На моето дете му е много трудно в училище

  • 12 502
  • 60
# 45
Не знам за детето на авторката, но моят син страда от загуба на памет... след като в училище са му обяснявали делене и умножение на дроби с 10, 100 и 1000, след като го беше забравил и аз отново го обясних, след като уж го разбра и реши 30-тина задачи, изведнъж забрави и вече половин час не може да си спомни  ooooh!
Виж целия пост
# 46
Синът ми е в четвърти клас и мисля, че имам какво да споделя по въпроса, тъй като изцяло аз се занимавам с подготовката му за училище и съм напълно запозната с учебния материал. Единствено в първи клас ходеше на занималня, но опитът ни не беше положителен и го спрях.

Първо - математиката. Текстовите задачи в учебника са абсолютно недостатъчни за осмислянето на съответните видове задачи. При нас обикновено дават за домашна задачи от един сборник и мисля, че това е доста полезно. Целия втори клас тези текстови задачи ги решавахме двамата или по-скоро аз - чета, насочвам го с въпроси, накрая обикновено му показвам как се решава. Доста се бях изнервила, защото задачите са няколко типа, смятах, че като му покажа една-две задачи и ще започне сам да ги решава, но не - обяснявам, повтарям цяла година едно и също, а той все не разбрал. Едва в трети клас започна сам да ги осмисля - той чете задачата, разсъждава на глас и я решава, а аз рядко се налага да го насочвам и поправям. При някои деца просто е необходимо повече натрупване, докато осъзнаят и започнат да разбират нещата. Просто трябва голямо търпение от родителя и най-вече индивидуална работа, никакви занимални. Сега е по-добре от другите деца, на тестовете в началото на годината, които са по преговорния материал, само той е с шестици по всички предмети и то без да сме се готвили специално и да преговаряме.
Друго, което е полезно, особено за по-разсеяните деца, е да им се обяснява предварително урока, който ще вземат - така се чувстват по-уверени и спокойни.

Английският - системата, по която се учи в началния курс, не предполага разбиране на граматиката и на начина, по който се образуват изречения, въпроси и т.н., а изисква заучаването и интуитивното възпроизвеждане на езика. Учат се целите изрази, не се обяснява значението и мястото на всяка думичка в него. Много тъпа система - така се учи от децата в детските градини, не би трябвало да се прилага при учениците, но от друга страна няма как - граматиката в английския изпреварва тази по български и е много трудно да бъде обяснена. Децата не знаят още какво е местоимение, какво е спомагателен глагол, какво е време на глагола, а вече го вземат по английски. Така че английският във втори и трети клас просто се учи наизуст. Урокът - наизуст, доколко може, въпроси/отговори - също наизуст и думите се пишат десетина пъти. И тук натрупването и осмислянето идва доста бавно. Едва сега, в четвърти клас, синът ми придоби усета да чете сравнително правилно непознатите думи и запомни правописа на повечето.
Ходенето на курс по английски може и да е забавно на детето, но не му помага по никакъв начин - учат по друга система, учат други думи и най-много съвсем да му се объркат нещата в съзнанието. Завършила съм английска гимназия и имам дългогодишни наблюдения върху българи, говорещи английски - единствените, които се справят добре, са тези, завършили езикова гимназия или ходили на частни уроци, курсовете са абсолютно хвърляне пари на вятъра.
След като майката знае английски, на този етап няма нужда нито от курс, нито от учител, просто сяда се с детето, чете му се и се кара да учи наизуст урока.

Също и по разказвателните предмети - поне определенията и някои по-съществени неща се заучават наизуст. Това не е зазубряне, за децата, които по-трудно се изразяват, точно ученето на текстове наизуст развива речта.

За неписането в учебните тетрадки не се притеснявай толкова - всички са така. Материалът е много и времето не стига. Дори възрастен човек, ако трябва да реши и запише всички задачи в учебника + учебната тетрадка, ще му трябват поне 20 минути. Представи си какво е това за едно дете, за което всичко е съвсем ново, а и 10-15 минути от часа отиват за обяснението на новия урок.

Трябва да се има предвид, че не е необходимо майката да не ходи на работа, за да се занимава с детето. Моят син, например, си поспива и играе след училище и учим двамата от 6 до 8-9ч. вечерта.

 
Виж целия пост
# 47
джи джи, съгласна съм изцяло с теб, освен с мнението ти за курса по английски. Според мен в училище - в нашия случай - по английски нищо не учат, От курса съм доволна.
Виж целия пост
# 48
Не знам за детето на авторката, но моят син страда от загуба на памет... след като в училище са му обяснявали делене и умножение на дроби с 10, 100 и 1000, след като го беше забравил и аз отново го обясних, след като уж го разбра и реши 30-тина задачи, изведнъж забрави и вече половин час не може да си спомни  ooooh!


Моят пише вече трета година "иЗкам". Може две страници без грешка да ми напише, но има ли я тази дума, пише си я винаги така.
Подивявах, като я видех. Вече реших да спра да се тормозя. Нищо не мога да направя. Ако го питаш как се пише- няма да сбърка. Подпуши ли да прави съчинение или преразказ- винаги я бърка.
Виж целия пост
# 49
Не знам за детето на авторката, но моят син страда от загуба на памет... след като в училище са му обяснявали делене и умножение на дроби с 10, 100 и 1000, след като го беше забравил и аз отново го обясних, след като уж го разбра и реши 30-тина задачи, изведнъж забрави и вече половин час не може да си спомни  ooooh!
Алгоритъм за смятане се затвърждава само със задачи. Как е с геометрията? Подозирам, че там нямате проблеми.

Моят пише вече трета година "иЗкам". Може две страници без грешка да ми напише, но има ли я тази дума, пише си я винаги така.
Подивявах, като я видех. Вече реших да спра да се тормозя. Нищо не мога да направя. Ако го питаш как се пише- няма да сбърка. Подпуши ли да прави съчинение или преразказ- винаги я бърка.
Не знам на колко е години и дали са учили представки и наставки. В началото правят само проверка на съгласните в края на думата с озвучаване. Голяма работа, че бъркал "искам". Ако вече са учили морфемен състав, радвай се - детето мисли в тази посока. Все някога ще запомни как се пише.

Ако детето има зрителна памет, четенето помага много за изграждане на добра писмена култура. На един етап му се казва да не следи само развитието на случката, а да обръща внимание на думите с особен правопис, както и на местата, на които има пунктуация.
Виж целия пост
# 50
В трети клас. Още не са учили сродни думи, съответно- правопис на представки и наставки и съм наясно, че не мога да искам правопис правилен там. Но в училище му се е зачертавало като грешка.
Нямаше как да му обясня как да си направи проверка точно там и му казах за представките, че "над, под, пред, зад, през, раз..." се пишат със звучна /той знае добре какво е звучна и беззвучна съгласна/. Показах му, че "от" и "с" правят изключение. Въпреки това нищо чудно да напише "одговор".
За дисграфията писах в темата за трети клас миналата седмица доста подробно- смята се, че децата с този проблем не чуват ясно близките звуци и когато пишат, си ги диктуват погрешно. Затова с него разчитаме основно именно на зрителната памет. Чете всеки ден. Всеки ден и пише, но проблемът му си е наличен и върви трудно.
Може и аз да съм повечко взискателна, както и учителката му, но да бърка една и съща дума три години ме бе изнервило, наистина.
 Cry
При децата с дисграфия е изключително натоварващо това, че част от мисълта им е заета със съсредоточаване върху изписването на графемата и правописа, а друга част- върху сюжета при писане. Много им е изморително.
По съвет на логопедката тренираме специално определени думи. Но пак някои от тях не се правят при писане.
Виж целия пост
# 51
Не знам за детето на авторката, но моят син страда от загуба на памет... след като в училище са му обяснявали делене и умножение на дроби с 10, 100 и 1000, след като го беше забравил и аз отново го обясних, след като уж го разбра и реши 30-тина задачи, изведнъж забрави и вече половин час не може да си спомни  ooooh!
Алгоритъм за смятане се затвърждава само със задачи. Как е с геометрията? Подозирам, че там нямате проблеми.

И по геиметрия не е добре. При него не се получава с решаване на много задачи, колкото и да реши, в един момент получава "амнезия", на следващия ден няма проблем, без да се обяснява отново, но след получаването на амнезия, всякаква работа е безмислена...
Виж целия пост
# 52
Ох,момичета,виждам,че и вашите деца имат проблеми и разбирам колко ви е трудно.Как се отнасят учителките на децата ви към техните проблеми?Моят син в петък се прибра с двойка по БЕЛ ЗИП и много плака и дълго не успях да го успокоя.Естествено,че веднага се обадих на учителката и тя каза,че му е написала тази двойка,за да го постресне малко,защото той цял час най-спокойно си гледал през прозореца и нищо не работил в тетрадката.Отворих да погледна и видях,че от две големи страници с упражнения той е написал само едно,но за съжаление погрешно.На въпросите ми защо не е работил отговори,че нищо не успял да разбере.Баща му дойде да го види в събота и също се притесни за двойката, седна с него да попълни упражненията-направиха всичко заедно.От това още повече се притесних,защото учителката му ми каза,че той просто не е свикнал да мисли самостоятелно и реших да го оставям повече време да мисли сам,без наша помощ.За съжаление и това не е много добър вариант,защото рискувам да отиде без домашна по някой предмет,много дълго се бави,а е втора смяна и времето му е ограничено,вечер след училище категорично отказва да учи и напълно го разбирам,но се чудя как да организирам времето преди обяд,за да успява да напише домашните си по всички предмети  почти самостоятелно.
Виж целия пост
# 53
Не,  ако детето има специални образователни затруднения, нищо не се получава само с "много"- решаване на задачи, писане, четене, повтаряне.
Марияна, ходихте ли при специалист и ако сте- какво ви каза?
Скрит текст:
Питаш за учителките в училище. В начална степен е добре /поне при нас/- учителят е един и може да му се обясни. Мен ме притеснява периода след това. Дори с голямото ми дете, което няма дислексия и пр. хубости около това, ми беше притеснително.
Доста учители не са и чували за редица от проблемите, свързани със СОП. Покрай нашето човече се запознах и с други случаи, при които учители, които не са наясно, донанасят още по- големи вреди с подхода си. Подхващат методи с настъпване, с наказания, с изисквания, с мъмрене, с излагане на всеослушание пред класа, по родителски срещи и т.н. На едно познато такова детенце учителката вече е успяла да насади страхотни комплекси. Въпреки, че по закон в училище следва да се обучават И такива деца и следва да са поне малко наясно за какво става въпрос. Те смятат, съвсем погрешно, че ако санкционират редовно децата с такива проблеми, ще ги накарат да се "стегнат".  Cry Понеже изобщо не разбират, че това не е възможно. Винаги съм сравнявала положението с това, на хора с далтонизъм. То е като да им казваш да се понапънат малко и да почнат да виждат като останалите. Или да караш човека с плоскостъпие да тича наравно с останалите и да го каламиш, че не ги настига, понеже не полагал достатъчно усилия. Sunglasses
Цитат
От това още повече се притесних,защото учителката му ми каза,че той просто не е свикнал да мисли самостоятелно и реших да го оставям повече време да мисли сам,без наша помощ.
Дали? Вие ли пишете домашните му три години, откак е ученик?
Ако детето не разбира задачата и не осъзнава какво се изисква от него, изключително погрешен подход е да се остави да се  "оправя само". Ако детето има СОП, то се нуждае от ежедневна индивидуална грижа, която един логопед с едно посещение седмично не може да запълни. В училище то се нуждае от допълнителни пояснения, а не от двойка, "за да се стегне". Но ако учителят си прави оглушки, той става безполезен, че и вреден.
Виж целия пост
# 54
Скрит текст:
Питаш за учителките в училище. В начална степен е добре /поне при нас/- учителят е един и може да му се обясни. Мен ме притеснява периода след това. Дори с голямото ми дете, което няма дислексия и пр. хубости около това, ми беше притеснително.
Доста учители не са и чували за редица от проблемите, свързани със СОП. Покрай нашето човече се запознах и с други случаи, при които учители, които не са наясно, донанасят още по- големи вреди с подхода си. Подхващат методи с настъпване, с наказания, с изисквания, с мъмрене, с излагане на всеослушание пред класа, по родителски срещи и т.н. На едно познато такова детенце учителката вече е успяла да насади страхотни комплекси. Въпреки, че по закон в училище следва да се обучават И такива деца и следва да са поне малко наясно за какво става въпрос. Те смятат, съвсем погрешно, че ако санкционират редовно децата с такива проблеми, ще ги накарат да се "стегнат".  Cry Понеже изобщо не разбират, че това не е възможно. Винаги съм сравнявала положението с това, на хора с далтонизъм. То е като да им казваш да се понапънат малко и да почнат да виждат като останалите. Или да караш човека с плоскостъпие да тича наравно с останалите и да го каламиш, че не ги настига, понеже не полагал достатъчно усилия. Sunglasses
....
Дали? Вие ли пишете домашните му три години, откак е ученик?
Ако детето не разбира задачата и не осъзнава какво се изисква от него, изключително погрешен подход е да се остави да се  "оправя само". Ако детето има СОП, то се нуждае от ежедневна индивидуална грижа, която един логопед с едно посещение седмично не може да запълни. В училище то се нуждае от допълнителни пояснения, а не от двойка, "за да се стегне". Но ако учителят си прави оглушки, той става безполезен, че и вреден.
Скрит текст:
Джуди, има ДОС. Ако детето не е със СОП, то трябва да покрива ДОС поне в известна степен. Напр.:  за среден 3 по американските стандарти е 51% от предвиденото учебно съдържание в това число умения да се прилагат на практика наученото, изграждане на понятиен апарат и свободна работа с понятията и осъществяване на връзки между тях. За такива знания и умения тук се тук се поставя добър и нагоре. Не ми се задълбава в отделните американски системи. Но независимо от принципа, по който са поставени нещата във всяка една от тях, за добра основа се предвиждат заветните 51% от заложеното като цяло.
 
Няма начин хем да има проблеми, хем да не са канализирани нещата в училище, а да се търси индивидуален подход. Много майки смятат, че децата им са в норма и отказват да потърсят специалист. Чувала съм, че си плащат за фалшива експертна оценка, която размятат по всякакъв повод. Казваш, че учителите даже обърквали децата с методиките си. Ами така е. Не са квалифицирани, за това си има ресурсни, които работят индивидуално с децата, индивидуални програми и задачи, съобразно нуждите им от развитие към момента и много работа вкъщи, за да настигнат връстниците си. Това може да стане обаче само ако родителят е потърсил помощ и е дал съгласие детето му да е на ресурсно подпомагане. То емоционално и психически може да е на нивото на връстниците си, но за проблеми като дислексия и дискалкулия трябва повече време, а материалът е наблъскан не само за вашите, а за всички. При тях обаче нещата са донякъде ритмични, а на вас ви се струва, че полагате неимоверни усилия за минимален напредък.

Като премахнат ДОС, което на този етап няма как да стане, и оставят учителите да изработват програми, съобразени с нуждите на децата, идва следващият проблем: моето ще кандидатства и нямам представа какви са му шансовете за класиране в училището, което си е избрал.
Виж целия пост
# 55
Скрит текст:
Всичко това е ясно.
Както е ясно, че в един клас има /може да има/ деца със СОП, които се нуждаят от специална грижа и които също следва да покрият въпросните стандарти. Те няма как да ги покрият само с методите, които упоменах в предходния си пост. Учителят има немалка роля И в тяхното обучение, затова и броят такива деца в клас е ограничен по закон. Работата само с ресурсен учител е недостатъчна, ако учителят не проявява разбиране и няма подход към подобно дете. Та ресурсния не стои всеки час до детето. Нашата класна помага лично на деца със затруднения, да речем. Виждала съм я в първи клас да ги вика на катедрата да четат. Моят син, макар и да има проблем, не се чувства подтиснат там.
Детето, за което споменах, посещава редовно логопед, както и организирана индивидуална форма за подготовка. Въпреки това отношението в училище към него е меко казано непедагогично. За няколко години в училище то има насадени комплекси. Общувала съм с него не малко.
В начална степен е по- лесно. Ако попадне на читав учител, детето ще напредне и няма да има проблеми поне откъм отношение в клас. Ако няма такън- лесно е, ще се смени клас или училище в търсене на кадърен.
Но след това става каша, т.к. идат всякакви учители и доста от тях или не знаят или не искат да знаят как се работи с такива деца. А децата са задължени да посещават училище, както и училищата- да приемат и обучават такива деца.
Виж целия пост
# 56
Скрит текст:
През цялото време се опитвам да кажа, че учител, ресурсен или начален педагог, ще обръща специално внимание на детето, ако знае, че то е със специални образователни потребности. Обикновено родителите се дърпат в началото, докато приемат реалността. И ти щеше да се дърпаш, ако проблемите ти създаваше първото дете. Сега имаш база за сравнение и може да кажеш, че с второто е по-трудно. Как щеше да направиш това заключение, ако го нямаше опитът с първото? Иначе съм наясно, че има учители и учители.
Виж целия пост
# 57
Peace
Не го пиша в скрит текст, а като обща препоръка, т.к. касае всички родители и е обсъждано в темите за СОП- когато детето има проблем, то е добре да се види от съответен специалист, по- навреме, при това и ако се установи причината, веднага следва да се информират учителите. Да са наясно, че блеейки през прозореца, примерно, детето всъщност не е невъзпитано, разсеяно и т.н., а има нужда от специална помощ, изразяваща се най- често в допълнително обяснение на поставените задачи.

Скрит текст:
На познатото ми дете учителката е информирана. Въпреки това му създава купища проблеми.
Не разбирам защо родител би се самозалъгвал и би си крил главата в пясъка. Та той би навредил много на детето си по този начин. Ние започнахме работа веднага, в І клас, когато видях, че моето дете има проблеми с изписването на графемите. Сега, две години по- късно имаме върнато преразказче без грешка пак. Пардон- с една грешка- отново представка /сиреч от неучения материал, който, въпреки това, съм пояснявала, но се надявам, че и него ще овладеем/. Ако не бяхме почнали да работим съм убедена, че още нямаше да му се разчита писането.
И в тази тема се прокраднаха идеи защо сме поставяли диагнози на детето. Никой не прави такива неща. Дават се идеи къде да се търси коренът на проблема, т.к. докато не се установи той, проблемът ще си остане и ще продължи да се задълбочава. Т.к. опитът ме е научил, че рядко проблемите се решават ей- така, от само себе си.
Саморая, ако първото ми дете имаше проблем, щях да потърся специалист и щях пак да търся решение. Нямаше да си зарежа детето. Дали е с първо или пето дете, когато видиш, че то не може да пише четливо /например, понеже това е нашият случай/, ще си търсиш решение. И нямаше да чакам да го "израстне".
Само че тогава, преди няколко години, у нас нямаше почти никаква информация в тази насока, нямаше специалисти и повечето учители не бяха чували за дислексия и производни. И ако пиша в тези теми, то е за да дам И информация, понеже такава още по места не е налична. Т.к. при проблеми от такова естество само с натискане и много работа не се получават резултати.
Виж целия пост
# 58
Здравейте! Дзвер и rosi81  много съм ви благодарна за инфото . Захващаме се здраво ! Simple Smile
Виж целия пост
# 59
Peace
Не го пиша в скрит текст, а като обща препоръка, т.к. касае всички родители и е обсъждано в темите за СОП- когато детето има проблем, то е добре да се види от съответен специалист, по- навреме, при това и ако се установи причината, веднага следва да се информират учителите. Да са наясно, че блеейки през прозореца, примерно, детето всъщност не е невъзпитано, разсеяно и т.н., а има нужда от специална помощ, изразяваща се най- често в допълнително обяснение на поставените задачи.

Демек децата са два вида - отличници и такива със СОП, няма разсеяни, мудни,мързеливи или по-глупави деца, няма неадекватна учебна програма и т.н. Доколкото разбирам и грозното писане е в тази категория  newsm78 Много лесно ги слагате диагнозите. Мисля, че в днешно време учителите са достатъчно информирани и могат да преценят кога едно дете има специален образователен проблем. Може да не са наясно как да работят с детето, но биха могли да разпознаят евентуално отклонение и да уведомят родителя. Знам, че непрекъснато работят с психолози, правят им обучения и т.н., даже прекаляват в тази насока. В нашето училище при най-малката издънка пращат децата при училищния психолог. Даже вече и в детските градини като се сбият децата и учителките посрещат родителите със съвет да ги водят на психолог.

Отново го казвам - програмата е трудна и неадекватна /знам една от авторките на програмата по български - университетски преподавател, който никога не е преподавал на деца от началния курс/. Учат се големи глупости, които за много деца е трудно да проумеят на първо слушане и веднага да хванат учебната тетрадка и да се справят сами с новия материал. Особено ако не им е интересен предмета или е скучен преподавателя, става много трудно да се концентрират. Затова не остава друго, освен родителят да обира луфтовете на родното образование - сяда и учи с детето и според детето, обяснява всичко отново /много пъти/ и предварително го запознава с урока, който ще се взема.

Виж целия пост

Започнете да пишете...

Страница 1 от 1

Общи условия