Да подкрепим ПМГ "Баба Тонка" в Русе

  • 6 780
  • 41
# 30
Не мисля, че отговорът е всички да са с определен път от 5 клас (не всичко на другите места е задължително добро).

Питам аз, кой допуска да съществува университет произвеждащ инженери, които не разчитат прост чертеж. И ако универистетът е в този вид, не мисля, че избълваните от него "инженери" ще са по-добри от само себе си, защото са предопределени за такива от 5 клас.

Същото важи за професионалните им паралелки. В сегашния им вид и нула изисквания, не чакайте да потекат към вас читави работници.
Виж целия пост
# 31
Да, съгласна съм за професионалните паралелки. Но все от някъде трябва да се започне. Не съм съгласна, обаче, с това всеки да е с висше образование. Това само тук го има. Просто максимата "Учи, мама, за да не разботиш" тук все още си важи с пълна сила. Помислете, ако имате познати деца около 19-22 г., колко от тях не учат в университет? То затова и тук има повече места за студенти, отколкото завършващи. Ако си останем на този принцип, всеки ще е с висше, но много малко ще знаят дори каква специалност са учили, камо ли да разчитат чертежи. Просто защото всеки иска да е с висше, но малко от тях са целенасочени. Повечето са "да завърша нещо, да имам диплома".
Да, за 5 клас и за мен е малко рано, но след 7 определено вече може да се определи на кой му се учи и на кой не. Ако, разбира се, основното ни образование не куцаше по всички условия....
Абе, не знам. Направо сме в трета глуха и няма излизане....
И работници няма, и инженери няма, и лекари няма, и учители няма...
Виж целия пост
# 32
Съгласна съм, но починът всеки, който може да чете, да става висшист, трябва да го прекъснат университетите (явно не искат,  държавата да ги принуди трябва).  За завършващите дипломите да са марка за качество, а не да ги раздват като бонбони. Що се сърдят, че се реди народа.
Виж целия пост
# 33
Не е баш така. Търсенето определя предлагането. Ако няма желаещи за определени специалности, на университета е по-изгодно да ги закрие, отколкото да ги поддържа. Точно това е, че желаещи има, само и само да вземат диплома някаква.
Но въпросът е многопластов - ако има добре платена и сигурна работа за мехатроник, примерно, или за шофьор и т.н., ако тези хора могат да поддържат среден нормален стандарт, то те няма да искат да учат, защото ще знаят, че няма нужда от висше, за да имаш шанс в живота. Хората пък, от своя страна, следва да се отърват от чиновноческото си мислене, тип "аз ще ИМ работя на тия", все едно, че даром работи, а да започнат да си качват КПД-то и то драстично. И т.н., и т.н.
Неща, които май няма да станат в близките 20 години, че и 40. Няколко поколения трябват...
Виж целия пост
# 34
Simple Smile Единодушни сме, че сме в трета глуха и няма излизане и че въпросът е многопластов.

Не мисля обаче, че тук е приложимо "търсенето определя предлагането". Да, дипломите ги приравниха на продукт, ама не е това редното.

То и шофьорска книжка иска всеки, ама не се раздават, току така (май и там е батак, ама се разбра какво искам да кажа). Има и търсене на наркотици, ама нали не подкрепяме такъв пазар.

Университети трябва да предлагат образование, а не дипломи. Който търси диплома, трябва пазар да го изхвърля, защото не е това продукта.

Виж целия пост
# 35
Днес се поразрових в това какви специалности има по училищата. Изненадата ми беше голяма като разбрах, че в три от СУ-тата - Ботев, Йовков и Възраждане имат паралелка с профил - софтуерни и хардуерни науки.
Тук таме има паралелки дуално обучение. В механото топлотехника и в производствените технологии - топлотехника. Шивачки и в 7 и в 8 клас прием. Автотранспортна техника и в механото и в транспорта. Да не говоря, че това което е обявено на сайтовете на гимназиите няма общо с профилите в план-приема за 2017-2018г. В механото "Възобновими енергийни источници", "Електрически превозни средства" и т.н.
За качеството на университетите, дето са на човек по университет изобщо няма да говоря.
Целта не е да противопоставяме училищата и децата. Целта е да имат избор, какво да учат и до къде да го учат. И политиката да е такава, че специалностите в професионалните гимназии да отговарят на изискванията на пазара на труда, и качеството на образованието там да е на нивото което изисква пазара на труда. Изобщо не е необходимо всички да се висшисти. Но е крайно необходимо всички да са професионалисти или ако не всички, то по-голямата част.
Закриха Техникума по химия и никъде няма такава специалност, а имаме доста предприятия за които са необходими. Търсят се шлосери , фрезисти.....
Вяно е от някъде трябва да се почне, но не мисля че това е начина. Мисля, че трябва да се започне от организацията и разработването на професионалните гимназии и специалностите и тях и качествени преподаватели(Вероятно има такива) и материална база и връзки с бизнеса. У нас обаче всичко се прави на парче - хващаме едно, пускаме друго и накрая нищо..
Виж целия пост
# 36
Аз да кажа гледната точка на бизнеса в Русе. Не живея там, но там ми е бизнеса - завод с 200 души персонал. Е, работници НЯМА. Давам пример - всички кандидатки за секретарка са завършили..."Право". Да не говорим, че дойде магистър-инженер, кандидат за сериозна позиция, завършила МГ и Русенския университет и не можа да каже какво е проста хидравлична схема, когато и показахме елементарен чертеж. Питам аз, кому е нужно всички да са вишисти или завършили някаква мега-супер гимназия? Това само в БГ го има! В някои нормални държави дори още от 5 клас знаят дали могат да учат висше, или не и няма драми по въпроса. Закриването на една паралелка ще е само за добро, особено за Русе, който като цяло е индустриално-земеделски град. А работници няма не само в Русе, но и в цялата страна и е крайно време да се осъзнае истината, че няма как една държава да върви напред без увеличаване на БВП, което пък е невъзможно при такава липса на кадри.
И сега моля да не ми се говори как заплатите били много ниски, защото истината е, че не са чак толкова ниски спрямо КПД-то на средностатистическия български служител.
Не знам коя чужбина се визира с разпределението след 5 клас. Нещо подобно има само в Германия и е обект на все по -засилваща се критика. В същата тая Германия бизнесът осигурява обучението на средния технически персонал през системата на дуалното образование.  Процесът продължава около 3 години. Вие колко работници обучихте преди да ревете на държавата, че кадри няма?
Какъв е проблемът да имате секретарка с висше образование ? Допускам, че става въпрос за вежливи момичета, които умеят да боравят с MS Office.  Ако са навити да го работят за парите, които предлагате какъв е проблемът? 
Също така не виждам как закриването на една паралелка в МГ ще подобри качеството на висшето образование в РУ. Хидравлични схеми не се учат в
МГ.  Не разбирам също и какъв е работодалския интерес в кадри които са доказано функционално неграмотни, но се надявам да ме осветлиш.


Русе е град с дребен бизнес ( elixir не е лично към теб) . Отдавна няма  грамадни предприятия, които да поемат по  50-60 нови среднисти от дадено направление всяка година. По- скоро става дума за малки структури, които имат нужда от няколко човека със силно специфична подготовка и то не всяка година.  Това означава, че професионалните гимназии трябва да дадат една практически универсална подготовка в дадено направление, за да могат завършващите да са достатъчно гъвкави, за да се адаптират на пазара на труда. Продължавам да твърдя, че професионалните гимназии, във вида, в който съществуват, са неспособни да произведат такива кадри.   Базата за практическа подготовка е от края на миналия век, а делегираният бюджет подхранва стремежа ‘всички да избутат ‘ и мощно демотивира учителите .

Елан, не знам коя гимназия обучава за шлосери - никак не звучи модерно. Много по - така е ‘електрически превозни средства’ . Любопитно ми е какво се предполага да работят тези деца като го завършат  това?  И какво точно включва учебната програма и кой ще го преподава? Като се окаже след 5 години,  че работа няма, ама и знания за план Б няма, най-големият губещ е младежа който се набутал в тая паралелка.  РУО разбира се си пита ушите....

Разбирам стремежа на всяко училище за по- голямо парче от баницата (субсудията), но определено смятам, че целта на образованието трябва да е грамотни и отговорни хора на изхода на гимназията.  И тука идва ролята на РУО и на министерството да направи така, че да се минимизират местата, където се завършва с 3 и  може и да не се ходи на училище.  За жалост, в момента обаче се работи по въпроса  “100%  с диплома за средно”
Бизнесът безкрайно се нервира, че работниците са неквалифицирани и безотговорни. Ами няма изненада тука - голяма част от тия същите ‘кадри’ 5 години  имплицитно са ги учили, че 3-ката е в кърпа вързана и каквото и да натворят все ще завършат.   Те са  свикнали  да не се впрягат и да не се стараят. И си карат по тая схема навсякъде. 
Сигурно за 100тен път го пиша : никой не печели когато една гимназия бълва неграмотни и нехайни ‘специалисти’: децата пропиляват 5 години от живота си в нищоправене и скатаване, бизнесът се чуди откъде да намери хора...
Виж целия пост
# 37
   Много родители се целят в МГ, заради подготовка и среда . Мисля, че имат основание. Обаче не мисля, че е за всяка уста лъжица. От класа на сина ми влязоха най-силните ученици и никак не им е лесно. Сина ми учи в АГ, и изобщо не съм си и помисляла за МГ, не защото не искам най-доброто за детето си, а защото то няма възможности в това направление. Та ако попиташ повече от половината в АГто, защо са там, ще чуеш - Защото не ни приеха в МГ. Е да обаче успехът по математика в 8 клас е пълна трагедия, без да има допълнителен материал. Това,което искам да кажа е, не е достатъчно да вкараш детето си там. Трябва да знаеш възможностите му.
Виж целия пост
# 38
   Много родители се целят в МГ, заради подготовка и среда . Мисля, че имат основание. Обаче не мисля, че е за всяка уста лъжица. От класа на сина ми влязоха най-силните ученици и никак не им е лесно.
.........Това,което искам да кажа е, не е достатъчно да вкараш детето си там. Трябва да знаеш възможностите му.

Поздравявам Ви за позицията! Аз имам дъщеря пълен отличник, със сериозни претенции в математиката и син, на който ама никак не му се учи. Знам възможностите и на двете си деца и нямам никакво намерение да го бутам в гимназия, която не само, че няма да му хареса, ами и ще е пълен аутсайдер в нея. НО, много родители, покрай голямата мода с математическите състезания, смятат децата си за родени математици още от първи клас, защото са изкарали повече точки на Коледното състезание. И оттам тръгва една...., едни амбиции,  които просто не съвпадат с детето. Както и да е. Конкретно за Баба Тонка, не мисля, че една паралелка по-малко ще навреди, при население от около 100 000 реално. Я има, я няма.

По отношение на поста с въпросите към мен - да, обучаваме служителите си, колкото и да не Ви се вярва. И да, не сме само ние, пак колкото и на Ви се вярва. И не, не е само Германия, но в случая това няма значение, защото говорим за България, където не само, че не е така, но дори е "срамно" синът ти да е мотокарист, например.
Относно секретарките - не може да си завършил "Право" и да не знаеш що е то Търговски регистър и има ли почва у нас. А си завършил "Право", защото места за "Право" бол. Което, колкото и да не ни е приятно да го признаем, не е лъжица за всяка уста, нали? Но места има и влизат сульо и пульо, неграмотни и без ясна визия какво учат. Искат диплома за висше. Същото важи с особена сила и за математическите гимназии в по-малките градове. Ако има повече места балът пада и влизат деца, които са доста далеч от знанията за математическа гимназия. Но ще влязат и ще завършат, заради много причини, една от които бюджет, друга - субсидии, трета познати с директор и т.н. Особено напоследък, с модата "математика" в БГ. Може би в София, Пловдив и Варна не е така, защото там конкуренцията е доста голяма и е по-вероятно да влизат наистина най-силните и математически ориентирани деца.

Съжалявам, ако някой се чувства обиден, но в случая аз мисля, че е правилно решението да се намалят паралелките.

п.п. За информация, в Русе има доста предприятия с пъти повече от 60 човека персонал Simple Smile А кадри няма.
п.п.п. Да си шлосер никак не е лесно и се изисква сериозно обучение. С един курс може да се наречеш шлосер, но всъщност няма да ставаш за нищо. Шлосерите, бай дъ уей, са мнооого търсени в момента Simple Smile

Виж целия пост
# 39
Амбър, ама не си си пратила детето в техникум, нали?  Със сигурност балът  му е стигал. Да, МГто не е за всяка уста лъжица, но практиката показва, че има деца, които наваксват. 
Нали си съгласна че 3 по математика в МГ и 3 в Дървото не са еквивалентни. Твърдя, че набутването на деца в училища, които ги обричат на неграмотност е невероятен цинизъм, независимо от целта.

Елексир, вече втори пост обясняваш какви висшисти са се навъдили . Няма как да е иначе, като местата са повече от абитуриентите. Но затова не е виновно МГто, а министерството, което даде акредитация на знайни и незнайни университети.   
Да, трябва са се закрият и университети, ама дали да закрием Факултета по право в Русенския или в Софийския университет ?
Същото е с гимназиите.

Как закриването на паралелката  в МГ ще реши твоя проблем кадрите? 

Прочети ме пак, не твърдя, че е зле да си шлосер, а че в името на “модерната “ специалност,  никой не предлага такава специалност.  Пак погледнах в Механото - ами няма шлосери, нищо че се търсят.  Ако случайно ти трябват такива кадри - в Русе няма кой да ги обучи...  И  заварчици няма, и среднисти по мехатроника никой не обучава. Има специалност по електрически автомобили.... Като тия техникуми не произвеждат кадрите, които се търсят, от какъв зор да бутаме децата там?

Съвсем отговорно твърдя, че зрелостниците от някои техникуми ще ви се наложи не само да ги обучите ‘по  работа’, ами и да ги научите на таблицата за умножение.  Не ти е проблем приема МГто,  а нулевото качество на доста професионални гимназии. И то няма да се промени като ги подпират по всякакъв начин.
Виж целия пост
# 40
Не мислех повече да се включвам в темата след твърде удобната интерпретация на данните с бала, която беше представена тук, както и предвид факта, че паралелката така или иначе ще бъде закрита. Ще си позволя обаче да цитирам същите тези данни за последната година. Ако използваме информацията на сайта на МГ - Русе, разликата между най-високия и най-ниския бал за учебната 2017/2018 година е 491,500 - 336,250= 155, 25 точки. Шестицата от удостоверението за основно образование се равнява на 50 точки, максималният брой точки от НВО и втори модул е 100. Сами можете да пресметнете колко тежи разлика от почти 156 точки в една и съща паралелка.
Амбър, ама не си си пратила детето в техникум, нали?
Мисля, че Амбър не е пращала никого никъде. Детето й е прието там, където е кандидатствало и за където балът му е бил достатъчен.
Виж целия пост
# 41
Както и да е. Не мисля, че ще се разберем. Пак казвам - при повече места балът пада и влизат деца, които просто и ясно казано не са за там. Просто не са. Но амбициозни, пък и не чак толкова родители ще запишат отрочетата си, защото е МГ-то, престижно училище, както се казва. Друго си е с такава диплома, пък била тя и минимална. Сигурно ще наваксат някога тези деца, въпреки че аз лично се съмнявам,, предвид спецификата на гимназията. Качеството на образованието ще спадне, защото за тези, влезли с нисък бал, ще се изисква повече ресурс, за да избутат напред през годините, а това също струва и пари. Но тези неща не се смятат...
Предполагам, че въпросът за факултетите е риторичен?
А как да се повиши качеството на професионалните гимназии, ако не с "подпиране" от държавата?
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия