Консултации с ерготерапевт

  • 68 835
  • 100
# 75
Здравейте, Руслана,
Имам дете на 2.1г. , роден в 33г.с.
Към момента мисля вече е наваксал коригираната възраст - 13кг. 87см. Говори с изречения 3-4 думи, разбира всичко и изпълнява сложни команди.
Без памперс и може да се храни сам - но проблемът е, че от почти година, а може и повече отказва да яде сурови плодове или зеленчуци. Не опитва дори банан. Само скрити в печива
Захранен е педиатрично и нямаше проблеми, но около годинката почна да отказва суровите плодове.
Гледа ни, предлагам му под всякаква форма, ходи от 8 месеца на ясла - и там отказва.
Преди дори не докосваше плодовете, съответно ме навежда на мисълта, че проблемът е сензорен (може да дъвче парчета). От скоро пипа ягоди/череши и ми ги дава на мен да ги ям, но отново ако го приложа да опита, веднага ги плюе.
Някакви съвети как да подобря ситуацията или може би трябва да посещаваме физически ерготерапевт?
Виж целия пост
# 76
Здравейте,

Поради повишената служебна натовареност на Руслана Анастасова онлайн консултациите в настоящата тема временно са преустановени. Благодарим Ви за проявеното разбиране!

Руслана Анастасова ще отговори на всички новопостъпили въпроси при първа възможност.
Виж целия пост
# 77
Здравейте с какви упражнения или занимания бих могла да помогма на малкия на 4 години със Сид, става дума за проблемите с обонянието.
Голям е проблема, защото мирише абсолютно всичко, първата му реакция като види нещо е да провери ухае ли добре, пречи ни много това с миришенето на всичко дори и с храненето. Решила съм да посетим и УНГ специалист вече, защото наистина много му пречи. Благодаря Ви.
Виж целия пост
# 78
Здравейте дъщеря ми е на 9   в първия срок на първи клас я преместихме в трето поред училище. Историята ни е много дълга  . В предучилищната падна през прозорец  за щастие не особено висок ,но в случая дълбок.. скриха истината от нас  относно падането. Преместих я в първи  клас , в друго училище,но обединиха училищата  на новото и инцидентното,понеже сме от малък град и ада започна..Това доведе и до сегашното трето по ред училище. Като цяло училището за нея е мъчение,тоест трудно и е по всичко ,най вече по математика  никакви способи и средства не са в състояние на я концентрират и да й бъде интересно що се отнася до математика. С български се е справя далеч по добре,  с английския се справя някак ,въпреки че аз съм го изоставила , с оглед трудностите й  в математиката  и българския. Оказа се ,че има дискалкулия!  Има поведенчески проблеми вече е по- организирана и търпелива от миналата година ,но общуването с деца й е трудно. Въпроса ми аз ли бъркам нещо.. как да й помогна колкото е да е трудна математиката е нужна тя не може смята въобще,дори пари или в магазина...?
Виж целия пост
# 79
Здравейте, имам нужда от помощ. Синът ми е на 3 годинки и му поставиха диагноза забавено речево развитие и забавено сензорно развитие. Той страда от лека форма, но психиатъра препоръча посещение при логопед и ерготерапевт. Моля ви, ако имате информация за добри ерготерапевти в кв. Люлин и Обеля, споделете с мен . Логопед вече сме намерили, но ерготерапевт ми е трудно. Препоръчаха ми центъра в Слатина но е много далеч от дома ми. За това питам за Обеля и Люлин. Благодаря Ви предварително.

Здравейте ,
бих искала да се извиня, че ви отговарям след толкова много време. За съжаление, ерготерапевтите са малко все още (надявам се това да се промени), в център "МАлки чудесна" имат ерготерапевт (намира се в кв. Надежда), може да се свържете с тях. Искам да ви окуража и мотивирам да включите вашето детенце в дейности които са от ежедненвия ви живот, които биха могли да бъдат също терапевтични и да бъдат полезни за детето ви. Оставям ви мейла си, ако искате може да ми пишете и ще се опитам да бъда по-конкретна към нуждите на детето. Сърдечни поздрави!
Виж целия пост
# 80
Здравейте дъщеря ми е на 9   в първия срок на първи клас я преместихме в трето поред училище. Историята ни е много дълга  . В предучилищната падна през прозорец  за щастие не особено висок ,но в случая дълбок.. скриха истината от нас  относно падането. Преместих я в първи  клас , в друго училище,но обединиха училищата  на новото и инцидентното,понеже сме от малък град и ада започна..Това доведе и до сегашното трето по ред училище. Като цяло училището за нея е мъчение,тоест трудно и е по всичко ,най вече по математика  никакви способи и средства не са в състояние на я концентрират и да й бъде интерес+но що се отнася до математика. С български се е справя далеч по добре,  с английския се справя някак ,въпреки че аз съм го изоставила , с оглед трудностите й  в математиката  и българския. Оказа се ,че има дискалкулия!  Има поведенчески проблеми вече е по- организирана и търпелива от миналата година ,но общуването с деца й е трудно. Въпроса ми аз ли бъркам нещо.. как да й помогна колкото е да е трудна математиката е нужна тя не може смята въобще,дори пари или в магазина...?
Здравейте,
много съжалявам, че детето ви е преживяло инцидент с падане в училище, наистина неприятно Sad, също така преместванията вероятно също не са били леки нито за вас, нито за дъщеря ви. Дано намирате сили  (вярвам че е така) да я подкрепяте по начин който тя има нужда.
Не съм сигурна, дали е в ерготерапевтичната компетенция отговора на вашия въпрос, но ми хрумват няколко идеи които се надявам да са ви полезни.
1. Добре е да проверите кои основни концепции са трудни за детето (пр. дали може свободна разбира числовата редица- пред 5 е...? след 4 е...?между 6 и 8 е числото..?; събиране на 1+1,2+2,3+3 и т.н; разбира ли концепцията за добавяне +1/-1, +2/-2; концепцията да бори по 2, по 5, по 10 и др)
2. направете математиката забавна
3.консултирайте се със специален педагод или колегата който е тествал дискалюлията
Сърдечни позрави
Руслана
Виж целия пост
# 81
Здравейте с какви упражнения или занимания бих могла да помогма на малкия на 4 години със Сид, става дума за проблемите с обонянието.
Голям е проблема, защото мирише абсолютно всичко, първата му реакция като види нещо е да провери ухае ли добре, пречи ни много това с миришенето на всичко дори и с храненето. Решила съм да посетим и УНГ специалист вече, защото наистина много му пречи. Благодаря Ви.
Здравейте ,
благодаря за този пост и въпроса ви. Очевидно детето има нужда да провери това което вижда, как ухае и да го опознае през това сетиво, за да се увери, че е безопасно, че нешо познато или обратното, да насити нужда която има. Чудя се до колко това възпрепядства включването на вашето дете в дйностите от ежедневието -осново участието в игра, самооблужване, хранене? Колегата който ви е казал че има СИД, какви препоръки направи?
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 82
Здравейте, Руслана,
Имам дете на 2.1г. , роден в 33г.с.
Към момента мисля вече е наваксал коригираната възраст - 13кг. 87см. Говори с изречения 3-4 думи, разбира всичко и изпълнява сложни команди.
Без памперс и може да се храни сам - но проблемът е, че от почти година, а може и повече отказва да яде сурови плодове или зеленчуци. Не опитва дори банан. Само скрити в печива
Захранен е педиатрично и нямаше проблеми, но около годинката почна да отказва суровите плодове.
Гледа ни, предлагам му под всякаква форма, ходи от 8 месеца на ясла - и там отказва.
Преди дори не докосваше плодовете, съответно ме навежда на мисълта, че проблемът е сензорен (може да дъвче парчета). От скоро пипа ягоди/череши и ми ги дава на мен да ги ям, но отново ако го приложа да опита, веднага ги плюе.
Някакви съвети как да подобря ситуацията или може би трябва да посещаваме физически ерготерапевт?
Здравейте ,
бих ви начика към хранителен терапевт, но ще си позволя да ви дам няколко иди- нека плодовете и зеленчуците са видими, нека са лесно достъпни за детето, без да го карате да ги яде, нека играе с тях, да сред играчките с които обича да играе.
Поздрави
Руслана
Виж целия пост
# 83
Развитие на двигателните умения. А какво всъщност са двигателни умения? За какво служат?Защо е важно?

Развитието и усъвършенстването на двигателните умения е важно за да може човек да участва активно, с желание и самостоятелно или с асистенция в ежедневните дейности- игра, самооблужване и учене (при възрастни хора-работа, хобита и др.)
Изброенеите по долу дейности предоставят възможност за широк репертоар от двигателни преживявания, които
ще постави основите за по-добра координация на тялото. Включвайки дейности и игри, които предоставят
„тежка работа“ за мускулите подкрепяме проприоцептивната и вестибуларна системи, които са важни за двигателните умения. Ето няколко идеи:
1."бутане и дърпане"-отваряне чрез бутане на тежка врата; путане на пазарска количка; носене на тежка торба; копане;бой с възглавници; носене на раница; игра на дърпане на въже; подскоци като жаба и др.
2.игра "ръчна количка"- добре е детето да е хванато първо за таза, докато стабилизира позицията, след което хванете в областа на коленете, а може и за глезените.
3."Животински походки"- заедно с детето, опитайте да се движите като различни животни, като включвате придвижване по корем, на ръце, колене, крака.
4.Игри които включват търклане- върху терапевтична топка, търкаляне по трева, по нанадолнище, навийте детето в одеало, като главата е извън одеалото и асистирайте за отвиването му и др.
5.игра с топка- хващане, хвърляне, ритане
6.двигателни игри- скачане на батут, плуване, езда, катерене, трасе с препядствия.

Дано съм била полезна .
Успешна нова седмица
Руслана
Виж целия пост
# 84
Здравейте Руслана!
Обръщам се към Вас защото сме много объркани със съпруга ми.Имаме дете на три години,което до 2 години беше плътно гледано от мен.За жалост хванахме и ковидните затваряния и почти не е общувал с други деца.На 2 тръгна на бавачка,като там бяха само той и друго дете на почти същата възраст.двуезичен е и има забавяне в речта,като допреди 2-3 месеца употребяваше 50-80 думи.Преди 3 месеца тръгна на градина (в чужбина сме и тук се казва училище) и оттогава много напредна с говора,но все още изреченията са рядкост и не повече от 2-3 думи.Започнахме работа с логопед и тя ни каза,че е заради двуезичието и липсата на социални контакти дълго време.
За жалост в училище имаме доста проблеми-не желае да говори там,блъска децата,напоследък много често ,разваля им играта и сме сочени с пръст поради тази причина.Днес например е бутнал дете,докато са отивали към стола и са пднали и други 10 деца..
Вкъщи като се разлигави и сме седнали на дивана,се хвърля върви нас и изобщо не слуша какво му се казва..
Иначе разбира прекрасно всичко.
Не знам към какъв специалист да се обърнем,но много се притеснявам.Вече ми е нарочено детето за черната овца и децата го избягват.
Блаходаря ви за отговора.
Виж целия пост
# 85
Здравейте Руслана!
Обръщам се към Вас защото сме много объркани със съпруга ми.Имаме дете на три години,което до 2 години беше плътно гледано от мен.За жалост хванахме и ковидните затваряния и почти не е общувал с други деца.На 2 тръгна на бавачка,като там бяха само той и друго дете на почти същата възраст.двуезичен е и има забавяне в речта,като допреди 2-3 месеца употребяваше 50-80 думи.Преди 3 месеца тръгна на градина (в чужбина сме и тук се казва училище) и оттогава много напредна с говора,но все още изреченията са рядкост и не повече от 2-3 думи.Започнахме работа с логопед и тя ни каза,че е заради двуезичието и липсата на социални контакти дълго време.
За жалост в училище имаме доста проблеми-не желае да говори там,блъска децата,напоследък много често ,разваля им играта и сме сочени с пръст поради тази причина.Днес например е бутнал дете,докато са отивали към стола и са пднали и други 10 деца..
Вкъщи като се разлигави и сме седнали на дивана,се хвърля върви нас и изобщо не слуша какво му се казва..
Иначе разбира прекрасно всичко.
Не знам към какъв специалист да се обърнем,но много се притеснявам.Вече ми е нарочено детето за черната овца и децата го избягват.
Блаходаря ви за отговора.

Здравейте,
благодаря че се обръщате към ерготерапевт. Важно е да започнете работа с логопед, както детето,така и той да ви подкрепи и даде насоки как да подкрепите комуникацията в къщи, не само в кабинета на логопеда. Често пъти когато едно дете няма достатъчно средстава за да изрази желание, нежелание, искания и т.н се стига до поведения които не са приемливи (бутане, дърпане, викане, и др.). Чудя се дали в училището което дететнце посещава има ресурсен учител/специалне педагог/ психолог, които биха могли да съдействат на вас, на детето, на учителя да се справят със ситуацията? Важно е да не се настройвате че детето ви е нарочено или набелязано, важно е да знаете че то има нужда от подкрепа от нас, възрастните, в случая от вас и неговите учители. Ако във вашия район има АБА специалист (поведенчески терапевт) мисля че би ви бил доста полезен.
Ето няколко общи насоки:
- ако детето няма все още начин по които да си иска/търси желание предмети/храна, трябва да го научите
- ако детето все още няма начин за отказ, е желателно да го научите (пр; да казва" стоп" или"помогни" или да ви хване за ръка)
- избягвайте многото думи, за да не го натоварвате, а по скоро да му подавате конкретната дума която да носи смисъла/ функцията на това което правите или му пидавате (пр. ако детето иска  ябълка и ви дърпа към купата с ябълки, не го питайте какво иска,, кажи ми какво искаш, а му подайте думата "ябълка")
Ето моя мейл ако искате пишете ми мейл, за да ви насоча кък колега АБА терапевт (ruslanaanastasova@gmail.com)
Поздрави
Руслана
-
Виж целия пост
# 86
Здравейте,
много се радвам че имам отнов възможността да бъда част от великолепната инициатива на БГ-Мамма "Специалистите говорят". Ще се опитвам да отговарям на всеки въпрос, като това ще се случва всеки понеделник следобед, също така ще качвам интересни статии, както мои, така и на колеги, които имат отношение към детското развитие.
В този пост ви запознавам съвсем на кратко какво е ерготерапия!
Успешен ден на всички и до нови виртуални срещи!
Виж целия пост
# 87
Здравейте, днес е понеделник и както бях обещала, проверявам дали има запитвания или коментари. Днес реших да споделя с вас една съвсем кратка информация, дано я намерите за полезна.
Успешен ден!
Има редица дейности, в които човек се включва ежедневно, дейности, съобразени с възрастта, възможностите и желанията ни, които допринасят за цялостното ни развитие.
Тези дейности биха могли да бъдат ключови за стила ни на учене и обработка на информацията, активното участие в дейности ни помагат да реализираме потенциала си.
Ерготерапията казва, че включването и участието в дейности е и ЦЕЛ, и СРЕДСТВО.
Дейностите от ежедневния живот, в които децата се включват, биха могли да бъдат:
    Хранене с ръце или прибори
      Пиене от чаша/сламка
        Ходене на тоалетна
          Обличане и събличане
            Обуване и събуване на обувки/пантофи
              Миене на ръце/коса, миене на зъби
                Къпане
                  Игра с играчки
                    Отивате в детска градина,  училище или университет
                      Писане на домашна работа

                      За някои деца и младежи  гореизброените простички задачи биха представлявали голямо предизвикателство. Това може да се дължи на физически затруднения, проблеми в развитието или временна задръжка в усвояването на дадени умения..
                      Ето няколко конкретни причини, които възпрепятстват включването на детето в дадена дейност от ежедневния живот
                       
                        Трудности при хранене с прибори, защото координацията око-ръка не е добре развита
                        Трудности при хранене, защото детето е чувствително към определени храни
                        Трудности при къпане, защото има сензорни затруднения в някоя от 7-те сензорни сфери
                        Трудности при самостоятелна  игра, поради занижени възможности на въображението
                        Трудности в писането и внимание в час, защото тялото изпитва непрекъснато нужда да се движи и липсва фокус
                      .
                      Въпреки, че детето изпитва затруднения в участието в една или друга дейност, това не означава, че не бива да го включваме в нея, да му предлагаме алтернатива на дейността или пък да адаптираме дейността/задачата, така че детето да се включи и да изпита удоволствие от участието си.
                      Не спирайте да се движите!
                      Прегръдки:
                      Руслана
                      Виж целия пост
                      # 88
                      Здравейте! Имам дъщеря на почти 4 години. Имам усещането, че е много "спъната". Често пада дори ходейки на равно. Неволно бута и разлива чаши, усеща се една непохватност. Също така отказва да си оправя леглото, като се опитаме да я включим с помощ, казва че не може и даже не се и пробва, а не са неща, които да не са й по силите. Ние с баща й се напрягаме доста, защото ни прилича на мързел цялото това нещо. Често се изпуска в гащите, защото я мързи да иде до гърнето и стиска до последно.

                      Като цяло уж се развиваше нормално, проходи на година и месец-два, говор, самостоятелно хранене, но така и не пропъля, а пролазването беше късно и за кратко. Нещата, които съм очаквала да прави като по-малка, да се заиграва с конкретни играчки или предмети, така и не се случваха. За разлика от нея, брат й на нейната възраст сега прави всичко, което тя не правеше тогава. Например, играчка, в която се пускат монети през тесен отвор, при което се пускат разни звуци. Така и не ни се наложи да обезопасяваме шкафове и чекмеджета, защото не направи опит да отвори някой. Докато наборчетата й преравяха цялата къща Simple Smile Както и брат й сега. Също така например, с огромно закъснение спрямо наборчетата се усети, че може да си добута стол донякъде, за да се качи нависоко.

                      Може ли ерготерапията да помогне за тази непохватност? Нежеланието да свърши нещо конкретно? Може би е добре специалист по ранно детско развитие да прецени състоянието на детето и дали е имало пропуснати етапи. Като цяло имам усещане за изоставане в развитието, много трудна социализация, с деца най-вече, ни не само, за което обмислям да потърсим психолог.

                      Благодаря ви за отговора!
                      Виж целия пост
                      # 89
                      Здравейте,
                      благодаря Ви, че се обръщате към ерготерапевт! Преди да дам няколко насоки, ми се иска да споделя, че не сте първото семейство, което среща и наблюдава това, което Вие споделяте, искам  да кажа, че не сте сама. Бих Ви окуражила да не сравнявате децата, знам, че е неизбежно, всички го правим, но това не ни помага.
                      На 4-годишна възраст вече са изградени едни достатъчно добри моторно-кординациони движения, които да подкрепят участието на детето в различни дейности – катерене, лазене, носене на леки/тежки предмети, обличане/събличане, миене на ръце, зъби, лице, игра, изобщо дейности, които хем са функционални, хем са подкрепящи развитието на детето и даващи възможност за опознаване на собственото тяло и неговите възможности.
                      Четейки Вашия пост, си представям, че вероятно става дума за малко по-слаб мускулен тонус, вероятно има не напълно интегрирани примитивни рефлекси и леки затруднения със сензорната преработка, както и фактори на средата, като всичко изредено по-горе има отношение към картината, която описвате. Ако имате възможност, обадете ми се по телефона или ми пишете на мейл. Дотогава бих посъветвала следното:
                      - включете детенце в игри, които да са малко „по-диви" – боричканица, "меси, меси питка"
                      - нека носи раница, когато излизате, за по-добро усещане на тялото
                      - играйте на игри с носене на по-тежки неща – туба с вода, кашон с играчки/книжки, строеж на кула и др.
                      - скачане на батут, люлеене на люлка
                      - игра на "как ходи животното" – мечка, слон, заек, змия и др.

                      Сърдечни поздрави:
                      Руслана

                      Здравейте! Имам дъщеря на почти 4 години. Имам усещането, че е много "спъната". Често пада дори ходейки на равно. Неволно бута и разлива чаши, усеща се една непохватност. Също така отказва да си оправя леглото, като се опитаме да я включим с помощ, казва че не може и даже не се и пробва, а не са неща, които да не са й по силите. Ние с баща й се напрягаме доста, защото ни прилича на мързел цялото това нещо. Често се изпуска в гащите, защото я мързи да иде до гърнето и стиска до последно.

                      Като цяло уж се развиваше нормално, проходи на година и месец-два, говор, самостоятелно хранене, но така и не пропъля, а пролазването беше късно и за кратко. Нещата, които съм очаквала да прави като по-малка, да се заиграва с конкретни играчки или предмети, така и не се случваха. За разлика от нея, брат й на нейната възраст сега прави всичко, което тя не правеше тогава. Например, играчка, в която се пускат монети през тесен отвор, при което се пускат разни звуци. Така и не ни се наложи да обезопасяваме шкафове и чекмеджета, защото не направи опит да отвори някой. Докато наборчетата й преравяха цялата къща Simple Smile Както и брат й сега. Също така например, с огромно закъснение спрямо наборчетата се усети, че може да си добута стол донякъде, за да се качи нависоко.

                      Може ли ерготерапията да помогне за тази непохватност? Нежеланието да свърши нещо конкретно? Може би е добре специалист по ранно детско развитие да прецени състоянието на детето и дали е имало пропуснати етапи. Като цяло имам усещане за изоставане в развитието, много трудна социализация, с деца най-вече, ни не само, за което обмислям да потърсим психолог.

                      Благодаря ви за отговора!
                      Виж целия пост

                      Започнете да пишете...

                      Страница 1 от 1

                      Общи условия