право на финансова подкрепа.
Виж целия пост
# 584
При нас, в Пловдив в началото на всяка година се минава комисия в Областния психодиспансер и  после в училището( без  значение дали е към ресурсния център или има собствен екип), с цел определене на необходимостите от подопомагане и обучение. Синът ми е  в 6 клас и  досега сме сменили 3 училища. Аз, също се притеснявах за това, че ще трябва да сменим ресурсната в началното училище, с която постигнаха страхотни резултати. Но, докато дойде време.....и тя взе, че напусна и  щем- не щем се наложи да свиква със заместничката. И напук на моите притеснения, детето се справи повече от отлично. Също така разбра, че нищо не е константа и вече е доста по социален.....в момента е с 4-та, поред ресурсна и 3-ти логопед и училищен психолог и  няма  никакви проблем. Отделно платените. Може и просто да сме извадили късмет, но мисля че и опита ни беше от полза. Иначе, наистина можете да попитате в ресурсния център с кои училища работята, но доколкото знам самите учители работят на районен принцип и  специално за София и разстоянията там, надали ще стане....но все пак- пробвайт.
И, само да кажа, че като станат по- големи имам чувството че научават вече отговорите на тестовете и  минават комисията много по-лесно....поне моят хубавец го гледам, че вече хич не се замисля.....даже някои отговори предварително ги изстрелва.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия