Работа, CV-та, HR-и, съвети - 78

  • 38 642
  • 1 377
# 1 305
Напротив. CV винаги се пише за конкретна позиция. И няма нищо общо с "онези, които ги мързи...". Просто така се прави. CV-то е представяне. Представяш това, което е релевантно и то в най-адекватна светлина и спестяваш нещата, които нямат нищо общо с позицията, за която кандидатстваш.

Това така и не ми стана ясно - за каквато и позиция да кандидатства човек, нали образованието му е все едно и също, както и предишните работни места, респективно отговорностите. Какво да се спести и какво да се добави?
Нали CV-то не е мотивационно писмо, че да се описват умения, слабости, мотиви...
Май нещо много са навирили носове тези ЧР-та с тази автоматика.
Виж целия пост
# 1 306
Извинявайте, но сте в голяма грешка и грешно съветвате хората! Няма необходимост да се правят 1000 CVта, защото не сме Щатите и хората имат сравнително консистен опит.

Кои хора? Моят опит, например, не е никак консистентен с този на IT или касиер в Кауфланд. Simple Smile

И освен несериозните студентски работи или хората, които се лутат, се включват основните неща, които е работил човек, според това, което е правил.

А ако това, което е работил, е в различна сфера от тази, в която е обявата? В такива случаи, този опит се маркира съвсем накратко в CV-то, но без подробности, тъй като те не носят нищо.

А не според това кой как си е описал обявата и да си преправяте автобиографията по нея.

Т.е. няма смисъл да се изтъкват елементите, които правят кандидата подходящ за конкретната позиция? Simple Smile

...а на хората, които си търсят работа им става все по-трудно заради подобни глупости, които са и неефективни.

Става все по-трудно на хората, които не се адаптират към трудовия пазар - както като полезни умения, така и като подход към подборите.
Виж целия пост
# 1 307
Клариче, последното, което може да се каже за позициите в България е, че са консистентни. Една и съща позиция може да включва множество различни задължения. А CV- то трябва да е кратко и бързо четимо. Затова се описват само задълженията, които се търсят в обявата.

Аз например може да съм работила като рецепционист. Обаче освен стандартните за рецепционист задължения, да съм осчетоводявала документи, обменяла валута, дори може да съм наемала персонал и да съм ръководила кухнята при сервиране на закуската принерно.

Ако кандидатствам за HR, ще наблегна на наемането на персонал и няма да споменавам или ще спомена кратко останалите неща. Ако кандидатствам за счетоводител, ще наблегна на тази част от дейността и изобщо няма нужда да споменавам наемането на персонал и ръководенето на кухнята.

Защо се налага такова реформиране? Защото ако опиша всичко, което съм правила, ще се получи една каша, която ще направи целия ми опит да изглежда несериозен. Да, факт е, че повечето позиции в България са подобно one man show. Но ако някой ги чете, ще изглежда като "от всичко по малко, но нищо сериозно". Ако опиша " Рецепционист - правих резервации, обменях валута, осчетоводявай документи, пишех обяви за работа, провеждах интервюта, организирах кухня", няма да ми се обадят нито за HR, нито за счетоводител. Даже и за рецепционист в по-добър хотел, където рецепционистите са истински такива, също няма да ми се обадят. Единствено ще ми се обади работодател, който също си търси някой да му върши всичко, което няма кой друг да свърши.

Та, дали CV-то ще се преработва според обявата или не, е въпрос на избор. Да, не е задължително. Силно препоръчително е обаче, особено ако се търси качествена следваща позиция.
Виж целия пост
# 1 308
Аз си актуализирам cv-то като кандидатствам според позицията. Разбира се, че един опит е по-релевантен от друг. Пример: в две фирми съм била бизнес анализатор и в двете се правеха коренно различни неща. Тази позиция е много използвана, но зад нея седят абсолютно различни изисквания и квалификации. Образованието ми е нерелевантно. Споменавам го бегло по-надолу в си ви-то. Наблягам на това, което се припокрива с изискванията към бъдещата работа, защото общо мога да кажа, че имам 2 г опит като бизнес анализатор, но същевременно съм работила абсолютно различна работа в две фирми.
Виж целия пост
# 1 309
Образованието ми си е едно и също за каквото и да кандидатствам. Работила съм на три местоработи до сега. Какво да променям и преправям?
Това с променянето на сиви-то важи ако си сменяш работата през няколко месеца и си бил на най-разнообразни позиции и на всяко кандидатстване изтъкваш длъжностите, които се доближават до сегашната, но ако си бил на 2-3 места какво да му променяш.
И не разбирам какво е това вторачване в стуктура и форматиране. Сякаш е атомна физика. Една секция за образование, една секция за опит. Толкоз.
Виж целия пост
# 1 310
Те Нищо лично и Шерлон обясниха какво се адаптира - акцентираш върху дейности и проекти, релевантни на обявената длъжност. Бонус - да не се изреждат задължения, а да се акцентира на постижения, ако може и измерими, заедно с описание по кактв начин са постигнати, плюс малко инфо защо това е било ключово. Пример - аз бях хелпдеск по длъжност едно време, но бях ангажирана в проект за доставяне в определен срок на интернет услуга на участници в клинични проучвания - това преди 10 години, когато даже 3G нямаше във всички страни, а в Мексико и Аржентина още имаше градове, до които не бяха прокарали лан-кабел. Това са специфики, които идват от дейността на фирмата, а не от длъжността. Не си копи-пействайте длъжностната характеристика, ако искате да съе конкурентни разбира се. Ами покажете вие какво сте направили от картите, които са ви раздали. Иначе, не пречи и посредствени сивита да пращате, пак ще ви наемат. Въпросът на форумката беше защо не я търсят - явно трябва да се открои.
Виж целия пост
# 1 311
Така, де, Ирене. Ама си представи как сега се пробвам пак за бизнес анализатор. Те хората как да разберат какво мога, ако не наблегна на силните страни и на опита. В една компания имам един опит, друг в друга, а позицията е една и съща. Затова е хубаво да се пишат само релевантните към бъдещата позиция неща. Аз съм  правила прогнози за бъдещи плащания от клиенти и събрани пари, примерно. Ама сегашната ми позиция няма абсолютно нищо общо с това. Затова като съм аплайвала, съм го пропуснала примерно.
Виж целия пост
# 1 312


Кои хора? Моят опит, например, не е никак консистентен с този на IT или касиер в Кауфланд. Simple Smile

Това пък кой го каза? Консистентен спрямо това в областта, в която сте вие.


А ако това, което е работил, е в различна сфера от тази, в която е обявата? В такива случаи, този опит се маркира съвсем накратко в CV-то, но без подробности, тъй като те не носят нищо.

Това се случва, но когато се прави кариерна промяна, което не е толкова често.

Т.е. няма смисъл да се изтъкват елементите, които правят кандидата подходящ за конкретната позиция? Simple Smile

Има, но това, което вие обяснявате, че трябва да се мачва на ключови думи от обявата прави подбора неефективен. Но обикновено се подчертава в мотивационното писмо, а не се променя генерално автобиографията. И сигурно има доста кандидати, които ще изпаднат само по тези критерии.

Става все по-трудно на хората, които не се адаптират към трудовия пазар - както като полезни умения, така и като подход към подборите.
[/quote]

 Това е проблем най-вече на работодателите, защото им струва доста пари и ако се заровят в процесите си за подбор ще са толкова неприятно изненадани колко са неефективни и пропускат доста подходящи кандидати. Но е проблем и на онези, които си търсят. Затова и препоръките се възродиха.
Виж целия пост
# 1 313
Това е проблем най-вече на работодателите, защото им струва доста пари и ако се заровят в процесите си за подбор ще са толкова неприятно изненадани колко са неефективни и пропускат доста подходящи кандидати. Но е проблем и на онези, които си търсят. Затова и препоръките се възродиха.
Щото пък като наемат някой с напудрено СВ, написано за обявата специално, как разбират в началото, като лъсне след 2 месеца, че са си взели въздух под налягане Simple Smile Simple Smile .. и наново...
Виж целия пост
# 1 314
Така, де, Ирене. Ама си представи как сега се пробвам пак за бизнес анализатор. Те хората как да разберат какво мога, ако не наблегна на силните страни и на опита. В една компания имам един опит, друг в друга, а позицията е една и съща. Затова е хубаво да се пишат само релевантните към бъдещата позиция неща. Аз съм  правила прогнози за бъдещи плащания от клиенти и събрани пари, примерно. Ама сегашната ми позиция няма абсолютно нищо общо с това. Затова като съм аплайвала, съм го пропуснала примерно.

За всяка позиция съм написала с няколко изречения какво точно съм правила. Как да променям сивито за всяко кандидатстване като нещата, които съм правила са конкретни. Когато имам всичко на всичко три позиции с описанията им какво да променям?
Виж целия пост
# 1 315
Те длъжностите и дори сферата може да са консистентни, но фирмите да имат различен подход към услугата си. Или една и съща длъжност, едни да наричат workforce planner, а в други фирми да се казва resource broker. Те може да губят от липса на кадри, но освен ако не си някой юникорн да имаш рядко срещано умение вместо стотици или хиляди конкуренти, и в същото време ти е зор да те наемат баш еди-къде си примерно, ще изминеш твойте 5 крачки от 10…
Виж целия пост
# 1 316
Във всички бланки , освен името на позицията, има и поле за основни задължения, има и сфера на дейност тъй че си е абсолютно възможно да разграничиш консултант авточасти от консултант недвижими имоти. Дали файлът ще се преглежда по диагонал от човек, или ще се сравнява по ключови думи, такива неща няма как да се пропуснат, единственият вариант е просто изобщо да не е прегледан.
Плюс това, ако човек има някакви планове и подбира обявите, по които кандидатства, ще набляга и на едни и същи умения и знания.
У нас ми се струва, че толкова нишови специалисти не си търсят работа точно през сайтовете, нито я търсят извън нишата си, че да се налага да си пипват биографията за всяка обява.
Виж целия пост
# 1 317
Ти не си длъжна да ползваш бланка за сиви… първо, и въоро, може да трупаш опит за определена желана насока, примерно управление на проекти. Но не си сертифициран, и не си бил дефакто на такава длъжност. Но си участвал в проекти,  имаш частичен опит с дейности, които се очаква да извършва проджект мениджърът в конкретната обява. И в същото време, например, в дадения момент има малко обяви за управление на проекти, и кандидатстваш по други позиции, които биха те доближили до набелязаната цел. Не при всеки и не във всеки момент нещата са праволинейни, и все повече ще се налага нагаждане към все по-изменчиви изисквания. Особено ако на определен етап не си успял да израснеш, не всеки върви в равномерно темпо и прогресия, имам познати, веднага след уни станаха тийм лидъри и мениджъри, не са почвали от хелпдеск или пък от други студентски летни работи.
Виж целия пост
# 1 318
Това пък кой го каза? Консистентен спрямо това в областта, в която сте вие.

Моята област е твърде широка, тъй като съм юрист и съм работил в няколко различни сектора, като всяка от позициите включва разнообразни задължения. Ако при всяко кандидатстване ги описвам изчерпателно, СВ-ще се раздуе до поне 5 стр. и релевантната информация ще е трудна за отсяване.

Има, но това, което вие обяснявате, че трябва да се мачва на ключови думи от обявата прави подбора неефективен. Но обикновено се подчертава в мотивационното писмо, а не се променя генерално автобиографията. И сигурно има доста кандидати, които ще изпаднат само по тези критерии.

Това не го разбрах - как именно прави подбора неефективен? Донякъде би могло да бъде вярно при използване на тракинг системи, но у нас те все още са рядкост, пък и при подробно описване на целия опит те също би трябвало да хванат ключовите думи.

И аз все пак не проповядвам генерално преработване на автобиографията, а изготвяне на базов вариант с подробно описание, който при кандидатстване се орязва до 2 (максимум 3) стр., като се открояват релевантните към конкретната позиция детайли.
Виж целия пост
# 1 319
Никой не говори за цялостно преправяне на CV-то за всяка обява. Дори най-удачно е да се създаде едно основно CV, в което за всяка позиция е изредена цялата възможна информация. В последствие, спрямо изискванията на конкретната обява, се изтрива ненужното и евентуално се подсилва адекватното.

Например, аз съм работила като HR Generalist. Занимавала съм се с администрация (договори, допълнителни споразумения), правила съм заплати, консултирала съм мениджърите при проблем с техен служител, давала съм им насоки при оценката на представянето и съм организирала тиймбилдинг. (Цялата тази информация присъства в базовото ми CV).
Решавам, че ми е време да сменя работата си. Ако искам да стана HR бизнес партньор, ще изтрия това, че съм правила заплати, а ще наблегна на консултирането и участието ми в процеса по оценка на представянето. Администрацията ще я спомена кратко, колкото да стане ясно, че познавам нормативната база.
Ако обаче искам да бъда Employee experience специалист, ще махна всичко, свързано с администрация, заплати и консултации и ще наблегна на събитията, които съм организирала и на комуникацията ми с различни нива служители.
Ако пратя обаче т.нар. си базово CV, без да го коригирам, няма да ми се обадят нито за бизнес партньор, нито за Employee experience. Защото опитът изглежда разхвърлян и ако има друг кандидат, с по-фокусиран опит, аз и до интервю няма да стигна. Да, аз може да съм най-добрата и да е огромен пропуск за работодателя, че не ме вика на интервю. Но ако това не става ясно от CV-то, няма да имам шанс да го покажа.

Някой беше писал, че HR трябвало да вижда повечето кандидати, но това, освен непродуктивно, е и крайно нереалистично. На ден, човек може да проведе пълноценно максимум 4 интервюта. 100 човека да кандидатстват, това са 25 работни дни. Аз докато ги видя повечето, те първите ще са си намерили друга работа. И това са 25 дни само за една позиция. А рикрутърите не работят по една позиция. Те работят понякога и по 10 - 20 позиции едновременно. 10 човека за позиция е абсолютният максимум, който може да бъде достигнат. Обикновено виждат 5-7 и от тях 2-3 изпращат на мениджъра. Ако не успеят да отсеят 2-3, обявата се подновява.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия