Вестник Сега - Майки, какво мислите за учебниците на децата?

  • 13 842
  • 89
# 15
Министърът вече е запознат с този проблем, гледах интервю, в което каза че е изчел голяма част от учебниците и си е направил изводите и се планира създаването на екипи за писане на нови.
Теми във форума също има много-дали са Ви линкове.
Не мисля, че е останал някой, който да не е наясно с темата.Ще се пишат нови, за мен въпросът трябва да е друг - какво ще е съдържанието в тях и как ще бъде поднесено.
Виж целия пост
# 16
Навремето, което беше само допреди 20 години децата излизаха от училище по-грамотни, знаещи и можещи от родителите си. Сега се случва обратното - родителите, които са образовани по време на соца са по-грамотни, знаещи и можещи от децата, които завършват училище. Питайте и работодателите - оплакват се от ниското качество на работната ръка. И в университетите е същото.

Да, това е най-трагичното.
Всяко дете трябва да надмине родителя си или поне да не пада под нивото му. На практика сега е точно обратното и ако има надминаване, то е изкуствено, без покритие.
Говорила съм с много университетски преподаватели - отчаяни са от нивото на днешните студенти. (Да не повтарям думите, които някои от тях употребиха, че не е възпитано да се публикуват...)
Виж целия пост
# 17
аз имам мнение само за учебника по математика и читанката за 1 клас - намирам ги за много добре направени, дъщеря ми е на 5 години и с кеф пише цифрите и смята задачите от учебника. читанката също и е интересна, с тази добавка, че могат да се включат доста по интересни приказки от световната литература. незнам как се преподава сега в училище, но от моето преподаване дъщеря ми чете, пише и смята. не се вглъбяваме в подробности четем си нещата дето са ни интересни. като стане ученичка мисля да продължи по същия начин. оценките не ни интересуват - това за мен е голямата грешка в нашата система - зубри се за оценка, запаметяват се маловажни неща за ден -два, правят се пищови и пресписвания,а знания реални няма. само стрес и напрежение. абе толкова ли няма един от това наше министврство да е ходил някъде в Белгия, Германия, Холандия.........да види как е там. там няма това ужасно напрежениеи стрес, такива алабализми и ненужни заучавания. при нас просто материала не е съобразен явно за възрастта, а и методиката на поднасяне явно не е удачна. класовете ли са големи, родителите ли са бой, че са оставили децата на самотек от малки незнам....но явно нещо не е в ред.
Виж целия пост
# 18
Много ме дразнят учебниците по Човек и общество, Човек и природа и Български език /3ти клас/. Уж урочето е само на една страничка, при това с много картинки, обаче поднесената информация е като статия в енциклопедия - ужасно много факти, данни, дати, имена, понятия, които до този момент не са срещани в материала и е нормално по-скоро децата да не ги знаят, отколкото да са им в устата всеки ден. В един урок преброих 30 броя  непознати думи, които трябваше детето да научи и осмисли. Та това е повече отколкото в уроците по чужд език!
В Човек и природа няма систематичност - някакви разпокъсани текстчета под неугледни картинки, като балончетата с пряката реч в списание с комикси. В учебника по Български език е същото - сякаш чета Мики Маус и трябва сама да определям кое изречение след кое е.
В трети клас им наблъскаха главите с дати /ЧО/ така, че децата сега вече дори не помнят кога е създадена Българската държава! Не мисля, че на 9-10 г. те още дори добре осъзнават какво означава цифрата на годината, да не говорим, че толкова много и толкова детайлна  информация така забатачва мозъчетата им, че не успяват да натрупат трайни знания.
Имаше един уникален урок за българските творци - споменати с по няколко изречения баха Иван Вазов, Йордан Радичков, Гяуров /или Гюзелев беше май/, Майстора - различни творци от различни епохи, извън контекста на тяхното творчество - пълна боза. Не може ли тези да бъдат по-подробно изучавани в съответните часове по Литература, Музика, Изобразително изкуство, като това е съпроводено с анализ на техни творби - така децата ще могат да свържат име с произведение и няма да са просто някакви трудно запомнящите се заглавия и имена.
Урокът за празниците в България е уникален - има 4-5 национални празника, които са съществени. Разни Василици, Рамазани, Пасхи и т.н. нямат място в този материал, а на всичкото отгоре децата трябва да помнят конкретните дати, на които се празнуват.
Да не говорим за материала по Литература - в Читанката са поднесени някакви откъси от произведения, които дори не бяха в задължителния списък за четене през лятото. Т.е., предполага се, че повечето деца не познават цялото произведение, а се запознават само с някакъв незначителен цитат от него. Самите произведения /и автори/, които пък са представени са О, Боже! Учениците не се запознават с шедьоврите на българската и световната детска литература, а, извинете ме за израза, с някакви съвременни, никому неизвестни стихоплетци! Не знаят кой е Иван Вазов, Гео Милев, Йордан Йовков, Елин Пелин, Йордан Радичков и много други, които ще срещат и в горен курс, но учат наизуст стихотворение от Боян Назъров.
Виж целия пост
# 19
Навремето, което беше само допреди 20 години децата излизаха от училище по-грамотни, знаещи и можещи от родителите си. Сега се случва обратното - родителите, които са образовани по време на соца са по-грамотни, знаещи и можещи от децата, които завършват училище. Питайте и работодателите - оплакват се от ниското качество на работната ръка. И в университетите е същото.

Да, това е най-трагичното.
Всяко дете трябва да надмине родителя си или поне да не пада под нивото му. На практика сега е точно обратното и ако има надминаване, то е изкуствено, без покритие.
Говорила съм с много университетски преподаватели - отчаяни са от нивото на днешните студенти. (Да не повтарям думите, които някои от тях употребиха, че не е възпитано да се публикуват...)

а тези преподаватели да са скъсали някой и да не е завършил? в БГ университетите и магаре да пуснеш ще завърши ! само си гледат таксата от платените обучения, много им е зор че после тези студенти ще ти правят къщата, ще те лекуват, ще учат децата ти и т.н. нали виждате какво се цени в държавицата ни...
Виж целия пост
# 20
Ехей, че те, ако трябва да късат неграмотните и незнаещите, ще трябва в БГ да затворят почти всички университети! Или максимум да завършват 0,01% (по мое мнение) от записаните!  Laughing

Байбиби,
Честно да ти кажа, вече дълбоко се съмнявам дали децата в начална и основна степен трябва изобщо да учат някои от класиците. Те изобщо не ги разбират, нямат никаква идея за епохите, чуждо им е, архаизми на всяка крачка. Между другото, моите деца не са прочели почни никоя книга от списъците за начална степен и това изобщо не им се отрази зле. Дъщеря ми каза за Пипи, че не иска  да чете за някаква кукувица с неизяснен произход, без грам добро възпитание и оставена на самотек. Това беше изводът от откъсите в читанката. А е от четящите деца. Просто уж така наречената детска класика остарява. Не стига, че повечето деца изобщо не четат книги, а и тези, които четат недолюбват списъците за лятото. Не че искам да павя раклама на Хари Потър, но всичките томове бяха изчетени и от двете ми деца за отрицателно време, а това са сигурно повече от 2000 страници! И после, кажи ми, как да ги накарам да четат Под игото? Или Хъшове?
Виж целия пост
# 21
В човека е заложен стремежа към свръхестественото, логично е детето да предпочита книги за магьосници. Но от родителите на детето зависи каква ще е ценностната му система и дали ще иска да чете "Под игото".
Виж целия пост
# 22
Аз имам скромен опит за училищния материал(завършва 1 клас), материала е неясно поднесен, труден...
Бях потресена от изходните  тестовете за математика, БЕЛ и Роден край.
Пример от БЕЛ. 1 . диктовка - тук ок, съгласна съм.
                           2. Колко звука и колко букви имат думите - къща, маса, ягода - ок, въпреки че на колко от нас ни се е налагало да пишем и изговаряме думата ЯГОДА, по по - различен от нормалния. Кому  е нужно това, що за знания са това. та то повечето от децата не могат да четат гладко..
                           3.Разделете думите на срички - машина, Елена, пръст и връзка.
                           4. Зачертайте буквата, която е излишна. Направете проверка - строе ж - ш, мрак - к - г,  зале  - з  - с,. колко от децата ще се справят според вас с думата Мрак. Да  я проверят...
                            5. Подредете думите в изречение и ги запишете - ни, весели, очакват, дни, ваканцията, през.
И с това всичко тр да се справят, имайки предвид , че дори и да четат, те не разбират повечето от текста. Децата в тази възраст все още четат просто механично, без за осъзнават смисъла на четеното.
 В теста от Родния край имаше въпрос коя година е създадена Българсаката държава? - 681(децата в първи клас учат числата само до 20), кой е Апостолът на Свободата?, защо се трудят родителите ?- не помня имаше абсурдни отговори(тук пак тр да се отчете факта, че не всички като четат разбират смисъла, то докато прочете условието и евентуално да го разбере, тр да мисли и върху смисъла на отговорите.
 За математиката не мога да кажа - все още не съм го видяла.. Grinning, но през годината материала беше изключително труден, уроците препускаха един след друг, без затвърждаване. И в едни момент в главата на детето става пълна каша....
Но се справихме...с мноко трудности и обяснения...често съветвайки се с майки по телефона ,какво всъщност е условието на задачата, единодушно решавахме, че децата на следващият ден ще са без домашна работа......То няма условие, просто картинки....абсурди големи.
А за втори, трети и нагоре...не ми се мисли   Sad
И само да вметна, че детето ми е с глухота, с КИС е, ужаса е още по - голям. Но не това е важно в момента, а  това, че и на другите деца им беше трудно и отегчително. Питах постоянно и другите как са, да не би само на моето да му е трудно....но не, на всичките е еднакво трудно. А как само са уморени...

Проблема е в учителя който е преподавал материала. Точно с този материал в нашия клас имат над 70% отличен, т.е. имат до две грешки.
По Роден край не са правили тест, но синът ми от предучилищната знае кой е Апостола на свободата и кога е създадена Българската държава.
В темата за първолаците бях пуснала линк на преснимани учебници от първи клас от преди 30 години. В читанката например се учи за Втората световна война, за партизаните и Левски и Ботев. Текстовете са много по-дълги и сложни. По математика се е изучавало събиране и изваждане до сто и използване на скоби. Сега скоби не се учат, събиране и изваждане до 20.
Ние не сме били по-умни от децата ни. Щом сме се справили и те могат. (говоря само за учебниците за първи клас)
Виж целия пост
# 23
Какво общо има тук ценностната система? На теб да не би Пода игото да ти е любимата книга? Изчела съм всичко, което навремето беше задължително по списъка. Сега, от разстоянието на времето и зрелостта на възрастена човек, облазован и културен мога да ти кажа, че съм с добри впечатление, може би от около 20% (Елин Пелин, Вапцаров, Йовков и Христо Ботев, но статиите му, Алеко Константинов) от изчетената българска класика. Какви ценности имам, ако сега не харесвам свещената крава на българската литература? Ще ме заклеймиш като човек без ценности? То, много е хубаво децата да четат българска класика, ама да се съобразява кое е подходящо за тяхната възраст и опит. И дали изобщо са способни да възприемат книгата така, както се очаква от тях. Да не забравяме, че всичката тази литература е писана от възрастни хора за възрастни хора, а не за деца! Накратко, не можеш да очакваш един човек, в случая дете, да ти покаже повече психическа и житейска зрялост, отколкото обективно е достигнал! За тях всичко това е все едно още да не могат да карат колело, обаче някой да ги прати на световно по планинско каране.

Добре, щом у децата е заложено свръхестественото, защо тогава не им се пледлагат И такива книги? Тях мога да ги "смелят". Защо зорлем се опитваме да ги правим възрастни при положение, че повечето възрасатни са инфантилни?
Виж целия пост
# 24
Да, "По игото" ми е била любима, също и "Железния светилник", "Тютюн".

Защо зорлем се опитваме да ги правим възрастни при положение, че повечето възрасатни са инфантилни?

Ако това са твоите наблюдения, трябва да си смениш средата.  Laughing
Виж целия пост
# 25
В темата за първолаците бях пуснала линк на преснимани учебници от първи клас от преди 30 години. В читанката например се учи за Втората световна война, за партизаните и Левски и Ботев. Текстовете са много по-дълги и сложни. По математика се е изучавало събиране и изваждане до сто и използване на скоби. Сега скоби не се учат, събиране и изваждане до 20.
Ние не сме били по-умни от децата ни. Щом сме се справили и те могат. (говоря само за учебниците за първи клас)

Въпросът е за начина, по който е подбран и изложен материалът и дали има логическа връзка между отделните му части. Едно дете може да научи спокойно и много по-сложни неща, въпросът е как ще му бъдат преподадени.
Нямам спомен да съм питала родителите си за значението на някоя дума или за смисъла на някое изречение. Като родител, обаче, често бях затруднена да ги обясня на сина си. Не е, защото съм оглупяла с годините.  Laughing
Виж целия пост
# 26
Цитат
Много ме дразнят учебниците по Човек и общество, Човек и природа и Български език /3ти клас/. Уж урочето е само на една страничка, при това с много картинки, обаче поднесената информация е като статия в енциклопедия - ужасно много факти, данни, дати, имена, понятия, които до този момент не са срещани в материала и е нормално по-скоро децата да не ги знаят, отколкото да са им в устата всеки ден.
съгласна с това Simple Smile
Учебниците и образавотелната ни система са ужасни и некачествени, а съответно и нейния продукт. За началния курс (Околен свят, Човек и общество, Човек и природа) са написани така че да отвратят децата ученето - много фактология и почти нищо полезно ... Добре че има  NG  и дискавъри, за да придобят децата ни малко обща култура....
Виж целия пост
# 27
Да, "По игото" ми е била любима, също и "Железния светилник", "Тютюн".

Защо зорлем се опитваме да ги правим възрастни при положение, че повечето възрасатни са инфантилни?

Ако това са твоите наблюдения, трябва да си смениш средата.  Laughing

Това означава да емигрирам, защото сигурно 80% от населението тук е инфантилно. Личи си по всичко - поведението на работа, на улицата, в магазина, в градския транспорт, на пътя..., че и в училище на родителска среща.
Виж целия пост
# 28
… вече дълбоко се съмнявам дали децата в начална и основна степен трябва изобщо да учат някои от класиците. Те изобщо не ги разбират, нямат никаква идея за епохите, чуждо им е, архаизми на всяка крачка.

Откровено казано и аз започвам да се съмнявам.  Thinking
Със списъците ”задължителна” литература дъщеря ми успешно намрази четенето. Факт е, че ако й поднеса нещо съвременно го изчита на един дъх, но идеята как книгата била приятел на човека на нея й е чужда Close.

Но от родителите на детето зависи каква ще е ценностната му система и дали ще иска да чете "Под игото".

От родителите зависи дали детето ще прочете „Под игото”, но в никакъв случай НЕ зависи от тях дали то ще ИСКА да го направи или ще го прави с отвращение и по принуда.
Виж целия пост
# 29
В Човек и природа няма систематичност - някакви разпокъсани текстчета под неугледни картинки, като балончетата с пряката реч в списание с комикси. В учебника по Български език е същото - сякаш чета Мики Маус и трябва сама да определям кое изречение след кое е.
Напълно споделям това наблюдение. Ужасни учебници по разказвателните предмети.
Налага ни се да преподаваме, разказваме и свързваме всеки урок. Учителите преподават по някакви модерни начини като презентации на компютър, които може и да са интересни, но не виждам на какво ги учат  Rolling Eyes . Така или иначе повечето теми например по Околен свят във 2 клас са ясни на децата, аз си мисля, че целта на предмета е да ги научи да разкарват, обаче ако не се заемеш в къщи с тази задача детето нищо няма да научи, кошмар.
После се чудим защо не могат една свързана мисъл да изкажат, ами като не са научени, като не са прочели нито една история в учебника по история, как да могат?!
Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия