Вестник Сега - Майки, какво мислите за учебниците на децата?

  • 13 840
  • 89
Здравейте на всички.


Казвам се Таня Петрова и съм репотрер във вестник "Сега". Опитваме се да върнем вниманието на минитър Сергей Игнатов към една от най-важните теми, повдигната от него до момента - учебниците на децата. Ще бъда много благодарна, ако споделите личен опит в борбата си с безумиците в учебниците. Целта не е толкова да съберем бисери, а да си разкажете какво е да помагате на собствените си деца, въоръжени с безумни учебници, от които нищо не се разбира. Изморяват ли се децата от огромните уроци, интересно ли им е, дали учителите продължават да държат на наизуствяването, трябва ли да си наваксвате с допълнителна подготовка, по кои предмети учебното време не стига, ако имате наблюдения, къде нещата са най-зле. Може и хубави неща да разкажете, дано да има такива.
Идеята ми е да публикувам част от мненията в материал за учебниците, заедно с мнението на самите деца. Вече правихме подобна дискусия с учителите в bglog.net/obrazovanie и публикувахме мненията в последствие. Получи се много добре.

Ще бъда много благодарна, ако се включите в дискусията.

Благодаря предварително

С уважение: Таня Петрова
0888 441 557















Виж целия пост
# 1
Най-много зор съм срещала с обясняване значението на купищата архаизми, с които са препълнени учебниците по БЕЛ в начален курс .
Също и със слабата езикова култура на съставителите на текстови задачи по математика, пак начален курс.  Mr. Green 
Виж целия пост
# 2
Във форума има тема за тежките раници, децата от най- малките класове са принудени да нося раници по над 7-8 килограма
Това е като за начало, още преди да стигнем до съдържанието, но е много важно
Проблема би могъл лесно да се реши, ако в училищата има шкафчета, но понеже това е скъпо и не е задължително, трябва промяна в закона, първо за размера и теглото на учебните помагала и второ за наличието на въпросните индивидуални шкафчета. С навлизането на целодневното бучение мъкненето на учебници до дома всеки ден става напълно безсмислено, да не говорим за боички, пластелини, гуменки и т.н.
Като съдържание и оформление имам забележки единствено към учебниците по математика, в 1 клас няма условия с думи, децата не могат да четат, вярно, но се е случвало някоя задачка с картинки няколко човека да я разбират по различен начин  ooooh!
Като цяло забележки към учебниците нямам, но и детето ми е едва 2 клас
Виж целия пост
# 3
Аз не харесвам учебника за 3 клас по Човекът  и обществото на "Просвета".На една страничка - № 54 - е събрана информация за Петър и Асен, цар Иван Асен Втори , патриарх Евтимий и падането на България под турско робство. От 1185 до 1396 година. Е, ми то няма никаква връзка ,нишката на  събитията се губи. Уж да е по-кратко, ама се налага аз да разказвам липсващото.
Учебната тетрадка също е много зле - като напишат напр. "В равнините има много ......." иди се сети. В конкретния пример липсващата дума е "пътища"(тук цитирам по памет). Детето се сърди, че не му казвам веднага.
Виж целия пост
# 4
откакто учебниците са безплатни почнаха да ни затрупват с изисквания за закупуване на най-различни помагала, сборници и учебни тетрадки, които нито са от голяма полза, нито ги използват кой знае колко.
Виж целия пост
# 5
Нямам особено време да отговарям сега, но не мога да се стърпя да не спомена учебниците по Човек и общество за 3 и 4 кл. и История и цивилизация за 5 кл. (дотук са ми наблюденията). Не знам кой и как ги е творил, но по наше време можеше един урок да бъде разбран от ученика с прочитането му. Сега такава опция няма. За да се научи каквото и да било, трябва или учителят да е много добър, или родителите да вървят след учителя и да обясняват какво, кога и как, или самият ученик да е достатъчно любознателен. В момента примери не мога да цитирам, но като цяло уроците изобилстват от нахвърлена информация, чиято причинно-следствената връзка се губи за децата - стил в един параграф 3-4 владетеля.
Виж целия пост
# 6
НУЖНИ ЛИ СА УЧИТЕЛИТЕ , АКО РОДИТЕЛИТЕ ТРЯБВА ДА ПРЕПОДАВАТ СЛЕД ТЯХ
Реформа в образованието.
Мамо, изморен съм!
До каква възраст е редно да "учим" с децата?
чантите в училище
Знаем ли какво пише в учебниците на децата ни?
Смятате ли,че образователната система в България е добра?
Как мотивирате децата си да учат?
Кон излязъл на полето, глътнал въздух и умрял, или за съдържанието в учебниците
Смятате ли, че програмата в началното училише е натоварена?
Допълнителни, но "задължителни" помагала в училище!?
Тежка ли е учлищната раница?
какво мислите относно учебната програма за първи клас
частни уроци за децата ни

и т. н. от подфорум Деца в училищна възраст
Виж целия пост
# 7
Имам опит с тези за първи клас - безумно е по един предмет да се носят пет-шест парчета учебници/тетрадки, обемни и тежки при това. Предлагам да съберат целия материал по един предмет в един брой книга, след това да я разделят на пет-шест части и децата да носят едната. Като я свършат, да я оставят вкъщи и да носят следващата.
Липсват ми условия в учебника по математика. Математик съм, а нищо не разбирам. Какво се иска в задачата? Нали има домашни и трябва да ги разбера, за да помогна на детето?
В буквара текстовете са скучни, какво вдъхновение да получи прохождащо в грамотността дете от описания на пейзажи или от беззъби ситуации?  Добре че научих дъщеря си да чете преди първи клас. Има огромен фонд детска литература на световно ниво, приказки, приключения, които още от първото изречение приковават вниманието. Защо не тях?
Виж целия пост
# 8
Случвало ми се е да се наложи да прочета 3 пъти един урок, за да успея да го обясня.  Говоря за 5-6ти клас, не за висша математика.
Виж целия пост
# 9
Учебниците в първи клас са много по-елементарни от тези по които аз съм учила.
Моя приятелка има хлапе с шести клас. Тя е филолог и е шокирана от непрофесионалната направа на учебника по БЕЛ. В уроците не са обяснени новите понятия или ако са, то са на някакъв академичен език недостъпен за децата на тази възраст. Кому е нужно тава? Може би, за да откажат децата от ученето и да станат по-бързо наркомани!?
Виж целия пост
# 10
Не съм лично запозната с учебниците (още сме малки), но от мои съученички, чиито деца са 4,5,6 клас съм чувала, че са написани на неразбираем език и доста висок стил, което било трудно усвоимо за децата, а и за тях самите.
Виж целия пост
# 11
 ...
И се чудя, каква политика води това министерство на образованието, като одобрява най-различни учебници, от различни екипи, поднесени по различен начин, на различни издателства..... става една манджа с грозде, ум да ти зайде.  Crazy   Какъв е смисълът, че не разбирам... Има ли политика въобще в това отношение!? ....
Имам чувството, че авторите се надпреварват да звучат все по-интелигентно,  все по-начетено и най-вече неразбираемо.  Mr. Green  Ако може някой, който още седи здраво на земята, да им обясни, че пишат за деца!  Praynig  Praynig  Praynig

Миринда фон Щирлиц  е дала пример.  Да, така съм събирала очите и гледала умноо и продължително.....  Mr. Green
 
Виж целия пост
# 12
Имам впечатление от 10 клас.Моят син тази година така и не си купи всички учебници Sunglasses.Твърди,че няма смисъл от тях, защото  не са добре написани, така или иначе ползва информачия от другаде.Записва подробно преподавания материал  в час, учи от интернет също.Има  отличен успех  Peace.

Виж целия пост
# 13
Аз имам скромен опит за училищния материал(завършва 1 клас), материала е неясно поднесен, труден...
Бях потресена от изходните  тестовете за математика, БЕЛ и Роден край.
Пример от БЕЛ. 1 . диктовка - тук ок, съгласна съм.
                           2. Колко звука и колко букви имат думите - къща, маса, ягода - ок, въпреки че на колко от нас ни се е налагало да пишем и изговаряме думата ЯГОДА, по по - различен от нормалния. Кому  е нужно това, що за знания са това. та то повечето от децата не могат да четат гладко..
                           3.Разделете думите на срички - машина, Елена, пръст и връзка.
                           4. Зачертайте буквата, която е излишна. Направете проверка - строе ж - ш, мрак - к - г,  зале  - з  - с,. колко от децата ще се справят според вас с думата Мрак. Да  я проверят...
                            5. Подредете думите в изречение и ги запишете - ни, весели, очакват, дни, ваканцията, през.
И с това всичко тр да се справят, имайки предвид , че дори и да четат, те не разбират повечето от текста. Децата в тази възраст все още четат просто механично, без за осъзнават смисъла на четеното.
 В теста от Родния край имаше въпрос коя година е създадена Българсаката държава? - 681(децата в първи клас учат числата само до 20), кой е Апостолът на Свободата?, защо се трудят родителите ?- не помня имаше абсурдни отговори(тук пак тр да се отчете факта, че не всички като четат разбират смисъла, то докато прочете условието и евентуално да го разбере, тр да мисли и върху смисъла на отговорите.
 За математиката не мога да кажа - все още не съм го видяла.. Grinning, но през годината материала беше изключително труден, уроците препускаха един след друг, без затвърждаване. И в едни момент в главата на детето става пълна каша....
Но се справихме...с мноко трудности и обяснения...често съветвайки се с майки по телефона ,какво всъщност е условието на задачата, единодушно решавахме, че децата на следващият ден ще са без домашна работа......То няма условие, просто картинки....абсурди големи.
А за втори, трети и нагоре...не ми се мисли   Sad
И само да вметна, че детето ми е с глухота, с КИС е, ужаса е още по - голям. Но не това е важно в момента, а  това, че и на другите деца им беше трудно и отегчително. Питах постоянно и другите как са, да не би само на моето да му е трудно....но не, на всичките е еднакво трудно. А как само са уморени...
Виж целия пост
# 14
Основен проблем - езиков. Втори основен проблем - количество материал в единица урок.
първи проблем - използване на език, който е непонятен за децата. Думи и изрази, които не са обяснени, а децата няма откъде да ги знаят. Пример - какво е книжовник. Детето ми в четвърти клас мислеше, че това е преподавател в университет. Също и какво означава манастир. Често се използват тврде сложни изречения и децата имат проблем с лгическия анализ на зречението.
Втори проблем - уроците по история са пример за невероятно количество информация на урок - години, имена, термини и като резултат - една гъста, вкиснала боза.

Въпрос: Какво се случва с децата, чиито родители са нискообразовани и нямат необходимите знания, за да работят с децата си? Навремето, което беше само допреди 20 години децата излизаха от училище по-грамотни, знаещи и можещи от родителите си. Сега се случва обратното - родителите, които са образовани по време на соца са по-грамотни, знаещи и можещи от децата, които завършват училище. Питайте и работодателите - оплакват се от ниското качество на работната ръка. И в университетите е същото.
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия